Gjest Hilsen Mamma Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Rett før sommeren, etter en runde hos kiropraktor, der sønnen min fikk syv behandlinger/manipulasjoner av ryggsøylen for diffuse magesmerter (viste seg i etterkant å være mark i magen!) oppstod samtidig et helt annet problem helt ut av "det blå". Han begynte plutselig å lekke urin på dagtid! Først små dråpe-mengder, men utover sommeren har det tiltatt, og enkelte dager kan det komme store flekker som krever skift . flere ganger om dagen. Skal uansett ikke mye til før det går gjennom til klærne, og dette er jo selvsagt et kjempeproblem for en skolegutt. Vi har oppsøkt privat barnelege, og tisset på spesialtoalett, og stråle/mengde osv var helt normalt. Ble også foretatt en ultralyd av blæren. Da hadde han inntatt store mengder vann/juice, og tre kvarter etterpå måtte han late vannet. Det ble funnet ca 140 ml resturin på ultralyden, og deretter måtte han tisse igjen fem min. etterpå, og det ble målt til 140 ml... De påviste derfor at han tømmer seg i flere omganger. Dette forklarte jeg ikke var noe nytt, og at han alltid har gjort dette ved inntak av større mengder væske. (han sa også fra på ultralyden at nå må jeg snart tisse igjen) Herfra ville barnelegen bare "se an" problemet og oppfordre til dobbelttissing, noe jeg synes er for dårlig. Han tisser flere ganger automatisk når han drukket mye, og dette har aldri vært et problem før. Den nyoppståtte skvettingen kan derimot forekomme bare en halvtime etter han har drukket et halvt glass vann til frokost, og det åpenbart ikke går an å tømme seg flere ganger etterpå. Har måttet kjøpe inkontinenstruser til ham på apoteket, ettersom SFO har begynt igjen, for å være sikker på at urinen ikke går til klærne og spare han for den ydmykelsen. Legen ville ikke skrive ut disse på blå resept. Han mener det ikke tyder på noe organsisk svikt, siden det er enkelte dager nesten er helt fine, mens andre er det veldig mye skvetting. De dagene det nesten ikke kommer noen ting, så drypper det likevel fra tissen hans. Vi prøver å lufte den mye på kveldstid for at han ikke skal bli sår, og da kan han sitte og leke på rommet, og det drypper kanskje 10 dråper ut- uten at han merker det. Jeg har størst tro på at dette har sammenheng med kiropraktorbehandlingen og manipulasjon av ryggsøylen, og vil egentlig at dette skal avkreftes/bekreftes med en MR. Legen vil heller kjøre igang andre "vondere" undersøkelser, med kateterer osv, som han sa, og det er derfor han avventer. Gutten min har HELT normal følelse av vannlatningstrang, og tisser altså helt normalt gjennom hele dagen. Problemet er at han "lekker" uten å kjenne det i tillegg. - Dette oppsto HELT plutselig i juni etter kiropraktorbehandlinger. - Ingen psykologiske faktorer kan ha virket inn, han er en veldig glad og lykkelig gutt. - Aldri tiss om natten. Var tørr før han to-tre år og har aldri hatt en blæreproblem tidligere, ikke et eneste uhell en gang. - Aldri hatt UVI, forstoppelse etc. - Ikke hastverk med å komme på do, eller anstrengelsesløst skvetting, han kan like gjerne sitte helt rolig som å være i full aktivitet når det skjer. Han kjenner ikke at det kommer, bortsett fra at det blir vått. Det som er mest frustrerende er at det går slik opp og ned med hvor mye det kommer når han først lekker og hvor mange ganger det skjer hver dag - uten at jeg har funnet noen sammenheng. (har notert over flere dager, mengde drukket, mengde tisset, antall uhell osv..) Men det er altså ikke en dag uten at det drypper - og det skal jo uansett ikke dryppe.. Klarer derfor ikke forutsi når de store skvettene kommer, ikke med tanke påi aktivitetsnivå, hvor mye han har drukket, om han akkurat har tømt blæren eller ikke (kan skje både før eller etter han akkurat har tisset..) Vi fokuserer ellers veldig lite på problemet, bare skifter truse/klær osv og ferdig med det, og han fungerer derfor veldig fint med venner osv, og er ikke veldig lei seg foreløpig for dette (jeg har f eks sydd inn vanntett fôr i trusene hans for at han skal føle seg trygg) Har du vært borte lignende tilfeller der dette plutselig oppstår helt ut av det blå? Hva kan vi gjøre videre? (skolen er jo rett rundt hjørnet, føler det er for lite progresjon hos vår lege) Hva tror du om sammenhengen med ryggsøylemanipulasjonen, som jeg frykter? (Legen vår bare fnyser av det) Kan dette gå over av seg selv, eller hva slags videre behandlig kan bli nødvendig? Håper du har et langt og grundig svar til meg. Forstår virkelig ikke noen ting av hans lidelse, har lest veldig mye om inkontinens hos barn, og finner ikke noe som ligner i det hele tatt på hans tilstand. Har også flere leger i familien som ikke synes dette virker symptomatisk med de vanlige blærelidelsene hos barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Det var et langt og utfyllende brev du skrev og jeg forstår deg slik at gutten før kiropraktorbehandlingen ikke hadde skvetting og at han nå periodevis ( du sier han har noen gode dager) lekker uten at han merker det og at denne lekkingen uten at han merker at det kommer noe urin, kom etter kiropraktorbehandlingen. Jeg har ikke erfaring med kiropraktikk,men tror ikke det er årsaken,men kanskje forkuseringen på vannlatingsproblemet hans gjør at det er en samtidig opptreden (psyikisk mekanisme). Du har lest om inkontinens og har vel da forstått at det er et innviklet samspill mellom de to nervesystemene ( somatiske og autonome) som skal koordineres ved vannlating. Storehjernen og den forlengede marg medvirker til denne koordinering og det er ikke rart at det ikke altid fungerer korrekt og at også psykiske medkanismer kan være at betydning og at "biofeedback" (instrument som sier ifra at nå lekker det )behandling kan være til hjelp evt supplert med medikamenter som påvirker sensitivtet i muskulatur i blære og urinrør. Jeg skjønner at undersøkelser har tatt sikte på å finne ut om det er " misdannelser" i urinveger, blære og nervebaner fra ryggen til blære som årsak, og jeg synes det er korrekt å utelukke dette. Såpass plaget som gutten din er og fordi symptomene er kommet den siste tid, synes jeg han bør undersøkes av en barne urolog ved en barneavdeling som kan sette alle funnene i en sammenheng. Legen din vil kunne hjelpe deg med slik kontakt 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.