Scapa_c Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Min 9-åring trenger det ja, og hun fikk mobil nå til bursdagen i sommer. Hun er mye alene etter skolen grunnet treninger, og flyr da litt hit og dit; jeg synes det er veldig kjekt å få en mld fra henne om hvor og med hvem. Hverken pappan eller jeg er særlig tilgjengelige på tlf bortsett fra sms i arbeidstiden. De fleste av venninnene hennes har også mobil nå, og på samme måten som oss voksne endrer de da litt måten å gjøre avtaler på: det foregår mye over sms, og at "jeg ringer deg litt senere". Hun har ikke fått internett tilgjengelig på mobilen, men kan ta bilder, sende mms/sms og spille musikk og spill. For vår del handlet det mye om å få hverdagen til å gå opp. Hun trener flere dager i uka, tilbringer mye tid uten oss foreldre og er avhengig selv å kunne gjøre avtaler med andre. Da er det greit å ha sin egen mobil å vise til, ikke være avhengig av våre eller fasttlf. Når jeg tenker etter, trenger hun mobilen sin faktisk mer enn det jeg gjør for å være ærlig...! Men altså: jeg hadde egentlig ikke tenkt hun skulle få mobil før hun begynte på ungdomsskolen, regnet ikke med hun kom til å trenge det før den tid. Men så måtte det altså revurderes, og nå har hun heldigvis fått sin egen. Jeg synes forøvrig det er helt ok at også barn følger med i utviklingsstrømmen. Selvom det ikke var vanlig med slik eller sånn da jeg var barn, og vi klarte oss med fasttlf, så ser jeg ingen grunn til å tvilholde på dette når det faktisk er sånn nå i våre dager at de fleste har mobil og forholder seg til hverandre deretter. Så såsant de behersker det, synes jeg det er ok at barn har mobil/ipod/pc. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Har selv en åtteåring, og kan ikke se for meg at han skal få egen mobil i løpet av de nærmeste årene, men hvem vet, kanskje forandrer jeg brått mening. Håper imidlertid å utsette mobilkjøpet så lenge som mulig. Jeg vil gjerne at han skal lære å forholde seg til en virkelighet uten å være tilgjengelig hele tiden, og uten ha mulighet for å ringe når som helst, først. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Min 10-åring arvet en gammel for et par år siden. Ho fikk en ny og litt mer OK til bursdagen da ho ble 10. Ho har OneCall, og har restriksjoner for bruken. (De har 90 gratis SMS og 120 ringeminutter hvor du bare betaler oppstart) Da blir regningen på ca. 30-40 pr. mnd., og det synes jeg er OK. Den blir fornuftig brukt. Dvs. at ho har den med seg så jeg får tak i henne hos venner, på trening osv. Praktisk for begge parter:-) Ho bruker den også for å spille musikk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Platina Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Mine på 9 og 11 har hatt telefon i noen år, og ja - de trenger det. Vi har ikke hjemmetelefon og det er deres eneste måte å få tak i oss foreldrene (eller vi dem) på etter skoletid. Det er i tillegg veldig praktisk dersom de vil spørre om de kan bli med noen hjem etter skolen og dersom vi vil ha tak i dem når de er borte hos venner osv. Vi lærer dem allikevel å holde avtaler og passe klokka selv da, selv om de egentlig synes det er veldig greit om vi bare ringer når de skal hjem. De bruker ikke telefonene i tide og utide og er flinke til å passe på dem. De har gått i bakken et par ganger, men vi har ikke opplevd at de har rotet dem bort. Ni-årigen som ellers er en rotekopp klarer faktisk å passe på telefonen. Det er klart de hadde klart seg uten (som man gjorde før), men det hadde blitt mye mer tungvint, både for dem og oss foreldre. Og da måtte vi iallefall ha hatt hjemmetelefon. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjokomandarin Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Ingen trenger vel strengt tatt mobil, men kjekkt er det. Min jente er 8 år og fikk mobil til bursdagen, det hadde hun ønsket seg et år. Hun trenger den ikke og det var heller ikke av den grunn hun fikk den. Det er mye hun ikke "trenger", men hun har det alikevel! Hun bruker den mye til å høre på musikk og ta bilder. Noen ganger ringer hun meg eller pappa'n. Hvorfor skal mobil utsettes? Er det farlig for et barn på 9-10 år og ha en mobil? Skjønner ikke det jeg, og mange med meg :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Guttungen fikk til jul da han var 9,5. Han hører på musikk, tar bilder, spiller spill og ringer av og til kompiser, oftere til meg for å spørre om han kan bli med noen hjem, ta en is, fortelle om noe rart katten har gjort el.l. Særlig mens jeg er midt oppi noe på jobb og ikke tør la være å ta telefonen når jeg seg det er han som ringer. SMS har han ikke begynt noe særlig med ennå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 I et samfunn som har blii slik at verken far eller mor er fysisk tilgjengelig storparten av barnets våkne tid, burde barn få mobiltelefon så snart de er i stand til å betjene den. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletia Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Mine eldste mener jeg å huske var 11 begge to, da de fikk mobil. Far i huset har bestemt at 8-åringen skal ha det nå og jeg skjønner egentlig ikke vitsen, men synes ikke det er noen stor sak å diskutere. For skillsmissebarn hvor foreldrene ikke kommuniserer med hverandre, tenker det kan være fint å ha mobil. Lettere å ha kontakt med begge foreldrene da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.