Gjest hvorfor er det slik Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Er det fordi skolesekker er så synlige, eller at det henger igjen fra "gamledager" at disse er dyre, at det er så mye snakk om når man med god samvittighet kan kjøpe ny sekk til barna? En ny Beckmannsekk feks, koster i disse dager 350 i flere av de store bokhandlerkjedene. Har inntrykk av at dette er en vanlig barneskolesekk. De blir jo flekkete og stygge, en jakke (eller bukse) til samme prisen, som man heller ikke fikk ren i vask, ville man ikke latt de bruke år etter år? Men her virker det som at hvis man feks kjøper ny sekk til barnet sitt annethvert år, så er det fryktelig på alle måter? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Du har nok et poeng der! Ny sekk koster jo ikke stort mer enn enn klesplagg idag, så de aller fleste av oss har råd til å kjøpe ny sekk til ungene våre hvert år. Grunnen til at vi ikke gjør det, er kanskje at vi regner med å få reaksjoner fra andre? ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Du har nok et poeng der! Ny sekk koster jo ikke stort mer enn enn klesplagg idag, så de aller fleste av oss har råd til å kjøpe ny sekk til ungene våre hvert år. Grunnen til at vi ikke gjør det, er kanskje at vi regner med å få reaksjoner fra andre? ;-) Nei - absolutt ikke. En god sekk er jo laget for å vare i flere år, og det er en bruksting, som faktisk ikke SKAL se helt ny ut etter et år. Jeg synes det er tullete om en slik bruksting (på samme måte med sykler eller sparkesykler eller bager) skal se flunkende nye og rene ut bestandig. Jeg har alltid vasket sekkene til ungene i sommerferien, og hvis det er nødvendig til jul også - og da holder de seg godt nok. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brilleslangen Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Hvis du ønsker å kjøpe ny sekk annenhvert år så gjør da det uten å bry deg om hva andre synes. Jeg har forresten ikke forstått det slik at folk her mener det er galt. Feks desom får sekk av trygg trafikk får ny sekk i 2, 4 og 7 klasse. Dvsat de bruker 4 sekker i løpet av skoletiden. Andre bruker sekken i tre år før den skiftes ut, altså første, fjerde og 7 klasse. Noen harsagt at de skifter ut sekken når den er for liten eller ødelagt(hva ødelagt innbefatter får være opp til hver enkelt å vurdere). Et sted ble det sagt at en sekk som holder i tre år er en bra sekk. Jeg har en datter som fikk beckmannsekk til første klasse. I utgangspunktet tenkte jeg vente til sommeren mellom 3. og 4. klasse med å kjøpe ny, men ser slett ikke bort fra at vi blir nødt til å kjøpe ny før den tid, mest sannsynlig må vi det, for etter ett års bruk viser sekken tydelige tegn på å begynne å være slitt enkelte utsatte steder.(snart hull) Når 2. skoleår er ferdig vil jeg tro sekken begynner å se lurvete ut, kanskje har det på de utsatte stedene som allerede er tydelig slitt kanskje allerede blitt hull neste sommer, og hvis så skjer skal ho klart få ny sekk ett år tidligere enn opprinnelig planlagt, forda vil det være behov for det... Og da bryr jeg meg slett ikke om hva andre mener og synes. Sekken til min datter er forresten vasket kun en gang. Utvendig så den ren og fin ut, men den trengte en vask pga melkesøl inni... så vi kan ikke akkurat si at sekken er vasket i hjel heller, men den bærer altså tydelig preg av å være slitt allerede etter ett år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Nei - absolutt ikke. En god sekk er jo laget for å vare i flere år, og det er en bruksting, som faktisk ikke SKAL se helt ny ut etter et år. Jeg synes det er tullete om en slik bruksting (på samme måte med sykler eller sparkesykler eller bager) skal se flunkende nye og rene ut bestandig. Jeg har alltid vasket sekkene til ungene i sommerferien, og hvis det er nødvendig til jul også - og da holder de seg godt nok. Jeg er enig med deg i det, og det er uaktuelt for oss å bytte ut sekkene til ungene hvert år. Mitt poeng er at jeg tror vi lett hadde hengt oss opp i det dersom noen hadde kjøpt ny sekk til ungene hvert skoleår. Da hadde vi nok prata om sløsing og bortskjemte unger - selv om vi selv kanskje hadde kjøpt et par "unødvendige" klær til ungene tilsvarende ofte 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Hvis du ønsker å kjøpe ny sekk annenhvert år så gjør da det uten å bry deg om hva andre synes. Jeg har forresten ikke forstått det slik at folk her mener det er galt. Feks desom får sekk av trygg trafikk får ny sekk i 2, 4 og 7 klasse. Dvsat de bruker 4 sekker i løpet av skoletiden. Andre bruker sekken i tre år før den skiftes ut, altså første, fjerde og 7 klasse. Noen harsagt at de skifter ut sekken når den er for liten eller ødelagt(hva ødelagt innbefatter får være opp til hver enkelt å vurdere). Et sted ble det sagt at en sekk som holder i tre år er en bra sekk. Jeg har en datter som fikk beckmannsekk til første klasse. I utgangspunktet tenkte jeg vente til sommeren mellom 3. og 4. klasse med å kjøpe ny, men ser slett ikke bort fra at vi blir nødt til å kjøpe ny før den tid, mest sannsynlig må vi det, for etter ett års bruk viser sekken tydelige tegn på å begynne å være slitt enkelte utsatte steder.(snart hull) Når 2. skoleår er ferdig vil jeg tro sekken begynner å se lurvete ut, kanskje har det på de utsatte stedene som allerede er tydelig slitt kanskje allerede blitt hull neste sommer, og hvis så skjer skal ho klart få ny sekk ett år tidligere enn opprinnelig planlagt, forda vil det være behov for det... Og da bryr jeg meg slett ikke om hva andre mener og synes. Sekken til min datter er forresten vasket kun en gang. Utvendig så den ren og fin ut, men den trengte en vask pga melkesøl inni... så vi kan ikke akkurat si at sekken er vasket i hjel heller, men den bærer altså tydelig preg av å være slitt allerede etter ett år. Den eldste brukte sin første skolesekk fra 1.-4.klasse. Mellomsten måtte ha ny sekk når hun skulle begynne i 3.klasse, for hennes sekk revna i fronten... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjokomandarin Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Så utrolig enig med deg! Jenta vår fikk en slik sekk du beskriver i 1. klasse, nå begynner hun i 3. klasse og den er ikke mye pen lenger. Hun har ikke bedt om ny, men jeg ser jo selv at hun vil trenge en ny i 4. klasse. Som du skriver, den koster ikke mer enn en jakke e.l. Jeg skjønner ikke hvorfor folk her inne er helt "hysteriske" når det gjelder å drøye skolesekken leeeengst mulig :-) Merkelig...... Jeg skjønner ikke hva det er med 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest skolesekker Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Vi måtte bytte sekk til 4 klasse siden den første sekken ble for liten i størrelse både til barnet og ikke plass til alle skolebøkene som kom etterhvert. Sekken kunne blitt brukt lenger fordi den ikke var slitt. Men vi lar den ikke gå i arv, så i år har 1 klassingen fått sin egen nye sekk. Dette er jo spesielt for en som skal begynne på skolen å få velge sin egen sekk. Vi bytter altså kun sekk pga. for liten eller om den er utslitt. Selv husker jeg at når jeg ble eldre var det kulere med slitne sekker enn nye sekker! Så det blir nok trenden hos storesøster her også tipper jeg. Skolesekker hos oss koster ca. 500,- og når barna skal både ha nye sko, regntøy og annet tøy fordi barnet har vokst siden våren så sier det seg selv at mange ikke har råd til å ta alle kostnadene hvis man kan hopper over noe. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brilleslangen Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Den eldste brukte sin første skolesekk fra 1.-4.klasse. Mellomsten måtte ha ny sekk når hun skulle begynne i 3.klasse, for hennes sekk revna i fronten... Hos oss er det det plastaktige stoffet nederst som har det verst. Ikke selve bunnen, men den nederste biten i fronten. Der hardet blitt en fold som jeg ser(nå som jeg studerersekken) at det er gått hull på. På den ene siden er det bare slitt, mens det på den andre siden er det blitt hull. Jeg må se om jeg finner noe som kan forsegle hullet med slik at bøkene holder seg tørre. Ho må jo nesten slippe å gå rundt med bøkene i plastpose i sekken for å hindre våte bøker, da kjøper vi heller nysekk. Men først prøver vi med en aldri så liten reparasjon der vi prøver å få forseglet hullet, så får vi se hvordan det går. Ellers ser sekken helt fin ut. Når jeg nå holdt på å studere sekken sjekket jeg regntrekket samtidig. utvendig ser det helt fint ut, men på innsiden har gummibelegget som skal hindre gjennomtrengning av vann festet seg i gummien andresteder på trekket mensdet har ligget i lomma og fved utfolding har da gummien flekkvist blitt revet av på innsiden, slik at regntrekket antakelig ikke er helt tett lengre det heller. Vi får se hvordan det går. Alt avhenger nå på om vi får forseglet hullet eller ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Jeg er enig med deg i det, og det er uaktuelt for oss å bytte ut sekkene til ungene hvert år. Mitt poeng er at jeg tror vi lett hadde hengt oss opp i det dersom noen hadde kjøpt ny sekk til ungene hvert skoleår. Da hadde vi nok prata om sløsing og bortskjemte unger - selv om vi selv kanskje hadde kjøpt et par "unødvendige" klær til ungene tilsvarende ofte Ja, men det er jo nettopp fordi sekker er laget for å vare. Du ville reagert om noen kjøpte ny dvd-spiller hvert år også. Det er jo ingen egentlig grunn til det. En sekk er ikke som et klesplagg som blir slitt. Min 4.klassing fikk ny sekk i fjor, og den ser like fin ut i år (etter en gang i vaskemaskinen). Jeg synes det er sløseri å bytte ut varige ting oftere enn man trenger. Det går ikke på prisen, egentlig, det går på at det ikke er nødvendig. Og definisjonen på sløsing, er vel strengt tatt å bruke mer enn man har behov for? Sånn sett ligger vi utrolig dårlig an hele gjengen... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Hvor har du det fra at det er så fryktelig å bytte ut sekkene? Jeg synes de fleste gir uttrykk for at de kjøper ny når sekken er for liten eller utslitt. Jeg har vært naiv nok til å anta at sekker med rifter eller skjemmende flekker som ikke går av i vask, kommer i kategorien av "utslitt". Jeg synes også det er naturlig at en gratissekk som alle vet at førsteklassingene får, ikke er så populær å bruke når man ikke er førsteklassing lenger. Mens en sekk av en helt annen kvalitet, som man selv velger / kjøper til førsteklassingen, holder i 3 - 4 år. Sammenlikningen med klær blir jo ikke helt naturlig, de vokser jo fortere ut av en genser enn av en sekk. Mange steder øker bokmengden på bestemte klassetrinn, f.eks. ved overgangen fra barne- til mellomtrinnet. Da er det naturlig å fornye sekken. Alternativt kjøpe en litt større sekk som tåler flere bøker, hvis man av andre årsaker må kjøpe ny året før. Sønnen min som starter i 5. får ny sekk nå, men den gamle kommer til å bli brukt som tursekk iblant. Det skal ikke noen kakaotermos ned i den nye skolesekken den første vinteren :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Hos oss er det det plastaktige stoffet nederst som har det verst. Ikke selve bunnen, men den nederste biten i fronten. Der hardet blitt en fold som jeg ser(nå som jeg studerersekken) at det er gått hull på. På den ene siden er det bare slitt, mens det på den andre siden er det blitt hull. Jeg må se om jeg finner noe som kan forsegle hullet med slik at bøkene holder seg tørre. Ho må jo nesten slippe å gå rundt med bøkene i plastpose i sekken for å hindre våte bøker, da kjøper vi heller nysekk. Men først prøver vi med en aldri så liten reparasjon der vi prøver å få forseglet hullet, så får vi se hvordan det går. Ellers ser sekken helt fin ut. Når jeg nå holdt på å studere sekken sjekket jeg regntrekket samtidig. utvendig ser det helt fint ut, men på innsiden har gummibelegget som skal hindre gjennomtrengning av vann festet seg i gummien andresteder på trekket mensdet har ligget i lomma og fved utfolding har da gummien flekkvist blitt revet av på innsiden, slik at regntrekket antakelig ikke er helt tett lengre det heller. Vi får se hvordan det går. Alt avhenger nå på om vi får forseglet hullet eller ikke. Med mindre dere har veldig dårlig råd, så hadde jeg kjøpt ny sekk. Det er skikkelig irriterende om bøkene blir ødelagte pga dårlig sekk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Ja, men det er jo nettopp fordi sekker er laget for å vare. Du ville reagert om noen kjøpte ny dvd-spiller hvert år også. Det er jo ingen egentlig grunn til det. En sekk er ikke som et klesplagg som blir slitt. Min 4.klassing fikk ny sekk i fjor, og den ser like fin ut i år (etter en gang i vaskemaskinen). Jeg synes det er sløseri å bytte ut varige ting oftere enn man trenger. Det går ikke på prisen, egentlig, det går på at det ikke er nødvendig. Og definisjonen på sløsing, er vel strengt tatt å bruke mer enn man har behov for? Sånn sett ligger vi utrolig dårlig an hele gjengen... Joda, jeg ser hvor du vil, men jeg synes det må være opp til hver enkelt hva de ønsker å bruke pengene sine på. Klart det er sløseri, men man skal ikke droppe å kjøpe i redsel for hva andre vil måtte tenke 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
black wealch Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Man bytter vel sekk når den gml er utslitt. Ikke fordi nabo'n har en finere og nyere modell. Mener.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Det kunne ikke falt meg inn å kjøpe ny sekk til barna mine annenhvert år, ganske enkelt fordi ingen av dem har vært i nærheten å ha en utslitt/stygg sekk etter to års bruk. Men dersom det er skjemmende flekker eller rifter (ikke bare striper) i dem, som laban sier, så hadde jeg naturligvis kjøpt ny sekk - hvert år om så. Jeg reagerer ellers på unødig sekke-kjøp, fordi det er en ting som er veldig tsynlig for andre unger. Det betyr at dersom en del får ny sekk hvert år, uten å egentlig trenge det, fører det til et kjør for resten av gjengen om å få det samme. Altså et kjøpepress i forhold til noe som for de aller fleste er helt unødvendig. Jeg klarer fint å si nei, men det krever tross alt litt, spesielt fordi det samtidig er en del annet som jeg anser som unødig, som vi også sier nei til. Det blir ikke helt det samme med klær, siden alle har flere enn ett klesplagg. Ett fra eller til utløser ikke bølger i resten av omgangskretsen. Jeg tror det er lettere for oss å si nei, fordi vi faktisk har råd til å kjøpe det ungene ønsker seg - dersom vi hadde villet. Det kan være mye vanskeligere for foreldre som faktisk ikke har råd - og jeg tror det preger ungene deres også, i større grad. Det er enklere å avstå fra noe av egen vilje enn av nødvendighet, rett og slett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brilleslangen Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Med mindre dere har veldig dårlig råd, så hadde jeg kjøpt ny sekk. Det er skikkelig irriterende om bøkene blir ødelagte pga dårlig sekk. Når det gjelder økonomien så har vi ikke slik overflod at vi kan bruke penger på riktig hva vi vil, men vi har såpass at vi uten problemer greier oss. Har i tillegg en bufferkonto til vedlikehold av huset, innkjøp av litt større ting og uforutsette utgifter som verkstedregninger, ny vaskemaskin o.l, Til daglig driver vi ikke å snur på femøringen for å få endene til å møtes heller, så er det behov for ny sekk så blir det ny sekk. Men det hullet jeg fant var ikke stort og nesten ikke synlig, og sekken ser ellers nesten ubrukt ut, så jeg synesdet er verdt et forsøk å tette hullet. Har nå gjort et forsøk på å forsegle hullet med silikon på tube(siden silikonen både limer og tetter og er elastisk og dermed tåler litt bevegelse, og siden hullet var på et sted der sekken er stiv). reparasjonsforsøket er knapt synlig selv for meg som vet om det. I morgen tar jeg en våt-test for å sjekke om sekken er blitt tett..Holder sekken tett i morgen prøver vi med den ho har ei stund til. hvis ikke blir det ny sekk. Det er enda fire dager til skolestart, så vi har god tid. (og det med at jeg ønsker å reparere har med oppdragelsen min å gjøre, er nemlig opplært til at man prøver å reparere før man kaster) En annen grunn til at jeg holder igjen er at ungen selv har mast om ny sekk fordi en av årets modeller falt mer i smak enn den ho fikk i fjor, og jeg har hele sommeren sagt at ho ikke får ny sekk i år. Skal ho ha ny sekk så får ho nok den ho ønsker seg,og det ho lærer da er at det hjelper å mase, selv om jeg prøver å bortforklare det med det lille hullet som ho ikke engang hadde merket var der... så jeg vil se at sekken er utett før jeg gir etter. Neste år begynner dessuten lillesøstera på skolen og skal ha sekk, og slik jeg kjenner storesøster kommer ho til å ønske seg ny sekk da også... Så det hadde egentlig vært en fordel om sekken holdt en vinter til, for da kan begge to få nye sekker til skolestart neste år. Men så klart, viser det seg at ho trenger ho ny sekk nå med en gang eller i løpet av vinteren fordi sekken ikke holder tett til tross for reparasjonsforsøket, så får ho selvsagt det. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Enkelte gjenstander er mer synlige enn andre, og skolesekkene er vel en av de gjenstandene som ungene etterhvert signaliserer noe med. Synes ikke det er noen dødssynd å kjøpe ny ofte, men mener samtidig at man har ansvar for i fellesskap forsøke å forhindre det kjøpepresset som alle utsettes for. Ville nok allikevel vært mer opptatt av å holde en måteholden standard på merkeklær, mobil, pc osv enn akkurat skolesekken. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brilleslangen Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Enkelte gjenstander er mer synlige enn andre, og skolesekkene er vel en av de gjenstandene som ungene etterhvert signaliserer noe med. Synes ikke det er noen dødssynd å kjøpe ny ofte, men mener samtidig at man har ansvar for i fellesskap forsøke å forhindre det kjøpepresset som alle utsettes for. Ville nok allikevel vært mer opptatt av å holde en måteholden standard på merkeklær, mobil, pc osv enn akkurat skolesekken. enig med deg. Det er alltids noen andre som har samme skolesekk fordi utvalget er noe begrenset, og prisene på skolesekker er dessuten nokså stabile og forholdsvis like uansett merke... Men når det gjelder mobil så kan man faktisk bli litt skremt når 7-åringer kommer med nyeste modell touch-mobil. Kjenner nemlig en 7åring som fikk det denne uka. Min 7 åring har også mobil, men den telefonen min 7åring har er en modell fra tre år tilbake, så det er en liten vesentlig forskjell der synes jeg. Og jeg mener den tlf min 7åring har er mer enn god nok som første telefon. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Når det gjelder økonomien så har vi ikke slik overflod at vi kan bruke penger på riktig hva vi vil, men vi har såpass at vi uten problemer greier oss. Har i tillegg en bufferkonto til vedlikehold av huset, innkjøp av litt større ting og uforutsette utgifter som verkstedregninger, ny vaskemaskin o.l, Til daglig driver vi ikke å snur på femøringen for å få endene til å møtes heller, så er det behov for ny sekk så blir det ny sekk. Men det hullet jeg fant var ikke stort og nesten ikke synlig, og sekken ser ellers nesten ubrukt ut, så jeg synesdet er verdt et forsøk å tette hullet. Har nå gjort et forsøk på å forsegle hullet med silikon på tube(siden silikonen både limer og tetter og er elastisk og dermed tåler litt bevegelse, og siden hullet var på et sted der sekken er stiv). reparasjonsforsøket er knapt synlig selv for meg som vet om det. I morgen tar jeg en våt-test for å sjekke om sekken er blitt tett..Holder sekken tett i morgen prøver vi med den ho har ei stund til. hvis ikke blir det ny sekk. Det er enda fire dager til skolestart, så vi har god tid. (og det med at jeg ønsker å reparere har med oppdragelsen min å gjøre, er nemlig opplært til at man prøver å reparere før man kaster) En annen grunn til at jeg holder igjen er at ungen selv har mast om ny sekk fordi en av årets modeller falt mer i smak enn den ho fikk i fjor, og jeg har hele sommeren sagt at ho ikke får ny sekk i år. Skal ho ha ny sekk så får ho nok den ho ønsker seg,og det ho lærer da er at det hjelper å mase, selv om jeg prøver å bortforklare det med det lille hullet som ho ikke engang hadde merket var der... så jeg vil se at sekken er utett før jeg gir etter. Neste år begynner dessuten lillesøstera på skolen og skal ha sekk, og slik jeg kjenner storesøster kommer ho til å ønske seg ny sekk da også... Så det hadde egentlig vært en fordel om sekken holdt en vinter til, for da kan begge to få nye sekker til skolestart neste år. Men så klart, viser det seg at ho trenger ho ny sekk nå med en gang eller i løpet av vinteren fordi sekken ikke holder tett til tross for reparasjonsforsøket, så får ho selvsagt det. :-) Jeg skjønner argumentene dine og regner med at sekken blir god som ny når du får tettet hullet 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.