Gå til innhold

mat i 30årsdag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Suppe er godt og rimelig, og lett å ta vare på restene.

Fiskesuppe, minestronesuppe, grønnsakssuppe - uendelig mange valg. Serveres med ferskt brød til.

Spekemat er også veldig godt, og trenger slett ikke bli dyrt om du legger opp fatene/trauene selv.

suppe. Så genialt enkelt. det skal jeg ha iallefall....

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Speak

7

• Lillemus

5

• trine-lisa

5

• Luska

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Frosne reker fra f.eks. Kiwi. Under 20,- pr. kilo. Med loff, majones, sitron osv.

Stort enklere og rimeligere får du det ikke. Og så er det kjempegodt:-)

Vi var inne på dette med frosne reker tidligere i sommer.

Kan man servere frosne reker til et så stort selskap?. Hvor tiner du dem til så mange. Det blir jo rundt 25-30 kilo.....

Vi inviterte 12 stk på reker, men vi endte opp med ferske.

Da slapp jeg å tenke på tinetid, forflytting og bespisning innen de ble varme....

Skrevet

Vi var inne på dette med frosne reker tidligere i sommer.

Kan man servere frosne reker til et så stort selskap?. Hvor tiner du dem til så mange. Det blir jo rundt 25-30 kilo.....

Vi inviterte 12 stk på reker, men vi endte opp med ferske.

Da slapp jeg å tenke på tinetid, forflytting og bespisning innen de ble varme....

Ja, du må renge 1/2 kilo pr. pers.

De kan jo tines i de 5-kilos eskene de kommer i. Sett dem ut på benken i grei tid. Alt bør ikke tines før gjestene kommer. Reker kan enkelt tines i 30 sekuner i varmt vann. (Fyll vaksen med skikkelig varmt vann fra springen. Hell i rekene, og la dem ligge der 30-45 sekuner. Silpp ut vannet. Da er rekene fortsatt kalde, men de fleste er tinte.

Skrevet

De kan jo tines i de 5-kilos eskene de kommer i. Sett dem ut på benken i grei tid. Alt bør ikke tines før gjestene kommer. Reker kan enkelt tines i 30 sekuner i varmt vann. (Fyll vaksen med skikkelig varmt vann fra springen. Hell i rekene, og la dem ligge der 30-45 sekuner. Silpp ut vannet. Da er rekene fortsatt kalde, men de fleste er tinte.

Sekunder skulle det jo stå:-)

Skrevet

Og kanskje det skulle stå 'vasken' også? ;-)

Skrevet

Ok, det er sikkert ikke så tungvint som det høres ut... Men jeg ville aldri våget å gjøre det til så mange mennesker første gangen. :)

Jeg har faktisk et par kilo reker i frysen etter festen vi hadde, så da skal jeg prøve din tinemetode. :) Takk for tips!

Skrevet

Og kanskje det skulle stå 'vasken' også? ;-)

Høres ikke så feil ut det heller nei:-)

Litt frustrerende da all tekst havner på 10 cm helt til venstre på skjermen. Ble noe dumt på doktoronline for en god tid tilbake. Og jeg klarer ikke å gjøre noe med det.

Resten av siden er helt hvit....

Skrevet

Ok, det er sikkert ikke så tungvint som det høres ut... Men jeg ville aldri våget å gjøre det til så mange mennesker første gangen. :)

Jeg har faktisk et par kilo reker i frysen etter festen vi hadde, så da skal jeg prøve din tinemetode. :) Takk for tips!

Lærte det av en som solgte reker og fisk fra fiskebil. Den eneste faren med dette er dersom du har rekene i varmt vann for lenge. De skal jo være kalde:-)

Skrevet

...og ha i en hel del salt i det varme vannet - da smaker de enda bedre...(ellers blir de litt vannet ut under tiningen)

mil1365380270
Skrevet

Lærte det av en som solgte reker og fisk fra fiskebil. Den eneste faren med dette er dersom du har rekene i varmt vann for lenge. De skal jo være kalde:-)

De blir seige om du varmer dem for mye :-)

Skrevet

så lenge det ikke stod minutter er saken biff!

Persille1365381127
Skrevet

Jeg lagde tapas, det ble veldig bra :)

Skrevet

Jeg også. Stor suksess!

candyqueen_83
Skrevet

Er det mye pes å lage i stand for to personer? Eller så får jeg invitere et par. Høres så godt ut, så jeg får lese gjennom noen tapas-tråder.

Persille1365381127
Skrevet

Er det mye pes å lage i stand for to personer? Eller så får jeg invitere et par. Høres så godt ut, så jeg får lese gjennom noen tapas-tråder.

Ja, det er litt pes for så få... Jeg lagde til 18 personer - og det var helt greit, det er jo mange retter.

Skrevet

...og ha i en hel del salt i det varme vannet - da smaker de enda bedre...(ellers blir de litt vannet ut under tiningen)

Jeg bruker ikke salt. Fungerer strålende:-)

Skrevet

De blir seige om du varmer dem for mye :-)

De skal IKKE bli varme. Legges raskt i varmt vann og hell av vannet. Da er de fortsatt kalde når du har helt av vannet. Og DET er viktig:-)

Skrevet

Jeg er enig i at den 40-årsdagen du nevner er for drøy og det hadde jeg også reagert på.

Men om jeg hadde blitt bedt i et lag hos en jeg visste hadde dårlig råd og ble forespurt om jeg kunne ta med et fat med mat eller en kake så hadde jeg gjort det med stor glede. :o)

Sånn tenker jeg også :-)

Skrevet

Jeg er enig i at den 40-årsdagen du nevner er for drøy og det hadde jeg også reagert på.

Men om jeg hadde blitt bedt i et lag hos en jeg visste hadde dårlig råd og ble forespurt om jeg kunne ta med et fat med mat eller en kake så hadde jeg gjort det med stor glede. :o)

Helt enig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...