Elis31 Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 Barn er ikke slik du sier. De legger enormt mye i det å bli invitert. Hvis et barn ikke blir invitert tilbake, er det veldig sårt, og gutten vil nok både få forklaringsproblemer og dårlig samvittighet. Man både kan og må gjøre et utvalg, men det må begrunnes ut i fra en naturlig gruppe hvor ingen føler seg ekskludert. Det er godt mulig det er naturlig der dere bor å invitere både gutter og jenter, men den mest vanlige regelen i de tusen hjem er vel guttene i klassen pluss bestevenner. Det er et ekstremt lite fåtall av norske hjem som ikke har råd til å kjøpe pølser til 25 barn. 1kg first price pølser koster vel 20 kroner eller noe sånt? De aller fleste har vel også en mann/kjæreste/kone/venn/besteforelder/nabo som kan være med og passe på at alt går greit for seg. En viss organisering bør det uansett være, så en film, noen tegnesaker, litt leker bør man planlegge. Jeg synes ikke dette er mye å be om fra noen som har valgt å få barn. Jeg tror barn forstår forskjell på at noen inviterer alle, og da gjør de det gjerne sammen med en klassekamerat når de begynner å nærme seg antall 20 gjester. Også er det noen som arrangerer alene, og da inviterer de færre. Men alle må selvfølgelig forsøke å se til at det ikke er noen som blir holdt utenfor. Derfor kan det være enklest å invitere guttene i en klasse f.eks. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 Barn er ikke slik du sier. De legger enormt mye i det å bli invitert. Hvis et barn ikke blir invitert tilbake, er det veldig sårt, og gutten vil nok både få forklaringsproblemer og dårlig samvittighet. Man både kan og må gjøre et utvalg, men det må begrunnes ut i fra en naturlig gruppe hvor ingen føler seg ekskludert. Det er godt mulig det er naturlig der dere bor å invitere både gutter og jenter, men den mest vanlige regelen i de tusen hjem er vel guttene i klassen pluss bestevenner. Det er et ekstremt lite fåtall av norske hjem som ikke har råd til å kjøpe pølser til 25 barn. 1kg first price pølser koster vel 20 kroner eller noe sånt? De aller fleste har vel også en mann/kjæreste/kone/venn/besteforelder/nabo som kan være med og passe på at alt går greit for seg. En viss organisering bør det uansett være, så en film, noen tegnesaker, litt leker bør man planlegge. Jeg synes ikke dette er mye å be om fra noen som har valgt å få barn. Så fint at du vet det er et fåtall av norske hjem som ikke har råd til å arrangere bursdager for 25 unger. Jeg har gjennom jobben min som lærer vært i kontakt med flere av dem, men da bor sikkert alle her jeg bor da...? Noen kan ikke /har ikke råd til å arrangere slike selskap, andre ønsker det ikke av andre grunner. Kanskje fordi dette ofte blir kaostilstander og ikke bursdager som man minnes med glede. Det virker som om noen foreldre bare har som mål å overleve bursdagen (og da er jo alt greit liksom...) Jeg elsker å arrangere bursdager for barna mine men kunne ikke ramla meg inn å invitere 25 stk fordi jeg da ikke kunne arrangert en bursdag av typen barna ønsker seg. Arrangerer man bursdag ute blir det selvsagt noe helt annet, men ansvaret også desto større. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 Jeg tror barn forstår forskjell på at noen inviterer alle, og da gjør de det gjerne sammen med en klassekamerat når de begynner å nærme seg antall 20 gjester. Også er det noen som arrangerer alene, og da inviterer de færre. Men alle må selvfølgelig forsøke å se til at det ikke er noen som blir holdt utenfor. Derfor kan det være enklest å invitere guttene i en klasse f.eks. jeg tror også ungene skjønner dette helt fint. Det å bli utelatt med et lite fåtall er en ting. Om det er mindretallet som er invitert så blir det noe helt annet. Og hvem bestemte liksom at bursdag er det samme som en klassefest? Mange har gode venner i andre klasser som de også ønsker å invitere. På foreldremøte i klassen vår ble vi enige om at barna skulle få feire i den grad de selv ønsket (for det er ikke få barn som har blitt påtvunget en langt større feiring enn de ønsker seg..) og at vi forklarte dette for ungene. Men vi sa også at det burde være en god regel at man holdt seg til mindre enn halvparten eller alle. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest femtehjulet Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 Så fint at du vet det er et fåtall av norske hjem som ikke har råd til å arrangere bursdager for 25 unger. Jeg har gjennom jobben min som lærer vært i kontakt med flere av dem, men da bor sikkert alle her jeg bor da...? Noen kan ikke /har ikke råd til å arrangere slike selskap, andre ønsker det ikke av andre grunner. Kanskje fordi dette ofte blir kaostilstander og ikke bursdager som man minnes med glede. Det virker som om noen foreldre bare har som mål å overleve bursdagen (og da er jo alt greit liksom...) Jeg elsker å arrangere bursdager for barna mine men kunne ikke ramla meg inn å invitere 25 stk fordi jeg da ikke kunne arrangert en bursdag av typen barna ønsker seg. Arrangerer man bursdag ute blir det selvsagt noe helt annet, men ansvaret også desto større. Trådstarter kom opp i 22 når jentene var regnet med. Mitt forslag er å ikke ta jentene med, hvilket er helt normalt. Da kommer hun i hvert fall et stykke under 20 deltakere regner jeg med. Dessuten slipper jentene å tenke at de må ha gutter med i sitt neste selskap. Jeg er også lærer, og jeg tror ikke noe på deg at mange foreldre ikke har råd. Noen mennesker trenger en unnskyldning, noen trenger noe å klage over, men råd har de aller fleste. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 Trådstarter kom opp i 22 når jentene var regnet med. Mitt forslag er å ikke ta jentene med, hvilket er helt normalt. Da kommer hun i hvert fall et stykke under 20 deltakere regner jeg med. Dessuten slipper jentene å tenke at de må ha gutter med i sitt neste selskap. Jeg er også lærer, og jeg tror ikke noe på deg at mange foreldre ikke har råd. Noen mennesker trenger en unnskyldning, noen trenger noe å klage over, men råd har de aller fleste. Du tror ikke på at noen ikke har råd???? Om du utstråler en slik arroganse på et foreldremøte så skjønner jeg godt at du aldri får betroelser fra disse foreldrene. Det er nemlig ikke disse mødrene som snakker høyest på et foreldremøte. Og hvor morsomt er det egentlig å fortelle at dette kan man få problemer med om _læreren_ sier rett ut at foreldre som ikke klarer dette er late/uduglige/bare trenger en unnskyldning for å slippe. Huff, sier jeg bare...:-( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest femtehjulet Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 Du tror ikke på at noen ikke har råd???? Om du utstråler en slik arroganse på et foreldremøte så skjønner jeg godt at du aldri får betroelser fra disse foreldrene. Det er nemlig ikke disse mødrene som snakker høyest på et foreldremøte. Og hvor morsomt er det egentlig å fortelle at dette kan man få problemer med om _læreren_ sier rett ut at foreldre som ikke klarer dette er late/uduglige/bare trenger en unnskyldning for å slippe. Huff, sier jeg bare...:-( Selvfølgelig er det noen (svært) få som ikke har råd, men de tror at alt må gjøres mye dyrere enn det som er nødvendig. Et barneselskap behøver ikke være dyrt. Hvor store summer mener du det er snakk om? Pølser til 10-15 stykker koster kanskje 200 kroner eller noe sånt? Hvor mange er det som ikke har råd til det? Guttene i klassen pluss bestevennene er fortsatt mitt forslag. Det behøver ikke bli så mange. Vennlig hilsen arrogant lærer som ingen betror seg til 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 Selvfølgelig er det noen (svært) få som ikke har råd, men de tror at alt må gjøres mye dyrere enn det som er nødvendig. Et barneselskap behøver ikke være dyrt. Hvor store summer mener du det er snakk om? Pølser til 10-15 stykker koster kanskje 200 kroner eller noe sånt? Hvor mange er det som ikke har råd til det? Guttene i klassen pluss bestevennene er fortsatt mitt forslag. Det behøver ikke bli så mange. Vennlig hilsen arrogant lærer som ingen betror seg til Du sa i et tidligere innlegg at det var et must å be alle han selv hadde vært invitert til og det ble over 20 stk, slik jeg forstod innlegget. Og dersom man tror at man kan arrangere et bursdagsselskp til 20 sultne gutter for et par hundre kroner, så kommer man ikke særlig langt. Selv om man ikke gjør så voldsomt ut av det så blir det helt klart et press om at nivået på servering/tilbehør/evt godteposer bør ligge på det samme nivået som i de fleste andre hjem. Halverer man antall gjester har man faktisk råd til å legge mer i servering/godteposer etc, det er i grunnen enkel matematikk. Og selv om du sier at det kan gjøres så enkelt så er det nok i grunnen de færreste som har lyst til å synliggjøre at de har dårlig råd, ved ikke å kunne tilby det som andre foreldre tilbyr ved en slik anledning. Husk at barna er rundt omkring i mange hjem, noen av dem sammenligner og er en smule bortskjemte i tillegg. Og fra barn får man stort sett høre hva de mener. Er de ikke fornøyde så sier de det. For de fleste av oss, som har råd til å arrangere et selskap av den typen vi øsnker oss så er ikke en slik flåsete kommentar fra et barn noe å bry seg om i det hele tatt. For de barna som aldri når opp blant de andre når det gjelder materielle goder så er det både svært pinlig og sårende. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest femtehjulet Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 Du sa i et tidligere innlegg at det var et must å be alle han selv hadde vært invitert til og det ble over 20 stk, slik jeg forstod innlegget. Og dersom man tror at man kan arrangere et bursdagsselskp til 20 sultne gutter for et par hundre kroner, så kommer man ikke særlig langt. Selv om man ikke gjør så voldsomt ut av det så blir det helt klart et press om at nivået på servering/tilbehør/evt godteposer bør ligge på det samme nivået som i de fleste andre hjem. Halverer man antall gjester har man faktisk råd til å legge mer i servering/godteposer etc, det er i grunnen enkel matematikk. Og selv om du sier at det kan gjøres så enkelt så er det nok i grunnen de færreste som har lyst til å synliggjøre at de har dårlig råd, ved ikke å kunne tilby det som andre foreldre tilbyr ved en slik anledning. Husk at barna er rundt omkring i mange hjem, noen av dem sammenligner og er en smule bortskjemte i tillegg. Og fra barn får man stort sett høre hva de mener. Er de ikke fornøyde så sier de det. For de fleste av oss, som har råd til å arrangere et selskap av den typen vi øsnker oss så er ikke en slik flåsete kommentar fra et barn noe å bry seg om i det hele tatt. For de barna som aldri når opp blant de andre når det gjelder materielle goder så er det både svært pinlig og sårende. Regelen dere landet på - under halvparten eller alle - er ikke så dum. Det er vel fremdeles vanskelig å velge. Jeg forsto det slik at 22 stykker var antallet når jentene var inkludert, men det kan selvfølgelig være jeg misforsto. Jeg regna forøvrig bare ut prisen på pølsene.. Men man kommer faktisk et godt stykke med 500 kroner. Ingen ser eller tenker over hvilket merke som blir servert hvis det kommer i skåler. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alle kom! Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 Jeg ville latt ham invitere alle. 22 gjester er en del, men erfaringsmessig er det alltid noen som ikke kan. Det er bedre å ha det trangt og støyende et par timer, enn at noen barn skal føle seg tilsidesatt. ''22 gjester er en del, men erfaringsmessig er det alltid noen som ikke kan.'' Jeg sverger også til din metode. Men en gang var det ingen som meldte avbud. Barna var yngre og dermed mindre selvgående, og de var langt flere enn 22.... Skrekk og gru! Men i ettertid er det en god historie. ;-) To selskap går også an, har vi funnet ut. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Selvfølgelig er det noen (svært) få som ikke har råd, men de tror at alt må gjøres mye dyrere enn det som er nødvendig. Et barneselskap behøver ikke være dyrt. Hvor store summer mener du det er snakk om? Pølser til 10-15 stykker koster kanskje 200 kroner eller noe sånt? Hvor mange er det som ikke har råd til det? Guttene i klassen pluss bestevennene er fortsatt mitt forslag. Det behøver ikke bli så mange. Vennlig hilsen arrogant lærer som ingen betror seg til Eh det går da fort 1000 - 1500 kr i et bursdagselskap. VI har råd og kjøper sikkert mer enn vi trenger - men det er ikke nok med BARE pølser... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
labine Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Regelen dere landet på - under halvparten eller alle - er ikke så dum. Det er vel fremdeles vanskelig å velge. Jeg forsto det slik at 22 stykker var antallet når jentene var inkludert, men det kan selvfølgelig være jeg misforsto. Jeg regna forøvrig bare ut prisen på pølsene.. Men man kommer faktisk et godt stykke med 500 kroner. Ingen ser eller tenker over hvilket merke som blir servert hvis det kommer i skåler. man MÅ jo heller ikke servere pølser...det holder med kaker også.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.