Gå til innhold

(svine)Influensa og barnehage

Gjest preludium

Anbefalte innlegg

Gjest preludium

Minsten i huset på 2,5 år har dratt på seg en forkjølelse/influensa, ganske sikkert fra barnehagen. Han er i relativt god form bortsett fra at han er snørrete, litt slapp og litt feber. Jeg har nok også blitt smittet, og hatt ekstrem muskelverk, slapp og vondt i halsen. Jeg tenker at det antagelig er en vanlig forkjølelse, men tenker selvfølgelig på svineinfluensa. Bør han holdes hjemme fra barnehagen en uke sånn i tilfelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Onsdag1365380628

Dette ville jeg tatt opp med barnehagens personale. Han er sikkert ikke den eneste som har vært syk, så barnehagen har sikkert gjort seg opp en mening om dette- Ta en telefon i morgen og forhør deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest www pandemi no

Det er ikke noe tvil, både du og barnet skal holde dere hjemme i minst syv dager. Det finnes ikke noen annen influensa i Norge nå enn svineunfluensaen, og fordi myndighetene ønsker en så flat smittekurve spå denne om mulig, er alle bedt om å følge retningslinjene som blant annet står her www.pandemi.no

Ring gjerne fastlegen din nå på morgenen, for å få bekreftet at symptomene stemmer (så kan du evt få bekreftelse til arbeidsgiver senere hvilken instrukser du fikk) , noe test utover det tas ikke med mindre du / dere har andre kroniske sykdommer som krever ekstra oppfølging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe tvil, både du og barnet skal holde dere hjemme i minst syv dager. Det finnes ikke noen annen influensa i Norge nå enn svineunfluensaen, og fordi myndighetene ønsker en så flat smittekurve spå denne om mulig, er alle bedt om å følge retningslinjene som blant annet står her www.pandemi.no

Ring gjerne fastlegen din nå på morgenen, for å få bekreftet at symptomene stemmer (så kan du evt få bekreftelse til arbeidsgiver senere hvilken instrukser du fikk) , noe test utover det tas ikke med mindre du / dere har andre kroniske sykdommer som krever ekstra oppfølging.

Har vanlig forkjølelse tatt ferie da siden svineinfluensaen herjer? ;) Synes det blir litt voldsomt hvis alle som er litt forkjøla skal være hjemme i syv dager men.. Alle som er i tvil burde fått kjøpt test på apotektet, siden legene ikke vil ha syke folk inn. Helsenorge, jippi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pandemi no

Har vanlig forkjølelse tatt ferie da siden svineinfluensaen herjer? ;) Synes det blir litt voldsomt hvis alle som er litt forkjøla skal være hjemme i syv dager men.. Alle som er i tvil burde fått kjøpt test på apotektet, siden legene ikke vil ha syke folk inn. Helsenorge, jippi.

Hun beskriver ikke en vanlig forkjølelse, hun beskriver tydelige influensasymptomer.

Hvis man har _ekstrem_ muskelverk, vondt i halsen og evt feber, er sjansen veldig stor for at man har influensa, når vi er midt i en influensaepidemi.

Hvis alle som har så mange og tydelige symptomer på influensa, holder seg hjemme en uke, vil gevinsten oppveie ulempene dette medfører for den enkelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pandemi.no

Det er ikke utviklet hjemmetester for årets influensa (ikke for tidligere års influensa heller, de varer for kort tid før de evt muterer / forsvinner, så det vil ikke være nok tid til å produsere og distribuere dette i en slik skala, før visruset ser annerledes ut).

Det finnes ikke hjemmetester for dette i noen andre land i verden heller, og retningslinjene for tester hos legen er de samme i Norge som i andre land.

Så det er mer typisk "helseverden" enn "helsenorge" i dette tilfellet, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun beskriver ikke en vanlig forkjølelse, hun beskriver tydelige influensasymptomer.

Hvis man har _ekstrem_ muskelverk, vondt i halsen og evt feber, er sjansen veldig stor for at man har influensa, når vi er midt i en influensaepidemi.

Hvis alle som har så mange og tydelige symptomer på influensa, holder seg hjemme en uke, vil gevinsten oppveie ulempene dette medfører for den enkelte.

"Minsten i huset på 2,5 år har dratt på seg en forkjølelse/influensa, ganske sikkert fra barnehagen. Han er i relativt god form bortsett fra at han er snørrete, litt slapp og litt feber."

Synes dette høres mer ut som en vanlig forkjølelse jeg da.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pandemi no

"Minsten i huset på 2,5 år har dratt på seg en forkjølelse/influensa, ganske sikkert fra barnehagen. Han er i relativt god form bortsett fra at han er snørrete, litt slapp og litt feber."

Hun skriver at hun har blitt smittet og har ekstrem muskelverk, slapp og vondt i halsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke legene som ikke vil ha folk inn, det er helsemyndighetene som har pålagt legene retningslinjer som de må følge. Hvis venterommene skulle fylles av smittede personer ville faren for at veldig syke mennesker smittes mens de venter på å komme inn til legen. I neste runde ville kanskje legen ligge syk, og før legen legger seg til sengs kan mange av hans alvorlig syke pasienter være smittet.

Laboratoriene har ikke kapasitet til å teste halve Norge for svineinfluensa, derfor testes det ikke på normalt friske mennesker som får symptomer. Man bare går ut fra at det er svineinfluensa ut fra symptomene.

Det er en ekstremsituasjon og da sier det seg selv at helsevesenet ikke kan fordoble arbeidsstyrken på så kort tid. Spesielt når de som arbeider innen helse også blir smittet og har barn som blir smittet.

Jeg ønsker meg et team på eldre leger og helsepersonell som reiser runt på sykebesøk hos de som er smittet og redd. Med alle krigsoverskriftene som har vært er det naturlig at folk blir ekstra redd hvis smitten når dem. At de må holde seg isolert forsterker nok angsten, så det er en forferdelig situasjon for flere parter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

Hvordan skal man vite forskjellen på sv.influensa og valig kraftig forkjølelse, tenker jeg. Her tror man kanskje man har fått grisen i hus, holder seg hjemme en uke som anbefalt, og så drar man på jobb igjen og får den ekte grisen på besøk og blir borte i ytterligere syv dager. Da kommer ikke min overordnede til å bli veldig lykkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke legene som ikke vil ha folk inn, det er helsemyndighetene som har pålagt legene retningslinjer som de må følge. Hvis venterommene skulle fylles av smittede personer ville faren for at veldig syke mennesker smittes mens de venter på å komme inn til legen. I neste runde ville kanskje legen ligge syk, og før legen legger seg til sengs kan mange av hans alvorlig syke pasienter være smittet.

Laboratoriene har ikke kapasitet til å teste halve Norge for svineinfluensa, derfor testes det ikke på normalt friske mennesker som får symptomer. Man bare går ut fra at det er svineinfluensa ut fra symptomene.

Det er en ekstremsituasjon og da sier det seg selv at helsevesenet ikke kan fordoble arbeidsstyrken på så kort tid. Spesielt når de som arbeider innen helse også blir smittet og har barn som blir smittet.

Jeg ønsker meg et team på eldre leger og helsepersonell som reiser runt på sykebesøk hos de som er smittet og redd. Med alle krigsoverskriftene som har vært er det naturlig at folk blir ekstra redd hvis smitten når dem. At de må holde seg isolert forsterker nok angsten, så det er en forferdelig situasjon for flere parter.

Gir legene sykemelding ut ifra de opplysninger man gir pr telefon da? Man kan jo ikke bruke egenmelding om man skal være hjemme i en hel uke.

Ser for meg at dette isåfall vil være fristende å misbruke for enkelte. - Ja, det _er_ mange som har dårlig arbeidsmoral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir legene sykemelding ut ifra de opplysninger man gir pr telefon da? Man kan jo ikke bruke egenmelding om man skal være hjemme i en hel uke.

Ser for meg at dette isåfall vil være fristende å misbruke for enkelte. - Ja, det _er_ mange som har dårlig arbeidsmoral.

Selvfølgelig vil noen kunne misbruke, men dumt hvis man spiller influensasyk en uke, og får influensa uka etter. . . tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine unger var ikke veldig syke de heller, bittelitt feber, vondt i hode, hals og ledd.

De var syke samtidig med meg (som var kraftigere angrepet), vi hadde ikke vært sammen med noen andre som var syke av noe slag.

-og jeg fikk bekreftet svineinfluensa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du jipper for helse-Norge her, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mikkelina

"Synes det blir litt voldsomt hvis alle som er litt forkjøla skal være hjemme i syv dager men"

Feber og muskelverk tyder på mer enn en vanlig forkjølelse, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest preludium

Det er nok svineinfluenasaen vi har fått. Det dukket opp feber også etterhvert, så vi følger legens råd og holder oss hjemme hele denne uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J.R.-07

Hvordan skal man vite forskjellen på sv.influensa og valig kraftig forkjølelse, tenker jeg. Her tror man kanskje man har fått grisen i hus, holder seg hjemme en uke som anbefalt, og så drar man på jobb igjen og får den ekte grisen på besøk og blir borte i ytterligere syv dager. Da kommer ikke min overordnede til å bli veldig lykkelig.

Som jeg skulle sagt det selv:)

Dette blir rot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...