linko Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 En nær slektning av en venn har det siste året hatt alkoholproblemer og havnet i helga i fyllearresten etter å ha banket opp kona. De har flere barn i barnehage og skole-alder og hvordan skal min venn forholde seg videre... Slekta er redd han kan finne på å ta selvmord, men min venn er også opptatt av at denne gangen skal han ikke behandles som offeret. Det er det tross alt kona og barna som er. Han har fått 3 mnd besøksforbud, og slekta må steppe inn og finne bolig, ordne samtale med sjefen og AKAN. Jeg har sagt at jeg mener barnevernet må inn, slik at mor kan få hjelp framover. Dette var en akutt situasjon, men den har ikke vært bra de siste årene. De har bl.a hatt en 1.klassing som har skulket skolen det siste året (!) Men; er det mer å tenke på som jeg kan råde min venn til?? Stakkars, stakkars barn! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 Det vennen din kan gjøre er å oppmuntre kona hans til å søke hjelp hos barnevernet selv. Jeg forstår at dette ikke er første gang? De prioriterer saker med vold etter min erfaring, og de kan også bistå med å finne bolig, hjelpe økonomisk osv. Mor kan også få råd fremover og evt også aulastning om det trengs. Vanskelig og vond situasjon, men det er viktig at barna og mor får førsteprioritet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linko Skrevet 10. august 2009 Forfatter Del Skrevet 10. august 2009 Det vennen din kan gjøre er å oppmuntre kona hans til å søke hjelp hos barnevernet selv. Jeg forstår at dette ikke er første gang? De prioriterer saker med vold etter min erfaring, og de kan også bistå med å finne bolig, hjelpe økonomisk osv. Mor kan også få råd fremover og evt også aulastning om det trengs. Vanskelig og vond situasjon, men det er viktig at barna og mor får førsteprioritet. Ja, det stemmer nok at det ikke var første gang, men dette er første gang jeg har fått høre det. Mora har tydeligvis tatt han tilbake (og endatil fått flere barn med han) etter tidligere episoder hvor hun er blitt banket opp. Konemishandleren er vant til at mamma og pappa ordner opp, men nå må da sannelig også de få opp øyene. De har benektet at han har et rusproblem og tilogmed sittet og drukket sammen med han (ikke store mengder, de tyller han visstnok i seg når de drar). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linko Skrevet 10. august 2009 Forfatter Del Skrevet 10. august 2009 Det vennen din kan gjøre er å oppmuntre kona hans til å søke hjelp hos barnevernet selv. Jeg forstår at dette ikke er første gang? De prioriterer saker med vold etter min erfaring, og de kan også bistå med å finne bolig, hjelpe økonomisk osv. Mor kan også få råd fremover og evt også aulastning om det trengs. Vanskelig og vond situasjon, men det er viktig at barna og mor får førsteprioritet. Er det slik at skole og barnehage varsles om slike episoder, eller må mor selv kontakte skole og barnehage dersom hun ønsker å informere om dette? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 Er det slik at skole og barnehage varsles om slike episoder, eller må mor selv kontakte skole og barnehage dersom hun ønsker å informere om dette? I mitt tilfelle varslet jeg selv skole for å informere de og da fikk barna litt ekstra oppfølgning også med tanke på lekser. Jeg angrer ikke på at jeg gjorde det. Men jeg vil såfall råde moren til ikke å si for mye, men det som er nødvendig å si. Jeg forstår moren godt at hun valgte å ta han tilbake gang etter gang. Desverre er det lett å bli blind og tro det vil bli bedre og at han vil forandre seg. Men det vil desverre ikke skje. Ikke rein med at foreldrene hans vil forstå det. Men oppmuntre som sagt kona hans til å søke hjelp for seg og barna. Det er viktig at de får det. For det vil ikke bli bedre, desverre. . 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 Ja, det stemmer nok at det ikke var første gang, men dette er første gang jeg har fått høre det. Mora har tydeligvis tatt han tilbake (og endatil fått flere barn med han) etter tidligere episoder hvor hun er blitt banket opp. Konemishandleren er vant til at mamma og pappa ordner opp, men nå må da sannelig også de få opp øyene. De har benektet at han har et rusproblem og tilogmed sittet og drukket sammen med han (ikke store mengder, de tyller han visstnok i seg når de drar). Det er tøft å gjenomføre slike ting. En hard prosess hvor fristelsen for å gå tilbake til det destruktive vil være der første tiden. Etterhvert vil hun forhåpentligvis forstå at hun har gjort det eneste rette. Det er viktig at hun lar barna få første prioritet og handler deretter. Derfor vil hun trenge masse støtte både følelsesmessig og med rent praktiske ting. Jeg håper at hun klarer det, også for sin egen del. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.