Gå til innhold

Å kjøre barna til skolen - eller ikke

Gjest MayLynn

Anbefalte innlegg

Dette med bilfri sone 200meter fra skole er ikke lett å få til overalt. (Skolen er midt i en hovedgate, sentrum el.l.)

Det som ev. kunne vært mulig var om kommunen satt opp busser ved store parkeringsplasser, disse kunne fraktet elevene de siste meterene.

Ja ,det koster med sikker skolevei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Jeg ser ikke helt problemet, det må vel kunne gå an å følge barn til skolen av og til uten nødvendigvis å måtte kjøre helt til porten? Eller misforstod jeg noe her?

Slik er det hos oss også, og det går helt fint. Barna går stort sett til skolen hver dag (i følgegruppe), hvorav vi følger ca. en gang i uken. Om vi en sjelden gang kjører dem, parkeres litt unna skoledøren.

Og ja, vi jobber (mer enn) fullt begge foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Jeg ser ikke helt problemet, det må vel kunne gå an å følge barn til skolen av og til uten nødvendigvis å måtte kjøre helt til porten? Eller misforstod jeg noe her?

Slik er det hos oss også, og det går helt fint. Barna går stort sett til skolen hver dag (i følgegruppe), hvorav vi følger ca. en gang i uken. Om vi en sjelden gang kjører dem, parkeres litt unna skoledøren.

Og ja, vi jobber (mer enn) fullt begge foreldre.

Dere har kanskje ikke en skole som forventer at du er innom flere ganger i uken for å frakte med klær/kontrollere garderobene til barna. Eller så sender du med "alt" i sekken noe som medfører en veldig tung ransel? Eller så har dere utmerkede garderobeforhold og et godt system :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Dere har kanskje ikke en skole som forventer at du er innom flere ganger i uken for å frakte med klær/kontrollere garderobene til barna. Eller så sender du med "alt" i sekken noe som medfører en veldig tung ransel? Eller så har dere utmerkede garderobeforhold og et godt system :)

Jeg vil si en mellomting mellom alle tre faktorer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå diskuterer ikke jeg hele skolehverdagen, og hva som skal være skolens og hva som skal være lærernes oppgave.

Men synes du virkelig det er for mye forlangt at vi foreldre er med til å bidra til en trygg skolevei for barna våre, og faktisk går de siste 200 metrene til skolen? Ærlig talt!

Hva med oss, der eneste bilvei til bygda vår går rett forbi skolen? Skal det bygges en ny vei lenger unna, slik at denne 200-meters regelen kan gjennomføres, da? ;o)

Umulig å få til på alle skoler, denne ideen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene anbefales å gå til skolen om det ikke er for langt og det synes jeg er supert! Hos oss har alle på hele barneskolen (1-7) egen garderobeplass med plass til skiftetøy, regntøy og støvler og det bør de ha synes jeg.

Vi får ikke lov til å kjøre helt inn i skolegården (men noen gjør det selvfølgelig allikevel), men har parkeringsplass da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg føler ikke at det forventes at jeg skal komme til skolen for å sjekke klær mm.

Vi oppfordres til å kle barna etter været.

Ev. kan du legge en liten regnponsho (skrives det slik?) ned i sekken til ustadige dager.

Regnponcho???? Leker ikke dine unger når det er vått ute? En regnponcho duger da ikke for en lekende unge. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Nå diskuterer ikke jeg hele skolehverdagen, og hva som skal være skolens og hva som skal være lærernes oppgave.

Men synes du virkelig det er for mye forlangt at vi foreldre er med til å bidra til en trygg skolevei for barna våre, og faktisk går de siste 200 metrene til skolen? Ærlig talt!

Som sagt går mine barn til skolen, men jeg følger dem ikke. Jeg reiser hjemmefra før de går til skolen og de kommer hjem før meg. Rekker altså ikke å gå innom skolen flere ganger i uken for å holde orden i alle klærne og garderobene. Så lenge SFO og skolen har forskjellige garderober, SFO helst ikke vil ha noen klær på garderoben pga liten plass og de ikke lar ungene gå til garderoben ved klasserommet i SFO tiden så sier det seg jo selv at det blir litt kaos.... Skal vi ta med alt hjem hver dag blir ranselen veldig tung - mao jeg forstår de som bruker bilen... Og ja - det er en parkeringsplass ca 200 meter fra SFO så vi må allerede gå ganske langt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Ungene anbefales å gå til skolen om det ikke er for langt og det synes jeg er supert! Hos oss har alle på hele barneskolen (1-7) egen garderobeplass med plass til skiftetøy, regntøy og støvler og det bør de ha synes jeg.

Vi får ikke lov til å kjøre helt inn i skolegården (men noen gjør det selvfølgelig allikevel), men har parkeringsplass da.

Høres bra ut hos dere - enig i at det bør være EN garderobeplass hvor alt kan være samlet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt går mine barn til skolen, men jeg følger dem ikke. Jeg reiser hjemmefra før de går til skolen og de kommer hjem før meg. Rekker altså ikke å gå innom skolen flere ganger i uken for å holde orden i alle klærne og garderobene. Så lenge SFO og skolen har forskjellige garderober, SFO helst ikke vil ha noen klær på garderoben pga liten plass og de ikke lar ungene gå til garderoben ved klasserommet i SFO tiden så sier det seg jo selv at det blir litt kaos.... Skal vi ta med alt hjem hver dag blir ranselen veldig tung - mao jeg forstår de som bruker bilen... Og ja - det er en parkeringsplass ca 200 meter fra SFO så vi må allerede gå ganske langt...

Jeg har aldri opplevt at det har vært forventet at foreldrene skal innom skolen "flere ganger i uken" for å holde orden i garderoben...

Og når det er sagt; hvis barna dine er store nok til å være alene på morgen og etter skoletid, er de kanskje store nok til å klare å holde orden på sine egne klær også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnponcho???? Leker ikke dine unger når det er vått ute? En regnponcho duger da ikke for en lekende unge. :o)

:) Sant det. Men altså, jeg mente det kunne være greit å ha i sekken på _utrygge_ dager. Når vi _vet_ at det skal regne så kler vi dem jo i fullt regntøy (så lenge det går).

Jeg ser jenta mi allerede begynner å uffe seg når det er snakk om regnbukse. *himle*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Jeg har aldri opplevt at det har vært forventet at foreldrene skal innom skolen "flere ganger i uken" for å holde orden i garderoben...

Og når det er sagt; hvis barna dine er store nok til å være alene på morgen og etter skoletid, er de kanskje store nok til å klare å holde orden på sine egne klær også?

Problemet er at man mister totalt oversikten når SFO ikke er samme sted som klasserommet og de ikke får lov til å hente reserveklær ved klasserommet i SFO tiden. Hvilke klær er hvor? Feks - hvis det begynner å regne på skolen sender gjerne skolen med regnklærne der til SFO. SFO vil ikke ha noe hengende der og sender det dermed med hjem i ranselen. For å ha oversikten må man sende masse klær med i ranselen som blir med hjem igjen og dermed blir den for tung - derfor velger nok mange bil. Hvis man prøver å ta opp situasjonen så får man til svar at man jo kan komme innom og sjekke....

Ja - ungene mine er blitt litt større NÅ derfor har vi kuttet ut SFO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ingen som sier at foreldrene ikke skal være på skolen, men at det er 200 meters kjøreforbud rundt skolen... Foreldrene kan også gå disse 200 metrene for å komme seg til skoleområdet, men la bilen stå.

Det prosjektet er vel ikke gjennomførbart rundt omkring. Parkeringsplassene er vel stort sett ved skolen, ikke flere hundre meter unna? Villparkering rundt omkring langs veier og avkjøringer ville ført til mange flere farlige situasjoner enn riktig bruk av vei og parkeringsplass. Dersom folk fulgte trafikkreglene tror jeg det meste gikk av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det virker helt meningsløst med en bilfri sone 200 meter fra skolen. Og tviler sterkt på at dette bidrar til noe betydelig mindre fare for barna.

Det er jo stort sett i en hente og levere situasjon foreldre kommer til skolen. Og det eneste man oppnår, er jo å forflytte "kaoset" 200 meter vekk fra skolen, ( og kanskje inn i et bolig / forretningsstrøk,) siden man uansett trenger et sted å parkere/snu.

Sannsynligvis vil mange barn på skolevei passere også dette stedet, så faren for å bli påkjørt vil fortsatt være tilstede selvom det er 300 meter fra skolen istedet for 50....

Dessuten vil kanskje disse ekstra minuttene denne "pålagte" gåturen tar, antagelig føre til ytterligere stress og frustrasjon for foreldre som allerede er i tidsklemma på vei til jobb. Noe som neppe fører til mere oppmerksomhet og forsiktighet..

For ikke å snakke om at dette vil være nærmest umulig å gjennomføre i praksis, siden beliggenhet og infrastruktur rundt skolene vil variere ganske mye..

Da er det nok adskillig bedre å satse på store og oversiktilige parkering / snu plasser i umiddelbar nærhet til skolene. Og selvsagt lave fartsgrenser med evt. kameraovervåkning på nærliggende bilveier..

Amen!

Og det betyr ikke at alle kjører alltid. Men at de gangene du må kjøre, så blir det tryggere for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...