Gå til innhold

Hvor lenge gå med samme antrekk/klær på skolen?

Gjest er bare en som lurer

Anbefalte innlegg

Jeg ser over tøyet og lar de bruke det igjen om det ser rent ut.

Har lagt merke til at mange gir barna rent tøy hver eneste dag. Jeg synes det er dumt å gi barna denne vanen. Klær trenger ikke å vaskes hver eneste dag om de ikke er synlig skitne, ikke særlig bra for miljøet med all denne vasken og mye ekstra arbeid blir det også. Sokker og underbukser vasker skifter vi dog stort sett hver dag.

Vi gjør som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

4

• waxo

4

• laban

2

• trollemor;o)

2

Mest aktive i denne tråden

''Heller møkkete uteunger enn rene inneunger på en måte :-)

''

Hehe, helt enig der! Særlig bukser har en tendens til å gjennomgå. Både hva gjelder skitt og hull på knærne.

Flertallet av buksene i skapet er hullete på knærne for å si det sånn :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Har lagt merke til at mange gir barna rent tøy hver eneste dag. Jeg synes det er dumt å gi barna denne vanen. Klær trenger ikke å vaskes hver eneste dag om de ikke er synlig skitne, ikke særlig bra for miljøet med all denne vasken og mye ekstra arbeid blir det også. Sokker og underbukser vasker skifter vi dog stort sett hver dag.

''Jeg ser over tøyet og lar de bruke det igjen om det ser rent ut.

''

Med "rent" her mener jeg ikke at det må se ubrukt ut - at klærne har litt skjolder og/eller en liten flekk eller to går i min terminologi under "rent" :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg.

Men når det gjelder dette å bruke tøyet "om igjen" er det ofte ikke den påfølgende dagen, da, selv om barnet lettere kan benytte f eks samme hettegenser to dager på rad enn at jeg går med makent antrekk på jobb to dager på rad;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte ting har vi bare ikke regler for. Dette er en ting.

*he he* forsåvidt enig i dette også, unntatt at undertøy og sokker tas nytt hver dag. :-) Noen ganger i slike klestråder blir jeg litt overveldet over hvor detaljerte "regler" folk har for klærne - klær x byttes etter 2 dager, klær y etter 4 dager osv.

I akkurat dagens tråd har det ikke vært så mye, men i noen tråder som omhandler voksnes klær har det vært en del detaljerte "regler", som e.m.m. lett kan erstattes med å bruke øyne og nese og sjekke plagget før det hives til vask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene mine skifter undertøy og sokker hver dag (evt også strømpebukser i vintersesongen). Av andre klesplagg har vi ingen "regler" for når de må skifte, men gensere/T-skjorter går som regel i skittentøyet etter en dag. Dongeribukser kan de bruke i to-tre dager før de går til vask (vaskes selvsagt før om de er skitne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Puh! Vi har nok heller ikke så mye regler på det, er jeg redd for.

Jeg må innrømme at guttungen stort sett henter fram det han vil ha på seg, og så setter jeg ned foten når det er nok brukte-men-ikke-skitne klær framme. Og så tar jeg unna det som ikke kan brukes mer hver helg, resten får henge framme på gjenbruksknaggene hans. Hvis det begynner å bli tomt på knaggene får han gå i skap og skuffer for å finne nye klær.

Undertøy skifter han når han dusjer, når han vil, og når jeg får mistanke om at det er på tide. Barnet er lykkelig, frisk, hel & relativt ren og veloppdragen - så jeg ser ingen grunn til å skifte framgangsmåte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh! Vi har nok heller ikke så mye regler på det, er jeg redd for.

Jeg må innrømme at guttungen stort sett henter fram det han vil ha på seg, og så setter jeg ned foten når det er nok brukte-men-ikke-skitne klær framme. Og så tar jeg unna det som ikke kan brukes mer hver helg, resten får henge framme på gjenbruksknaggene hans. Hvis det begynner å bli tomt på knaggene får han gå i skap og skuffer for å finne nye klær.

Undertøy skifter han når han dusjer, når han vil, og når jeg får mistanke om at det er på tide. Barnet er lykkelig, frisk, hel & relativt ren og veloppdragen - så jeg ser ingen grunn til å skifte framgangsmåte ;)

''Undertøy skifter han når han dusjer, når han vil, og når jeg får mistanke om at det er på tide.''

Jeg betviler at søsteren min ville lagt til "når han vil" i den oppramsingen der, for hvis ikke hun til tider har presset hardt på undertøysbytte på sønnen, har han gladelig gått med underbuksa i 14 dager i strekk;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hos oss

Det synes jeg du burde ha! Jeg kan sende deg excell-arket jeg bruker, hvor det står hvilke plagg barna skal ha på seg hver dag (med alternativer for ulkt vær, selvfølgelig). Da vet jeg at den grønne hettejakken skal vaskes på torsdag, og at den ikke brukes igjen før tirsdag om 12 dager.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har skiftet klær når de er skitne. Hvor mange dager de har vært i bruk da, har jeg aldri reflektert over... Sannsynligvis ikke så mange dagene, men noen regel har vi aldri hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Undertøy skifter han når han dusjer, når han vil, og når jeg får mistanke om at det er på tide.''

Jeg betviler at søsteren min ville lagt til "når han vil" i den oppramsingen der, for hvis ikke hun til tider har presset hardt på undertøysbytte på sønnen, har han gladelig gått med underbuksa i 14 dager i strekk;-)

He, he. Vi har nettopp fornyet trusegarderoben, og han frydes over alle sine fargerike boxere. Han hadde skiftet et par ganger om dagen hvis jeg hadde tillatt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del vasker klær fordi de er skitne, ikke fordi de har vært brukt en dag;-)

Her i huset har gutta lært seg til å se over tøyet sitt hver kveld på badet. De bærer sokker og truser ut på vaskerommet, men må vurdere både bukse og genser. Er de fortsatt fine så brukes de dagen derpå, er de flekkete/skitne går de til vask. Guttene har faktisk blitt utrolig flinke her men måtte hjelpes mye i starten med vurderinga. Yndlingsbuksa ble liksom glatt godkjent på 5.dagen før de lærte seg dette;-)

Nye antrekk hver dag (fra topp til tå) tror jeg må være en sport for voksne mennesker som har langt mindre å gjøre enn jeg..;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg for min del vasker klær fordi de er skitne, ikke fordi de har vært brukt en dag;-)

Her i huset har gutta lært seg til å se over tøyet sitt hver kveld på badet. De bærer sokker og truser ut på vaskerommet, men må vurdere både bukse og genser. Er de fortsatt fine så brukes de dagen derpå, er de flekkete/skitne går de til vask. Guttene har faktisk blitt utrolig flinke her men måtte hjelpes mye i starten med vurderinga. Yndlingsbuksa ble liksom glatt godkjent på 5.dagen før de lærte seg dette;-)

Nye antrekk hver dag (fra topp til tå) tror jeg må være en sport for voksne mennesker som har langt mindre å gjøre enn jeg..;-)

''Yndlingsbuksa ble liksom glatt godkjent på 5. dagen før de lærte seg dette''

Jeg tror deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Godt svar! Jeg er så enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8-åringen (jente) kan ofte bruke både bukse og genser/jakke i et par-tre dager før det er synlig skittent. Det hender imidlertid at hun har lyst til å ha på seg noe annet enn dagen før, da henger hun det "halvskitne" på knagger i gangen oppe ved soverommet sitt. Funker helt fint.

9-åringen og 13-åringen (begge gutter) blir mer møkkete enn henne... 13-åringen både sykler og skater, og ramler og blir møkkete (og hullete ;) ) 13-åringen vil gjerne styre selv, men det hender at jeg (den onde stemor ;) ) overstyrer og ber ham skifte ;)

3-åringen (jente) som går i barnehage skifter fra topp til tå hver dag. Hun er både møkkete og sandete, og klærne lukter rett og slett "brukt av en barnehageunge" ;)

T-skjorter, undertøy og sokker skiftes hver dag av alle fire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he. Vi har nettopp fornyet trusegarderoben, og han frydes over alle sine fargerike boxere. Han hadde skiftet et par ganger om dagen hvis jeg hadde tillatt det.

He - he - gutten min på 10 fikk nettopp 3 nye boksere fra Pierre Robert - og han storkoser seg i nytt undertøy :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjuska ;)

Aner ikke hva som er vanlig, men etter å ha lest tråden her ser jeg at vi nok er en såkalt "uordentlig" familie. Det eneste som garantert byttes hver dag er sokker. Guttene mine har lært seg å tørke tissefanten sin etter dobesøk og kan glatt beholde bokseren på i to dager.(ikke dusjer minstemann hver dag heller) :-o Så får man bare si "æsj" så mye man vil. Jeg har god samvittighet, både overfor guttene, miljøet og lommeboken min.

Til gjengjeld går de aldri med flekkete gensere og bukser, det tror jeg at jeg ble vaksinert mot som barn, siden jeg hadde en meget ordentlig mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som min sønn sa en gang:

"Du maser om den underbuksa hver eneste dag! "

Ja, så hvorfor ikke bare bytte selv, tenkte nå jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som min sønn sa en gang:

"Du maser om den underbuksa hver eneste dag! "

Ja, så hvorfor ikke bare bytte selv, tenkte nå jeg...

*he he*

Jeg synes min nevøs beste kommentar mht utskifting av klær må være denne:

Han kommer hjem fra speiderleir med en überskitten langbukse på, og med en helt ren, ubrukt bukse fortsatt nedpakket i sekken.

Moren hans sier: "Men jeg pakket jo ned bukseskift til deg!"

Hvorpå gutten repliserer: "Ja, og jeg saaaa at det ikke var nødvendig!"

Sådaså! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...