Kelia Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Vi har tenkt at førsteklassingen vår skal gå til skolen alene... ca 2 km.. er det greit å forvente at det skal han klare helt greit? vi har tenkt å gå sammen med han første uka. Kjører dere barna deres, eller går de? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gumman Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Her hvor vi bor, tror jeg ikke noen lar førsteklassingen gå alene til skolen før evt. på slutten av skoleåret. Vi skal selv ha ei som som starter i første klasse i morgen, bor en km fra skolen, men kommer til å følge henne til tross for en forholdsvis trygg skolevei. Tror hun er utrygg både på trafikk, stien gjennom skogen, og andre større skolebarn som går samme vei. Da jeg vokste opp var det imidlertid utenkelig at man ble fulgt til skolen hvis man bodde nærmere skolen enn 3-4 km. Tidene har forandret seg.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Her i kommunen har 1. klassingene fått skoleskyss, hvis de har mer enn to km skolevei. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 I min verden oppfordres foreldre til å følge sine barn til skolen store deler av det første året. Ikke kjøre dem i bil, men gå sammen med dem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Her hvor vi bor, tror jeg ikke noen lar førsteklassingen gå alene til skolen før evt. på slutten av skoleåret. Vi skal selv ha ei som som starter i første klasse i morgen, bor en km fra skolen, men kommer til å følge henne til tross for en forholdsvis trygg skolevei. Tror hun er utrygg både på trafikk, stien gjennom skogen, og andre større skolebarn som går samme vei. Da jeg vokste opp var det imidlertid utenkelig at man ble fulgt til skolen hvis man bodde nærmere skolen enn 3-4 km. Tidene har forandret seg.... Men vi var også 7 år da vi begynte på skolen; de er ett år yngre ved skolestart nå. Mange skoler oppfordrer foreldre til å gå sammen med sine barn til skolen store deler av første klasse, og samtidig forventes det at andreklassingene går selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Her går de stort sett flere barn i følge. Det hender at noen voksne følger etter, for å holde oversikt. Det er vanlig å følge ungen de første dagene/ved uvær/annet behov. Det skal sies at skoleveien er kun 850 meter og så og si utrafikert. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kelia Skrevet 16. august 2009 Forfatter Del Skrevet 16. august 2009 Her hvor vi bor, tror jeg ikke noen lar førsteklassingen gå alene til skolen før evt. på slutten av skoleåret. Vi skal selv ha ei som som starter i første klasse i morgen, bor en km fra skolen, men kommer til å følge henne til tross for en forholdsvis trygg skolevei. Tror hun er utrygg både på trafikk, stien gjennom skogen, og andre større skolebarn som går samme vei. Da jeg vokste opp var det imidlertid utenkelig at man ble fulgt til skolen hvis man bodde nærmere skolen enn 3-4 km. Tidene har forandret seg.... Hei! Men kjører dere henne eller går sammen med henne? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 2 km for en 6-åring høres for krevende ut på mange måter synes jeg. Jeg hadde ikke sendt en så liten unge alene (eller sammen med andre) til skolen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 2 km for en 6-åring høres for krevende ut på mange måter synes jeg. Jeg hadde ikke sendt en så liten unge alene (eller sammen med andre) til skolen. Vi gikk 2 km til skolen uten problemer. Det første året hadde vi vel innimellom med en forelder som fulgte hele flokken et stykke på veien, men det gikk helt fint uten og. Vi var 7 år da vi begynte på skolen da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 2 km for en 6-åring høres for krevende ut på mange måter synes jeg. Jeg hadde ikke sendt en så liten unge alene (eller sammen med andre) til skolen. Vi gikk 2 km til skolen uten problemer. Det første året hadde vi vel innimellom med en forelder som fulgte hele flokken et stykke på veien, men det gikk helt fint uten og. Vi var 7 år da vi begynte på skolen da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Vi gikk 2 km til skolen uten problemer. Det første året hadde vi vel innimellom med en forelder som fulgte hele flokken et stykke på veien, men det gikk helt fint uten og. Vi var 7 år da vi begynte på skolen da. De som begynner på skolen nå er mellom 5 og 6 år gamle... Jeg har selv trasket et par km hver vei til skolen hele mitt liv, men jeg innbiller meg at verden er blitt et mer uttrygt sted siden da... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Vi gikk 2 km til skolen uten problemer. Det første året hadde vi vel innimellom med en forelder som fulgte hele flokken et stykke på veien, men det gikk helt fint uten og. Vi var 7 år da vi begynte på skolen da. ''Vi var 7 år da vi begynte på skolen da.'' Ja, og det er en ganske vesentlig forskjell. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Vi bor cirka 700-800 meter fra skolen, og jeg fulgte guttungen til og fra skolen størsteparten av 1.klasse. Han begynte å gå alene på vårparten. Jeg husker ikke nøyaktig når, men tror det var rett etter påsketider. Skolen oppfordrer foreldrene til å følge ungene, snarere enn å kjøre dem. Hvis mange kjører til skolen, utgjør det et ganske stort trafikkproblem. Men 2 kilometer høres ganske langt ut for en fersk førsteklassing å gå alene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 De som begynner på skolen nå er mellom 5 og 6 år gamle... Jeg har selv trasket et par km hver vei til skolen hele mitt liv, men jeg innbiller meg at verden er blitt et mer uttrygt sted siden da... Ja, det kommer jo selvfølgelig litt an på hvor i landet det er også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 ''Vi var 7 år da vi begynte på skolen da.'' Ja, og det er en ganske vesentlig forskjell. Syns ikke det virker som det er så stor forskjell på 6 og 7 åringer nå men.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Syns ikke det virker som det er så stor forskjell på 6 og 7 åringer nå men.. Jeg synes mange av dem modnes utrolig mye mellom første og andre klasse, men det finnes selvfølgelig store variasjoner innen årskullene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 2 km er ganske langt. Vi bor 800 meter fra skolen, og da er det vanlig å følge førsteklassingen bare noen få dager, så går de sammen med andre barn til og fra skolen. Jeg hadde nok fulgt ham/henne, og kanskje vekslet mellom å kjøre og gå sammen - kanskje helst avtalt med andre voksne, slik at dere kunne dele på å følge de til/fra skolen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Vi valgte å i stor grad kjøre vår eldste da hun begynte i 1. klasse. Dette til tross for kort skolevei (ca 15-20 minutter) og uten store trafikale skummelheter. Grunnen til dette er at så små etter min erfaring ikke har særlig begrep om tid - og det nok ville være enkelt å surre bort mye tid på skoleveien. Da mellomste begynte i 1. så hadde hun storesøster å holde følge med, og da gikk hun etter de første ukene. Nå går jentene i 3. og 5. klasse. De bruker ca 15 minutter til skolen og de yngste har klart å bruke så mye som 2 timer hjem igjen Dette var på vinteren med masse snø å base i Men, det er du som kjenner din 1. klassing best og vet hvordan han/hun takler de forskjellige utfordringene. Rent fysisk har de jo utrolig godt av det 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Syns ikke det virker som det er så stor forskjell på 6 og 7 åringer nå men.. For en 6-åring er et år faktisk 1/6 av livet barnet har levd. Unger som er født sent på året, er ikke mer enn fem år gamle når de begynner på skolen. Klart det er forskjell på en 5-åring og en som er 7 1/2! Ellers ville det jo heller ikke hatt noe å si når de begynner på skolen, da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Det kommer vel helt an på hvordan skoleveien er og hvor gammel førsteklassingen din er. Det er veldig stor forskjell på en 6,5åring og en 5,5åring. Storebror her i heimen var 6,5 da han startet i 1. klasse og kunne fint gå til skolen fra første dag. Skoleveien er ca 1,5 km og han har en nabokompis han går sammen med. Minsten blir bare 5,5 år når han starter i 1.klasse. Han kommer ikke til å få lov til å gå alene til skolen før utpå våren en gang. Ikke får jeg tid til å gå med han heller så han må nok kjøre med meg mens storebror og de andre går;-) Han kommer nok ikke til å bli overlykkelig for det men jeg tør ikke ta sjansen på å sende han ut alene. Det skjer veldig mye i utvikling og modning fra 5,5 år til 6,5 år, er min erfaring. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.