Gå til innhold

forskjellen på utbrenthet og ME?

Anbefalte innlegg

Gjest best wishes
Skrevet

Hva er egentlig forskjellen? Hvis jeg blir totalt utmattet etter å ha jobbet, og den følelsen vedvarer i flere måneder, hvordan vet man om jeg er vanlig utbrent eller har ME?

Skrevet

Utbrenthet er i hovedsak en psykisk diagnose, fortrinnsvis hos personer som arbeider med mennesker som lærere, helsearbeidere, sosialarbeidere osv.

ME er høyst sannsynlig en i hovedsak somatisk lidelse som kommer etter en infeksjonssykdom. Ofte, men ikke alltid, er personen predisponert ved at en tidligere i livet har hatt store påkjenninger - psykiske eller fysiske. Psykiske forhold spiller også en rolle ved ME, men lidelsen er ikke primært psykisk.

Gjest kjenner en me syk
Skrevet

er du utbrent er du utslitt, er du ME-syk er du syk med influensalignende symptomer pluss pluss pluss

Skrevet

Dette er bare noe jeg har erfart og dermed tror:

Utbrenthet sitter mere i hodet, man blir sliten pga mas, dagliglivets krav, en slags psykisk greie. Dette kan gi symptomer som utmattelse, men denne kommer hovedsaklig fordi man er sliten i hodet. Man kjenner alt som stress, det blir alt for mye tanker i hodet, dårlig konsentrasjon er følger av dette.

ME kommer sekundært (ofte) etter f.eks kyssesyken. Min datter fikk dette. Hun var hele tiden psykisk motivert for skole og greide delvis å fullføre denne ifra sofaen hjemme. Men hun følte seg syk (influensalignende) for den minste bevegelse, stress osv. Disse symptomene var mere kroppslige, kan man si.

Selvsagt gikk dette også litt på psyken. Ikke morsomt å måtte legge ifra seg omtrent alt man har greid før.

Dette ble sikkert veldig rotete forklart. Konklusjonen er vel at begge tilstandene er sammensatte og kan være vanskelig å skille fra hverandre kanskje?

Gjest best wishes
Skrevet

Utbrenthet er i hovedsak en psykisk diagnose, fortrinnsvis hos personer som arbeider med mennesker som lærere, helsearbeidere, sosialarbeidere osv.

ME er høyst sannsynlig en i hovedsak somatisk lidelse som kommer etter en infeksjonssykdom. Ofte, men ikke alltid, er personen predisponert ved at en tidligere i livet har hatt store påkjenninger - psykiske eller fysiske. Psykiske forhold spiller også en rolle ved ME, men lidelsen er ikke primært psykisk.

Men det er vel ikke alle som har fått ME som har hatt en virussykdom i forkant?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...