Gå til innhold

Teoretisk spørsmål

Gjest Man undrer

Anbefalte innlegg

Gjest Man undrer

Hei Siri, Jeg skriver for tiden en kort novelle som tar for seg en persons fysiske og mentale sammenbrudd og gjenoppbygging under og etter en rekke fråtsler og fristelser. I den sammenheng har jeg noen par spørsmål jeg lurte på om du kunne hjelpe meg med? Jeg vil gi karakteren flere helseplager som virker dypt inn i en persons hverdag, fysiske og mentale væremåte. En av disse er en blærekatarr, først påbringet av en nyrestein som oppstår ved fråtsel av en mengde fet mat. Denne blærekatarren fører videre til en kraftig irritert/betent blæremuskel, som gjør karakteren inkontinent (symptomer lik overaktiv blære). Det er her jeg trenger hjelp: Er dette en plausibel situasjon? I så fall; - Hva ville navnet på muskelen som blir berørt være? - Vil dette problemet kunne rette seg selv, eller må behandling til? Jeg vil gjerne utelukke medisiner eller kirurgisk inngrep. - Om man mestrer bekkenbunnstrening, vil det tilsvare at man er kvitt overaktiv blære, eller vil symptomene vedvare, bare at man har litt kontroll? Kanskje det viktigste spørsmålet jeg trenger svar på, forutsatt at situasjonen i seg selv er plausibel, er: - Hvor lenge vil et slikt problem bestå ved dårligst mulig utfall? Er det noen måte dette kan føre til en skadet muskel eller liknende som vil kunne gjøre inkontinens evigvarende? Eventuellt hva må jeg endre i forløpet for å oppnå evigvarende effekt? Til referanse vil karakteren være i midten eller slutten av tjueårene, og ellers i utgangspunktet frisk. Takker så mye for all eventuell hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Du har mange spørsmål og jeg skal forsøke å besvare forståelig.

Du angir at frotserier i matvegen, det består av mye, førte til blærkatarr og inkontinens og irritert blære.Det er ikke sikkert at mat uregemelmessigheten har ført til blærekatarr,det kan være andre forklaringer,og du må diskutere disse,men vannlatingsproblemer ved blærekatarr er vanlig.

Vannlating er en innviklet prosess med flere trinn som involverer et komplekst samspill mellom forskjellige deler av nerveystemet (somatiske nerver,parasympatiske og sympatiske) og muskulatur i blære og utførselsgang som styres av disse nervene, i tillegg er det en sentral styring fra hjernen (hjernestammen).

For vannlating trekker blæremuskulaturen seg sammen ( detrusor muskel ) og muskultaturen i blæreutførseselgangen slappes slik at urin kan passere.Feil i disse trinnene fører til overaktiv blære, reguleringen er ikke iorden.

Du spør om forklaringen din er ok, det er den i hovedsak, utenom matfrotserienes plass i årsakssamenhengen.Les litt om blærefunksjon og kontroll. Årsaken til blærekatarren må fjernes,(evt. infeksjon), så ordner resten seg selv,dersom det ikke er spesielle stoffskifte feil som disponerer for nyresten.

Blæretrening kan være en del del av et program for å bedre vannlatingen og ufrivillig vannlating.

Varigheten av vanskene vil avhenge av årsak og hvoran disse takles og effekten av tiltakene og kan ikke sikkert angis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...