Gå til innhold

skolesekk i 7 klasse

Gjest Berganssekk

Anbefalte innlegg

Gjest Berganssekk

Har hatt en heftig diskusjon med mannen min ang. min datter på 12 og hennes ønske om ny skolesekk.

Tenkte det passet å ta opp her i forbindelse med innleggene om "bortskjemte barn"

Hun fikk i 3 klasse ny berganssekk, og den er i god stand , men det ble sagt at hun skulle få ny sekk når hun begynte i 7 klasse.

Ikke at jeg husker det desverre,men min datter påstår i allefall at jeg har lovet henne dette.

Jeg skjønner nå hvor viktig dette er for henne, og hun sier også at alle andre har byttet ut sin Berganssekk.

Og at hun nå er den eneste i klassen som har denne.

Så hun har nå funnet frem en veske/bag som hun akter å gå ,med på skolen, fordi hun føler seg "dum " i denne sekken.

Det har nå endt med at jeg har gitt etter og lovet henne ny sekk,problemet er at mannen min ikke er enig.

Han mener vi ikke skal gi etter for presset, og at hun absolutt ikke skal ha ny sekk.

Derfor spør jeg , er det vanlig at de bytter ut skolesekker i denne alderen?

I følge min datter har altså alle andre kjøpt seg ny.

Jeg synest personlig ikke at min datter får alt hun peker på, i forhold til vennene sine er hun den som får minst.

Likevel vet jeg selv hvordan det er å være i den alderen og føle seg dum når hun blir den enesete som ikke har ..

Hva er vanlig, er moten blitt slik, eller følger det med aldrene å ikke ha en stor Berganssekk på ryggen når en er 12 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Berganssekk

Jeg så foresten først nå at det allerde var skrevet et innlegg om hvor ofte det er vanlig å skifte skolesekk nedenfor:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tolvåring fikk ny sekk til 4.klasse, men ifjor kjøpte hun seg en kul skulderbag når hun var på ferie (for feriepengene sine). Denne ønsket hun å bruke som skoleveske istedetfor sekken, og brukte den i hele fjor. Det ser ut som hun kommer til å bruke denne bagen dette skoleåret også (hun ønsker det selv). Det blir ny sekk neste år når hun begynner på ungdomsskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

min datter som skal opp i 7 fikk ny sekk nå. Hun fikk ny til 4 klasse. Det var en flott Bergans, men den var ifølge henne bare sååååå gammeldags at den ikke kunne brukes, og pappa er litt bløthjertet. Derfor ble det ny sekk. Regner nok med at det blir en til før hun er ferdig ned ungdomskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tolvåring fikk ny sekk til 4.klasse, men ifjor kjøpte hun seg en kul skulderbag når hun var på ferie (for feriepengene sine). Denne ønsket hun å bruke som skoleveske istedetfor sekken, og brukte den i hele fjor. Det ser ut som hun kommer til å bruke denne bagen dette skoleåret også (hun ønsker det selv). Det blir ny sekk neste år når hun begynner på ungdomsskolen.

Har hun mye bøker i den veska?

Det er ikke anbefalt å bruke skuldervesker i stedet for sekker, for belastningen blir helt skjevfordelt og som regel alltid på samme side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun mye bøker i den veska?

Det er ikke anbefalt å bruke skuldervesker i stedet for sekker, for belastningen blir helt skjevfordelt og som regel alltid på samme side.

Men slike "advarsler" går ikke inn hos unger i den alderen.. *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8.klassingen her har vært pent nødt til å bruke sin "stygge" Berganssekk i 7.klasse. Den var i fullt brukbar stand ifjor så til tross for protester, har hun måttet vente til ungdomsskolestart med å kjøpe ny sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjokomandarin

Jeg får nesten litt vondt i magen av det du skriver. Tenk på hvordan jenta di har det - skal hun begynne i 7. klasse med en sekk hun brukte i 3. klasse! De aller, aller fleste skjønner vel at hun ønsker seg ny sekk.

Jeg hadde kjøpt ny sekk til jenta og gitt f**** i hva mannen min mente om den saken. Han virker å være helt på jordet. Jeg kunne _aldri_ vært gift med en sånn mann - men det er jo en helt anenn sak.....

Min beste venninne hadde det slik du beskriver og hun lider under det enda, som voksen. Hun var den som aldri hadde de "alle andre" hadde. Hvordan tror mannen din dette er for et barn...???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjokomandarin

8.klassingen her har vært pent nødt til å bruke sin "stygge" Berganssekk i 7.klasse. Den var i fullt brukbar stand ifjor så til tross for protester, har hun måttet vente til ungdomsskolestart med å kjøpe ny sekk.

Hvis vi alle skal ha alt vi har til det ikke lenger er brukbart, så regner jeg med at dere også har bilen, sofan deres + + + til det ikke henger sammen lenger.

For dere gjør vel ikke forskjell på barn og voksen? Far i huset har vel fiskestanga si, tursekken osv. så lenge det er brukbart? Og når en kjøper noe av høy kvalitet så varer det i ganske så mange, mange år......

Jeg skjønner meg ikke på dere. Har dere glemt hvordan dere selv var som barn/ungdom og hva som var viktig?

Jeg vil_aldri_ bli en sånn mamma!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi alle skal ha alt vi har til det ikke lenger er brukbart, så regner jeg med at dere også har bilen, sofan deres + + + til det ikke henger sammen lenger.

For dere gjør vel ikke forskjell på barn og voksen? Far i huset har vel fiskestanga si, tursekken osv. så lenge det er brukbart? Og når en kjøper noe av høy kvalitet så varer det i ganske så mange, mange år......

Jeg skjønner meg ikke på dere. Har dere glemt hvordan dere selv var som barn/ungdom og hva som var viktig?

Jajaja.... sånn er det hos oss: vi bruker ting så lenge de er i brukbar stand før vi kjøper nytt. Det gjelder for både barn og voksen.

Kan jo hende at den dagen du har 1,2,3,4 barn så ser du også at det ikke alltid går an å kjøpe alt barna ønsker seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjokomandarin

Jajaja.... sånn er det hos oss: vi bruker ting så lenge de er i brukbar stand før vi kjøper nytt. Det gjelder for både barn og voksen.

Kan jo hende at den dagen du har 1,2,3,4 barn så ser du også at det ikke alltid går an å kjøpe alt barna ønsker seg...

Jeg kjøper ikke alt det barnet mitt ønsker seg! Men om barnet ditt ønsker seg en ny sekk så kan dere vel kjøpe en ny, fin, brukt på FINN. De har utrolig mye fint der.

Jeg skjønner at en må være forsiktig med penger om en har mange barn osv. Men det er holdningen i disse trådene jeg får helt "noia" av!! Sånn er det bare....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper ikke alt det barnet mitt ønsker seg! Men om barnet ditt ønsker seg en ny sekk så kan dere vel kjøpe en ny, fin, brukt på FINN. De har utrolig mye fint der.

Jeg skjønner at en må være forsiktig med penger om en har mange barn osv. Men det er holdningen i disse trådene jeg får helt "noia" av!! Sånn er det bare....

Hvilke holdninger er det du får noia av?

At noen ikke ønsker å være med på bruk-og kast-karusellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sekken fra 3.klasse i det hele tatt stor nok? Det er jo ofte mye mer bøker som skal fraktes mellom hjem-skole på 7. trinn enn i 3. trinn.

Kjøp heller en ny sekk til henne, enn å risikere at hun kjøper en billig veske å putte skolebøkene sine i. Det er tungt å bære så mye vekt på en skulder, og neppe særlig sunt.

Skjønner godt at jenta di ønsker seg ny sekk, nå som hun skal begynne på 7. trinn. Og en ny skolesekk gjør henne vel ikke akkurat bortskjemt!?

Jeg tror det er viktig å vise at at man prioriterer skolesaker. Bedre å kjøpe en sekk for mye, enn å kjøpe 100 lipglosser for mye...(dårlig eksempel, men håper du skjønner greia...)

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Berganssekk

Jeg får nesten litt vondt i magen av det du skriver. Tenk på hvordan jenta di har det - skal hun begynne i 7. klasse med en sekk hun brukte i 3. klasse! De aller, aller fleste skjønner vel at hun ønsker seg ny sekk.

Jeg hadde kjøpt ny sekk til jenta og gitt f**** i hva mannen min mente om den saken. Han virker å være helt på jordet. Jeg kunne _aldri_ vært gift med en sånn mann - men det er jo en helt anenn sak.....

Min beste venninne hadde det slik du beskriver og hun lider under det enda, som voksen. Hun var den som aldri hadde de "alle andre" hadde. Hvordan tror mannen din dette er for et barn...???

Jeg må bare si meg helt enig med deg,og det er akkurat slik jeg tenker også og ja min mann er helt på jordet.

Ny sekk blir det, det er helt ubetydelig i den store økonomiske sammenhengen.Dette gjør ikke barn bortskjemt, hun har jo faktisk sett frem til dette at hun skal få ny etter 4 år.

Jeg skjønner meg ikke på tankegangen til min mann, så enkelt skal det ikke være når man tenker så forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Jeg tror nok jeg ville kjøpt ny sekk til henne. Akkurat når det gjelder sekk, så er vel det en av de tingene jeg er villig til å inngå en del kompromisser på for å få dem til å bruke sekk i det hele tatt. Jeg vil for enhver pris unngå at de ender opp med å bære seg skjeve fordi de ikke vil bruke en "håpløs" sekk, og derfor i stedet bruker en anatomisk livsfaring bag til skolesakene sine.

Dessuten - sekken fra 3. klasse må da være for liten nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Sofa, bil, firskestang og tursekker bruker vi omtrent til det ikke henger sammen lenger, faktisk. Eller i alle fall minst like lenge som vi krever at barna skal bruke sine ting.

Så hos oss er det "alle for en".

Men jeg tror du ser for deg at vi er en del mer ekstreme enn vi er, skal jeg være ærlig:) Ungene lider på ingen måte av å se umoderne eller utdaterte ut. Men vi forsøker å ikke kjøpe mer enn vi trenger, og å bruke ting til de er mer eller mindre utslitt. Definisjonen av utslitt henger likevel sammen med hva slags varer det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er helt vanlig å bytte ut sekken etter 3 - 4 år.

Få til et kompromiss: Hun får ny skolesekk, på betingelse at hun bruker sekk og ikke noen veske hun kan få skjev belastning av. Berganssekken brukes når / hvis de skal på heldagstur i skogen ol.l. Gjør det klart at hun dermed ikke automatisk vil få ny når hun begynner på ungdomsskolen om et år, slik kanskje "alle de andre" kommer til å få.

Den synes jeg mannen din bør kunne svelge også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men slike "advarsler" går ikke inn hos unger i den alderen.. *sukk*

Nei, det er vel andre ting som betyr betraktlig mer enn rygg og skuldre.

Jeg husker en tid på ungdomsskolen og videregående at det var moten at om en hadde sekk, så skulle den henge så langt ned på ryggen som mulig. Huff, må jo nesten le av slikt nå, men da var det av stor betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er vel andre ting som betyr betraktlig mer enn rygg og skuldre.

Jeg husker en tid på ungdomsskolen og videregående at det var moten at om en hadde sekk, så skulle den henge så langt ned på ryggen som mulig. Huff, må jo nesten le av slikt nå, men da var det av stor betydning.

Den perioden husker jeg også ;-)

Datteren min blir kjørt til skolen og setter ofte igjen sekken på SFO slik at jeg henter den når jeg henter lillesøsteren hennes. Vi har nemlig en lang og bratt bakke opp til huset vårt, så greit for henne å slippe å bære tungt helt hjem. Sånn sett går det nok greit med bag istedetfor sekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa her fikk nytt pennal i år, det gamle var egentlig helt fremdeles, men skittent inni + at det nok begynte å bli litt barnslig. Og gleden i øynene hennes da hun fikk plukket ut et pennal fra High School Musical var absolutt verdt de 169,- pennalet med innhold kostet. :o)

Ny sekk får hun ikke i år, men antagelig neste år eller i løpet av året om den gamle blir liten eller ødelagt/utslitt.

Poden trenger nytt pennal, men nektet plent å bytte ut det gamle. Underlige ungen. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...