Gå til innhold

Trenger interiørtips - kjøkken :)

Anbefalte innlegg

• Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

10

• mariaflyfly

6

• Elis31

5

• candyqueen_83

4

Gjest lidingö
Skrevet

Monterte vårt Ikea-kjøkken (Lidingö) for to år siden nå :)

Vi har ikke overskap, kun kolonialskuffer.

Like ved kjølehjørnet kjøpte vi 4 glass-skap, 2 og 2 oppå hverandre som vi plasserte rett på kjøkkenbenken, blir som et vitrineskap.

På den andre siden av kjølehjørnet har vi ett høyskap, der du åpner dørene på vanlig måte, drar ikke ut frontene om du skjønner.

Så kjøpte vi vaskeskapet, høyskap til vaskesaker, vaskestav o.l.

Har en stor øy midt i kjøkkenet, også med kolonialskuffer.

Vi har ingen fliser på veggene.

Lykke til, dette er gøy :)

Skrevet

Monterte vårt Ikea-kjøkken (Lidingö) for to år siden nå :)

Vi har ikke overskap, kun kolonialskuffer.

Like ved kjølehjørnet kjøpte vi 4 glass-skap, 2 og 2 oppå hverandre som vi plasserte rett på kjøkkenbenken, blir som et vitrineskap.

På den andre siden av kjølehjørnet har vi ett høyskap, der du åpner dørene på vanlig måte, drar ikke ut frontene om du skjønner.

Så kjøpte vi vaskeskapet, høyskap til vaskesaker, vaskestav o.l.

Har en stor øy midt i kjøkkenet, også med kolonialskuffer.

Vi har ingen fliser på veggene.

Lykke til, dette er gøy :)

Høres flott ut :)

Du kan ikke ta bilde og legge ut, vel? ;)

Har dere vanlig tapet/maling over vasken, platetoppen f.eks.? Tenker på vann- og/eller fettsprut...

Gjest lidingö
Skrevet

Høres flott ut :)

Du kan ikke ta bilde og legge ut, vel? ;)

Har dere vanlig tapet/maling over vasken, platetoppen f.eks.? Tenker på vann- og/eller fettsprut...

Hi hi, jo jeg kan jo prøve å legge ut et bilde her.

Vi har ferdigmalte panelplater på veggene, så det blir

"spray på å fettet forsvinner" :), de er lette å vaske/tørke av,

går veldig greit.

Før vi kjøpte kjøkkenet og benkeplatene ble vi tipset om at

benkeplatene til Ikea blei fort ripete, men vi tok sjansen allikevel, har mørk valnøtt benkeplater, og de BLE veldig fort ripete ...... siden de er så mørke ser en det veldig godt .... men pytt pytt, kjøkkenet vårt er ikke noe utstillingslokale :) det er et ordentlig bruksrom. Men da vet du det, slik at du kanskje kan vurdere å kjøpe benkeplater et annet sted hvis du vil :).

Jeg er kjempefornøyd med kjøkkenet mitt !!!!

Kolonialskuffene er bare såååå smart, nå slipper minstejenta i familien å dra fram en krakk for å komme oppi overskapene for å finne seg et glass. Utrolig god plass i de er det også, mange som misunner meg kjøkkenet :).

GLED DEG !!!

Gjest lidingö
Skrevet

Jammen, dette er et moderne kjøkken med uttrekkbare skap skjønner du ;)

Det blir for det meste kolonialskuffer, men også tre høyskap. I det ene høyskapet skal det f.eks. være komfyr og mikrobølgeovn.

Ellers enig i at høyskap uten uttrekkbare skap er noe dritt :-/

Vet ikke hvilke høyskap du tenker på Togli, vi ble frarådet på Ikea faktisk å ta det høyskapet hvor du drar ut selve døra, som på en skuff, for da må du stå på sidene for å få ut ting og tang, veldig tungvint ...

Det høyskapet vi har, har uttrekkbare skuffer, men vi åpner døra på vanlig måte.

Skrevet

Vet ikke hvilke høyskap du tenker på Togli, vi ble frarådet på Ikea faktisk å ta det høyskapet hvor du drar ut selve døra, som på en skuff, for da må du stå på sidene for å få ut ting og tang, veldig tungvint ...

Det høyskapet vi har, har uttrekkbare skuffer, men vi åpner døra på vanlig måte.

Jeg tenkte også på det når vi kjøpte. Men nå synes jeg at høyskapet fra IKEA fungerer helt supert. Vi har montert skapdøren på den laveste og nest øverste skuffen. Disse skuffene kommer alltid ut, når vi åpner den. Den andre og fjerde hylllen tar vi ut hvis vi skal ha noe i de. Alt interiøret til Ikea går kjempelett ut og inn. Det er litt vanskeligere å se i skuff to nedenfra grunnet at den blir litt mørk på en måte da den er nær skuff nr 3, men ikke værre enn at jeg bøyer meg ned å tar en titt og enkelt finner det jeg skal ha. Synes derfor det er veldig rart at at IKEA selv skal ha frarådet dere å kjøpe de.

Skrevet

går veldig greit.

benkeplatene til Ikea blei fort ripete, men vi tok sjansen allikevel, har mørk valnøtt benkeplater, og de BLE veldig fort ripete ...... siden de er så mørke ser en det veldig godt .... men pytt pytt, kjøkkenet vårt er ikke noe utstillingslokale :) det er et ordentlig bruksrom. Men da vet du det, slik at du kanskje kan vurdere å kjøpe benkeplater et annet sted hvis du vil :).

Kolonialskuffene er bare såååå smart, nå slipper minstejenta i familien å dra fram en krakk for å komme oppi overskapene for å finne seg et glass. Utrolig god plass i de er det også, mange som misunner meg kjøkkenet :).

GLED DEG !!!

Ferdigmalte panelplater har jeg ikke sjekka ut! Må ta en titt på nettet :)

Takk for tips ang benkeplate! Har en kompis som jobber hos en kjøkkenleverandør, så mulig vi sjekker ut benkeplate hos dem istedet ;)

Jeg er også helt i hundre ved tanken på nytt og mer funksjonelt kjøkken! Nå har vi furukjøkken :-/

Skrevet

*noterer villig*

Tusen takk for tips og synpunkt! Gull verd :))

Skrevet

går veldig greit.

GLED DEG !!!

Jeg har titta litt rundt på nettet og funnet ut at det nok vil bli pent med ferdigmalte panelplater på kjøkkenet :)

Mannen min mener vi ikke kan ha dette pga at vi vil få problemer rundt vinduer og dører mht listene. Panelplatene må jo under listene og vinduene må fores slik at det ikke blir glipe. Hmm, ikke lett å forklare, men kanskje du skjønner? ;)

Jeg håper selvsagt at mannen min ikke er helt oppdatert her, men? ;)

Gjest lidingö
Skrevet

Jeg har titta litt rundt på nettet og funnet ut at det nok vil bli pent med ferdigmalte panelplater på kjøkkenet :)

Mannen min mener vi ikke kan ha dette pga at vi vil få problemer rundt vinduer og dører mht listene. Panelplatene må jo under listene og vinduene må fores slik at det ikke blir glipe. Hmm, ikke lett å forklare, men kanskje du skjønner? ;)

Jeg håper selvsagt at mannen min ikke er helt oppdatert her, men? ;)

Ja de må under listene på vinduer og døråpninger. Vi byttet vinduene våre samtidig, så det var ikke noe problem her.

Bygde om deler av huset, slik at jeg gikk fra 9 kvm "stort" kjøkken, til 32 kvm stort :)

Spør i en byggevarebutikk om tips til å evt. slå de på på enklest måte, kanskje de har noen gode tips, er jo mange som slår på slike plater for tiden ... om du må ha nye lister rundt vinduer, gulv og dører, så finnes det garantert sånne lister som "skjuler" evt. utforinger en burde tatt ..... kanskje .....

Når det gjelder panelplater, så gå for MDF plater, IKKE huntonitt, det ble vi tipset om den gangen vi kjøpte de inn. Huntonittplatene har lett for å "svelle ut" om du slår i en spiker f.eks. til bilder o.l. Nå er det somsagt to år siden vi bygde om, så det kan jo hende at de platene har forbedret seg, det skal jeg ha usagt :), huntonittplatene er/var noe billigere enn MDF platene.

Gjest lidingö
Skrevet

Jeg tenkte også på det når vi kjøpte. Men nå synes jeg at høyskapet fra IKEA fungerer helt supert. Vi har montert skapdøren på den laveste og nest øverste skuffen. Disse skuffene kommer alltid ut, når vi åpner den. Den andre og fjerde hylllen tar vi ut hvis vi skal ha noe i de. Alt interiøret til Ikea går kjempelett ut og inn. Det er litt vanskeligere å se i skuff to nedenfra grunnet at den blir litt mørk på en måte da den er nær skuff nr 3, men ikke værre enn at jeg bøyer meg ned å tar en titt og enkelt finner det jeg skal ha. Synes derfor det er veldig rart at at IKEA selv skal ha frarådet dere å kjøpe de.

Joda vår "kjøkkenhjelp" frarådet oss det. Jeg hadde tegnet inn et høyskap med vanlige dører selv på tegningene, og da vi var inn for å ordne selve bestillingen, spurte jeg spesielt etter det skapet du har, og da sier hun at hun hadde mye heller gått for det skapet jeg hadde tegnet inn enn det du har, fordi det var enklere å "komme inn i".

Men også her er det sikkert forskjellige smaker, hvis jeg hadde snakket med en annen "kjøkkenhjelper" kan det hende den personen hadde sagt noe annet :)

Skrevet

Jeg ville lagt fliser istedenfor maleri på kjøkkenet. Syns det virker litt pompøst å ha kunst på kjøkkenet...

Skrevet

Ferdigmalte panelplater har jeg ikke sjekka ut! Må ta en titt på nettet :)

Takk for tips ang benkeplate! Har en kompis som jobber hos en kjøkkenleverandør, så mulig vi sjekker ut benkeplate hos dem istedet ;)

Jeg er også helt i hundre ved tanken på nytt og mer funksjonelt kjøkken! Nå har vi furukjøkken :-/

Panelplatene er absolutt finest når de blir malt og da med kost. (ikke rull)

Skrevet

Jeg har ikke så lyst på vitrineskap og tallerkenhylle kommer ikke på tale ;) Kokebøkene får nok plass i en skuff ;)

Har ei kokebok jeg...og den blir aldri brukt..

Skrevet

Ja de må under listene på vinduer og døråpninger. Vi byttet vinduene våre samtidig, så det var ikke noe problem her.

Bygde om deler av huset, slik at jeg gikk fra 9 kvm "stort" kjøkken, til 32 kvm stort :)

Spør i en byggevarebutikk om tips til å evt. slå de på på enklest måte, kanskje de har noen gode tips, er jo mange som slår på slike plater for tiden ... om du må ha nye lister rundt vinduer, gulv og dører, så finnes det garantert sånne lister som "skjuler" evt. utforinger en burde tatt ..... kanskje .....

Når det gjelder panelplater, så gå for MDF plater, IKKE huntonitt, det ble vi tipset om den gangen vi kjøpte de inn. Huntonittplatene har lett for å "svelle ut" om du slår i en spiker f.eks. til bilder o.l. Nå er det somsagt to år siden vi bygde om, så det kan jo hende at de platene har forbedret seg, det skal jeg ha usagt :), huntonittplatene er/var noe billigere enn MDF platene.

Igjen, takk for tips!

Jeg ser på siden til "Smartpanel" at de har lister som er beregnet å bruke til slike "problemer" vi vil få, så nå er mannen min med på notene ;-)

Skrevet

Panelplatene er absolutt finest når de blir malt og da med kost. (ikke rull)

Jeg har lest i flere diskusjonsforum på nettet og det er litt delte meninger om akkurat det. De nyeste typene av slike plater er visst penest ferdigmalte... Må sjekke det ut nærmere :)

Skrevet

Har ei kokebok jeg...og den blir aldri brukt..

Jeg har sikkert ti stk, men de står innerst i kjøkkenskapet ;)

Noen oppskrifter bruker jeg, men da er det fra løse ark jeg har samlet :)

candyqueen_83
Skrevet

Jammen, dette er et moderne kjøkken med uttrekkbare skap skjønner du ;)

Det blir for det meste kolonialskuffer, men også tre høyskap. I det ene høyskapet skal det f.eks. være komfyr og mikrobølgeovn.

Ellers enig i at høyskap uten uttrekkbare skap er noe dritt :-/

Skal døra stå ute/oppe mens dere bruker stekeovnen da? Hørtes litt upraktisk ut egentlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...