Gå til innhold

Nattavvenning

Gjest WaterLilly

Anbefalte innlegg

Kanskje han er litt liten, og du skal vente en mnd eller to?

Men jeg ville lagt meg på en madrass ved siden av sengen hans. Ikke tatt han opp, men sagt rolig og bestemt at "nå er det natta og du må sove". Da har han tryggheten, og vil etterhvert lære seg at det ikke kommer mat eller kos på natta.

Lykke til, det er godt når dere får nattesøvnen tilbake :-)

For en på 7 måneder? Han er jo ganske liten enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helsesøster sa nemlig at man bør nattavvenne ved 6 mnd fordi babyer trenger mer sammenhengende søvn og at de ikke har behov for mat om natten lenger. Jeg merker at han spiser bedre om dagen nå enn han gjorde før. Jeg tror nok at han til slutt våknet kun for trøsten og kosen. Kanskje jeg skal gi ham en flaske rundt kl 23 når vi legger oss..

Eller kanskje dere bare skal ha ham i sengen hos dere fremfor å ha ham i egen seng? Om dere får sove med ham i deres seng da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en på 7 måneder? Han er jo ganske liten enda.

Ja, jeg sier jo det, at hun kanskje bør vente en mnd eller to.

Men skjønner godt at hun ønsker å sove hele natta :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg sier jo det, at hun kanskje bør vente en mnd eller to.

Men skjønner godt at hun ønsker å sove hele natta :-)

Jo, det kan jeg skjønne. Søvn er på ingen måte undervurdert.

Men jeg syns ikke det høres ut som om denne gutten er klar for tvungen nattavvenning og da syns jeg personlig det blir feil å trumfe det gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg syns ikke det høres ut som om denne gutten er klar for tvungen nattavvenning og da syns jeg personlig det blir feil å trumfe det gjennom.

Undervurdert eller overvurdert? Hm... det må vel bli overvurdert, vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WaterLilly

Kanskje han er litt liten, og du skal vente en mnd eller to?

Men jeg ville lagt meg på en madrass ved siden av sengen hans. Ikke tatt han opp, men sagt rolig og bestemt at "nå er det natta og du må sove". Da har han tryggheten, og vil etterhvert lære seg at det ikke kommer mat eller kos på natta.

Lykke til, det er godt når dere får nattesøvnen tilbake :-)

Det kan godt være at han er for liten. Fikk rådet av helsesøster etter at han våknet annenhver time for mat og spiste svært dårlig på dagen. Nå spiser han veldig bra på dagen, men våkner fremdeles mange ganger på natta. Jeg tåler 1-2, til og med 3 oppvåkninger, men ikke 10! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan enda kjenne gleden når jeg legger meg, ved å vite at jeg kan sove hele natta igjennom.

Har hatt min del med våkennetter, det går heldigvis over :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være at han er for liten. Fikk rådet av helsesøster etter at han våknet annenhver time for mat og spiste svært dårlig på dagen. Nå spiser han veldig bra på dagen, men våkner fremdeles mange ganger på natta. Jeg tåler 1-2, til og med 3 oppvåkninger, men ikke 10! :(

Da ville jeg prøvd forslaget mitt. Er ikke så hjerterått når du ligger ved siden av, slik at han vet du er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WaterLilly

Da ville jeg prøvd forslaget mitt. Er ikke så hjerterått når du ligger ved siden av, slik at han vet du er der.

Jeg ligger ved siden av ham, for han sover på vårt rom. Men jeg må ta ham opp, for han spyr edder og galle hvis han ligger og skriker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger ved siden av ham, for han sover på vårt rom. Men jeg må ta ham opp, for han spyr edder og galle hvis han ligger og skriker.

Hvis dere ligger på samme rom så lukter han jo pupp hele tiden. Kanskje du kan sove på et annet rom noen netter og la pappa roe ham ned?

Jeg syns absolutt ikke du skal avslutte nattavvenningen, det blir slett ikke lettere om noen måneder. Bare det at han har begynt å spise bedre på dagen er jo et godt tegn. Hold ut, han har jo ingen fare sålenge han vet at noen er der for han, og han kan jo bli tilbudt vann. Send inn far, og ta deg noen netter i stua.

Det synes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mil1365380270

Han er bare 7 mnd og dere har holdt på i 11 døgn. Gi ungen mat! Blir litt sjokkert når jeg leser sånt som det her. Tror folk barn er dukker de kan programmere? Beklager om du blir sint eller lei deg, men det er altså ikke feil av dere å kose og gi mat på natten til en på 7 mnd. Ikke unormalt i det hele tatt. Følg hjertet, ikke strikse råd fra diverse forståsegpåere. Er deres liv, deres barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WaterLilly

Hvis dere ligger på samme rom så lukter han jo pupp hele tiden. Kanskje du kan sove på et annet rom noen netter og la pappa roe ham ned?

Jeg syns absolutt ikke du skal avslutte nattavvenningen, det blir slett ikke lettere om noen måneder. Bare det at han har begynt å spise bedre på dagen er jo et godt tegn. Hold ut, han har jo ingen fare sålenge han vet at noen er der for han, og han kan jo bli tilbudt vann. Send inn far, og ta deg noen netter i stua.

Det synes

Jeg ammer ikke, så jeg vet ikke om det spiller så stor rolle da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WaterLilly

Han er bare 7 mnd og dere har holdt på i 11 døgn. Gi ungen mat! Blir litt sjokkert når jeg leser sånt som det her. Tror folk barn er dukker de kan programmere? Beklager om du blir sint eller lei deg, men det er altså ikke feil av dere å kose og gi mat på natten til en på 7 mnd. Ikke unormalt i det hele tatt. Følg hjertet, ikke strikse råd fra diverse forståsegpåere. Er deres liv, deres barn.

Jeg blir ikke lei meg. Det var jo derfor ba om råd her inne. Jeg tror nemlig ikke at han er så veldig sulten. Han skriker når han våkner, men er lett å roe ned. Likevel sovner han ikke, men ligger og kaver. Når han får mat i 6- tida, drikker han ikke så mye, så han kan ikke være veldig sulten. Jeg tror heller at problemet ligger i at han ikke klarer seg gjennom de lette søvnfasene. Han har brukt flaska som trøst(som en smokk) og når han ikke får den lenger, finner han ikke roen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ammer ikke, så jeg vet ikke om det spiller så stor rolle da?

Nei, da betyr jo ikke puppen noe da:-) Jeg ammet heller ikke min første, men det var som regel jeg som sto opp og ga mat på natten så det var meg han forbandt med mat da. Så det var stort sett pappa som sto opp og tilbød vann og var bestemt da avvenningen skulle skje. Nummer to ble ammet, og far måtte til pers da også for å roe ned, selv om da sov jeg faktisk i samme rom hele tiden.

Begge våre er avvent omtrent på dagen ved 6 mndr, og jeg kan ikke huske at det tok veldig mye lenger enn en uke. Vi hadde lest at etter 6 mndr trengte de ikke mat på natten, og neivel da trengte de ikke det mer. Jeg er ikke tilhenger av å dille rundt i uker og måneder, har alltid kjørt litt "streng" linje på akkurat det der med leggetid og rutiner og sånn. Og vi har to små (2,5 og 4,5) som sover trygt og godt natten gjennom og stort sett har gjort det siden ca 6 mndr (før det har det vært ganske mye forskjellig, kremt...). Jeg tror hele familien har å vinne på å etablere gode natt-rutiner, og har derfor tro på nattavvenning så tidlig som det er forsvarlig.

Fortsatt lykke til, og hold ut:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WaterLilly

Nei, da betyr jo ikke puppen noe da:-) Jeg ammet heller ikke min første, men det var som regel jeg som sto opp og ga mat på natten så det var meg han forbandt med mat da. Så det var stort sett pappa som sto opp og tilbød vann og var bestemt da avvenningen skulle skje. Nummer to ble ammet, og far måtte til pers da også for å roe ned, selv om da sov jeg faktisk i samme rom hele tiden.

Begge våre er avvent omtrent på dagen ved 6 mndr, og jeg kan ikke huske at det tok veldig mye lenger enn en uke. Vi hadde lest at etter 6 mndr trengte de ikke mat på natten, og neivel da trengte de ikke det mer. Jeg er ikke tilhenger av å dille rundt i uker og måneder, har alltid kjørt litt "streng" linje på akkurat det der med leggetid og rutiner og sånn. Og vi har to små (2,5 og 4,5) som sover trygt og godt natten gjennom og stort sett har gjort det siden ca 6 mndr (før det har det vært ganske mye forskjellig, kremt...). Jeg tror hele familien har å vinne på å etablere gode natt-rutiner, og har derfor tro på nattavvenning så tidlig som det er forsvarlig.

Fortsatt lykke til, og hold ut:-)

Tusen takk! De siste nettene har han sovet fra 19-04 uten oppvåkninger. Det er stor forbedring for oss. Han får litt vann kl 04 og sover da til 05.30. Da gir jeg melk. Orker ikke masse skriking, selv om det egentlig er 06 som er morgen her i huset. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...