Gå til innhold

Apropos skolesekker: Hvor ofte bytte?

Mrs. Wallace

Anbefalte innlegg

Nå som skolesekker er et tema igjen, kom jeg til å lure på hvor lenge en skolesekk varer for disse i grunnskolealder. Altså, de fleste får vel ny sekk når de begynner i 1.klasse. Men når bør den byttes ut? Hvor lenge varer sekker, sånn cirka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest høstløv

Min sønn og datter gikk henholdsvis 11 og 12 år i skole og de fikk to sekker hver. En sekk til 1. skoledag og en sekk når de begynte i 5. klasse og den hadde de til de sluttet på skolen, ja de har dem forresten anda, de er fullt brukbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min gikk ut 4. klasse nå, og har akkurat fått ny sekk. De fleste av hans kamerater hadde sin sekk i 4 år, men det var noen som fikk ny etter 3 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Sønnen min fikk så klart ny sekk når han begynte i 1. klasse. Nå skal han begynne i 3. Regner ikke med å kjøpe noen ny før han skal begynne i 5. klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fikk faktisk ikke ny sekk til 1. klasse - han brukte Bergans tursekk som han hadde i barnehagen (ikke mange bøker det første året, og han er en konservativ person mht å bytte ut ting - han også!)

Så han fikk ny til 2. klasse. Den hadde han i tre skoleår, og fikk da ny til 5. klasse. Han skal bruke den dette siste året på barneskolen også, så kan han få ny sekk til ungdomsskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss praktiserer vi ny sekk i første, femte og åttende, altså ved skolestart og overgang til henholdsvis mellom- og ungdomstrinnet.

Den eldste var uenig i én av disse "reglene" og kjøpte seg ny sekk for egne penger helt aldeles utenom tur :-) Husker ikke hvilket år det var. Det skapte også litt rot i systemet at hun bare gikk 2. - 10. klasse (sjuåringene som begynte på skolen i 1997).

Hvor lenge yngstemann vil ha den sekken som nå er ny, gjenstår å se. Han begynner i 5. klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tatjana

Hos oss får ungene skolesekk av Trygg Trafikk når de begynner på skolen, og jeg har forstått at det er vanlig å bytte den ut i løpet av 2. klasse (eventuelt til 2. klasse). Så har mine fått (vil få) ny sekk til 5. klasse og ungdomsskolen.

Jeg er opptatt av bærekomfort, og at det skal være plass til bøker og matboks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss praktiserer vi ny sekk i første, femte og åttende, altså ved skolestart og overgang til henholdsvis mellom- og ungdomstrinnet.

Den eldste var uenig i én av disse "reglene" og kjøpte seg ny sekk for egne penger helt aldeles utenom tur :-) Husker ikke hvilket år det var. Det skapte også litt rot i systemet at hun bare gikk 2. - 10. klasse (sjuåringene som begynte på skolen i 1997).

Hvor lenge yngstemann vil ha den sekken som nå er ny, gjenstår å se. Han begynner i 5. klasse.

''Hos oss praktiserer vi ny sekk i første, femte og åttende,''

''Den eldste var uenig i én av disse "reglene" og kjøpte seg ny sekk for egne penger helt aldeles utenom tur :-) ''

''Hvor lenge yngstemann vil ha den sekken som nå er ny, gjenstår å se. Han begynner i 5. klasse.''

he he... ikke sånn voldsom lang presendens for det systemet dere praktiserer, da;-)

Minner meg litt (men bare litt) om en samtale jeg ovehørte for mange år siden i matbutikken mens jeg stappet varene mine opp i posen: En annen hadde kjøpt mye øl og snacks, og dette blir kommentert fra en bekjent som spør om han skal feste sånn midt i uka.

Hvorpå øl- og snackskjøperen svarer at de har en gjeng der det er "tradisjon" å møtes på årsdagen for Freddie Mercurys død og spille gamle plater.

Jeg husker jeg tenkte: "Har det allerede gått ett år siden han døde? Tiden flyr..."

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hos oss praktiserer vi ny sekk i første, femte og åttende,''

''Den eldste var uenig i én av disse "reglene" og kjøpte seg ny sekk for egne penger helt aldeles utenom tur :-) ''

''Hvor lenge yngstemann vil ha den sekken som nå er ny, gjenstår å se. Han begynner i 5. klasse.''

he he... ikke sånn voldsom lang presendens for det systemet dere praktiserer, da;-)

Minner meg litt (men bare litt) om en samtale jeg ovehørte for mange år siden i matbutikken mens jeg stappet varene mine opp i posen: En annen hadde kjøpt mye øl og snacks, og dette blir kommentert fra en bekjent som spør om han skal feste sånn midt i uka.

Hvorpå øl- og snackskjøperen svarer at de har en gjeng der det er "tradisjon" å møtes på årsdagen for Freddie Mercurys død og spille gamle plater.

Jeg husker jeg tenkte: "Har det allerede gått ett år siden han døde? Tiden flyr..."

;-)

Det _hender_ at systemene mine faller i fisk på et tidlig tidspunkt. Men det rokker ikke ved troen på at det er jeg som _egentlig_ har kontrollen :-))

Der jeg studerte, var det en linjeforening som jubilerte annenhvert år. Bare sånn apropos...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest @krøll

guttene mine som var 9-års skolebarn fikk sekk tik 1, 4 og 7.

Frøkna som skal opp i 7 nå har fått overtalt sin far til ny sekk for den hun hadde var jo håååpløøøøst gammeldags. Hun fikk trygg trafiksekk til 1, ny sekk til 2, og 4, og så en ny nå. Og jeg regner nok med en sekk til før hun er ferdig med ungdomskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det _hender_ at systemene mine faller i fisk på et tidlig tidspunkt. Men det rokker ikke ved troen på at det er jeg som _egentlig_ har kontrollen :-))

Der jeg studerte, var det en linjeforening som jubilerte annenhvert år. Bare sånn apropos...

*he he* Apropos jubileer og andre festligheter: Jeg kjenner en som gjerne sier under et festlig lag i forbindelse med jula at "det er bare jul én gang i året, men påske er det hvert år!" Til påske gjentar han det samme, men med motsatt fortegn, så alltids en grunn til å slå hæla i taket og tenna i tapeten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*he he* Apropos jubileer og andre festligheter: Jeg kjenner en som gjerne sier under et festlig lag i forbindelse med jula at "det er bare jul én gang i året, men påske er det hvert år!" Til påske gjentar han det samme, men med motsatt fortegn, så alltids en grunn til å slå hæla i taket og tenna i tapeten!

Hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her fikk begge to sekk fra skolen i 1., så ny sekk fra oss i 2. klasse. Poden fikk ny i løpet av 4. klasse og skal i alle fall ha den nå i 6. også. Snuppa begynner i alle fall med 2. klasse-sekken nå i 4. så får vi se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fikk ny Bergans 20l sekk i 1. klasse. Et stykke ut i 3.klasse ble den for liten - mange bøker, så vi måtte gå opp en størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa fikk sekk på skolen i 1. klasse. I 2. klasse kjøpte vi sekk til henne. Den har var i 3 år. Nå når ho begynner i 5. har ho fått ny. Den gamle er for liten (og også ganske godt brukt + at den er rosa som nå er krise for snuppa)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fikk faktisk ikke ny sekk til 1. klasse - han brukte Bergans tursekk som han hadde i barnehagen (ikke mange bøker det første året, og han er en konservativ person mht å bytte ut ting - han også!)

Så han fikk ny til 2. klasse. Den hadde han i tre skoleår, og fikk da ny til 5. klasse. Han skal bruke den dette siste året på barneskolen også, så kan han få ny sekk til ungdomsskolen.

oj...har du så unge barn? ;)

Av en eller annen grunn har jeg alltid trodd at du var en sånn "klok gammel dame" ;)

Og det ER ment som en kompliment. :D (ble bare veldig overrasket) hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også en mamma

Man bytter når sekken er blitt for liten eller utslitt. :-)

Hos oss får de sekk fra Trygg Trafikk når de begynner i 1. klasse. Det oppfordres sterkt til å bruke sekken i 2. og 3. klasse også, og noen gjør det. Jeg liker ikke de oransje sekkene, for jeg syns de rommer for lite, har dårlig bærekomfort og A4-mappa blir bøyd i toppen. Derfor har jeg sterkt oppmuntret mine barn til ny sekk når de begynner i 2. klasse.

Så får vi se hvor lenge de varer, da. Tipper at de må ha ny sekk ca rundt 5. klasse, da har de vel vokst i fra de litt mindre sekkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...