waxo Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Min datter ville gjerne mates av pappaen sin til hun var åtte år. "Mate meg pappa" sa hun og la seg inntil ham. ''Mate meg pappa" sa hun og la seg inntil ham.'' Det hadde jeg nok ikke hatt tålmodighet til.....Og ikke skjønner jeg poenget heller, når de klarer selv. Men så har jeg unger som gjerne vil klare alt selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 ''Mate meg pappa" sa hun og la seg inntil ham.'' Det hadde jeg nok ikke hatt tålmodighet til.....Og ikke skjønner jeg poenget heller, når de klarer selv. Men så har jeg unger som gjerne vil klare alt selv. Det var vel mest for kosen sin skyld, da hun var blitt så gammel. Men mine barn har ikke fått lov til å spise selv, før de kunne spise ordentlig uten å grise med maten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fyrlykt Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Det var vel mest for kosen sin skyld, da hun var blitt så gammel. Men mine barn har ikke fått lov til å spise selv, før de kunne spise ordentlig uten å grise med maten. ''Men mine barn har ikke fått lov til å spise selv, før de kunne spise ordentlig uten å grise med maten.'' Jøss!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bikku Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Det var vel mest for kosen sin skyld, da hun var blitt så gammel. Men mine barn har ikke fått lov til å spise selv, før de kunne spise ordentlig uten å grise med maten. '' Men mine barn har ikke fått lov til å spise selv, før de kunne spise ordentlig uten å grise med maten.'' Da har de vel ikke fått bade heller, før de kunne svømme 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vingla Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 jeg er naboen som stiller opp av og til.2 ganger i uken .Foreldrene har vaktskiftearbeid...så det er godt å ha gode naboer! Greie Folk,men litt mere greie på barnepsykologi og sette seg inn i barns måte og ser ting på ,hadde vært kjekt God natt.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Det var vel mest for kosen sin skyld, da hun var blitt så gammel. Men mine barn har ikke fått lov til å spise selv, før de kunne spise ordentlig uten å grise med maten. Grise med maten bare for å grise med den har de aldri fått lov til. Men litt gris blir det jo akkurat rundt de mens de lærer seg å spise, og de koste seg med det. Begynte med små brødknupper og annen plukkemat de kunne spise når de var rundt 7 mnd, og før de var året klarte de å spise ganske fint med skjeea selv. Fin måte å øve på finmotorikken. Når de var 1,5 tror jeg ikke de husket at de noengang hadde blitt matet. Hvor gamle var ungene dine når de fikk lov å spise selv da? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Det var vel mest for kosen sin skyld, da hun var blitt så gammel. Men mine barn har ikke fått lov til å spise selv, før de kunne spise ordentlig uten å grise med maten. Men hvordan lærte de å spise selv da? I starten vil det jo alltid bli gris uansett... Man lærer ved å prøve og feile. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BMS! Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 ''Men om en på 1,5år, kaster en skje og må hoppe over ett måltid, syns jeg det er helt på tryne.'' Det er jeg helt enig i. Det gjør vi ikke med 4-åringen heller. Jeg forsto deg ikke slik heller, altså. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BMS! Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Hvem er du i denne settingen? Er du storesøster til barnet, tante eller hva? Jeg synes du skal være forsiktig med å blande deg inn i barneoppdragelsen. Barnet lider sikkert ingen nød. ''Jeg synes du skal være forsiktig med å blande deg inn i barneoppdragelsen. Barnet lider sikkert ingen nød.'' Det finnes utrolig mange barn som lider nød, fordi utenforstående tror at di ikke kan blande seg inn i andres saker. Jeg tror ikke det er tema her, for å poengtere det, men vi har faktisk ett felles ansvar for at hvert enkelt barn i norge får den oppfølging, kjærlighet og undervisning det har krav på. Jeg ville blandet meg om jeg så naboen slå barna, ikke gi mat etc. Tror ikke det er tema her, selvsagt. Men det er typisk holdning folk har om barn her i landet. Og det er fryktelig trist, og det finnes utrolig mange eksempler på at det får tragiske utfall... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Attekattenoa Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Det var vel mest for kosen sin skyld, da hun var blitt så gammel. Men mine barn har ikke fått lov til å spise selv, før de kunne spise ordentlig uten å grise med maten. ''Ja, da husker du dårlig i forhold til hva som kan forventes av et barn på 17 måneder.'' ''Min datter ville gjerne mates av pappaen sin til hun var åtte år. '' Jeg må le litt når du kommer med disse opplysningene her, og tror jeg får stole på meg selv i forhold til hva jeg mener kan forventes av ett barn på 17 mnd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulvinnen Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 ''Jeg synes du skal være forsiktig med å blande deg inn i barneoppdragelsen. Barnet lider sikkert ingen nød.'' Det finnes utrolig mange barn som lider nød, fordi utenforstående tror at di ikke kan blande seg inn i andres saker. Jeg tror ikke det er tema her, for å poengtere det, men vi har faktisk ett felles ansvar for at hvert enkelt barn i norge får den oppfølging, kjærlighet og undervisning det har krav på. Jeg ville blandet meg om jeg så naboen slå barna, ikke gi mat etc. Tror ikke det er tema her, selvsagt. Men det er typisk holdning folk har om barn her i landet. Og det er fryktelig trist, og det finnes utrolig mange eksempler på at det får tragiske utfall... Nettopp, jeg tror ikke det er et tema her. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 '' Men mine barn har ikke fått lov til å spise selv, før de kunne spise ordentlig uten å grise med maten.'' Da har de vel ikke fått bade heller, før de kunne svømme De ble fikk på seg redningsvest, så de fikk lov til å bade, før de kunne svømme. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 ''Ja, da husker du dårlig i forhold til hva som kan forventes av et barn på 17 måneder.'' ''Min datter ville gjerne mates av pappaen sin til hun var åtte år. '' Jeg må le litt når du kommer med disse opplysningene her, og tror jeg får stole på meg selv i forhold til hva jeg mener kan forventes av ett barn på 17 mnd. Nå blander du sammen uttalelsene, jeg har kommet med, den 1. uttalelsen gjelder barnebarnet mitt, som har fått lov til å spise selv, fra han kunne holde i en skje, og jeg må innrømme at det har blitt litt mere søl her på kjøkkenet, enn hvordan jeg liker å ha det rundet bordet, når vi spiser, men men det er barn og svigerbarn som har oppdragerrollen over for barnebarnet, så jeg latt de få gjøre som de vil. Den siste uttalelsen gjelder min egen datter og hun er over tyve nå. Det er skjedd en holdningsendring i med hensyn til det å mate barn og å la de spise selv. Da barna mine var små for 20 - 30 år siden, var det mest vanlig å mate de til de var store nok til å kunne spise pent. I dag er tendensen blitt en annen, da lar foreldrene barna spise på egen hånd fra de kan holde i skjea. Derfor blir det sprik i mine uttalelser. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Hvem er du i denne settingen? Er du storesøster til barnet, tante eller hva? Jeg synes du skal være forsiktig med å blande deg inn i barneoppdragelsen. Barnet lider sikkert ingen nød. Men det er jo uansett lov å undre seg og høre med andre hva de syns. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 ''Men om en på 1,5år, kaster en skje og må hoppe over ett måltid, syns jeg det er helt på tryne.'' Det er jeg helt enig i. Det gjør vi ikke med 4-åringen heller. Hm...fireåringen min hadde nok ikke blitt værende svært lenge ved matbordet om han satt og hivde skjea i gulvet, for å si det slik..;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Ville ikke selv valgt å ta bort maten første gang han slapp skjeen i gulvet, men det er ingen grunn til å bli veldig opprørt over at foreldrene takler det på den måten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Jeg ville rett og slett tatt fra han skeia jeg. Er han så liten at han ikke vil bruke skeia til å spise med så må mor eller far gi han mat. Er vel ikke verre enn det vel..? Jeg synes heller ikke man kan forvente at et barn på 17 mnd sitter pent ved bordet og spiser fint. Men blir også temmelig oppgitt over foreldre som tydeligvis skal la barnet spise selv uansett hvor lite det er. Synes ikke det er noe særlig sitte og se på ettåringer som hiver mat i gulvet og kliner utover hele duken når de spiser ute. Noen foreldre synest at det er det naturlgste i verden, også når de spiser ute blant andre. Jeg synes at denne treninga her bør foregå hjemme. (men så jobbet jeg som servitør i min ungdom og har ryddet opp etter litt for mange småunger som har fått leke og grise med maten:-( ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 ''Jeg synes du skal være forsiktig med å blande deg inn i barneoppdragelsen. Barnet lider sikkert ingen nød.'' Det finnes utrolig mange barn som lider nød, fordi utenforstående tror at di ikke kan blande seg inn i andres saker. Jeg tror ikke det er tema her, for å poengtere det, men vi har faktisk ett felles ansvar for at hvert enkelt barn i norge får den oppfølging, kjærlighet og undervisning det har krav på. Jeg ville blandet meg om jeg så naboen slå barna, ikke gi mat etc. Tror ikke det er tema her, selvsagt. Men det er typisk holdning folk har om barn her i landet. Og det er fryktelig trist, og det finnes utrolig mange eksempler på at det får tragiske utfall... Det er jo en enorm forskjell på å blande seg inn i hvordan foreldre velger å oppdra sine barn og å stå og se på at barna blir mishandlet/ikke tatt ordentlig hånd om. Når det gjelder barneoppdragelse er det jo et poeng at det skal være klare rammer så barnet vet hva det har å forholde seg til, og det kan bli vanskelig hvis flere blander seg inn og har meninger om hva som er riktig og ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Nei, det mener jeg ikke er å straffe med mat. Handling må jo få visse konsekvenser, selvom jeg selv er veldig skeptisk med å blande inn mat/mangel på, eller belønning. Men om en på 1,5år, kaster en skje og må hoppe over ett måltid, syns jeg det er helt på tryne. Min erfaring er at når småbarn begynner å kaste skjeen omkring er de egentlig mette, og da er det ingen "straff" å måtte gå fra bordet uten å spise mer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 For tidlig...?? Mine ble irettesatt så fort de kunne krype og deretter gå! med ord som: Nei, den er farlig. Du kan ikke røre den. Mat hives Ikke på gulvet etc. Hva i svarte mener dere med for tidlig? Og masse ros og klemmer, når de gjorde det de skulle. Klart de lærer og mye fortere enn dere ser ut til å tro! Jeg mener det er for tidlig å straffe med å ta fra maten når barnet er så lite. Man kan ikke forvente at et så lite barn skal ha pene bordmanerer. Pene bordmanerer lærer man fordi man får lov til å spise selv, og dermed også grise endel, når man er liten. Det mener jeg - for svarte 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.