Gå til innhold

Å kjøre barna til skolen - eller ikke

Gjest MayLynn

Anbefalte innlegg

Gjest MayLynn

Jeg tenker på oppslaget i nyhetene i går om at det er foreldre som kjører sine egne barn til skolen som ofte er "råkjørere". Det var en kommentar om at det burde være bilfri sone 200 meter i radius fra hver skole etc etc.

Jeg er enig i at barna skal gå til skolen og mine gjør det. Veldig sjelden de blir kjørt eller hentet. MEN jeg føler at lærere, SFO ansatte etc forventer at vi foreldre regelmessig ER på skolen for å sjekke klær osv. De får nesten ikke lov til å henge noe klær på skolen, dette medfører jo at de må ta alt med seg hjem og så tilbake til skolen neste dag. DA blir sekken tung!

Er ikke dette en kraftig dobbeltmoral da? Vi både SKAL og SKAL IKKE være på skolen. Eller - mener de at vi skal ta oss fri fra jobb (vi skal vel helst ikke jobbe) og stikke bortom skolen for å sjekke? Helst bringe klær og støvler også?

Mulig dette bare gjelder vår skole?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Milly Kakao

Hvor er dobbeltmoralen hen? Det er da ingen direkte sammenheng mellom bilkjøring og at du skal følge opp at ditt barn har de klær og skift h*n trenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er dobbeltmoralen hen? Det er da ingen direkte sammenheng mellom bilkjøring og at du skal følge opp at ditt barn har de klær og skift h*n trenger?

Hvis hun skal la barnet gå selv, altså ikke kjøre barnet til skolen, må jo den stakkars ungen lesses ned som et palkkesel. De gjør det ikke enkelt å droppe skolekjøringa når de har slike regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Dobbeltmoralen mener jeg kom klart fram i innlegget. Vi skal ikke kjøre barna til skolen, de skal gå selv. Samtidig SKAL vi være på skolen ofte for å sjekke at barna har de klær og sko de trenger. De har ikke lov til å ha mye hengende der.

Mulig meningen er at vi skal FØLGE barna til fots til skolen? Altså - ikke jobbe fullt ihvertfall....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Milly Kakao

Dobbeltmoralen mener jeg kom klart fram i innlegget. Vi skal ikke kjøre barna til skolen, de skal gå selv. Samtidig SKAL vi være på skolen ofte for å sjekke at barna har de klær og sko de trenger. De har ikke lov til å ha mye hengende der.

Mulig meningen er at vi skal FØLGE barna til fots til skolen? Altså - ikke jobbe fullt ihvertfall....

Hvorfor kan du ikke jobbe fullt? Trangsynt er du. Men det er verden som skal innrette seg etter deg, ikke omvendt, sant?

Det er mange som skjøtter både barn og jobb glansfullt. Bruk sykkelen i stedet for bilen til og fra skolen. Bilkjøring skaper mange farlige situasjoner ved skolenes områder.

Hvis det er problematisk med garderobesituasjonen, så ta det opp med FAU og rektor. Allikevel kreves det at du har full kontroll på at alt er på stell med skiftetøy. Å ha barn krever oppfølging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan du ikke jobbe fullt? Trangsynt er du. Men det er verden som skal innrette seg etter deg, ikke omvendt, sant?

Det er mange som skjøtter både barn og jobb glansfullt. Bruk sykkelen i stedet for bilen til og fra skolen. Bilkjøring skaper mange farlige situasjoner ved skolenes områder.

Hvis det er problematisk med garderobesituasjonen, så ta det opp med FAU og rektor. Allikevel kreves det at du har full kontroll på at alt er på stell med skiftetøy. Å ha barn krever oppfølging.

Det er da ikke praktisk mulig å jobbe fullt med bil-avstand til jobben og samtidig skulle sykle/gå til og fra skolen for å følge barn/sjekke klær etc. I alle fall ikke i de fleste jobber.

Jeg er så heldig at min jobb er så fleksibel at jeg nok hadde fått det til - men i den gjennomsnittlige jobben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Våre barn har alltid gått til skolen, enten alene eller sammen med en av oss foreldre. Stort sett henter vi på SFO (til fots) noen dager i uken og sjekker da plassen til barna. Barna får ha skiftetøy og regntøy hengene på plassen sin fra dag til dag.

6-klassingen som ikke går på SFO klarer seg selv i større grad, men når vi er innom skolen i forbindelse med foreldremøte eller frititdsaktivitet, ser vi over plassen hans og tar med hjem noen av de fire jakkene som til en hver tid henger der osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler ikke at det forventes at jeg skal komme til skolen for å sjekke klær mm.

Vi oppfordres til å kle barna etter været.

Ev. kan du legge en liten regnponsho (skrives det slik?) ned i sekken til ustadige dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Nei hvordan skulle man klare å følge barna til/fra skolen og jobbe fullt? Jo - hatt full dag i SFO kanskje... Jeg kjører forresten ikke til jobb, jeg sykler og tar toget. Men har 30 km reisevei.

Jeg har fleksitid og mannen min jobber skift så nå har vi kuttet ut hele SFO en. Mye pga dette med kaoset i klær osv. Siden SFOen ikke var samme sted som skolen måtte de ha skift begge steder. Og de fikk ikke lov til å feks hente regnjakken ved klasserommet hvis det begynte å regne mens de var på SFO. Hvis jeg sendte med rengklær en dag for at de skulle henges på SFO kom de nesten alltid med hjem igjen. Altså måtte de sendes med dagen etterpå også. Selv om jeg skrev lapper etc..

Jeg snakker forresten ikke bare ut fra MIN situasjon, har somsagt kuttet ut SFOen nå. Innlegget mitt er en kommentar til reportasjen i nyhetene i går og hvor håpløst forslaget er. Jeg forstår veldig godt foreldre som kjører barna til skolen når det skal være slik som det er ved VÅR skole...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Våre barn har alltid gått til skolen, enten alene eller sammen med en av oss foreldre. Stort sett henter vi på SFO (til fots) noen dager i uken og sjekker da plassen til barna. Barna får ha skiftetøy og regntøy hengene på plassen sin fra dag til dag.

6-klassingen som ikke går på SFO klarer seg selv i større grad, men når vi er innom skolen i forbindelse med foreldremøte eller frititdsaktivitet, ser vi over plassen hans og tar med hjem noen av de fire jakkene som til en hver tid henger der osv.

Vi tar også alltid en sjekk når vi er der ved foreldremøter osv. Og av og til ellers også. Men ikke daglig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Milly Kakao

Nei hvordan skulle man klare å følge barna til/fra skolen og jobbe fullt? Jo - hatt full dag i SFO kanskje... Jeg kjører forresten ikke til jobb, jeg sykler og tar toget. Men har 30 km reisevei.

Jeg har fleksitid og mannen min jobber skift så nå har vi kuttet ut hele SFO en. Mye pga dette med kaoset i klær osv. Siden SFOen ikke var samme sted som skolen måtte de ha skift begge steder. Og de fikk ikke lov til å feks hente regnjakken ved klasserommet hvis det begynte å regne mens de var på SFO. Hvis jeg sendte med rengklær en dag for at de skulle henges på SFO kom de nesten alltid med hjem igjen. Altså måtte de sendes med dagen etterpå også. Selv om jeg skrev lapper etc..

Jeg snakker forresten ikke bare ut fra MIN situasjon, har somsagt kuttet ut SFOen nå. Innlegget mitt er en kommentar til reportasjen i nyhetene i går og hvor håpløst forslaget er. Jeg forstår veldig godt foreldre som kjører barna til skolen når det skal være slik som det er ved VÅR skole...

Hos oss har alle elever egen garderobeplass, med plass til støvler, regntøy, kurv til skiftetøy o.l. Har aldri hørt om at garderobeplasser er mangelvare.

MEN, det kreves at vi er innom, ikke daglig, men to g pr uke. Alle jobber da ikke 8-16, dette løser seg for de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ingen som sier at foreldrene ikke skal være på skolen, men at det er 200 meters kjøreforbud rundt skolen... Foreldrene kan også gå disse 200 metrene for å komme seg til skoleområdet, men la bilen stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Det er jo ingen som sier at foreldrene ikke skal være på skolen, men at det er 200 meters kjøreforbud rundt skolen... Foreldrene kan også gå disse 200 metrene for å komme seg til skoleområdet, men la bilen stå.

Akkurat - det forventes at foreldrene går med barna fra/til skolen for å bære klær og støvler. (hos oss er parkeringsplass (også) et stort problem forresten). Været her vi bor er stort sett skiftende. Utrykk for regn og sol hver dag... og ALT kan ikke være i sekken. Men vi har tydeligvis dårlige og uorganiserte garderobeforhold i forhold til mange andre.

Det er ihvertfall liten forståelse for at foreldre kanskje har en jobb ved siden av å være foreldre? Det forventes jo også at vi har ansvaret for undervisningen og leksene. Hvorfor kan vi ikke bare ha hjemmeskole? Tror kanskje barna hadde lært like mye da og vi hadde fått utnyttet tiden mye bedre. Og ungene hadde sluppet så lange arbeidsdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat - det forventes at foreldrene går med barna fra/til skolen for å bære klær og støvler. (hos oss er parkeringsplass (også) et stort problem forresten). Været her vi bor er stort sett skiftende. Utrykk for regn og sol hver dag... og ALT kan ikke være i sekken. Men vi har tydeligvis dårlige og uorganiserte garderobeforhold i forhold til mange andre.

Det er ihvertfall liten forståelse for at foreldre kanskje har en jobb ved siden av å være foreldre? Det forventes jo også at vi har ansvaret for undervisningen og leksene. Hvorfor kan vi ikke bare ha hjemmeskole? Tror kanskje barna hadde lært like mye da og vi hadde fått utnyttet tiden mye bedre. Og ungene hadde sluppet så lange arbeidsdager.

Nå diskuterer ikke jeg hele skolehverdagen, og hva som skal være skolens og hva som skal være lærernes oppgave.

Men synes du virkelig det er for mye forlangt at vi foreldre er med til å bidra til en trygg skolevei for barna våre, og faktisk går de siste 200 metrene til skolen? Ærlig talt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå diskuterer ikke jeg hele skolehverdagen, og hva som skal være skolens og hva som skal være lærernes oppgave.

Men synes du virkelig det er for mye forlangt at vi foreldre er med til å bidra til en trygg skolevei for barna våre, og faktisk går de siste 200 metrene til skolen? Ærlig talt!

Så spørs det om det er en parkeringsplass 200 m fra skolen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spørs det om det er en parkeringsplass 200 m fra skolen ;-)

Det er klart;-) Som den landsbygda-boende-hjemmemamma jeg er, klarer jeg selvfølgelig ikke å sette meg inn i andres hverdag;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart;-) Som den landsbygda-boende-hjemmemamma jeg er, klarer jeg selvfølgelig ikke å sette meg inn i andres hverdag;-)

Hehe,- det har ikke vært noe problem for meg heller, bor heller ikke i byen, har alltid hatt redusert arbeidstid da ungene var små, og har i tillegg en fleksibel arbeidsgiver ;-)

Men ser for meg trøbbelet for dem som jobber 8-16 _presis_ og bor i byen med køer og smått med parkeringsplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det virker helt meningsløst med en bilfri sone 200 meter fra skolen. Og tviler sterkt på at dette bidrar til noe betydelig mindre fare for barna.

Det er jo stort sett i en hente og levere situasjon foreldre kommer til skolen. Og det eneste man oppnår, er jo å forflytte "kaoset" 200 meter vekk fra skolen, ( og kanskje inn i et bolig / forretningsstrøk,) siden man uansett trenger et sted å parkere/snu.

Sannsynligvis vil mange barn på skolevei passere også dette stedet, så faren for å bli påkjørt vil fortsatt være tilstede selvom det er 300 meter fra skolen istedet for 50....

Dessuten vil kanskje disse ekstra minuttene denne "pålagte" gåturen tar, antagelig føre til ytterligere stress og frustrasjon for foreldre som allerede er i tidsklemma på vei til jobb. Noe som neppe fører til mere oppmerksomhet og forsiktighet..

For ikke å snakke om at dette vil være nærmest umulig å gjennomføre i praksis, siden beliggenhet og infrastruktur rundt skolene vil variere ganske mye..

Da er det nok adskillig bedre å satse på store og oversiktilige parkering / snu plasser i umiddelbar nærhet til skolene. Og selvsagt lave fartsgrenser med evt. kameraovervåkning på nærliggende bilveier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, dersom det er kjøreforbud 200 meter fra skolen, får vi et gedigent problem, da veien hjem til oss går rett forbi skola... Da ville vi ikke kunne komme oss på jobb om morningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, dersom det er kjøreforbud 200 meter fra skolen, får vi et gedigent problem, da veien hjem til oss går rett forbi skola... Da ville vi ikke kunne komme oss på jobb om morningen!

Hehe, ja der sier du noe:-) Dere må rett og slett slutte å kjøre bil;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...