Gå til innhold

grei straffemetode???

Gjest vingla

Anbefalte innlegg

I hvilken alder mener du at man bør/kan begynne med grensesetting?

Man kan begynne med grensesetting lenge før 17 mnd, men man bør velge ut riktige måter å gjøre dette på. Når et barn på 17 mnd vil rive ned en vase, så må man jo si fra. Man kan si et bestemt "nei" og ta barnet bort fra situasjonen.

Når barnet kaster skeia kan man også si "nei" og evt. holde i skeia sammen med barnet når det spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 113
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

15

• Attekattenoa

11

• waxo

6

• BMS!

6

Mest aktive i denne tråden

Gjest har tre tette

Ja, jeg bare er en bestemor med skrivekløe, som er stolt av sitt første barnebarn.

Det er sunt å være stolt! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvilken alder mener du at man bør/kan begynne med grensesetting?

Det er vel mere måten det blir gjort på, som er avgjørende? Han er en liten smarting og kan veldig mye.Herlig Unge:0) Unger er forskjellig,men jeg tror allikevel at omtrent 2 års alderen er passe tid, når man forstår hverandre! I den alderen teller noen ekstra mnd veldig mye:0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette er langt fra ok.

Man skal aldri i mine øyne straffe barn med å ikke gi dem mat. Sånt kan man få alvorlige matproblemer i livet av faktisk.

Mat er ikke belønning eller straff.

Straff, var kansje ett litt for sterkt ord å bruke. Foreldrene skal lære han Bordmanerer..hmm metoden har ikke jeg sansen for heller:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det syns jeg ikke er ok straffemetode for et så lite barn. Jeg syns en skal være ganske forsiktig med å tukle med matkosen.

Helt enig. Det skal være Kos rundt middagsbordet.Så får de overse hans bordmanerer en liten stund til! mener jeg da! Men de blir sur på meg, når jeg sier det! Men meningene er forskjellige her også, så det har muligens med egen oppvekst å gjøre også! Ikke lett dette her:0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan begynne med grensesetting lenge før 17 mnd, men man bør velge ut riktige måter å gjøre dette på. Når et barn på 17 mnd vil rive ned en vase, så må man jo si fra. Man kan si et bestemt "nei" og ta barnet bort fra situasjonen.

Når barnet kaster skeia kan man også si "nei" og evt. holde i skeia sammen med barnet når det spiser.

Enig med deg igjen Togli:0) Si Nei! og ta barnet vekk fra situasjonen.Avledningsmanøver.Den bruker jeg på han, når jeg passer han.Det funker bestandig og han er like blid:0) Og maten sin spiser han faktisk opp bestandig og helt alene uten hjelp:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette er langt fra ok.

Man skal aldri i mine øyne straffe barn med å ikke gi dem mat. Sånt kan man få alvorlige matproblemer i livet av faktisk.

Mat er ikke belønning eller straff.

''Mat er ikke belønning eller straff.''

Dette er jeg enig i som en generell regel, og vi premierer aldri med mat, eller nekter vår 4-åring mat hvis han har gjort noe galt. Men hvis han ikke klarer å oppføre seg ved bordet, og ikke skjerper seg har han to valg. Slutte å bråke, eller gå ett annet sted. Noen kaller det sikker å "straffe med mat", men resultatet er at maset om at han må spise blir mye mindre enn når vi maser om at han skal sitte stille og spise maten sin. Han vil jo gjerne sitte sammen med oss ved bordet, for det er mye koseligere enn å sitte alene i stua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg igjen Togli:0) Si Nei! og ta barnet vekk fra situasjonen.Avledningsmanøver.Den bruker jeg på han, når jeg passer han.Det funker bestandig og han er like blid:0) Og maten sin spiser han faktisk opp bestandig og helt alene uten hjelp:o)

Høres bra ut :)

Det er slett ikke alle unger som er like samarbeidsvillige, men jeg tror man må tenke at ting skal funke på sikt og ikke der og da... Så får man bare være tålmodig i mellomtiden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Mat er ikke belønning eller straff.''

Dette er jeg enig i som en generell regel, og vi premierer aldri med mat, eller nekter vår 4-åring mat hvis han har gjort noe galt. Men hvis han ikke klarer å oppføre seg ved bordet, og ikke skjerper seg har han to valg. Slutte å bråke, eller gå ett annet sted. Noen kaller det sikker å "straffe med mat", men resultatet er at maset om at han må spise blir mye mindre enn når vi maser om at han skal sitte stille og spise maten sin. Han vil jo gjerne sitte sammen med oss ved bordet, for det er mye koseligere enn å sitte alene i stua.

Nei, det mener jeg ikke er å straffe med mat. Handling må jo få visse konsekvenser, selvom jeg selv er veldig skeptisk med å blande inn mat/mangel på, eller belønning.

Men om en på 1,5år, kaster en skje og må hoppe over ett måltid, syns jeg det er helt på tryne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det mener jeg ikke er å straffe med mat. Handling må jo få visse konsekvenser, selvom jeg selv er veldig skeptisk med å blande inn mat/mangel på, eller belønning.

Men om en på 1,5år, kaster en skje og må hoppe over ett måltid, syns jeg det er helt på tryne.

''Men om en på 1,5år, kaster en skje og må hoppe over ett måltid, syns jeg det er helt på tryne.''

Det er jeg helt enig i. Det gjør vi ikke med 4-åringen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Nei og nei!!! Gutten alt for liten til at man kan forvente at han skal sitte helt fint ved matbordet.

For tidlig...??

Mine ble irettesatt så fort de kunne krype og deretter gå! med ord som: Nei, den er farlig. Du kan ikke røre den. Mat hives Ikke på gulvet etc. Hva i svarte mener dere med for tidlig?

Og masse ros og klemmer, når de gjorde det de skulle. Klart de lærer og mye fortere enn dere ser ut til å tro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, venninna mi har et barnebarn som er et par måneder eldre enn mitt, og hun er på langt nær så fremmelig som mitt barnebarn.

Eks. vi var i butikken, og vesla fikk lov til å vandre rundt alene, "Hei" sa hun til en dame, denne damen var tilfeldigvis en annen felles venninne (vi hadde ikke sett hverandre i butikken, før vesla "presenterte" oss), hun ble veldig overrasket over at vesla var så fremmelig i forhold til den andre.

En annen gang var vi på et kjøpesenter og hun gikk inn i lekebutikken sammen med mammaen, da fikk vesla øye på en flott rosa koffert, den skulle hun absolutt ha, og bestemor smeltet jo selvfølgelig, og vesla gikk stolt ut av butikken bærende på denne rosa kofferten.

Det er et meget fremmelig barn, skal jeg bare si deg.

''Eks. vi var i butikken, og vesla fikk lov til å vandre rundt alene, "Hei" sa hun til en dame, denne damen var tilfeldigvis en annen felles venninne''

Er det fremmelig å si hei til noen fremmede?

Er det nå jeg skal brife litt og fortelle at poden her kunne flere bilmerker på den alderen der, det første han lærte seg var Mitsubishi og da var han vel 16 mnd gammel... ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får disse foreldre en lang periode med oppdragelse, når de har så store forventninger mht hva en liten gutt på 17 måneder kan lære seg å forstå.

Gutten er da så liten at han egentlig burde mates av far eller mor. Han er ikke stor nok til å forstå at konsekvensen av å slippe skjeen på gulvet er at han ikke får mat.

Stakkars gutt.

''Gutten er da så liten at han egentlig burde mates av far eller mor.''

Ehh, en unge på 1,5 år spiser vel maten sin selv???

Her begynte de da de var 9 mnd, og innen de var 1,5 år visste de meget vel at de ikke tullet med maten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleide å ta vekk ungen jeg, men de fikk sette seg til bordet igjen hvis de spiste skikkelig.

Tullet de med maten, sa jeg bare takk for maten og lempet de ned. Det gikk ikke lange stunden før de skjønte poenget.

De fikk da alltid mulighet til å sette seg en siste gang ved bordet, for å prøve å spise pent. Gjorde de ikke det, konkluderte jeg med at de var mette, og måltidet var over!

Ingen av mine 3 har sultet ihjel, og har ikke tullet noe særlig ved bordet heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Hvem er du i denne settingen? Er du storesøster til barnet, tante eller hva?

Jeg synes du skal være forsiktig med å blande deg inn i barneoppdragelsen. Barnet lider sikkert ingen nød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnbarnet mitt er i den alderen, og hun er en liten smarting, og langt fremme med å kunne ting i forhold til alderen sin.

Øi, bestemørdre teller ikke :-)

Bestemødre er laget for å synes at barnebarna deres er verdens under nr. 1 :-)

Min mor har 5 barnebarn som alle er veldig langt fremme, det er ikke måte på hvor flinke de er :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

''Eks. vi var i butikken, og vesla fikk lov til å vandre rundt alene, "Hei" sa hun til en dame, denne damen var tilfeldigvis en annen felles venninne''

Er det fremmelig å si hei til noen fremmede?

Er det nå jeg skal brife litt og fortelle at poden her kunne flere bilmerker på den alderen der, det første han lærte seg var Mitsubishi og da var han vel 16 mnd gammel... ;o)

Ja, det kan du gjerne brife med, for vesla er ikke noe flink til å snakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

''Gutten er da så liten at han egentlig burde mates av far eller mor.''

Ehh, en unge på 1,5 år spiser vel maten sin selv???

Her begynte de da de var 9 mnd, og innen de var 1,5 år visste de meget vel at de ikke tullet med maten....

Min datter ville gjerne mates av pappaen sin til hun var åtte år.

"Mate meg pappa" sa hun og la seg inntil ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...