Gå til innhold

grei straffemetode???

Gjest vingla

Anbefalte innlegg

Gutt 17 mnd.. Er vanligvis flink å spise ved bordet,men det hender at teskjeen går i gulvet-med vilje.

Mor og Far sier Nei! og tar vekk maten!

grøss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 113
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

15

• Attekattenoa

11

• waxo

6

• BMS!

6

Mest aktive i denne tråden

Gjest høstløv

Da får disse foreldre en lang periode med oppdragelse, når de har så store forventninger mht hva en liten gutt på 17 måneder kan lære seg å forstå.

Gutten er da så liten at han egentlig burde mates av far eller mor. Han er ikke stor nok til å forstå at konsekvensen av å slippe skjeen på gulvet er at han ikke får mat.

Stakkars gutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hos oss

Med mindre det skjer som en reaskjon på at de ser han er mett, og er ferdig med å spise (og dermed begynner å tøyse mer med maten / serviset), så er jeg enig i at dette ikke er ok av foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

jeg husker da min eldste var 21 mnd. Vi var i et uhøytidelig selskap. Ho begynte å kaste mat. Jeg gav beskjed om at ho skulle slutte å kaste mat, ho fortsatte, ho fikk en ny beskjed om å slutte, ellers fikk ho ikke sitte ved bordet. Ho fortsatte, jeg løftet ho ut av stolen, satte ho på gulvet og sa "takk for mat" ho begynte å sutre og mase om å få opp igjen, for ho hadde ikke spiste seg mett. etter et par minutter sa jeg "greit men da spiser du ordentlig" ho ble løftet opp i stolen igjen og spiste fint resten av måltidet... Uten noe mer tull. Så det er utrolig hva unger forstår selv om de ikke er så veldig gamle. Riktignok er det stor forskjell ungene imellom i den alderen, og 4 mnd aldersforskjell utgjør litt det også.

I og forseg synes ikke jeg det å flytte vekk maten om ungen bare griser er så ille, men de burde jo snakke med ungen først. slik at ikke maten bare forsvinner sånn helt uten forvarsel. slik at ungen får en mulighet til å koble atferd med reaksjon. kan være vanskelig for ungen å forstå koblingen om de ikke samtidig uttrykker det med ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

jeg husker da min eldste var 21 mnd. Vi var i et uhøytidelig selskap. Ho begynte å kaste mat. Jeg gav beskjed om at ho skulle slutte å kaste mat, ho fortsatte, ho fikk en ny beskjed om å slutte, ellers fikk ho ikke sitte ved bordet. Ho fortsatte, jeg løftet ho ut av stolen, satte ho på gulvet og sa "takk for mat" ho begynte å sutre og mase om å få opp igjen, for ho hadde ikke spiste seg mett. etter et par minutter sa jeg "greit men da spiser du ordentlig" ho ble løftet opp i stolen igjen og spiste fint resten av måltidet... Uten noe mer tull. Så det er utrolig hva unger forstår selv om de ikke er så veldig gamle. Riktignok er det stor forskjell ungene imellom i den alderen, og 4 mnd aldersforskjell utgjør litt det også.

I og forseg synes ikke jeg det å flytte vekk maten om ungen bare griser er så ille, men de burde jo snakke med ungen først. slik at ikke maten bare forsvinner sånn helt uten forvarsel. slik at ungen får en mulighet til å koble atferd med reaksjon. kan være vanskelig for ungen å forstå koblingen om de ikke samtidig uttrykker det med ord.

og den generelle modenheten til ungen har jo også litt å si da...

Fikk gutten tilbake maten etter ei stund eller var måltidet over for hans del?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at det er straff da?

På den alderen syns jeg å huske at det var sånn ungene mine viste at de var mette, ved å begynne å tulle med mat og bestikk. Og da tar man jo maten bort. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fattigmor

Da får disse foreldre en lang periode med oppdragelse, når de har så store forventninger mht hva en liten gutt på 17 måneder kan lære seg å forstå.

Gutten er da så liten at han egentlig burde mates av far eller mor. Han er ikke stor nok til å forstå at konsekvensen av å slippe skjeen på gulvet er at han ikke får mat.

Stakkars gutt.

Grusomt! Trodde slik holdt man på i 50-60 årene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kaste ting på gulvet er noe barn i den alderen gjør, de er i ferd med å lære alt nytt her i verden, og at skjeen ramler så langt ned når de slipper den er jo en fantastisk opplevelse for noen som ikke har opplevd det før. Så det må prøves om og om igjen.

Jeg tror jamen jeg også ville gjort det hvis jeg ikke hadde opplevd tyngdekraften før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og den generelle modenheten til ungen har jo også litt å si da...

Fikk gutten tilbake maten etter ei stund eller var måltidet over for hans del?

Over og ut. Om han er mett eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at det er straff da?

På den alderen syns jeg å huske at det var sånn ungene mine viste at de var mette, ved å begynne å tulle med mat og bestikk. Og da tar man jo maten bort. :)

Straff høres kansje for voldsom ut, men brukes som en oppdragelse for bordmanerer! Liker ikke slike metoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om jeg husker dårlig i forhold til hva ett 17 mnd gammelt barn vil forstå. Men jeg er av den oppfatning at dette vil barnet forstå ganske fort. Barnet forstår jo raskt at kaster jeg skjea på gulvet, så plukker mamma/pappa den opp igjen, og gir den tilbake til meg.

Ser ikke helt problemet med dette så lenge det er en konsekvent reaksjon, og barnet forstår hva som kommer til å skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om jeg husker dårlig i forhold til hva ett 17 mnd gammelt barn vil forstå. Men jeg er av den oppfatning at dette vil barnet forstå ganske fort. Barnet forstår jo raskt at kaster jeg skjea på gulvet, så plukker mamma/pappa den opp igjen, og gir den tilbake til meg.

Ser ikke helt problemet med dette så lenge det er en konsekvent reaksjon, og barnet forstår hva som kommer til å skje.

mamma/pappa gjør ikke det! De tar vekk maten og da får han ikke mere! Hjerterått spør du meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Det høres ut som om han har dressert sine foreldre godt. Når han vil at maten skal ryddes bort, er det bare å kaste skjeen i gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mamma/pappa gjør ikke det! De tar vekk maten og da får han ikke mere! Hjerterått spør du meg!

Jeg er uenig med deg. Jeg mener barnet vil forstå en slik reaksjon, så lenge den gjennomføres konsekvent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Ja, da husker du dårlig i forhold til hva som kan forventes av et barn på 17 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig med deg. Jeg mener barnet vil forstå en slik reaksjon, så lenge den gjennomføres konsekvent.

Jeg får vel kanskje legge til at jeg regner med at ikke foreldrene lar barnet sulte. Men det lar seg jo fint gjøre selv om en tar vekk maten fra barnet når det begynner å kline/leke med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den alderen (eller var det enda tidligere) er ungene opptatt av hvordan de kan styre oss voksne til å gjøre ting, så det er fryktelig spennende å kaste skeia for å se oss ta den opp igjen ;)

Jeg tenker det er for tidlig å "straffe" et barn på 17 mnd. og at foreldrene bør være mer tålmodige enn som så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da husker du dårlig i forhold til hva som kan forventes av et barn på 17 måneder.

Skremmende, med tanke på at det bare er 6 mnd siden min niese var 17 mnd. Da velger jeg heller å tro at barna i vår familie er smartere enn enn de du kjenner :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

I den alderen (eller var det enda tidligere) er ungene opptatt av hvordan de kan styre oss voksne til å gjøre ting, så det er fryktelig spennende å kaste skeia for å se oss ta den opp igjen ;)

Jeg tenker det er for tidlig å "straffe" et barn på 17 mnd. og at foreldrene bør være mer tålmodige enn som så...

Eller det er spennende for en krabat på den alderen å høre lyden, når skeia rammer gulvet.

Barnebarnet mitt holder skeia utenfor stolen, venter et lite øyeblikk før hun slipper samtidig som hun lukker øynene, som om hun venter på lyden, når den rammer gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Skremmende, med tanke på at det bare er 6 mnd siden min niese var 17 mnd. Da velger jeg heller å tro at barna i vår familie er smartere enn enn de du kjenner :-).

Barnbarnet mitt er i den alderen, og hun er en liten smarting, og langt fremme med å kunne ting i forhold til alderen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...