Gå til innhold

Ammer du over ett år?

Gjest http://www.dagbladet.no/2009/08/14/magasinet/amming/barn/helse/7651052/

Anbefalte innlegg

Gjest http://www.dagbladet.no/2009/08/14/magasinet/amming/barn/helse/7651052/
Skrevet

Hva tenker dere? Er det tabu å amme barn over 1 år? Når går grensen? Og når slutta du å amme/eller ammer du fortsatt?

Skrevet

Da førstemann ble født våren 99, tenkte jeg at jeg ikke kunne amme ham lenger enn ca et år - så jeg sluttet da han var 13 mnd. Seinere ut på høsten så jeg flere amme barn som da var over ett år, og jeg angret...

Andremann ble ammet til hun var 17 mnd.

Tredjemann ble ammet til hun var 20 mnd.

Jeg syntes det var riktig å amme såpass lenger, og var ikke flau over det. Men jeg ammet ikke ofte offentlig etterat de var 1,5 år.

Skrevet

Ammet eldstemann til han var 11 mnd, han slutta av seg sjøl. Datra blei ammet til hun var 17 mnd, da syntes jeg i grunnen det var greit å slutte, men hun hadde sikkert holdt på en stund til hvis det var opp til henne.

Anbefalingen fra WHO er jo å amme til barnet er 2 år, så det synes jeg i grunnen er helt greit. :)

Gjest solfryd
Skrevet

For meg må mødre amme så lenge og mye de vil inntil barnet er rundt ett og et halvt. Der går grensa for meg. Ikke særlig lekkert å se for store barn dra opp genseren til mora si, grave nedi puppene og mase på å få...

Selv ammet jeg eldstemor til hun var rundt 9 mnd, da ville hun ikke ha mer... antakelig fordi jeg var gravid igjen og melken smakte litt annerledes?

Yngstemor ammet jeg til hun var ca 6 mnd. Da måtte jeg slutte pga medisiner. Det husker jeg var sårt.

Gjest det ble bare slik
Skrevet

Mitt første barn: 6 uker

Mitt andre barn: nesten 2 år

Mitt tredje barn: 9 måneder

Det ble bare slik, av naturlige årsaker.

Og gjennomsnittet er vel bra? ;)

Skrevet

Ammet eldstemann til han var 11 mnd, han slutta av seg sjøl. Datra blei ammet til hun var 17 mnd, da syntes jeg i grunnen det var greit å slutte, men hun hadde sikkert holdt på en stund til hvis det var opp til henne.

Anbefalingen fra WHO er jo å amme til barnet er 2 år, så det synes jeg i grunnen er helt greit. :)

''Anbefalingen fra WHO er jo å amme til barnet er 2 år''

Jeg tenker mest på u-land når jeg ser slike anbefalinger, det det er mangel på mat og drikke. Vet ikke hvorfor...

Skrevet

Tabu er det ikke, men det ser helteit ut. Jeg setter grensa på amming = når ungen kan gå selv.

Mine ble ammet i 10, 9 og 8 mnd. Det var litt kortere enn planlagt på minstebarnet, men det bare ble slik pga sykdom.

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1250418774' post='4193693]

''Anbefalingen fra WHO er jo å amme til barnet er 2 år''

Jeg tenker mest på u-land når jeg ser slike anbefalinger, det det er mangel på mat og drikke. Vet ikke hvorfor...

Selvfølgelig gjelder det i stor grad å amme lengst mulig i en del u-land der det kan være mindre tilgang på mat og reint vann. :)

Amming er en glimrende måte å få i barnet næringsstoffer og imunstoffer på, så det er jo ingen grunn til å slutte med en gang barnet har fylt året. Det får være opp til hver enkelt hvor lenge de gidder å holde på, synes jeg. For meg var 17 mnd nok med Datra. :)

Skrevet

Jeg blåser i hvor lenge andre folk ammer. Men for meg er amming hvorsomhelst og nårsomhelst ungen vil, knyttet til sultne babyer. Større barn som vil ha kos / trøst / noe godt i form av pupp, synes jeg kan få det hjemme.

Jeg ammet den eldste til hun var drøyt 11 måneder. Da var hun vant til å få bare morgenpupp, og det passet godt å slutte med det mens vi var på hytteferie og morgenrutinene var litt annerledes enn hjemme. Det var uansett lite melk igjen, men hun var veldig rutineavhengig, så det ville vært verre å plutselig hoppe over puppen på en vanlig dag hjemme.

Med den yngste hadde jeg litt lenger permisjon, så han fikk vel morgenpupp litt lenger, til han var ca. 15 mnd. Han var ikke så interessert, så jeg bare stoppet når det var omtrent tomt.

Begge gangene merket jeg at produksjonen gikk ned etter at jeg hadde begynt å jobbe igjen, og det er jo ikke det minste rart. Vi hadde startet med annen mat i god tid i forveien.

Skrevet

Jeg blåser i hvor lenge andre folk ammer. Men for meg er amming hvorsomhelst og nårsomhelst ungen vil, knyttet til sultne babyer. Større barn som vil ha kos / trøst / noe godt i form av pupp, synes jeg kan få det hjemme.

Jeg ammet den eldste til hun var drøyt 11 måneder. Da var hun vant til å få bare morgenpupp, og det passet godt å slutte med det mens vi var på hytteferie og morgenrutinene var litt annerledes enn hjemme. Det var uansett lite melk igjen, men hun var veldig rutineavhengig, så det ville vært verre å plutselig hoppe over puppen på en vanlig dag hjemme.

Med den yngste hadde jeg litt lenger permisjon, så han fikk vel morgenpupp litt lenger, til han var ca. 15 mnd. Han var ikke så interessert, så jeg bare stoppet når det var omtrent tomt.

Begge gangene merket jeg at produksjonen gikk ned etter at jeg hadde begynt å jobbe igjen, og det er jo ikke det minste rart. Vi hadde startet med annen mat i god tid i forveien.

''Større barn som vil ha kos / trøst / noe godt i form av pupp, synes jeg kan få det hjemme.''

Enig. Synes det er helt rart at mødre orker å akseptere puppemas på lekeplassen og kjøpesenteret med unger som ellers løper rundt og hoier.

Skrevet

Selvfølgelig gjelder det i stor grad å amme lengst mulig i en del u-land der det kan være mindre tilgang på mat og reint vann. :)

Amming er en glimrende måte å få i barnet næringsstoffer og imunstoffer på, så det er jo ingen grunn til å slutte med en gang barnet har fylt året. Det får være opp til hver enkelt hvor lenge de gidder å holde på, synes jeg. For meg var 17 mnd nok med Datra. :)

Synes du var veldig utholdende, jeg :-)

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1250420063' post='4193702]

Synes du var veldig utholdende, jeg :-)

Det var i grunnen helt greit og helt naturlig. Sleit med å få henne til å spise fast føde, og fullammet i praksis til hun var 8 mnd fordi hun ikke likte grøt.

Men jeg er helt enig med laban over her i at større barn ikke trenger mat, men kos, og det kan i grunne skje hovedsaklig hjemme. :)

Skrevet

Størstemann fikk til han var 18 mnd, de siste mnd bare hjemme om kvelden.

Minstedama hadde slett ikke tid til sånt, jeg klarte å amme henne til hun var 11 mnd, men da var hun også ferdig. :-)

Gjest mikkelina
Skrevet

Jeg hadde sett for meg å amme til ungene var ett år hvertfall, og så ta det derfra - men de små hadde ikke tid til slikt.

Klarte til 7,5 mnd med førstemann og nesten 9 mnd med andre. Slik ble det bare. :-)

Skrevet

Hadde sett for meg maksgrensen på 1,5 til 2 år ... men da vi kom dit og vesla slett ikke hadde tenkt å slutte av seg selv fortsatte vi like godt.

Sluttet da hun var 2,5 siden jeg følte at vesla ble satt under press fra slekt og venner som syntes dette var greit å kommentere til det 2,5 år gamle barnet at hun var alt for gammel for.

Skrevet

Jeg ammet eldste i 2 år og fire mnd, minsten ble tre år i mai og ammes fremdeles.

Men det er jo som laban sier, man drar ikke fra puppen hvor- og nårsomhelst når de er store. Minsten får når hun skal legge seg, det tar fem minutter og er en fin avslutning på dagen for henne. Jeg har ikke ammet offentlig siden hun var knapt to, såvidt jeg husker.

Skrevet

Enig med deg, Laban!

Skrevet

Syns det er rart når barna er så store at de løper rundt og prater og leker og bruker puppen mest til kos.

Frem til 2 år er det vel greit ?

Selv ammet jeg 1.mann til hun var 11 mnd. Da ville hun bare drikke på nattestid, og gjerne opptil 4 ganger pr natt. Pga mitt og hennes behov for søvn kuttet jeg da.

Andremann nektet plent fra han var 5 mnd - utrolig trist! Tror det har sammenheng med at han også fikk brystmelk fra flaske innimellom, var veldig kos for storesøster og pappa'n å mate han. Pumpet meg i 1 mnd (frem til babyen var 6 mnd) og gav brystmelk fra flaske, men da var jeg så utslitt at jeg stakk på butikken og kjøpte erstatning.

Når nestemann kommer i desember, håper jeg å amme h*n 1 år. Skal _ikke_ falle for fristelsen til å mate med flaske denne gangen, tar ikke sjangsen!

Amming er koselig!

Skrevet

Jeg ammet i 17 mnd, og sluttet da fordi jeg skulle reise bort med jobben, og det var en glimrende anledning til å venne av barnet med dette.

Jeg syntes faktisk det var litt trist å slutte å amme - litt trist at barnet mitt ikke lenger skulle få dette helt spesielle som bare jeg kunne gi han. Men det gikk fort over, da. Etter et par uker var det i grunnen bare deilig at min rolle i f eks leggingen ikke var vesensforskjellig fra farens.

Skrevet

Jeg ammet eldstemann til han var 22 mnd og jeg var gravid med neste barn. Tenkte det kunne være greit å være ferdig før nestemann kom. Yngstemann ammet jeg til en mnd. før han fylte 3, da måtte jeg ta medisiner som ikke var forenelig med amming, og det var greit nok å slutte.

Ammet stort sett hjemme den siste tiden med begge, med noen unntak. Heldigvis har vi tolerant omgangskrets, så det gikk fint de gangene jeg ammet med andre til stede. Min mor var i sin tid ammehjelper og har støttet meg i langtidsamming.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...