Gjest snart 2åring Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Har ei jente som snart blir to år som virker å være interessert og glad i å lære generelt, og glad i å pusle med ting som tegning og puslespill. Hun kan mange ord for sin alder og er interessert i å lære sanger, herme og babler og skravler masse. Sosial og blid jente. Jeg lurte på om dere hadde tips til bøker, spill, leker osv som er med på å utvikle disse interessene videre. Jeg tenker at hun kan ha moro av å få litt mer utfordringer enn det vi har tilbudt henne til nå. Jeg har bare noen vanlige barnebøker og vi teller, tegner, synger litt osv.. Hva kan jeg som forelder finne på for å utfordre henne litt, er også interessert i enkle tips i hverdagen for smårolllingen å pusle og lære nye ting. Har dere linker eller tips til bøker som jeg som forelder kan lese om dette så er jeg interessert. Hun skal begynne i ny barnehage og temaet kan sikkert tas opp der, men syns det er litt rart å komme med slike spørsmål nå i oppstartsfasen. En ting jeg er litt bekymret over er at hun ikke skjønner når hun må gi seg med voldsom lek. Jeg lurer på hvordan jeg skal få henne til å slutte å kjøre på meg på leggen med lsparkebilen, slutte å klype i kinn og nese osv. Sier nei med streng stemme til henne nede på hennes nivå og sier at det gjør vondt. Både vondt og nei er ord som hun selv bruker og virker å skjønne, men likevel virker det ikke helt som hun forstår at andre får vondt? Hun ler ofte når vi sier nei og at vi får vondt og ser da på oss med et skøyeraktig fjes og ler. Hun er ellers snill og empatisk, så dette tror jeg mest handler om oss at vi foreldrene ikke får til å håndtere dette så profft. Eller er det slik en må regne med av en på 21 måneder? Mulig vi tror hun er smartere enn hun er noen ganger, fordi hun viser så ofte at hun forstår hva vi sier og hun kan mange ord selv...? Er første barnet det her og jeg har ingen erfaring med barn fra før.. :-) Takker på forhånd for svar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Eksempler på aktiviteter som kan være morsomme for henne: - Lære seg tallene fra 1 til 10. - Lære seg lyden for bokstaver. "S for sssslange", "D for dukke", "M for mamma", "P for pappa". - Puslespill som er steget opp fra hennes aldersgruppe. - Tegne ansikt, mann med bein og armer. - Lære henne forskjellen på opp/ned, under/over, lysere/mørkere, liten/stor, høy/lav osv. - Lage hinderløyer, gå i skogen, kjøpe trampoline osv. for å utfordre henne fysisk. I forhold til problemet med at hun er voldsom: Neste gang hun gjør deg vondt, så setter du henne ned på gulvet samtidig som du sier "Nei". Avslutt leken, så vil nok beskjeden synke inn ytterligere. Det er forøvrig en god idè å herje litt, som voksen, med barn som er for voldsomme. Slik vil de lære lekens grenser. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest den som god krok skal bli Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Jeg anbefaler matteboka til 6. klasse. Den skal tidlig krøkes... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest snart 2åring Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Jeg anbefaler matteboka til 6. klasse. Den skal tidlig krøkes... Okei. Tøft. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vanlig mamma Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Ikke gjør noe som helst. De finner ut av det sjøl. Gjett hva som skjer når du får nr 3? ...jo han stimuleres av seg sjøl og søsknene uten noen språk- og tall-trening fra deg!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.