Gå til innhold

Plante eplefrø

Anbefalte innlegg

Gjest sofifius
Skrevet

Noen som vet hvordan man går frem og har prøvd det? Vanskelig å få til å spire, mon tro? Min datter har så lyst til å prøve. :o) Er det noe annet som kan være artig å så (annet enn blomster, altså)?

Skrevet

Bare ta et frø og putt det i en potte med jord så spirer det i løpet av noen uker. :o) Men ikke forvent å få et stort tre med epler ut av det. Appelsinsteiner gir nydelige små planter også.

Skrevet

Jeg sådde paprikafrø noen ganger da jeg var barn/ungdom - og fikk faktisk flotte planter :-)

Et par ganger kom det frukt også på dem, men jeg fikk ikke fullmodnet dem - men det var moro å spise sin egen grønn epaprika også!

Avocado prøvde jeg meg også på. Da må en la steinen stå med den butte enden i vann til den begynner å slå røtter, og så plante den. Fikk fin plante, men ikke frukt.

Tror det er vanskelig å få eplesteiner til å spire, men det er jo bare å prøøve da :-)

Skrevet

Jeg sådde paprikafrø noen ganger da jeg var barn/ungdom - og fikk faktisk flotte planter :-)

Et par ganger kom det frukt også på dem, men jeg fikk ikke fullmodnet dem - men det var moro å spise sin egen grønn epaprika også!

Avocado prøvde jeg meg også på. Da må en la steinen stå med den butte enden i vann til den begynner å slå røtter, og så plante den. Fikk fin plante, men ikke frukt.

Tror det er vanskelig å få eplesteiner til å spire, men det er jo bare å prøøve da :-)

Har plantet utallige eple- og appelsinsteiner i barndommen og de spirer fint! :o) Min erfaring er dog at appelsinplantene er mer holdbare enn epleplantene.

Har mange ganger fått rød paprika på egenavlede planter fra frø fra paprika kjøpt på supern. Morsomt!

Skrevet

Vi har intet mindre enn et kastanjetre i en potte på verandaen :-)

Skrevet

Eplefrø spirer lett, bare plant dem i vanlig blomsterjord. Jeg hadde en gang et epletre fra et frø, det levde i to-tre år. Det kom fra et eple fra New Zealand, og jeg gjorde den store feilen å prøve å overvintre det ute da det var ca. en meter høyt. Det er jo snart sesong for norske epler, kanskje de gir mer hardføre trær?

Skrevet

svigerinna mi planta en eplestein for ca 25 år siden, det ble et lite tre som de plantet ut, men fikk aldri frukter...før det ble ca 24 år, da holdt greinene på å knekke av nydelige epler...tro det eller ei...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...