Gå til innhold

Trenger 10-åringer egen PC?

Gjest pc-mamma

Anbefalte innlegg

Gjest pc-mamma

Min datter ønsker seg PC til jul - joda, ønsket er kommet opp allerede nå.

Alt i meg stritter ved tanken på å gi henne det, for jeg kan umulig skjønne at det er noe hun har bruk for, så lenge hun har tilgang til våre pc'er (hun blir 11 på nyåret). Det eneste jeg kan tenke meg, er at hun kan laste over bildene hun tar på egen pc i stedet for på vår.

I tillegg kommer det at man lettere mister kontrollen på internet-bruken dersom barna har egen pc, i stedet for å bryke de som står i fellesområdene i huset. Det er gangske viktig for meg å ha kontrollen på det.

Er det jeg som ikke har skjønt noe her? Har deres 10-11åringer pc, og hva bruker de den til? Er det noe annet enn en ny "dippedutt"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En 10 åring trenger ikke egen pc men at hun ønsker seg det er vel ikke så rart hvis du ser deg rundt hvordan vi overøses av reklame som vil vi skal tro at barna må ha det meste for å overleve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

eh, trenger og trenger... Det handler nok ikke om å trenge, men det er stadig flere som har egne pc'er, stasjonære eller laptoper, og det har eldstedatteren i huset fått med seg fordi bestevenninna har egen data på rommet. Eldstedatteren i huset ble 7 nå i sommer og ønsket seg egen bærbardata i bursdagsgave. Og det ønsket kom opp tidlig i vår... Og for ordens skyld... ho fikk det ikke:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

eh, trenger og trenger... Det handler nok ikke om å trenge, men det er stadig flere som har egne pc'er, stasjonære eller laptoper, og det har eldstedatteren i huset fått med seg fordi bestevenninna har egen data på rommet. Eldstedatteren i huset ble 7 nå i sommer og ønsket seg egen bærbardata i bursdagsgave. Og det ønsket kom opp tidlig i vår... Og for ordens skyld... ho fikk det ikke:-)

kjøpepress er vel et dekkende navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De trenger tilgang til PC. Om det er deres egen, foreldrenes eller arbeidsplassen til foreldrene som faktisk eier den, er vanligvis ikke viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal du lyttet til hva magefølelsen din sier og ikke hva reklamen presenterer.

Du har mange gode argumenter imot, men ingen gode for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neida - det trenger de slett ikke. Og med alt det snakket om ekle menn (og for ordens skyld damer, selv om de er i mindretall) som prøver å lokke og lure unge mennesker til seg, synes jeg det er trygt og godt at ungene våre bare bruker våre maskiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hos oss

Våre barn har hatt hver sin pc (avlagte laptoper fra oss) fra de var store nok til å bruke dem (startet så vidt med comfy-tastatur når de var halvannet).

men de har stått på arbeidsbordet vi har utenfor soverommene, slik at vi har full oversikt over tidsbruk og hva de er inne på. og de har ikke blitt koblet til trådløst nettverk slik at de må koble seg på nett med kabel der i gangen, og ikke på rommene sine.

Hvis du tror "egen pc" betyr at hun ikke vil følge deres regler for bruk av pc-en, ville jeg fortsatt latt henne bruke familiens pc, og heller hjulpet henne med å lage egne steder for hennes bilder osv. Og feks heller gitt henne et nytt kamera hvis hun synes det er spennende. Å ligge på sengen og chatte utover natten kan ta mye nattesøvn, har jeg sett på min niese...

Og det er utrolig mange ok laptoper rundt om på arbeidsplasser og i hjemmene, som er tre-fire år og kassert i jobsammenheng. Så hvis hun ønsker seg en "egen" ville jeg undersøkt slike muligheter først, når hun er såpass ung. Nærmere konfirmasjonalder vil hun ha utrolig mye større glede av en rask og god ny pc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre barn har hatt hver sin pc (avlagte laptoper fra oss) fra de var store nok til å bruke dem (startet så vidt med comfy-tastatur når de var halvannet).

men de har stått på arbeidsbordet vi har utenfor soverommene, slik at vi har full oversikt over tidsbruk og hva de er inne på. og de har ikke blitt koblet til trådløst nettverk slik at de må koble seg på nett med kabel der i gangen, og ikke på rommene sine.

Hvis du tror "egen pc" betyr at hun ikke vil følge deres regler for bruk av pc-en, ville jeg fortsatt latt henne bruke familiens pc, og heller hjulpet henne med å lage egne steder for hennes bilder osv. Og feks heller gitt henne et nytt kamera hvis hun synes det er spennende. Å ligge på sengen og chatte utover natten kan ta mye nattesøvn, har jeg sett på min niese...

Og det er utrolig mange ok laptoper rundt om på arbeidsplasser og i hjemmene, som er tre-fire år og kassert i jobsammenheng. Så hvis hun ønsker seg en "egen" ville jeg undersøkt slike muligheter først, når hun er såpass ung. Nærmere konfirmasjonalder vil hun ha utrolig mye større glede av en rask og god ny pc.

Sikkert dumt spørsmål, men hva er comfy-tastatur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi regner med at ungene våre vil få egen laptop når de begynner på ungdomsskolen. Vår ungdomsskole har iallefall eget nettsted der elevene legger ut hjemmearbeid etc. Jeg tenker at egen PC vil øke motivasjonen for å jobbe godt med hjemmeleksene. Inntil videre klarer vi oss helt fint med to felles PC'er her hjemme. Den ene er min og brukes bla. i jobbsammenheng. I tillegg har vi en stasjonær PC som brukes av ungene.

Jeg kunne nok kjøpt PC til ungene i julegave dersom den kosta under 1000 kroner, men dyrere gaver enn dette får de ikke uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10-åringer trenger definitivt ikke egen pc.

Guttungen på 10 skal arve min gamle laptop nå. Den er 3,5 år, og jeg aner ikke hvor lenge den holder. Han kommer til å bruke den mest til skolearbeid, de har nettlekser hver uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min 10 åring er såpass lite interessert i pc at det å få sin egen har aldri vært oppe i det hele tatt.

Ser for meg at det ikke blir pc på ham før i ungdomsskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bruker ungene min gamle, stasjonære og jeg har "ny" laptop. Den stasjonære står på stua og der blir den stående til den er utgått på dato tenker jeg. Hos pappan har poden min enda eldre stasjonære på rommet, men den er ikke tilkoblet nettet da.

Så min mening er at nei, en 10-åring trenger ikke egen pc, men bør nok ha tilgang til pc i forbindelse med skolearbeide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør du de fleste 10-åringer, så vil de nok si at de absolutt trenger en egen PC ;)

Nei, jeg synes absolutt ikke at de trenger det, selv om jeg vet det er ganske mange på den alderen som har det.

Her i huset blir det ikke aktuelt på flere år enda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hos oss

Sikkert dumt spørsmål, men hva er comfy-tastatur?

http://www.comfyland.com/system/

Vet ikke om det er like "i vinden" nå som da våre barn var små.

Eldstemann brukte det en god stund, mens yngstemann så at storesøster brkte vanlig tastatur, og brukte ikke Comfytastaturet sitt så lenge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 10-åring får ny PC om et par dager. Den gamle ho arvet av oss ble ødelagt. (Faren ødela den)

Ho trenger den nok ikke, men ettersom jeg fører regnskap og ha en del viktig data på vår, så foretrekker jeg at ho bruker sin egen.

Mest surfing + at ho legger inn bildene ho har tatt på den. (Inkl. sortere disse for fremkalling)

Ho bruker også Word noe for å lage innbydeler osv. + noe til skolearbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...