Gjest Håper de blir litt høyere Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Har to sønner som er noe lave. Den ene er snart 16 og den andre 13. Når kan jeg regne med at disse to er ferdig utvokst? Både far og jeg er under 170, men jeg hadde håpet de skulle strekke seg alikavel. F.eks. 16 åringen er rett under 170 nå. Skostørrelsen har holdt seg nå i et års tid, på dem begge. Noen med gutter her som har noen erfaringer å fortelle om? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Den ene gutten min stoppet ikke å vokse før han var over 19 han andre er 18 nå og vokser fremdeles. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Håper de blir litt høyere Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Den ene gutten min stoppet ikke å vokse før han var over 19 han andre er 18 nå og vokser fremdeles. Det var betryggende å høre. Som gutter ønsker jeg jo at de får mer høyde enn de har nå. Hadde håpet at det bare var stoppet opp litt og at det kom i et skikkelig rykk etterhvert. Den yngste har hoppet til litt nå i sommer, slik at jeg kan se alle buksene har blitt for korte, men den eldste har alltid vokst i jevnt tempo. Men kan ungdom vokse f.eks. 20 cm på et par, tre år? Er ikke det utrolig mye? Hva skal til for å få målt ungdommen for å finne ut ca høyde når ferdig utvokst? Ser fler har fått gjort det her inne. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Jeg har en datter på snart 19 og venninner med barn på samme alder. Vår entydige erfaring er at gutter fortsetter å vokse mye lenger enn jenter gjør. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke signatur Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Det var betryggende å høre. Som gutter ønsker jeg jo at de får mer høyde enn de har nå. Hadde håpet at det bare var stoppet opp litt og at det kom i et skikkelig rykk etterhvert. Den yngste har hoppet til litt nå i sommer, slik at jeg kan se alle buksene har blitt for korte, men den eldste har alltid vokst i jevnt tempo. Men kan ungdom vokse f.eks. 20 cm på et par, tre år? Er ikke det utrolig mye? Hva skal til for å få målt ungdommen for å finne ut ca høyde når ferdig utvokst? Ser fler har fått gjort det her inne. ''Hva skal til for å få målt ungdommen for å finne ut ca høyde når ferdig utvokst? '' Fastlegen fyller ut en rekvisisjon til røntgen, og så bestiller du selv time. Vi fikk time alt uken etter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Håper de blir litt høyere Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Jeg har en datter på snart 19 og venninner med barn på samme alder. Vår entydige erfaring er at gutter fortsetter å vokse mye lenger enn jenter gjør. Det var betryggende å høre. Får krysse fingrene her da for at dette skjer også med mine, at de strekker seg ennå et stykke. Flotter gutter og de har både personlighet og utseende med seg, men litt slitsomt for gutter å være under 175 eller sånn synes jeg. Det er liksom minste jeg håper de skal strekke seg til, og ennå gjerne litt lenger da 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Håper de blir litt høyere Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 ''Hva skal til for å få målt ungdommen for å finne ut ca høyde når ferdig utvokst? '' Fastlegen fyller ut en rekvisisjon til røntgen, og så bestiller du selv time. Vi fikk time alt uken etter. Men blir det gjort på ungdom som tross alt er "normale" på alle vis. Om de er av de lavere i klassen nå så er de jo ikke særs lave, og de er normalt utviklet på alle områder ellers. Sånt koster jo penger for staten å gjøre (røntgen) får vi det da sånn uten videre? De gjør vel heller ikke noe med ungdom som ser ut til å nå grei høyde kanskje, det er vel hvis de er "unormalt" lave eller høye? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke signatur Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Men blir det gjort på ungdom som tross alt er "normale" på alle vis. Om de er av de lavere i klassen nå så er de jo ikke særs lave, og de er normalt utviklet på alle områder ellers. Sånt koster jo penger for staten å gjøre (røntgen) får vi det da sånn uten videre? De gjør vel heller ikke noe med ungdom som ser ut til å nå grei høyde kanskje, det er vel hvis de er "unormalt" lave eller høye? Jeg vet ikke hvilke kriterier fastlegen vår gikk ut fra. Men vi fikk det uten spørsmål. Antagelig fordi min mann og hans familie er veldig høye? (Vi var redde for at datteren vår skulle bli for høy, ikke for lav.) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Det var betryggende å høre. Får krysse fingrene her da for at dette skjer også med mine, at de strekker seg ennå et stykke. Flotter gutter og de har både personlighet og utseende med seg, men litt slitsomt for gutter å være under 175 eller sånn synes jeg. Det er liksom minste jeg håper de skal strekke seg til, og ennå gjerne litt lenger da Det er mye gener i kroppshøyde, forutsatt at man får næring nok. Så med begge foreldrene under 170 blir de nok ikke basketballstjerner. Men det er jo ikke uvanlig at voksne barn er (litt) høyere enn foreldrene, og det er i hvert fall håp i årevis ennå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Håper de blir litt høyere Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Det er mye gener i kroppshøyde, forutsatt at man får næring nok. Så med begge foreldrene under 170 blir de nok ikke basketballstjerner. Men det er jo ikke uvanlig at voksne barn er (litt) høyere enn foreldrene, og det er i hvert fall håp i årevis ennå. Ja, det er slettes ikke unormalt at ungdommene blir høyere enn begge foreldrene i dag, og det er det jeg håper så veldig på skal skje her Fint at det ennå er noen år igjen som det kan skje mye på da. Håper i allefall på at de begge skal nå 175. Tenkte jeg skulle måle dem nøye nå, vet du om noen kurver for normal, liten og høy for ungdom nå til dags, basert på alder? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Ja, det er slettes ikke unormalt at ungdommene blir høyere enn begge foreldrene i dag, og det er det jeg håper så veldig på skal skje her Fint at det ennå er noen år igjen som det kan skje mye på da. Håper i allefall på at de begge skal nå 175. Tenkte jeg skulle måle dem nøye nå, vet du om noen kurver for normal, liten og høy for ungdom nå til dags, basert på alder? Nei, jeg vet ikke om noen slike kurver for store barn og ungdom. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Ja, det er slettes ikke unormalt at ungdommene blir høyere enn begge foreldrene i dag, og det er det jeg håper så veldig på skal skje her Fint at det ennå er noen år igjen som det kan skje mye på da. Håper i allefall på at de begge skal nå 175. Tenkte jeg skulle måle dem nøye nå, vet du om noen kurver for normal, liten og høy for ungdom nå til dags, basert på alder? Har ikke gått nærmere inn på disse, men her finnes i hvertfall noen vektkurver: http://www.vekststudien.no/last-ned-vekstkurvene/ 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Håper de blir litt høyere Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Har ikke gått nærmere inn på disse, men her finnes i hvertfall noen vektkurver: http://www.vekststudien.no/last-ned-vekstkurvene/ Takk. Fant disse jeg også, og der står 16 årige gutter som 180!! Fant også sånn kalkulator, kan jo ikke stole på disse men, den viste ca 172, basert på far og mors høyde Vi får krysse fingrene for disse gutta, går det ann å fore dem med litt plantepiff? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Takk. Fant disse jeg også, og der står 16 årige gutter som 180!! Fant også sånn kalkulator, kan jo ikke stole på disse men, den viste ca 172, basert på far og mors høyde Vi får krysse fingrene for disse gutta, går det ann å fore dem med litt plantepiff? Hehe Har som nevnt nedenfor en ganske liten gutt jeg også (dog bare 8 år), men har tro på at han tar etter sin morfar (som også var liten i småbarnsårene) og vokser lenge! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest chikka Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Sønnen min var like høy som meg da han var 16, 172. I dag er han 185 og jeg tror han har stagnert og ikke blir mye høyere nå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest chikka Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Jeg begynner tydelig å bli trøtt her, jeg glemte å ta med at han nå er 18. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imzedimze Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Det er mye gener i kroppshøyde, forutsatt at man får næring nok. Så med begge foreldrene under 170 blir de nok ikke basketballstjerner. Men det er jo ikke uvanlig at voksne barn er (litt) høyere enn foreldrene, og det er i hvert fall håp i årevis ennå. jeg hadde en mor på 170 og en far på 186, selv er jeg ca 158. er jeg veldig uvanlig? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 jeg hadde en mor på 170 og en far på 186, selv er jeg ca 158. er jeg veldig uvanlig? Jeg vet ikke hvor uvanlig det er med litt avvikende høyde i forhold til foreldrene, det skal nok noe til at det er _veldig_ uvanlig. Mange relativt korte foreldre får barn med samme høyde som dem selv eller _litt_ lavere / høyere. Det er kanskje noen på morsiden av familien din som er lavere enn henne, som du likner på? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imzedimze Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Jeg vet ikke hvor uvanlig det er med litt avvikende høyde i forhold til foreldrene, det skal nok noe til at det er _veldig_ uvanlig. Mange relativt korte foreldre får barn med samme høyde som dem selv eller _litt_ lavere / høyere. Det er kanskje noen på morsiden av familien din som er lavere enn henne, som du likner på? ja, besteforeldrene mine var lave, foreldrene mine høye. så var overraskende for meg at barna automatisk som regel blir samme høyde som foreldrene, i vår slekt er det motsatt =) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.