candyqueen_83 Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 For en 6-åring er et år faktisk 1/6 av livet barnet har levd. Unger som er født sent på året, er ikke mer enn fem år gamle når de begynner på skolen. Klart det er forskjell på en 5-åring og en som er 7 1/2! Ellers ville det jo heller ikke hatt noe å si når de begynner på skolen, da. Nå prata jeg om 6-7 åringer, ikke 5. Man får jo selv vurdere hvor moden ungen er. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 2 km hver vei er drøyt for en 1. klassing på 5-6 år synes jeg, og jeg hadde aldri sluppet mine på en sånn "tur" alene på den alderen. Det hadde vært helt utenkelig. Vi bor 1.4 km fra skolen, med relativt trygg skolevei. Vi har fulgt/følger barna til skolen ut 3. klasse. Om vi kjører eller går/sykler sammen med dem, kommer an på hva slags planer vi selv har for dagen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Vi valgte å i stor grad kjøre vår eldste da hun begynte i 1. klasse. Dette til tross for kort skolevei (ca 15-20 minutter) og uten store trafikale skummelheter. Grunnen til dette er at så små etter min erfaring ikke har særlig begrep om tid - og det nok ville være enkelt å surre bort mye tid på skoleveien. Da mellomste begynte i 1. så hadde hun storesøster å holde følge med, og da gikk hun etter de første ukene. Nå går jentene i 3. og 5. klasse. De bruker ca 15 minutter til skolen og de yngste har klart å bruke så mye som 2 timer hjem igjen Dette var på vinteren med masse snø å base i Men, det er du som kjenner din 1. klassing best og vet hvordan han/hun takler de forskjellige utfordringene. Rent fysisk har de jo utrolig godt av det He-he - jeg kjenner til det med å bruke lang tid til skolen! Vi fikk en ny skole i vinter for 1.-3. klasse - og uka før åpningen hadde elvene i lekse å gå skoleveien sammen med foreldrene. Jeg og tuppa mi gikk i vanlig tempo for henne, og brukte 45 minutter. Akkurat da vi nådde skolen, kom nabogutten og faren hans gående også - og de hadde brukt 15 minutter! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Nå prata jeg om 6-7 åringer, ikke 5. Man får jo selv vurdere hvor moden ungen er. Men du må huske på at mange av 1.klassingene ikke er mer enn 5. Har selv et barn født i romjulen - og det var stor forskjell mellom ham og de født i jan./feb. da han begynte på skolen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 He-he - jeg kjenner til det med å bruke lang tid til skolen! Vi fikk en ny skole i vinter for 1.-3. klasse - og uka før åpningen hadde elvene i lekse å gå skoleveien sammen med foreldrene. Jeg og tuppa mi gikk i vanlig tempo for henne, og brukte 45 minutter. Akkurat da vi nådde skolen, kom nabogutten og faren hans gående også - og de hadde brukt 15 minutter! Snuppa her (9 år) og hjertevenninna bruker glatt en liten time hjem fra skolen. Det er ca. 900 meter... ;o) Jeg regner med de kooooser seg storligen! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Men du må huske på at mange av 1.klassingene ikke er mer enn 5. Har selv et barn født i romjulen - og det var stor forskjell mellom ham og de født i jan./feb. da han begynte på skolen. Ja, men det er ikke alle som er fem. Jeg skrev jo at man får vurdere modenheten til sitt barn. Noen her har skrevet at de følger sitt barn 1,5 km frem til 3.klasse. Det synes jeg er å overdrive, og vi hadde nok blitt rimelig skuffa over å ikke få gå alene da vi var små. Turen til og fra skolen var jo morsom. (Særlig fra når vi kunne somle da) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Snuppa her (9 år) og hjertevenninna bruker glatt en liten time hjem fra skolen. Det er ca. 900 meter... ;o) Jeg regner med de kooooser seg storligen! Hehe.. Husker jeg og ei venninne brukte fire timer hjem fra skolen (2 km). Vi sluttet tidligere enn normalt, ellers hadde nok foreldrene våre sett etter oss mye tidligere enn de gjorde ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 He-he - jeg kjenner til det med å bruke lang tid til skolen! Vi fikk en ny skole i vinter for 1.-3. klasse - og uka før åpningen hadde elvene i lekse å gå skoleveien sammen med foreldrene. Jeg og tuppa mi gikk i vanlig tempo for henne, og brukte 45 minutter. Akkurat da vi nådde skolen, kom nabogutten og faren hans gående også - og de hadde brukt 15 minutter! Hi, hi Sånn kan det absolutt gå, ja 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest liten betraktning Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Utrolig hvor fort vi tilpasser oss nye system. Hvor mange er det egentlig som hadde latt sitt barnehagebarn gått alene det siste året der? Neppe så mange Men nåtidens førsteklassinger tilsvarer jo barnehagebarna for bare ca 10(?) år siden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.