Gå til innhold

Frust om håpløse sjåfører

Anbefalte innlegg

Gjest Tatjana
Skrevet

Trenge en liten utblåsing jeg...

Forrige helg satt jeg på med min far. Min bror var også med, så jeg satt i baksetet. Vi kjørte en landevei, forholdsvis smal, av den typen som ikke har gulstripe i midten. Noen svinger, men slake og fine. Fartsgrense 80, og ikke noe problem å holde den farten. Tørr og fin asfalt.

Etter å ha kjørt noen km når vi igjen to biler. Foran oss lå en Citroen, og foran der en liten Peugeot (skrives det sånn?). Peugeoten lå i mellom 60 og 70 km/t. Den bremsa ned foran hver en sving, og hver gang vi møtte bil, så ga den på litt når veien ble rett.

Omsider kom vi til en lang rettstrekning, og Citroenen satte på blinklyset og la seg ut for å kjøre forbi. Og da la Peugeoten seg gradvis mer over til venstre, slik at den ble liggende temmelig nøyaktig midt i veien. Dermed ble det ikke plass til å kjøre forbi. Min far brukte hornet, men ingen reaksjon hos føreren av Peugeoten. Citroenen lå i venstre fil et stykke, men Peugeoten viste ikke tegn til å vike, så til slutt måtte C. legge seg inn igjen bak P. P. la seg umiddelbart til høyre igjen, og bremset enda mer ned.

Etter hvert ble det en lang kø bak oss. Jeg telte 8 biler, og lenger så jeg ikke. (Og det er mye på en såpass lite trafikkert veistrekning som dette, vi møtte kanskje 5-10 biler på de 30 km vi kjørte.)

En bil kom i full fart forbi oss og Citroenen, og forsøkte å kjøre forbi Peugeoten i en sving. Det gikk heldigvis bra, og det kom ikke biler i mot. Men heller ikke denne bilen slapp forbi.

Og da lurer jeg: Hva er det som får folk til å holde på sånn? At sjåføren ville kjøre sakte, greit nok. Men da får hun vel for svarte slippe folk forbi! Stoppe i en busslomme eller noe. I det minste ikke bevissst hindre forbikjøringer ved å sperre hele veien. Snakk om å skape farlige situasjoner.

Og hva i all verden er det som stikker folk som mener de har en enestående rett til å bestemme at alle andre må ligge bak dem i 20 km saktere enn tillatt hastighet?

Gjest høstløv
Skrevet

Noen mennesker burde ikke fått lov til å kjøre bil i det hele tatt.

Skrevet

Dette skulle vært anmeldt. Det er slike sjåfører som i mange tilfeller skaper ulykker og farlige forbikjøringer.

Skrevet

Noen burde tatt nummeret på Peugeoten og anmeldt sjåføren for uvettig kjøring! Sånn kjøring er farlig og vedkommende burde hatt et 6 ukers kurs i trafikkvett før h*n fikk lappen tilbake.

Har vært borti lignende situasjoner selv og det er helt utrolig hvor tankeløse enkelte er i trafikken.

Gjest majas mamma
Skrevet

En venninne av meg måtte kjøre utrykning i møte med sykebilen md sin egen datter. Halveis kommer hun bak en bil som legger seg midt i veibanen og nekter å slippe henne forbi enda hun kjører både med nødblink og horn. Først da den andre bilen så sykebilen med blålys komme imot svingte de til side og slapp henne forbi. Det gikk heldigvis bra med jenta, såvidt! Hensyn til hverandre og fornuftig tankegang i trafikken er en mangelvare her i Norge.

Skrevet

"Men da får _hun_ vel for svarte slippe folk forbi!"

Nuff said!

Gjest Tatjana
Skrevet

"Men da får _hun_ vel for svarte slippe folk forbi!"

Nuff said!

Hehe.

Vi kom oss omsider forbi, i en rundkjøring. Hun svingte til venstre og vi skulle rett fram. Og da så jeg at det var en dame ja, jeg vil tippe hun var ca 60 år. Derfor bruken av pronomenet "hun".

:-)

Skrevet

Det er sikkert en slektning av h*n jeg lå bak fra Bergen til Voss en gang. Vedkommende holdt fartsgrensa, men i hver eneste tunnel kjørte h*n i 40 og midt i vegen (det er ca. 40 tunneler mellom Bergen og Voss...). Var umulig å komme forbi mellom tunnelene, for da satte jo h*n farten opp. Var rimelig irritert da, ja.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...