Gå til innhold

Hvilke fritidsaktiviteter er barna med på?

Lotte :o)

Anbefalte innlegg

Vi står i startgropa på en ny sesong etter en lang sommerferie.

4-åringen er ikke med på noe ennå. Bør hun? Hun hadde hatt godt av turn...

Gutta på 7 og 9 år, skal starte på/går på Taekwon-Do, starter på svømming (heldigvis på samme tidspunkt!), og kommer etter all sannsynlighet til å fortsette på allidrett.

Dvs 3-4 aktiviteter/ettermiddager i uka.

Ingen er interessert i fotball/håndball, til mors store forskrekkelse ;-) ... og turntilbud finnes ikke i nærheten her *blæh* De skulle gjerne fått gått på turn, mot å kutte ut allidrett, men jeg kan ikke legge opp til kjøring-på-aktiviteter-dager gjennom hele uka. Eller...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Turn er basistrening

Her går begge (7 og 8 år) på turn, 1 kveld i uka. Samtidig. Det er utrolig deilig å ha dem på samme tidspunkt, for da har vi alle de andre ukedagene til fri disp.

Jeg hadde ikke lagt opp til et kjøre-hver-kveld-løp, nei, da tror jeg dere er drittlei før jul alle sammen...

(Og 4-åringen _trenger_ ingen organiserte aktiviteter.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10-åring:

*Piano hver mandag (går/sykler selv)

*Fotballtrening hver onsdag (sykler/sitter på med treneren)

*Fotballkamper en gang pr uke i sesongen (sykler/sitter på)

8-åring:

*Korps hver tirsdag (går selv rett fra sfo)

*Kunst hver onsdag (går selv rett fra sfo)

*Kor hver torsdag (må kjøres)

5-åring:

*Kor hver torsdag (må kjøres - selvsagt en time tidligere enn søstera...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10-åring turner. Mer har hun ikke tid eller lyst til. (3 ganger = ca. 10 timer pr. uke.)

Dersom 4-åringen går i barnehagen så er det vel ikke så mye tid igjen eller? Jeg synes det er viktig at de skal kunne ha litt fritid som ikke er organisert også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av den oppfatning at utgangspunktet må være hva barnet har lyst til, ikke hva en "bør" gjøre etter en viss alder.

Av mine fire har noen vært veldig aktive i fritiden, andre ikke vært med på noe organisert. Begge deler er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9-åringen går på fotball (i sommersesongen), judo og korps.

11-åringen går på fotball (i sommersesongen), ski (i vintersesongen) og korps.

Individuell spilletime er for begge i vår arbeidstid, så det ordner de selv. Yngstemann går på SFO og har spilling i SFO-tiden. De andre aktivitetene følger/kjører vi til/fra. 11-åringen kan klare seg selv, men vi synes som regel det er hyggelig å være med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er av den oppfatning at utgangspunktet må være hva barnet har lyst til, ikke hva en "bør" gjøre etter en viss alder.

Av mine fire har noen vært veldig aktive i fritiden, andre ikke vært med på noe organisert. Begge deler er greit.

Bør og bør... Hun hadde hatt godt av å være med på noe, men hun er litt for ung til svømming f.eks, der er det 5-årsgrense. Det vil hun så gjerne nå... men må vente.

Taekwon-Do er hun også interessert i. Hun holder på på stua, når hun ser pappa og storebrødre gå mønster. Men det er ikke aktuelt før om ca 3 år...

Dans synes jeg er dalkete, fjase-og-vrikke, i så ung alder.;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1250686451' post='4195478]

Bør og bør... Hun hadde hatt godt av å være med på noe, men hun er litt for ung til svømming f.eks, der er det 5-årsgrense. Det vil hun så gjerne nå... men må vente.

Taekwon-Do er hun også interessert i. Hun holder på på stua, når hun ser pappa og storebrødre gå mønster. Men det er ikke aktuelt før om ca 3 år...

Dans synes jeg er dalkete, fjase-og-vrikke, i så ung alder.;-)

Ponnikurs selvfølgelig! Jeg har knegått Snuppa mi om hun ikke vil begynne på ponnikurs, men nei... Merkelig unge. De fleste jenter på 8-9 år hadde vel gitt den høyre armen for å få lov?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutt, 10 år:

Fotball om sommeren, både trening med eget lag og div. ekstratilbud fra fotballgruppa. Én fast trening pr. uke, dessuten benyttes ekstratilbudene ofte. Kamp i snitt annenhver uke, på virkedager. Ingen trening krever kjøring, men halvparten av kampene gjør det. Organisert samkjøring. Laget drar svært sjelden på cup.

Håndball om vinteren, ca. to måneders overlapp med fotball når det gjelder trening. Ingen overlapp i kamper. Én trening pr. uke, pluss tilbud om en "frivillig" trening, som benyttes en gang iblant. Kamp i snitt annenhver uke, i helgene. Halvparten av kampene krever kjøring, ikke treningene. Ingen organisert samkjøring, men vanligvis lett å få skyss hvis det trengs. Laget drar svært sjelden på cup.

Alpint i snøsesongen, ikke med på barmarkstreningen som tilbys. Svært avslappet treningsgruppe, så denne aktiviteten tar vi litt som det passer. Tilbud om to treningskvelder pr. uke, går vanligvis på én. Kjører ikke renn (etter eget valg). Treningen krever kjøring både fram og tilbake, evt. samordning med andre på eget (mitt) initiativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ponnikurs selvfølgelig! Jeg har knegått Snuppa mi om hun ikke vil begynne på ponnikurs, men nei... Merkelig unge. De fleste jenter på 8-9 år hadde vel gitt den høyre armen for å få lov?!

Det er en naturlov - de vil ikke det du selv oppfatter som nødvendig for et meningsfullt liv.

Ingen av mine har villet spille noe instrument eller synge. Datteren min forsøkte, men det tok slutt etter noen få år.

Han yngste foreløpig veldig sportslig, så vi får se. Jeg skal stå klar med pengesugerøret når han blir profesjonell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge jentene går på turn, dvs RS. De er 7,5 og 5,5 år gamle. En ukentlig trening på hver. I tillegg går eldstejenta på "teaterskole" og en gang i uka i SFO-tiden er det kulturskole.

Det holder i massevis. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest meg og min

Ikke for å være slem eller noe... men jeg spør meg: "Er det rart at yngre og yngre barn viser stressymptomer, når de er med på så mye organisert, fra så ung alder"...

Bare et tankekors fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en naturlov - de vil ikke det du selv oppfatter som nødvendig for et meningsfullt liv.

Ingen av mine har villet spille noe instrument eller synge. Datteren min forsøkte, men det tok slutt etter noen få år.

Han yngste foreløpig veldig sportslig, så vi får se. Jeg skal stå klar med pengesugerøret når han blir profesjonell...

*LOL*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke for å være slem eller noe... men jeg spør meg: "Er det rart at yngre og yngre barn viser stressymptomer, når de er med på så mye organisert, fra så ung alder"...

Bare et tankekors fra

Ungene vil jo dette selv, da. Og vi har god tid - ingen går på sfo, de kommer rett hjem fra skolen, vi har behagelig ettermiddager/kvelder.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et tankekors fra

Det strides vel de lærde om...

Jeg tenker at så lenge det er gøy er det ok. Og slik som det har blitt med mye dataspill og tv, er det nødvendig å organisere noe av tiden for å hindre for mye stillesitting foran disse boksene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest meg og min

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1250689954' post='4195510]

Ungene vil jo dette selv, da. Og vi har god tid - ingen går på sfo, de kommer rett hjem fra skolen, vi har behagelig ettermiddager/kvelder.

:-)

Skjønte at dette var noe lystbetont hos dere, så svaret mitt var vel bare generelt ment :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest meg og min

Det strides vel de lærde om...

Jeg tenker at så lenge det er gøy er det ok. Og slik som det har blitt med mye dataspill og tv, er det nødvendig å organisere noe av tiden for å hindre for mye stillesitting foran disse boksene.

De strides vel om det meste ja ;)

Argumentasjonen om at det ellers blir for mye stillstand kjøper jeg ;) (ihvertfall til en viss grad) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niks. Jeg ville aldri ha gått på rideskole som unge... så vi er forskjellige, alle mann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Junior på 10 spiller fotball - 2 treninger i uka pluss 1 kamp i uka når det er sesong. Jeg er trener, så det innebærer at jeg har tilsvarende program.

Snuppa på 6 har gått på turn i mange år, men tok en pause i vår for å gå på ballett. Nå er det tilbake til turn, til mors store glede. Er trener der og. Hun hevder hun vil begynne å spille fotball og, men kun om mamma er trener.. ser derfor ut til at jeg får en travel høst..

4-åringen trenger ikke turn. Den basistreningen hun vil få på turn kan du veie opp for ved å ta turer ut i skog og mark og utfordre henne til å klatre, krype, klatre, hoppe osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstejenta mi på tolv har aldri ønsket å være med på faste fritidsaktiviteter. Hun har hatt nok med skole og SFO som faste hverdagsaktiviteter. Vi har forsøkt å oppmuntre henne til å være med på en fast fritidsaktivitet, men det nytter ikke... Hun reiser ofte til svømmehallen med venninner og det elsker hun (fordi hun kan velge tidspunkt selv antar jeg ;-)). Dessuten er hun ei vedig sosial jente med mange andre jern i ilden, så jeg har bestemt meg for å droppe bekymringene ;)

Niåringen har til nå spilt fotball (meget kort karriere ;-)), gått på dansekurs og barnetrim. Nå i høst skal hun begynne på drama og dans på Kulturskolen og gleder seg veldig :)

Minsten på fem har gått på barnetrim (uformelt og man kommer når man selv ønsker det). Hun ønsker å begynne på fotball, så det er mulig hun får sjansen til det nå i høst.

Jeg blir innimellom helt svett av alle fritidsaktivitetene enkelte familier er med på ;) Hvordan får de tid til annet enn skole, sfo, jobb og fritidsaktiviteter? Det er også deilig med rolige ettermiddager, tid for lekser og annet som faller en inn der og da :) Jeg synes forresten vi har det mer enn travelt nok uten alle disse fritidsaktivitetene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...