Gå til innhold

sykkeldag/ skysselever

pekkaline

Anbefalte innlegg

De gangene våre barn skal ha sykkeldag så må vi ordne dette dagen før pga min mann begynner på jobb kl syv og vi har kun en bil. Dvs, vi må frakte sykkel til skolen eller til venner.

Skolebussen (vanlig rutebuss) vil ikke ta med elevenes sykler. Jeg kan forstå at det blir problematisk med opptil ti sykler på en og samme tur, men det hadde vært så mye enklere for oss som ikke bor ved skolen.

Er det bare vårt buss selskap som ikke vil ta med sykler,ski, akebrett mm?

Det hadde vært veldig mye enklere om skolen hadde stående noe til busselevene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror de aller fleste (alle?) busselskaper har denne regelen. Om det oppstår brann i bussen eller skjer en ulykke vil sykler i midtgangen være et problem for evakuering. Busselskapet der jeg bor aksepterer én sykkel, på betingelse av at det ikke er eller kommer på barnevogner underveis, og at det ikke er mange som står i midtgangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig med sykkeldag? Jeg har ikke hørt om det på vår skole, bortsett fra den ene dagen (i 4. klasse?) som de skal ta sykkelprøven. Ellers gjetter jeg på at det er vanlig at busser ikke kan/vil ta med for mange sykler på en gang. Er det for langt eller utrygt å sykle til skolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig med sykkeldag? Jeg har ikke hørt om det på vår skole, bortsett fra den ene dagen (i 4. klasse?) som de skal ta sykkelprøven. Ellers gjetter jeg på at det er vanlig at busser ikke kan/vil ta med for mange sykler på en gang. Er det for langt eller utrygt å sykle til skolen?

Ihvertfall på skolen til min sønn har de sykkeltur 1-2 ganger i året fra og med femte klasse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ihvertfall på skolen til min sønn har de sykkeltur 1-2 ganger i året fra og med femte klasse..

Men 2 ganger i året bør det være overlevbart å måtte styre litt dagen i forveien for å få sykkelen på skolen...

Synes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrygt. Det er ca 8km vei og det er E18, uten gangfelt.

Jaja, det ordner seg alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men 2 ganger i året bør det være overlevbart å måtte styre litt dagen i forveien for å få sykkelen på skolen...

Synes

Ingen barn på denne skolen er skyssbarn, og mitt har kun 150 meter vei til skolen, så jeg avholder meg fra å mene noe om hva som er overkommelig for dem som har barn som busses til skolen;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de aller fleste (alle?) busselskaper har denne regelen. Om det oppstår brann i bussen eller skjer en ulykke vil sykler i midtgangen være et problem for evakuering. Busselskapet der jeg bor aksepterer én sykkel, på betingelse av at det ikke er eller kommer på barnevogner underveis, og at det ikke er mange som står i midtgangen.

Sykler i midtgangen!?!? Vel bussene her på stedet har bagsjeplass _under_ bussen, men de vil ikke ha med ski som ikke er sammenbundet, og sykler. Ski og staver i hytt og gevær forstår jeg godt at de ikke vil ha med, og sykler også, egentlig. Det er jo trafikkfarlig å stå midt i vegen og hente ut sykler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Her har de (heldigvis) ikke sykkeldager og slikt. Mine barn kjører buss til skolen, i overkant av ei mil. Bussene har bagasjerom under bussen, men de tar helst ikke sykler.

Når det er sagt, så syns jeg det er litt i meste laget å forvente at skolen skal sitte på store lager av ski og sykler til elever som ikke har, eller ikke får med seg. jeg vil heller at de skal bruke pengene på mattebøker til ungene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har de (heldigvis) ikke sykkeldager og slikt. Mine barn kjører buss til skolen, i overkant av ei mil. Bussene har bagasjerom under bussen, men de tar helst ikke sykler.

Når det er sagt, så syns jeg det er litt i meste laget å forvente at skolen skal sitte på store lager av ski og sykler til elever som ikke har, eller ikke får med seg. jeg vil heller at de skal bruke pengene på mattebøker til ungene...

''Når det er sagt, så syns jeg det er litt i meste laget å forvente at skolen skal sitte på store lager av ski og sykler til elever som ikke har, eller ikke får med seg. ''

Da jeg gikk på barneskolen (for hundreogørtenårsiden) hadde skolen faktisk et lite utvalg skøyter og ski til de ungene som ikke hadde selv. Hvordan det er på skolen ungene mine går på nå er jeg usikker på, men jeg lurer på om de har noen skøytepar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da jeg gikk på barneskolen hadde ikke skolen bare ski og skøyter - de hadde bøker til oss alle også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at noen skoler har et lager av ski som de har fått fra elever som har vokst fra dem, dermed koster det lite penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

''Når det er sagt, så syns jeg det er litt i meste laget å forvente at skolen skal sitte på store lager av ski og sykler til elever som ikke har, eller ikke får med seg. ''

Da jeg gikk på barneskolen (for hundreogørtenårsiden) hadde skolen faktisk et lite utvalg skøyter og ski til de ungene som ikke hadde selv. Hvordan det er på skolen ungene mine går på nå er jeg usikker på, men jeg lurer på om de har noen skøytepar?

Hos oss har de noen gamle skipar stående på skolen, til utlån for de som ikke har/ har glemt den dagen. Skøyter har de ikke, det finnes ikke skøytemuligheter her.

Men det er nå litt forkjell på et par ski som skolen arver av noen, og å ha ti-femten funksjonelle sykler stående da...

Og mine barn har mattebøker de, men skolens økonomi er meget presset, og vi reparerer med teip og lim så godt vi kan...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og da jeg gikk på barneskolen hadde ikke skolen bare ski og skøyter - de hadde bøker til oss alle også...

Hos oss har de også bøker til alle. Ganske nye bøker til og med.

Satt bokbind på en hel haug i går til 4- og 6-klassingen. Puh....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''de hadde bøker til oss alle også...

''

Har de ikke det lenger? Det har de hos oss i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykler i midtgangen!?!? Vel bussene her på stedet har bagsjeplass _under_ bussen, men de vil ikke ha med ski som ikke er sammenbundet, og sykler. Ski og staver i hytt og gevær forstår jeg godt at de ikke vil ha med, og sykler også, egentlig. Det er jo trafikkfarlig å stå midt i vegen og hente ut sykler...

Bussene her har ingen bagasjeplass under. Det er "bybusser".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''de hadde bøker til oss alle også...

''

Har de ikke det lenger? Det har de hos oss i alle fall.

Mine har også bøker, men jeg synes stadig jeg hører om skoler som ikke har råd til bøker og derfor bruker kopier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Mine har også bøker, men jeg synes stadig jeg hører om skoler som ikke har råd til bøker og derfor bruker kopier.

Og i dag kom tiendeklassingen hjem med en bunke kopiark i stedet for mattebok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vår skole er det plass til å lagre sykler.

Vi får som regel kjørt bort sykkelen før de stenger på sfo, og da får vi låst den inn. De er snille sånn. ;)

Jeg synes sykkeldager er noe pes, det gjelder å huske å få den bort i tide, FØR min mann stikker av med bilen. Men det er nå så. Det jeg lurte på var om andre fikk sykkel med på bussen. Det ser ut til å være som her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

På vår skole er det plass til å lagre sykler.

Vi får som regel kjørt bort sykkelen før de stenger på sfo, og da får vi låst den inn. De er snille sånn. ;)

Jeg synes sykkeldager er noe pes, det gjelder å huske å få den bort i tide, FØR min mann stikker av med bilen. Men det er nå så. Det jeg lurte på var om andre fikk sykkel med på bussen. Det ser ut til å være som her.

Si det rett ut til skolen da, at du syns sykkeldagene er noe ordentlig pes. Eller ta det opp med klassekontakten og få han/henne til å ta det på et FAU-møte (hvis ikke du sitter der sjøl). Du skal se det er andre som tenker som deg, men ikke tør å si det...

Jeg er glad vi ikke har det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...