Gå til innhold

Depositum

Gjest Bare lurer altså...

Anbefalte innlegg

Gjest Bare lurer altså...
Skrevet

Fikk en telefon fra en venninne i dag. Hennes onkel er død, og hennes mor er eneste arving. Han leide en liten leilighet. Nå er det slik at husverten forlanger de tre månedenes innestående depositum til seg for de taper jo penger på at mannen er død. Jeg syns det høres ganske hårreisende ut. Er det vanlig å gjøre det på denne måten?

Gjest høstløv
Skrevet

Hvis oppsigelsestiden er tre måneder er det jo rimelig at utleieren vil ha dekket husleien i dette tidsrommet. I oppsigelsestiden kan dere kreve å få disponere leiligheten.

Samtidig kan huseieren ikke leie ut leiligheten til noen andre i dette tidsrommet. Hvis leiligheten blir utleid, har dere krav på å får tilbake depositumet for det tidsrommet leiligheten blir utleid i oppsigelsesperioden.

Utleieren får ikke flere utgifter om han skal leie ut leiligheten i morgen eller om tre måneder.

Skrevet

Vanlig oppsigelsesfrist gjelder ved død. Dødsboet må altså si opp leieforholdet. Husleien må dekkes enten det er fra dødsboet direkte, eller om det tas av depositumet.

Gjest Bare lurer altså,,,
Skrevet

Hvis oppsigelsestiden er tre måneder er det jo rimelig at utleieren vil ha dekket husleien i dette tidsrommet. I oppsigelsestiden kan dere kreve å få disponere leiligheten.

Samtidig kan huseieren ikke leie ut leiligheten til noen andre i dette tidsrommet. Hvis leiligheten blir utleid, har dere krav på å får tilbake depositumet for det tidsrommet leiligheten blir utleid i oppsigelsesperioden.

Utleieren får ikke flere utgifter om han skal leie ut leiligheten i morgen eller om tre måneder.

Onkelen til venninnen min ble gravlagt i forrige uke, og det var da de var for å pakke ned og tømme leiligheten hans at huseieren kom ned og ga denne beskjeden. Som min venninne sa i telefonen så er det ikke pengene det står på, men litt hele settingen. Mannen kan jo liksom ikke noe for at han er død! og leiligheten er tømt og rengjort, og det er ennå ikke gått mer enn tre uker.

Skrevet

Onkelen til venninnen min ble gravlagt i forrige uke, og det var da de var for å pakke ned og tømme leiligheten hans at huseieren kom ned og ga denne beskjeden. Som min venninne sa i telefonen så er det ikke pengene det står på, men litt hele settingen. Mannen kan jo liksom ikke noe for at han er død! og leiligheten er tømt og rengjort, og det er ennå ikke gått mer enn tre uker.

Ja det hørtes jo ikke akkurat ut som beskjeden ble gitt spesielt taktfult. Samtidig er det vanskelig å ikke støte noen i en slik situasjon, vil jeg tro.

Gjest høstløv
Skrevet

Nei, da kan de bare si, at da vil de disponere leiligheten i disse tre månedene, og hvis huseieren leier ut til noen andre i denne perioden, så vil de ha tilbake depositumet tilsvarende husleien for den tiden.

Gjest Skjønner dere
Skrevet

Som fler har svart deg så er nok reglene slik at de har krav på å få dekket oppsigelsestiden.

OM en velger å gjøre det så "strengt" i en såpass sensitiv situasjon er jo en annen side av saken.

Selv så hadde jeg sakt at jeg helst ønsket å få dekket den tid det tok å få ryddet og rengjort leiligheten, men så hadde jeg latt kontrakten opphøre uten noe mere etter det.

Men dette er som sakt den menneskelige siden av saken, den har ingen ting med "lover og regler" å gjøre.

Utleier gjorde altså ingen ting galt, og selvom "alle" skjønner deres såre situasjon så må han jo si det på et vis, når hadde det passet bedre liksom?

Jeg tror ikke det er råd å komme gjennom et tap av en elsket person uten at det smerter på forskjellige vis desverre.

Skrevet

Dette er nok utleier i sin fulle rett til å kreve....Det er ikke så mange forretningsfolk som tar hensyn til omstendigheter som liv og død. Jeg fikk meg et par overraskelser da moren min døde for 2 år siden. Bl.a. fra Telenor. Vi fikk ikke betalt regningene hennes da hun lå på sykehuset, døende, i ca. 2 mnd. Jeg henvendte meg da til Telenor og ba om utsettelse på telefonregningen hennes som var på vel 400 kr. Og forklarte situasjonen. Vi fikk utsatt regningen i 2 uker, men hvis vi ikke betalte regningen ved forfall, så ville abonnementet bli stengt - var det "folsomme" svaret vi fikk...Som om det noensinne skulle være aktuelt at hun trengte den telefonen igjen.

Hun leide tuner gjennom Canal Digital, som hun betalte for hver mnd. Dette hadde hun gjort noen år, så tuneren var gammel og ustlitt, og hun hadde vel betalt for den X antall ganger gjennom leien. Vi fikk beskjed om at den måtte returneres til Canal Digital for at hun skulle unngå å bli fakturert for kr. 2500 for denne tuneren.

Money talks.

Skrevet

Om utleier får inn noen innenfor oppsigelsestiden har man rett til å få tilbake depositumet, man skal ikke ha dobbel inntekt på husleie

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...