PieLill Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Tror du en men-hva-er-så-galt-med-å-være-feit-vinkling kan hjelpe? I slike utsagn ligger ikke bare et forvrengt syn på egen kropp, men også en sterk frykt for å bli 'feit'. Det største problemet er kanskje ikke at barn kan komme på at de er 'feite', men at de ser på dette som noe av det verste man kan være her i verden. Et er jo nesten mer tabu å være 'feit' enn å være slem og vemmelig. Det er en langt vanskeligere vei å gå. Men om man klarer å påvirke kroppsidealet og kroppsfukuset, oppnår man mye mer enn om man bare klarer å overbevise barnet om at h*n ikke er 'feit'. Barnet kan jo legge på seg... Skulle barnet oppfatte det slik at det er viktig for voksne å påpeke at h*n ikke er 'feit', kan opplevelsen av at 'feit' er fryktelig forsterkes. Ser du personer som gjør noe bra, er stilig kledd, har flott utstråling osv. så bemerk dette overfor barnet. Og pass på at det er rikelig med runde personer på skrytelista. Om barna beundrer mennesker av alle typer fasonger, vil det kunne medvirke til en "legalisering" av 'feit'. --- Dette er jo slikt som er mye enklere å skrive enn å gjøre... mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Svarttrost Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 Tror du en men-hva-er-så-galt-med-å-være-feit-vinkling kan hjelpe? I slike utsagn ligger ikke bare et forvrengt syn på egen kropp, men også en sterk frykt for å bli 'feit'. Det største problemet er kanskje ikke at barn kan komme på at de er 'feite', men at de ser på dette som noe av det verste man kan være her i verden. Et er jo nesten mer tabu å være 'feit' enn å være slem og vemmelig. Det er en langt vanskeligere vei å gå. Men om man klarer å påvirke kroppsidealet og kroppsfukuset, oppnår man mye mer enn om man bare klarer å overbevise barnet om at h*n ikke er 'feit'. Barnet kan jo legge på seg... Skulle barnet oppfatte det slik at det er viktig for voksne å påpeke at h*n ikke er 'feit', kan opplevelsen av at 'feit' er fryktelig forsterkes. Ser du personer som gjør noe bra, er stilig kledd, har flott utstråling osv. så bemerk dette overfor barnet. Og pass på at det er rikelig med runde personer på skrytelista. Om barna beundrer mennesker av alle typer fasonger, vil det kunne medvirke til en "legalisering" av 'feit'. --- Dette er jo slikt som er mye enklere å skrive enn å gjøre... mvh Kanskje en slik vinkling kan ha noe for seg, men jeg selv har en valk til overs og er ungene vant til at jeg er kul på det, så jeg tror kanskje ikke det er problemet. Jeg kan showe med den store rumpa mi, og i neste øyeblikk kan hun si at hun synes jeg er fin! (jippi) Tror mest på dette med oppmerksomhet, siden det stemmer overens med en rekke andre ting hun finner på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.