Gå til innhold

Antrekk første skoledag, pyntet? (1. klasse)

Luska

Anbefalte innlegg

Jenta mi begynner nå i 1. klasse. Hun har (heldigvis) akkurat blitt ferdig med skjørt/kjole/prinsesse/rosa-fasen og godtar nå faktisk bukser, og da helst olabukser.

Derfor endte det med at antrekket vi har kjøpt inn til 1. skoledag er olabukse og en fin topp/tunika + joggesko. Alt nytt.

Men nå kom jeg til å tenke på at det kanskje ikke er pyntet nok? "Må" jenter ha på seg finere klær, og helst skjørt/kjole på første skoledag, eller høres antrekket vårt ok ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres helt ok ut, men regn med at de aller fleste jentene kommer i kjole eller skjørt.

Snuppa hadde ny kjole, litt sånn hverdagskjoleaktig, første skoledag i 1. klasse. Poden hadde ny bukse og ny t-skjorte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres helt OK ut, jeg :-)

Hos oss er det vanlig med "pene hverdagsklær" på første skoledag, i alle fall. Min pode skal ha nye jeans og ny genser :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes fint ut! :-)

Hør med noen av de andre som skal begynne - hvis alle andre skal ha på kjole, så kanskje dattera di vil føle seg utenfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke helt på pyntehysteriet, nei...

Nå har ikke jeg 1. klassing i år, men jeg har hatt det før. Og - vi har ikke engang kjøpt nye klær, vi, siden klesskapene har vært fulle nok.

Antrekk har ungene bestemt selv lenge, så også 1. skoledag. Både i 1., 2. og 3. klasse.

Mao: Jeg tror nok det skal gå bra for snuppa di også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På jenta kan det gå med bukse, men mor må ha en pen kjole.

Haha, hvem sier det?

På vår skole er skolestarterne mer pyntet enn de foresatte. Ingen kjoleplikt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest festdag

Haha, hvem sier det?

På vår skole er skolestarterne mer pyntet enn de foresatte. Ingen kjoleplikt der.

Jeg snakker ikke om kjoleplikt, jeg snakker om dannelse :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker ikke om kjoleplikt, jeg snakker om dannelse :-)

Skjønner. Synd det er for sent for min del. Begge barna har blitt fulgt til første skoledag av en mor kledd i relativt pene bukser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antrekket høres bra ut, vi valgte også litt fine og nye hverdagsklær til 1.skoledag. Ei jente i klassen kom i (altfor) fin kjole - ser veldig komisk ut på 1.klassebildene. Men i og med at det tydeligvis er forskjellig fra skole til skole, så ville jeg også forhørt meg litt med andre jente-mammaer, men dersom kjole så ville jeg valgt en litt mer hverdagslig kjole (ikke gallakjole he-he).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest festdag

Skjønner. Synd det er for sent for min del. Begge barna har blitt fulgt til første skoledag av en mor kledd i relativt pene bukser.

Ja, ja. Det blir vel psykoterapi på dem da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle har på seg det de synes er fint selv vel?

Mine barn har forskjellig smak og skal ha forskjellig tøy på seg. Noen har kjoler og andre har bukser, alle har det de selv vil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1250506928' post='4194139]

Det hørtes fint ut! :-)

Hør med noen av de andre som skal begynne - hvis alle andre skal ha på kjole, så kanskje dattera di vil føle seg utenfor?

1.klassinger synes som oftest de er KJEMPEPENE selv og bryr seg ikke så mye om hva de andre har på seg med mindre foreldrene maser om det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.klassinger synes som oftest de er KJEMPEPENE selv og bryr seg ikke så mye om hva de andre har på seg med mindre foreldrene maser om det!

Haha! Snakk for deg selv.

Hvis jenta mi har på seg bukse, og resten av jentene stiller i kjole - da blir det drama, uansett dag. Og hun er bare 4 år. Hun er veldig bevisst på det med klær, og bukse brukes bare når jeg krever det. Saken er at 1. skoledag er en spesiell dag, og _jeg_ hadde villet forhøre meg om hva de andre skulle ha på seg.

Uansett, mi pie velger nok kjole uansett på en slik dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest som man føler seg

I vår familie har vi hatt tradisjon for, at de har nye klær på første skoledag, men det har ikke måttet være "pyntet". Det viktigste er jo at jenta/gutten føler seg vel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1250513543' post='4194207]

Haha! Snakk for deg selv.

Hvis jenta mi har på seg bukse, og resten av jentene stiller i kjole - da blir det drama, uansett dag. Og hun er bare 4 år. Hun er veldig bevisst på det med klær, og bukse brukes bare når jeg krever det. Saken er at 1. skoledag er en spesiell dag, og _jeg_ hadde villet forhøre meg om hva de andre skulle ha på seg.

Uansett, mi pie velger nok kjole uansett på en slik dag.

På første skoledag ( i fjor) var min datter den eneste jenta som kom i kjole. resten hadde bukse. Nå hadde min datter vært med å kjøpe inn skoleklær av den mer dagligdagse sorten på forhånd som jeg hadde tenkt ho kunne bruke på første skoledag, men så spurte ho så pent dagen før skolestart om ho ikke kunne få ha på kjole istedet( ho elsker nemlig å gå i kjoler og skjørt), og da fikk ho det. Det var en helt alminnelig sommerkjole kjøpt på tampen av sommeren, den hadde vært i bruk bare en gang før skolestart, og så hadde ho hvit jakke til, og ny strømpebukse som passet sammen med kjolen. resten av jentene i klassen kom i dongeribukse eller tights... Men på klassebildet tatt i vår var min datter ikledt bukse og jumper, men da var det to andre jenter som pyntet seg. en avdem litt vel mye, fordi jenta til og med hadde tatt på lebestift... :-) Neste år har jeg førsteklassing pånytt, men ho regner jeg med blir å stille i bukse for ho har en litt annen smak enn storesøstera når det gjelder klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På første skoledag ( i fjor) var min datter den eneste jenta som kom i kjole. resten hadde bukse. Nå hadde min datter vært med å kjøpe inn skoleklær av den mer dagligdagse sorten på forhånd som jeg hadde tenkt ho kunne bruke på første skoledag, men så spurte ho så pent dagen før skolestart om ho ikke kunne få ha på kjole istedet( ho elsker nemlig å gå i kjoler og skjørt), og da fikk ho det. Det var en helt alminnelig sommerkjole kjøpt på tampen av sommeren, den hadde vært i bruk bare en gang før skolestart, og så hadde ho hvit jakke til, og ny strømpebukse som passet sammen med kjolen. resten av jentene i klassen kom i dongeribukse eller tights... Men på klassebildet tatt i vår var min datter ikledt bukse og jumper, men da var det to andre jenter som pyntet seg. en avdem litt vel mye, fordi jenta til og med hadde tatt på lebestift... :-) Neste år har jeg førsteklassing pånytt, men ho regner jeg med blir å stille i bukse for ho har en litt annen smak enn storesøstera når det gjelder klær.

''På første skoledag ( i fjor) var min datter den eneste jenta som kom i kjole. resten hadde bukse. ''

Det har aldri skjedd på vår store skole til dags dato.

Jeg sier; se det an, og prat med de andre foreldrene, om en føler seg usikkert. Det er ikke moro å komme hverken for oppdollet, eller for hverdagslig anonym.

Spørsmålet hadde vel ikke kommet opp, om trådstarter hadde vært 100% sikkert på deres valg av klær? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...