Shadow 650 Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 "Alle" har det. Men trenger de mobil? Eg hadde tenkt at datteren min kunne få i 13-14 års alderen. Men merker kjøpepresset om å måååå følge med i tiden. Hva med dere? Hvorfor kjøpte dere mobil til deres 9-10 åring. Hvor ofte brukes den til å ringes med? mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Ja, vi synes det er praktisk. Både 7-åringen og 9-åringen har. Den brukes kun til å ringe foreldre og besteforeldre, og et par kompiser. Den brukes som klokke også, for ingen av dem bruker klokke på armen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Nei, de trenger ikke mobil. Vi ga etter og ga vår eldste mobil i 9-års gave. Da var hun en av 2 i klassen som ikke hadde egen mobil... Barna har ikke lov til å ha med mobil på skolen før de går i 7. klasse. Mobilen brukes mest til å høre på musikk, ta bilder og spille spill med. Den er med om hun drar noe sted på fritiden. På den måten kan jeg få tak i henne og vice versa. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Her i huset får ungene mobil til 10-årsdagen. ) Passer fint - de har bursdag rundt skolestart og siden de ikke har sfo lenger det året de fyller 10 år (begynner i 5.) så er det kjekt for dem å ha mobil så de kan ringe oss etter skolen om det er noe. Har ikke hustelefon. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Min 7-åring fikk mobil i sommer. Ikke fordi han ønskte seg det men fordi jeg bestemte at han måtte ha;-) Han starte med å gå hjem alene en dag i uken i 1.klasse. Han hadde mennesker å ta kontakt med i nabohuset men jeg følte meg likevel ikke vel når jeg satt på jobb og visste han var vel hjemme (vi har ikke hustelefon) Dette året skal han muligens gå hjem alene to dager i uka og da ville jeg at han skulle ha telefon for å kunne ringe meg. Han finnes ikke interessert i å ta bilder eller sende meldinger eller noe slikt. Ingen av kompisene hans har så dette er ikke noe kult for han, bare en nødvendighet rett og slett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kosemor Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Snart 10 åringen fikk nå i sommer før 5. kl. Greit for å kunne gjøre avtaler med oss etter skoletid nå som hun ikke er på SFO lenger. Hun var nok av de siste i klassen som fikk. Til nå har hun ikke brukt den så mye. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
org Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 En sjelden gang har de behov for det. Våre har mobiler, billigste utgave (har ikke dyrere selv, sånn at det er sagt). Ved overnattingsbesøk er det kjekt, og hvis de skal ta toget til besteforeldre eller noe sånt. I det daglige blir de aldri brukt. Har OneCall på oss alle sammen, og vi voksne får regning på ca 80 - 90 kr mnd på våre telefoner, men vi har aldri fått regning på barnas. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kontrollfreak, kanskje Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Barna trenger ikke mobil, men jeg trenger at de har det. Barna våre har relativt lang skolevei, og beveger seg over ganske store områder i nabolaget, så jeg hadde vært nervevrak om jeg ikke hadde kunnet få tak i dem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Barna trenger ikke mobil, men jeg trenger at de har det. Barna våre har relativt lang skolevei, og beveger seg over ganske store områder i nabolaget, så jeg hadde vært nervevrak om jeg ikke hadde kunnet få tak i dem. Hva gjorde foreldre før i tiden? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Guttungen her i huset fikk det da han slutta på SFO. Jeg har ikke fasttelefon lenger. Han ringer eller sender melding når han kommer hjem fra skolen. Han bruker den lite, og har som regel max 30 kr i utgifter på den i måneden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kontrollfreak, kanskje Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Hva gjorde foreldre før i tiden? Du kan så si. Jeg tror jo at verden er blitt mer utrygg siden jeg selv vokste opp, men det kan hende det bare er tilgangen på informasjon som har forandret seg. For egen del, så hadde jeg de nærmeste vennene max 500 meter unna, mens mine beveger seg et par km i flere retninger, så sånn sett er det en viss forskjell. Men vesentlig er den vel ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kontrollfreak, kanskje Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Guttungen her i huset fikk det da han slutta på SFO. Jeg har ikke fasttelefon lenger. Han ringer eller sender melding når han kommer hjem fra skolen. Han bruker den lite, og har som regel max 30 kr i utgifter på den i måneden. Vi har heller ikke fasttelefon lengre, og synes barna må ha telefon tilgjengelig hjemme. Så alternativet ville uansett blitt enten å kjøpe en ekstra telefon til hjemmet, eller la barna få telefon selv. Vi har valgt det siste, fra barna er store nok til å være alene litt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Her i vårt område varierer det veldig - noen får i 7 års alderen, andre venter til de er 10-11 år. Tror alle 12-åringer jeg kjenner, har mobil. Vår eldste fylte 10 år i mai. Han har ikke fått mobil ennå - kun én av kameratene hadde i 4. klasse. Bestevennen fikk nå i sommer, så nå kjenner vi presset litt, selv om han ikke har sagt noe. Vi har ikke bestemt oss for om han skal få nå i høst, eller vente til jul. Det er få ganger jeg har tenkt at det hadde vært greit om han hadde hatt mobil. Han er flink til å ringe meg hjemmefra eller fra kamerater og si i fra hvor han er, og han er flink til å passe tida. Kun hvis han f.eks. er og spiller fotball et sted, eller hvis de har gått fra den ene kameraten til den andre, så hadde det vært greit om jeg hadde kunnet få tak i ham på mobil. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oslomamma Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Det er vel ingen av oss som egentlig TRENGER mobil. Har selv en 7-åring som ønsker seg mobil, men det er uaktuelt enda. Det er allerede flere i klassen som har. Ser at jeg kunne ha syns det var behagelig for å kunne lett få tak i ham, men det er faktisk mitt problem. Jeg vil at han først skal kunne forholde seg til avtaler om tid (kan klokka) og den typen avtaler før alt løses med mobilen. Må si at vi har fasttelefon og at han kan ringe meg når han er alene hjemme. Har ikke bestemt når han får, vil vurdere det etter behov! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Det er vel ingen av oss som egentlig TRENGER mobil. Har selv en 7-åring som ønsker seg mobil, men det er uaktuelt enda. Det er allerede flere i klassen som har. Ser at jeg kunne ha syns det var behagelig for å kunne lett få tak i ham, men det er faktisk mitt problem. Jeg vil at han først skal kunne forholde seg til avtaler om tid (kan klokka) og den typen avtaler før alt løses med mobilen. Må si at vi har fasttelefon og at han kan ringe meg når han er alene hjemme. Har ikke bestemt når han får, vil vurdere det etter behov! Jeg synes også det er viktig og riktig at de først lærer klokka ordentlig og lærer å holde avtaler - og deretter får mobil. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brilleslangen Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 7åringen i huset har. På skolen er det i følge ordensreglementet ikke tillatt å ha mobilen påslått i skoletiden, og ho tar buss til og fra og er på SFO etter skoletid, så det helt store behovet er det vel egentlig ikke, men noen ganger er det faktisk veldig praktisk. Vi har fri familie og bruken innad i familien er altså gratis. Ho har ikke brukt telefonen hverken til å sende meldinger eller ringe andre, det vet ho koster penger. Leker seg litt med å ta bilder og filme. Har bilde av venninnas gassballong som bakgrunnsbilde( ikke venninna men bare ballongen), og ringer meg av og til om det er noe ho lurer på, feks om ho er hos ei venninne og de finner ut at de skal gå et annet sted, så kan ho ringe og høre om det er greit. Eller om ho går på butikken og blir lenge borte, så kan jeg ringe å høre for å finne ut hvor ho har gjort av seg.. Så telefonen blir ikke mye brukt, men jeg syneslikeveldet er praktisk at ho har den 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Min 11-åring fikk mobil da han sluttet på sfo etter 4.klasse. Jeg tror alle i klassen hans har nå. Han trenger den nok egentlig ikke og bruker den lite, ofte har han glemt den eller ikke slått den på. Når han skal gi beskjed om hvor han er og ikke har den med, låner han telfon der han er, det samme gjorde jo jeg selv i den alderen:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Min 11-åring fikk mobil da han sluttet på sfo etter 4.klasse. Jeg tror alle i klassen hans har nå. Han trenger den nok egentlig ikke og bruker den lite, ofte har han glemt den eller ikke slått den på. Når han skal gi beskjed om hvor han er og ikke har den med, låner han telfon der han er, det samme gjorde jo jeg selv i den alderen:-) ''Han trenger den nok egentlig ikke og bruker den lite, ofte har han glemt den eller ikke slått den på.'' *Hehe* Høres kjent ut. Jeg har prøvd å få inn i hodet hans at han MÅ slå på mobilen når han er ferdig med siste skoletime i tilfelle jeg eller pappan må ha tak i ham, men nei - så lenge han selv ikke har noe behov for å ringe til noen så husker han ikke å slå den på. ) Det sved litt den gangen jeg skulle ringe ham og gi beskjed om at han kunne bli med en kompis hjem, men ingen av dem hadde slått på mobilen så vi fikk ikke sagt fra. Men jeg tror ikke det hjalp noe særlig... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest solfryd Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Har inntrykk av at "skilsmissebarn" får mobil tidlig. Tidligere enn andre. Og det forstår jeg faktisk er nødvendig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest solfryd Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Hva gjorde foreldre før i tiden? Bekymret seg ikke sånn. I allfall ikke mine foreldre... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.