Gå til innhold

Uren hud hos 8 år gamel jente....

brulla

Anbefalte innlegg

Jenta vår som fyller 8 år nå snart har begynte å få uren hud. Dette bekymrer meg veldig, fordi det begynner å plage henne så smått. Hun legger jo merke til det og noen i klassen har kommentert det. Vi var hos legen med henne da hun var ca. 5-6 år på grunn av sterk svettelukt, som på en voksen. Hun har brukt deo siden den gang. Hun blir også veldig fort fett i håret, dette ligger nok til familien. Jeg hadde også kviser som ung, men de kom ikke før jeg var 13- 14 år. Hun har ikke begynt å få pupper eller hår nedentil. Det ble tatt blodprøver den gangen vi var hos legen, men de viste ikke noe galt. Hva kan vi egentlig gjøre med dette? Vi vasker henne med Clerasil ansiktservietter hver kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest alt som virker er på resept

Jeg ville bedt om henvisning til en hudlege (du kan snakke med legen deres først, kanskje du kan få en henvisning uten at hun behøver å være med til fastlegen også).

Det finnes utrolig mange fler (og mye mer effektive) midler i dag enn for ti og tyve år siden, dessuten er kunnskapen hos dermatologer (hudleger) veldig mye større enn hos allmennleger.

Noen hudproblemer skyldes for mye talgproduksjon, andre har stor bakterievekst, dette behandles på helt ulike måter, og det å bruke reseptfrie midler fra apotek eller parfymeri kan gjøre vondt mye, mye værre. Clereasilserviettene kan tørke ut overhuden, noe som igjen øker talgproduksjonen, og så får man en ond sirkel,.

Noen reseptfrie midler kan virke bra for noen, man kan gjøre det værre på sikt.

Å prøve og feile med reseptfrie midler, kan bli veldig dyrt også. Så selv om de reseptbelagte medisinene kan koste litt, er det sjelden det blir like dyrt i lengden.

Lag så liten sak ut av det som mulig overfor henne, bestill hudlegetime på et tidspunkt som gjør at hun slipper å be seg fri fra skolen for å gå til legen, og ikke involver henne i faslegetimen og alt det andre, før du har en time du kan følge henne til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MedicNerd

Jeg begynte selv å få kviser/uren hud da jeg var 9-10 år. Dette behøver derfor ikke være en unormal ting. En hudlege vil kunne hjelpe med den beste behandlingen for det, mens en allmennlege kanskje kan si mer om de hormonelle tingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpa starter nok med en fastlegetime. Mulig at legen vil prøve ut milde middel først, f. eks. Skinoren. Og kanskje er dette tilstrekkelig.

Men hvis ikke, blir nok jenta henvist til hudlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Dette tror jeg er normale symtomer hos en pike som er underveis til puberteten.Normal pubertet starter hos piker ved 9 års alder.

Det er mange feil som kan gi for tidlig pubertet,pubertas precox, og undersøkelse av barnet tar sikte på å avdekke slike feil.

Bryskjertel vekst er første symptom på begynnende pubertet, øket vekst (lengde) er også en tidlig symtom og så blødninger.

Barnet bør følges videre, lengde, vekt, behåring,brystutvikling,hormon målinger(må gjentas), evt. rtg. benkjernealder (håndskjelett). Avhengig av funnene kan forskjellige årsaker diskuteres og avhengig av funnene også evt. behandling.

Behandle huden som du har gjort hittil.

Hold kontakt med legen hennes, evt henvisning av barnet til barnelege/barneavdeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...