Gå til innhold

Hvem har ansvar for trygg skolevei?

Gjest frustrerta

Anbefalte innlegg

Gjest frustrerta

Lurer på om skolen har noe ansvar for at skoleveien skal være trygg i forhold til andre medelever? Min sønn på 9 føler seg veldig truet av en klassekamerat som har ADHD og som blir voldelig og irrasjonell når han får raserianfall. I går måtte sønnen min søke tilflukt hos en nabo som han ikke kjente på vei hjem fordi klassekameraten skulle ta ham.

Andre barn har også blitt truet. Å ta dette opp med foreldrene er nytteløst, så jeg hadde håpet at skolen kunne ta fatt i dette. Den foreløpige tilbakemeldingen er at skolen ikke har noe ansvar for det som skjer på vei hjem, selv om at de forstår fortvilelsen. Noen gode råd/innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er litt vel mye forlangt at skolen også skal ha ansvaret for barna på skoleveien.

Hvordan skal det gjennomføres i praksis mener du??

Lærerne kan jo ikke følge opp at flere hundre elever skal komme seg trygt hjem.

Det som foregår etter skoleslutt er jo i praksis elevenes fritid, og den må nok foreldrene selv ta ansvaret for.

Du kan gjerne si ifra til lærerne slik at de kan ta dette opp på skolen, og evt. snakke med eleven(e) det gjelder i skoletiden. Men de kan nok ikke følge opp i praksis hva som foregår på veien.

Jeg synes også du bør snakke med foreldrene til andre barn som føler seg truet. Kanskje dere kan bli enige om en ordning der dere bytter på å holde litt øye med elevene i en periode når de går hjem fra skolen? Ellers hjelper det nok mye bare at flere elever går sammen, og slipper å treffe denne gutten alene.

Evt om noen har eldre søsken som kan ta følge på skoleveien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

Som lærer og mor skjønner jeg begge sider veldig godt. Skolen vil nok hjelpe men har liten kontroll på hva som skjer utenfor skolens område. Som mor er det fortvilende å se at barna gruer seg til å gå til/fra skolen pga mobbing fra store medelever. Er det noen de kan ta følge med hjem? En stor Gutt/jente litt høyere opp i klassetrinnene som kan være med som "vakt"? Eller få opprettet en skolepatruljepost på vei hjem fra skolen? Gå flere i følge? Men samtidig som skole sier at dette kan de ikke gjøre noe med. så må de være sitt ansvar bevisst, og ta saken opp med eleven/elevens foreldre. Selv var min ene sønn for mange år siden plaget av en eldre gutt på skoleveien. Min sønn gikk på barneskolen, og den andre gutten gikk på ungdomskolen. Jeg ringte skolen, som igjen tok kontakt med ungdomskolen. De hadde en runde med alle sine elever, og plagingen opphørte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolenes ulykkesforsikring for elevene gjelder på skolevei til og fra skolen. Dette skulle tale for at skolen også har et visst ansvar (innen rimelighetens grenser) for elevene på vei til og fra, når det gjelder forhold som de har foranledning til å ta fatt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trygg skolevei har med at det skal være gangfelt,minst mulig kryssing av veier, gjerne vakter (elever m gul vest)) ved fotgjengerfelt. Se til at skysselevene kommer avgårde. Skolen har ikke ansvar når bussdøren lukkes men noen regler gjelder.

Her hos oss er det slik: Erting og plaging eller andre ubehageligheter på skoleveien,skal lærer/skolen ha beskjed om. Da tar de opp dette i alle klasser uten å navngi noen. I spesielle tilfeller så snakker de med eleven og foreldre.

Jeg vet at endel barn/unge som har adhd har en støttekontakt som er med dem på det de er ute på i fritiden.

Han du snakker om kunne høres ut til å ha dette eller ha sterkt behov for dette. Hør med skolen igjen om de kan ta det opp med foreldrene. Ev kan du snakke med sosiallæreren om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at dette er et problem. Jeg hadde en periode på barneskolen hvor jeg ble banket/ mobbet hver dag etter skolen.

Det er urimelig at skolen og lærerne skal ha ansvar for elevene helt til de er innenfor døra hjemme, det går jo ikke.

Men ikke gi deg, ta kontakt med de foreldrene det gjelder og prøv å nå inn der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...