Gå til innhold

Når holde borte fra barnehage?

Gjest zzzzzzyk...

Anbefalte innlegg

Gjest zzzzzzyk...

Nå i disse svineinflulensatider er man jo ekstra hysterisk og påpasselige... men hvis lillejenta har begynt å snørre litt, bør jeg da holde hjemme i tilfelle svineinfluensa? Før hadde hun gjerne gått om hun var i form ellers og ikke hadde feber, men nå tenker jeg at det kan være begynnelsen på svineinfluensa, at feberen ikke kommer med en gang? Hvor mener dere grensen bør gå på å holde hjemme eller å la gå i barnehage?

Og ang. det å være borte fra jobb, de anbefaler 7 dager hjemme.

Hvor mange dager var det man hadde rett på fri for sykt barn med egenmelding?

De sier man ikke skal gå til legekontoret, men kan legen gi sykemelding bare ved å snakke med oss på telefon? De ønsker jo minst mulig smitte på venteværelsene...

og om hun skulle få svineinfluensa vil nok vi og bli smittet, så da blir det enda flere sykedager, så jeg er redd egenmeldingsdagene ikke strekker til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BillieBean

De sier at snørring ikke er et av influensasymptomene. En lege jeg kjenner sa: er du snørrete er det ikke influensa.

Når barnet er feberfri men snørrete pleier jeg å se på allmenntilstanden, og er den god sender jeg i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å snørre litt er ikke svineinfluensa. En influensa er mye kraftigere saker:-)

Dersom allmenntilstanden er god er det greit. Litt snørring må man regne med.

Dersom du ikke er singel, så har hver av foreldre 10 dager til sykt barn. (Ett barn)

Legen kan skrive ut sykmelding til deg selv om du ikke møter opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å snørre litt er ikke svineinfluensa. En influensa er mye kraftigere saker:-)

Dersom allmenntilstanden er god er det greit. Litt snørring må man regne med.

Dersom du ikke er singel, så har hver av foreldre 10 dager til sykt barn. (Ett barn)

Legen kan skrive ut sykmelding til deg selv om du ikke møter opp.

Man får ikke sykemelding for seg selv om barnet er sykt. Da må det være kjempesykt, være på sykehus e.l. Din sykemelding må skrives ut på noe som gjelder _deg_. Om du får f.eks en søvnforstyrrelse pga syke barn over tid så blir det noe annet, det kan det skrives ut sykemelding på..... (merkelig, jaja, men sånn er det nå bare)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trådstARTER

Man får ikke sykemelding for seg selv om barnet er sykt. Da må det være kjempesykt, være på sykehus e.l. Din sykemelding må skrives ut på noe som gjelder _deg_. Om du får f.eks en søvnforstyrrelse pga syke barn over tid så blir det noe annet, det kan det skrives ut sykemelding på..... (merkelig, jaja, men sånn er det nå bare)

Så hva gjør man om begge foreldrene har brukt opp sykedagene til barnet og sine egne egenmeldingsdager og barnet er sykt? Må man finne på en psykisk sykdom på seg selv for å få sykemelding?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Så hva gjør man om begge foreldrene har brukt opp sykedagene til barnet og sine egne egenmeldingsdager og barnet er sykt? Må man finne på en psykisk sykdom på seg selv for å få sykemelding?

Da tar man vel permisjon uten lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Du trenger vanligvis ikke sykmelding for å være borte mer enn tre dager i strekk for sykt barn; de 10 dagene kan brukes i strekk om nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest barnehageansatt her

Dersom allmenntilstanden er dårlig, holder du barnet hjemme. Sutrer, vil ingenting, bare gråter, spiser ikke osv.

Ellers kan barnet fint være i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferie, fri uten lønn eller avspasering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man holde et barnehagebarn hjemme pga snørr, så kommer barnet seg knapt i barnehagen hele høsten, vinteren og våren :)

Nei, send ungen i barnehagen så lenge ungen har grei allmenntilstand og ikke har feber.

Har barnet feber, så skal det holdes hjemme. Går ikke feberen over i løpet av dagen, så blir barnet hjemme i 7 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Jeg har - selv om dagene har vært oppbrukt - ringt jobben og sagt jeg har sykt barn og må være hjemme, og så får de evt trekke meg i lønn. Jeg har alltid fått forståelse for dette, og jeg mener at ærlighet varer lengst og at det er greit at de vet hvorfor jeg ikke kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt influensaen, og en av "kriteriene" for å diagnostisere den var at det nesten ikke er noe snørr.

Feber, hoste, kroppsverk, sår hals - men altså ikke snørrete nese.

-så hun er sikkert bare forkjøla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt influensaen, og en av "kriteriene" for å diagnostisere den var at det nesten ikke er noe snørr.

Jeg kan ikke skjønne at folk kan forveksle forkjølelse og influensa....Det er jo ikke så mange felles trekk - annet enn hoste i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest trådstarter

Men hun har fått hoste og nå, sånn ekkel hoste pga slim hun ikke får opp, eller betent hoste om du skjønner, hører ikke noe slim. Trodde nesten hun fikk falsk krupp i går pga hun var tungpusten innover, men bedre nå da. Føler meg litt pjusk selv, men er kanskje bare forkjølelse - pga værforandringer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trådstarter

Dersom allmenntilstanden er dårlig, holder du barnet hjemme. Sutrer, vil ingenting, bare gråter, spiser ikke osv.

Ellers kan barnet fint være i barnehagen.

Hun hadde litt feber torsdagskvelden-natta, snørr begynte torsdagen, dagen etter sendte jeg henne i barnehagen, men da hun skulle hjem mente de hun hadde litt feber, blank i øynene og litt slapp, dette kom seg imidlertid og hun har ikke hatt mer feber nå i helga, men har fått det i halsen nå. Føler meg litt småpjusk selv, så håper hun ikke har smittet meg. Men hun snørrer som sagt litt - og da er det ikke influensa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trådstarter

Skal man holde et barnehagebarn hjemme pga snørr, så kommer barnet seg knapt i barnehagen hele høsten, vinteren og våren :)

Nei, send ungen i barnehagen så lenge ungen har grei allmenntilstand og ikke har feber.

Har barnet feber, så skal det holdes hjemme. Går ikke feberen over i løpet av dagen, så blir barnet hjemme i 7 dager.

Men dere snakker om snørr her, at det ikke er influensa, hvorfor går de da ut med forebyggende råd ang svineinfluensa, at når man nyser gjør man det i albuen, og snyter man seg må man straks kaste papiret i søppelet og vaske seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest barnehageansatt her

Hun hadde litt feber torsdagskvelden-natta, snørr begynte torsdagen, dagen etter sendte jeg henne i barnehagen, men da hun skulle hjem mente de hun hadde litt feber, blank i øynene og litt slapp, dette kom seg imidlertid og hun har ikke hatt mer feber nå i helga, men har fått det i halsen nå. Føler meg litt småpjusk selv, så håper hun ikke har smittet meg. Men hun snørrer som sagt litt - og da er det ikke influensa?

Om det er forkjølelse eller ikke, så lenge allmenntilstanden er god så kan barnet gå i barnehagen. Det er ikke råd å vite om det influensa eller ei når noen får det hardt, andre får det mildt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Enig med deg

De sier at snørring ikke er et av influensasymptomene. En lege jeg kjenner sa: er du snørrete er det ikke influensa.

Når barnet er feberfri men snørrete pleier jeg å se på allmenntilstanden, og er den god sender jeg i barnehagen.

Nemlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere snakker om snørr her, at det ikke er influensa, hvorfor går de da ut med forebyggende råd ang svineinfluensa, at når man nyser gjør man det i albuen, og snyter man seg må man straks kaste papiret i søppelet og vaske seg?

Det er vanlige hygieneråd som gjelder uansett.

Svineinfluensa smitter ved dråpesmitte, og om man hoster eller nyser når man har fått smitten, så vil man kunne smitte andre.

Det betyr ikke nødvendigvis at man har svineinfluensa om man hoster eller nyser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri testet dette, men Sticos (norgest største oppslagsverk på slike ting sier:

Arbeidsgiveren har ansvaret for utbetaling av omsorgspenger til arbeidstakeren. Når en arbeidsgiver har betalt omsorgspenger til en arbeidstaker, som har utvidet rett til omsorgspenger, i mer enn 10 stønadsdager i et kalenderår, kan arbeidsgiveren kreve å få refusjon fra folketrygden for de resterende dagene. Barnet eller barnepassers sykdom kan i disse tilfellene dokumenteres med egenmelding.

Altså KAN vi få sykepenger ut over denne tiden, men det er da Nav som står for dette. Ikke arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...