Gjest olao Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 Hei. Jeg har et spørsmål knyttet til hårvekst hos 4-åring. Vi har en datter på 4 år som fortsatt ikke har mye hår på hodet og og har i den i den forbindelse blitt litt bekymret og lurer på om dette kan skyldes sykdom. Vi har fortsatt ikke behøvd å klippe håret hennes en eneste gang. Hun ble født med lite/ingenting hår og har typisk skandinavisk hår, fint og blondt. I tillegg har hun krøller. Ved tinningen særlig er det svært lite hårvekst. Jeg - moren - fikk også hår sent som barn, men når jeg ser på bilder av meg selv som barn, så var det ikke sent som vår datter. Vi har også ei datter på 2 år, som har mye hår allerede. Hun har vi måttet klippe flere ganger allerede. Hun ble imidlertid født med mer hår og var som baby mørk i håret (som sin far), men har blitt blond. Vel, vi håper og tror dette er innenfor normalvariasjonen, men tillater oss likevel å spørre,da vi er noe bekymret. Takknemlig for svar:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Jeg er enig med deg at det hårveksten høres sparsomt ut til å være en 4 åring. Mange forskjellige sykdommer kan være assosiert med dårlig håvekst (hypotrichose) eller områder av hodet der det er unormalt hårtap (alopeci). Manglende hårvekst eller tap kan være symptom på en underliggende sykdom som kan ha biokjemisk eller immunologisk årsak. Å klassfisere den manglende håvekst hos barnet ditt på grunnlag av din beskrivelse er ikke mulig. Jeg synes du skal få henvisning til hudlege for nærmere undersøkelse av barnet og håret. a 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.