Gjest også en mamma Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Jeg har ikke lest alle innleggene, til det var tråden for lang. :-) Men jeg har en regel: MAN STRAFFER IKKE 17 MND GAMLE BARN! Enkelt og greit. Enhver straffemetode brukt på et så lite barn er etter min oppfatning helt gal, og på grensen til barnemishandling. At en 17 mnd unge mister eller kaster skjeen sin på golvet er på ingen måte en handling som kvalifiserer til straff. Enkelt og greit. Hvis det er plagsomt for foreldrene at skjeen går i golvet hele tiden, fordi dette hindrer effektiv spising, og fordi skjeen blir skitten hele tiden, så får man ta i fra barnet skjeen og gå over til mating. Hva blir det neste, straffe 3 mnd baby fordi han spytter ut smokken og hadde et utspekulert glimt i øyet? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mener mor til fler Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Riktig straff, eller konsekvens her, spør du meg er å si "nei" og forklare og vise at skjea skal spises med (tilhenger av å ikke undervudere barn, de er klokere enn de ser ut . Så irettesett tidlig Om det skjer gjentatte ganger/barnet ikke hører så tas skjeden fra barnet og barnet blir matet Straff/konsekvens etter alder, men negativ oppførsel bør alltid følges opp på et eller annet vis 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Attekattenoa Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Hm...fireåringen min hadde nok ikke blitt værende svært lenge ved matbordet om han satt og hivde skjea i gulvet, for å si det slik..;-) Det har heldigvis aldri skjedd her, men jeg ville nok ikke vært mer konsekvent enn at jeg hadde vurdert om han hadde fått i seg noe mat først. Og hadde jeg følt det nødvendig å bortvise guttungen før han hadde fått i seg noe mat, så hadde jeg nok kompansert med ett nytt måltid (gjerne med den samme kjedelige maten som sist) raskere enn jeg hadde planlagt. Jeg hadde ikke latt 4-åringen gå uten mat fra lunsj til kvelds. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Varierte reaksjoner som en kan forvente Har ikke tid til å lese alle innleggene, men vil bare nevne at denne atferden kan ha en utviklingsmessig funksjon på andre områder enn akkurat det som gjelder bordskikk. Barn gjør det de gjør fordi de har moro av det eller nytte av det, ikke primært for å irritere voksne eller bryte grenser. Det kan være greit å minne både seg selv og andre om I denne situasjonen lærer barnet noe om fart-avstand-tid, årsak-virkning, ulike materialer (lyd, følelse) m.m. De lærer selvfølgelig også masse om mor og far og vil etterhvert lære å tilpasse seg deres regler og reaksjoner, men i første omgang er utforskningen langt viktigere. Å straffe barnet på denne måten og så raskt vil først og fremst hemme utforskningen. Det trenger ikke være noen krise, men kan være problematisk hvis det gjennomføres på flere/mange områder (uten at jeg dermed har påstått at det gjelder denne familien eller andre som er tilhengere av rask reaksjon.) Det kan også være en overreaksjon: tenk hvor fort et så lite barn mister konsentrasjonen, det trenger jo ikke bety at en er mett. Så kan en også spørre seg: er en like kompromissløs og kontant overfor seg selv, partner, kolleger, slekt og venner? Èn feil og vekk me'n Alternativ reaksjoner er også mulig: omdefiner leken, finn på en tilsvarende lek, snakk om leken, men før den videre inn i noe som er akseptabelt også for voksne, prøve å holde på egen konsentrasjon selv om barnet mister sin o.l. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Jeg mener det er for tidlig å straffe med å ta fra maten når barnet er så lite. Man kan ikke forvente at et så lite barn skal ha pene bordmanerer. Pene bordmanerer lærer man fordi man får lov til å spise selv, og dermed også grise endel, når man er liten. Det mener jeg - for svarte Pene bordmanerer lærer man hvis foreldrene har pene bordmanerer.... Mine observasjoner hittil på det området tilsier at mange mammaer og pappaer burde være mye tynnere enn de er (les: få maten sin fjernet første gang de slafser). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BMS! Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Min erfaring er at når småbarn begynner å kaste skjeen omkring er de egentlig mette, og da er det ingen "straff" å måtte gå fra bordet uten å spise mer. Det er ikke min erfaring, poden kunne fint kaste skjeen før han begynte å spise også han, så å ta fra han maten da, ville grenset til helt urimelig. Enig at man kan irettesette barn, men man STRAFFER ingen småbarn. Det er forskjell. Nei, ikke mat til deg, fordi du kastet skjeen i gulvet før mat..... det går jo ikke. Men det er sikkert ikke tema her heller. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BMS! Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Det er jo en enorm forskjell på å blande seg inn i hvordan foreldre velger å oppdra sine barn og å stå og se på at barna blir mishandlet/ikke tatt ordentlig hånd om. Når det gjelder barneoppdragelse er det jo et poeng at det skal være klare rammer så barnet vet hva det har å forholde seg til, og det kan bli vanskelig hvis flere blander seg inn og har meninger om hva som er riktig og ikke. Som jeg skrev, så tror jeg ikke det er temaet akuratt her, men det er fler tilfeller av at folk burde blande seg men ikke gjør det, enn motsatt tror jeg. Men så har jeg en venninne som ble "fryktelig dårlig behandlet" som barn, og "alle" voksene mente man ikke skulle blandet seg, med hva foreldrene gjorde. Så jeg er nok inabil andre veien.... Jeg tror nok som sagt, det ikke er tema her, MEN man tuller ikke med næringen til barn. Mat og omsorg har alle rett på, om skjeen kom på gulvet eller ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Pene bordmanerer lærer man hvis foreldrene har pene bordmanerer.... Mine observasjoner hittil på det området tilsier at mange mammaer og pappaer burde være mye tynnere enn de er (les: få maten sin fjernet første gang de slafser). He, he... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fyrlykt Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Riktig straff, eller konsekvens her, spør du meg er å si "nei" og forklare og vise at skjea skal spises med (tilhenger av å ikke undervudere barn, de er klokere enn de ser ut . Så irettesett tidlig Om det skjer gjentatte ganger/barnet ikke hører så tas skjeden fra barnet og barnet blir matet Straff/konsekvens etter alder, men negativ oppførsel bør alltid følges opp på et eller annet vis ''Om det skjer gjentatte ganger/barnet ikke hører så tas skjeden fra barnet og barnet blir matet'' Hmm - hva tar vi så fra guttene som ikke har skjede? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 ''Om det skjer gjentatte ganger/barnet ikke hører så tas skjeden fra barnet og barnet blir matet'' Hmm - hva tar vi så fra guttene som ikke har skjede? Lol! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mener mor til fler Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 ''Om det skjer gjentatte ganger/barnet ikke hører så tas skjeden fra barnet og barnet blir matet'' Hmm - hva tar vi så fra guttene som ikke har skjede? De kaster den vel ikke på gulvet til å begynne med så da er det jo ikke noe problem å måtte håndtere 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Det er jo en enorm forskjell på å blande seg inn i hvordan foreldre velger å oppdra sine barn og å stå og se på at barna blir mishandlet/ikke tatt ordentlig hånd om. Når det gjelder barneoppdragelse er det jo et poeng at det skal være klare rammer så barnet vet hva det har å forholde seg til, og det kan bli vanskelig hvis flere blander seg inn og har meninger om hva som er riktig og ikke. Men er det å stikke nesa oppi andres saker å reagere på hvordan et lite barn blir behandlet, selv om det ikke er snakk om omsorgssvikt? Det går an å starte en diskusjon om temaet f.eks eller rett og slett gi uttrykk for at dette kommer ikke hun selv til å gjøre som barnevakt, for hun syns det er for strengt. Da har en sagt noe, uten å nødvendigvis å ha blandet seg alt for mye. Noe må oppdragende foreldre tåle å høre også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Varierte reaksjoner som en kan forvente Har ikke tid til å lese alle innleggene, men vil bare nevne at denne atferden kan ha en utviklingsmessig funksjon på andre områder enn akkurat det som gjelder bordskikk. Barn gjør det de gjør fordi de har moro av det eller nytte av det, ikke primært for å irritere voksne eller bryte grenser. Det kan være greit å minne både seg selv og andre om I denne situasjonen lærer barnet noe om fart-avstand-tid, årsak-virkning, ulike materialer (lyd, følelse) m.m. De lærer selvfølgelig også masse om mor og far og vil etterhvert lære å tilpasse seg deres regler og reaksjoner, men i første omgang er utforskningen langt viktigere. Å straffe barnet på denne måten og så raskt vil først og fremst hemme utforskningen. Det trenger ikke være noen krise, men kan være problematisk hvis det gjennomføres på flere/mange områder (uten at jeg dermed har påstått at det gjelder denne familien eller andre som er tilhengere av rask reaksjon.) Det kan også være en overreaksjon: tenk hvor fort et så lite barn mister konsentrasjonen, det trenger jo ikke bety at en er mett. Så kan en også spørre seg: er en like kompromissløs og kontant overfor seg selv, partner, kolleger, slekt og venner? Èn feil og vekk me'n Alternativ reaksjoner er også mulig: omdefiner leken, finn på en tilsvarende lek, snakk om leken, men før den videre inn i noe som er akseptabelt også for voksne, prøve å holde på egen konsentrasjon selv om barnet mister sin o.l. Så flott skrevet! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 Det kommer jo an på hvor ofte den skjeen har gått i gulvet før... Et barn på et og et halvt år er fullt ut i stand til å vite noe om grenser og utfordre foreldrenes autoritet. Det klarer de fleste før de er året gammel. Hva som blir riktig i forhold til at skjeen går i gulvet, er svært situasjonsbestemt. Om ungen slenger skjeen i gulvet for å slippe å spise selv, blir det dumt å reagere med å mate barnet. Om skjeen går i gluvet fordi barnet er mett / ikke vil ha mer, får man spørre om barnet er mett. Hvis så er tilfelle få man gi barnet bedre alternativer til å kommunisere på en å slenge skeen i gulvet. Om ungen slenger skjeen i gulvet for å utfordre foreldrene og se hvordan de reagerer, er det greit å avslutte måltidet. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 Jeg har ikke lest alle innleggene, til det var tråden for lang. :-) Men jeg har en regel: MAN STRAFFER IKKE 17 MND GAMLE BARN! Enkelt og greit. Enhver straffemetode brukt på et så lite barn er etter min oppfatning helt gal, og på grensen til barnemishandling. At en 17 mnd unge mister eller kaster skjeen sin på golvet er på ingen måte en handling som kvalifiserer til straff. Enkelt og greit. Hvis det er plagsomt for foreldrene at skjeen går i golvet hele tiden, fordi dette hindrer effektiv spising, og fordi skjeen blir skitten hele tiden, så får man ta i fra barnet skjeen og gå over til mating. Hva blir det neste, straffe 3 mnd baby fordi han spytter ut smokken og hadde et utspekulert glimt i øyet? Et barn på et og et halvt år vet en hel del om grenser og kan fint finne på å utfordre foreldrene. Det klarer de før de er året. Å hevde at straff/negativ konsekvens er på grensen til misshandling, blir å trekke det alt for langt. Hva som er fornuftige konsekvenser, er en annen sak. Begynner man får sent å la barnet skjønne at visse ting ikke lønner seg, får ungen sjokk når grensene kommer. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 Jeg pleide å ta vekk ungen jeg, men de fikk sette seg til bordet igjen hvis de spiste skikkelig. Tullet de med maten, sa jeg bare takk for maten og lempet de ned. Det gikk ikke lange stunden før de skjønte poenget. De fikk da alltid mulighet til å sette seg en siste gang ved bordet, for å prøve å spise pent. Gjorde de ikke det, konkluderte jeg med at de var mette, og måltidet var over! Ingen av mine 3 har sultet ihjel, og har ikke tullet noe særlig ved bordet heller. Du har ganske sikkert spart både deg og ungene for masse tull og tøys, mas, kjefting og gnål ved å være så konsekvent. - Og omgivelsene fra en del katastrofemåltider. ;-) Å forklare ting for barn sakte, blir ofte bare seigpining. Tror jeg. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 Pene bordmanerer lærer man hvis foreldrene har pene bordmanerer.... Mine observasjoner hittil på det området tilsier at mange mammaer og pappaer burde være mye tynnere enn de er (les: få maten sin fjernet første gang de slafser). ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 Jeg mener det er for tidlig å straffe med å ta fra maten når barnet er så lite. Man kan ikke forvente at et så lite barn skal ha pene bordmanerer. Pene bordmanerer lærer man fordi man får lov til å spise selv, og dermed også grise endel, når man er liten. Det mener jeg - for svarte Gode bordmanerer, forventer jeg ikke av en unge på et og et halvt år. Men å kaste skjeen i gulvet er et valg. Også for en smårolling. Og så lenge foreldrene er konsekvente på dette, tar det ikke lange stunden før barnet skjønner poenget. Problemet blir om barnet hiver vekk skjeen for å slippe å spise mer. Selv ville jeg ikke valgt en slik reaksjon i første omgang, men det øyeblikket jeg så tendenser til vane eller grensetesting ville reaksjonen blitt å enten fjerne barnet eller maten. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 Nei, dette er langt fra ok. Man skal aldri i mine øyne straffe barn med å ikke gi dem mat. Sånt kan man få alvorlige matproblemer i livet av faktisk. Mat er ikke belønning eller straff. Det er ikke å straffe med mat. Det er en naturlig konsekvens av å hive vekk spiseredskapet sitt. Visse grunnkriterier må til for å kunne spise. Det skjønner også et barn mellom et og to år. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 I den alderen (eller var det enda tidligere) er ungene opptatt av hvordan de kan styre oss voksne til å gjøre ting, så det er fryktelig spennende å kaste skeia for å se oss ta den opp igjen Jeg tenker det er for tidlig å "straffe" et barn på 17 mnd. og at foreldrene bør være mer tålmodige enn som så... Trodde det var lenge før de fylte året kaste-i-gulvet-leken var spennende. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.