Gå til innhold

Aktiviteter for 4-åring

Glimtipper

Anbefalte innlegg

4-åring har to ukers ferie fra barnehagen. Han har allerede vært hjemme en uke og i løpet av denne uken har vi (blant annet): Vært i parken, hatt piknikk, spilt spill, bygget robot (av planker og stein), bakt, laget diverse mat, handlet mat sammen og gjort husarbeid.

I morgen planlegger jeg en tur på kino på dagen, deretter en tur i parken og på kafe. Men det betyr at jeg må finne på aktiviteter som kan foregå ute og ikke koster mye penger resten av uka.

Jeg vurderer å sjekke ut om det finnes en svømmehall i nærheten, men han har aldri vært i basseng før og jeg er litt bekymret for at han blir mer redd enn noe annet. Det er stepappa som er flink med ting han er litt redd for, ikke jeg :)

Så har dere noen billige ideer? Gjerne lek vi kan gjøre i hagen, men også ting som er moro på tur eller lignende.

Jeg bor forøvrig i en liten by i England som har det meste i nærheten. Vi kan komme oss til London, men det er ganske dyrt. Men om det er noe veldig gøy som foregår i London sentrum, så kan jeg vurdere det en av dagene :)

Alle vennene vi har med barn er forøvrig utilgjengelig denne uka, bortsett fra på søndag, så den dagen skjer det i alle fall noe allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke hvor stor hagen er, men du kan komme langt med noen baller i passende størrelser.

Fyll en balje eller noen store bøtter (delvis) med vann, legg fram noen desilitermål el.l. i plast (diverse størrelser), gjerne noen små plastkopper og badeleker hvis du har, kle på ham noe som er omtrent fravokst eller utslitt (hvis det ikke er varmt nok til badebukse) og se hva som skjer.

Såpebobler har vært min redning på kjedelige steder mange ganger. Det er billig :-)

Mine har likt godt å se på / kjøre med store transportmidler i den alderen. Han er kanskje litt bortskjemt med denslags siden dere bor ved London, men det er kanskje en større stasjon med mange tog eller busser i nærheten som kan ha noe å by på uansett. En byggeplass kan også være underholdende hvis det finnes et trygt sted å observere den fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor stor hagen er, men du kan komme langt med noen baller i passende størrelser.

Fyll en balje eller noen store bøtter (delvis) med vann, legg fram noen desilitermål el.l. i plast (diverse størrelser), gjerne noen små plastkopper og badeleker hvis du har, kle på ham noe som er omtrent fravokst eller utslitt (hvis det ikke er varmt nok til badebukse) og se hva som skjer.

Såpebobler har vært min redning på kjedelige steder mange ganger. Det er billig :-)

Mine har likt godt å se på / kjøre med store transportmidler i den alderen. Han er kanskje litt bortskjemt med denslags siden dere bor ved London, men det er kanskje en større stasjon med mange tog eller busser i nærheten som kan ha noe å by på uansett. En byggeplass kan også være underholdende hvis det finnes et trygt sted å observere den fra.

Takk for gode tips :)

Vi har en vann-leke som brukes flittig og såpeboblemaskiner av alle slag, så det tar opp en stor del av hageleken allerede.

En ball var en god ide, det har han faktisk ikke. Det skal vi definitivt kjøpe inn.

Han elsker tog, så kanskje vi finner en billig togtur vi kan ta - omså bare for å leke i en annen park i en annen liten by ;)

Ellers er byggeplassene godt beskyttet her i England, da de er rimelig hysteriske. Store vegger blokker tilnærmet alt innsyn og tilgang :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips :)

Vi har en vann-leke som brukes flittig og såpeboblemaskiner av alle slag, så det tar opp en stor del av hageleken allerede.

En ball var en god ide, det har han faktisk ikke. Det skal vi definitivt kjøpe inn.

Han elsker tog, så kanskje vi finner en billig togtur vi kan ta - omså bare for å leke i en annen park i en annen liten by ;)

Ellers er byggeplassene godt beskyttet her i England, da de er rimelig hysteriske. Store vegger blokker tilnærmet alt innsyn og tilgang :/

Baller i forskjellige størrelser med ulike egenskaper, er helt nødvendig :-)

En sånn togtur kan fylle mange timer hvis dere har god tid til å se på togene på sidesporene før og etter selve turen. Kjør så langt dere kommer for den rimeligste billetten, på en relativt rolig tid av dagen. Noen ganger er det spesielt attraktive plasser helt foran i første vogn eller helt bakerst i siste, slik at man f.eks. ser skinnegangen.

Hvis du er riktig heldig, finner du før eller senere en kafé med utsikt til en gravemaskin el.l....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du har vært kjempeflink allerede jeg. Men må det være nye aktiviteter hele tiden? Det høres litt heseblesende ut for meg....Går det ikke an å ha litt rolige dager? Sykle til nærmeste lekeplass og tilbringe tid der, evt sitte i hagen og lese bok sammen, tur i skogen, leke lego sammen e.l.

Det er lenge siden jeg hadde småbarn da...er vel ikke helt kvalifisert for å uttale meg...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du har vært kjempeflink allerede jeg. Men må det være nye aktiviteter hele tiden? Det høres litt heseblesende ut for meg....Går det ikke an å ha litt rolige dager? Sykle til nærmeste lekeplass og tilbringe tid der, evt sitte i hagen og lese bok sammen, tur i skogen, leke lego sammen e.l.

Det er lenge siden jeg hadde småbarn da...er vel ikke helt kvalifisert for å uttale meg...:-)

Uff, jeg tenkte på dette når jeg skrev innlegget :) Ikke fordi vi er veldig heseblesende av oss, men fordi det høres sånn ut akkurat i dette innlegget ;)

Vi er "flinke" til å ta det veldig rolig. Men noen timer hver dag er jeg nødt til å jobbe hjemmefra og da underholder han seg selv. Derfor føler jeg det er spesielt viktig at vi kommer oss ut en tur hver formiddag. Han er en aktiv og våken gutt som tørster etter nye opplevelser. Pleier vi å gå en vei, så vil han gå en annen vei neste gang. Jeg vil gjerne ta vare på denne eventyrlysten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En 4 åring vil stortrives på lekeplass og spise mat etter hundre ganger opp og ned i sklie eller på huske...tror ikke du trenger gjøre noe som er hverken dyrt eller veldig kreativt. Lekeplass og lekeplass er mitt forslag. Ta med deg en avis så får du kost deg også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jo det høres ut som dere har rimelig full rulle uansett jeg - men min snuppe som fyller 4 i november synes ihvertfall det er moro å få lov til å bruke bord, stoler og en haug med pledd og få lage seg hytte... Får man i tillegg spise mat (eller kjeks eller frukt, hva som helst) inne i hytta, er lykken komplett ;)

Finnes det noen type "lekeland" i nærheten av dere? Altså av type Hoppeloppeland/Gigagøy eller noe annet? Det hadde sikkert vært gøy!

Ellers hadde jeg kanskje spredd de forslagene du selv har litt utover flere dager... Både kino, park og kafe på samme dag trenger man vel strengt tatt ikke - og da kan du spare opp ihvertfall en av tingene til en annen dag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, her var det virkelig full fart!

Min minstemann som blir 4 i oktober koser seg masse med å leke med lego eller togbanen sin.

Ellers er han glad i å bygge ting med stoler, bord, tepper og klesklyper.

Ute kan vi sparke ball, plukke bær, lete etter mark osv.

På en lekeplass er han i 100 hele tiden, og vi kan godt være der i mange timer så sant vi har med noe å spise og drikke. Kjekt for mor og ha med noe å lese på :)

Jeg hadde ikke nølt med å ta ham med i svømmehallen. Bare ta det pent og rolig og følge signalene gutten gir. Ikke ha ambisjoner om å være der hele dagen.

Jeg ville heller ikke pakket dagene fulle med aktiviteter. Ungene har godt av å kjede seg litt innimellom - og dermed bli flinke til å leke selv :)

Kos dere masse :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre alternativer er en tur på biblioteket... Snuppa her ville elsket en tur i London Zoo, f.eks... ;)

Teknisk Museum er også en hit... Du bor i England, men bare sånn for å sette deg på ideer hvis det finnes noe i nærheten ;)

Ellers tror jeg at jeg ville prøvd svømmehallen altså! Ville kanskje ringt dem og spurt når det pleide å være minst folk der, hvis du tror han kan bli engstelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 4 åring vil stortrives på lekeplass og spise mat etter hundre ganger opp og ned i sklie eller på huske...tror ikke du trenger gjøre noe som er hverken dyrt eller veldig kreativt. Lekeplass og lekeplass er mitt forslag. Ta med deg en avis så får du kost deg også

Ja, der er vi mye, så det har jeg allerede planer om. Men seks dager på en lekeplass blir rimelig kjedelig for oss begge to, for å være ærlig. Han orker en time, pluss litt mat, så en halvtime til. Etter det kjeder han seg ganske mye. Han får ikke kontakt med fremmede barn på grunn av språkproblemer.

Men det blir i alle fall et par dager i parken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jo det høres ut som dere har rimelig full rulle uansett jeg - men min snuppe som fyller 4 i november synes ihvertfall det er moro å få lov til å bruke bord, stoler og en haug med pledd og få lage seg hytte... Får man i tillegg spise mat (eller kjeks eller frukt, hva som helst) inne i hytta, er lykken komplett ;)

Finnes det noen type "lekeland" i nærheten av dere? Altså av type Hoppeloppeland/Gigagøy eller noe annet? Det hadde sikkert vært gøy!

Ellers hadde jeg kanskje spredd de forslagene du selv har litt utover flere dager... Både kino, park og kafe på samme dag trenger man vel strengt tatt ikke - og da kan du spare opp ihvertfall en av tingene til en annen dag ;)

Smart tenkt, Ulrikke. Takk :) Du har rett i at vi kan spre planene for i morgen litt utover. Dagen er bare så gruelig lang, fordi sambo jobber i ti timer mandager. Derfor prøver jeg å fylle opp så mye som mulig, men det ble kanskje litt voldsomt ;)

Hyttebygging er morsomt, det tror jeg vi skal få til :) Passer fint for når solen steker som mest og han ikke kan være ute lenge av gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, her var det virkelig full fart!

Min minstemann som blir 4 i oktober koser seg masse med å leke med lego eller togbanen sin.

Ellers er han glad i å bygge ting med stoler, bord, tepper og klesklyper.

Ute kan vi sparke ball, plukke bær, lete etter mark osv.

På en lekeplass er han i 100 hele tiden, og vi kan godt være der i mange timer så sant vi har med noe å spise og drikke. Kjekt for mor og ha med noe å lese på :)

Jeg hadde ikke nølt med å ta ham med i svømmehallen. Bare ta det pent og rolig og følge signalene gutten gir. Ikke ha ambisjoner om å være der hele dagen.

Jeg ville heller ikke pakket dagene fulle med aktiviteter. Ungene har godt av å kjede seg litt innimellom - og dermed bli flinke til å leke selv :)

Kos dere masse :D

Takk for ideer og gode ord, jubalong :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Andre alternativer er en tur på biblioteket... Snuppa her ville elsket en tur i London Zoo, f.eks... ;)

Teknisk Museum er også en hit... Du bor i England, men bare sånn for å sette deg på ideer hvis det finnes noe i nærheten ;)

Ellers tror jeg at jeg ville prøvd svømmehallen altså! Ville kanskje ringt dem og spurt når det pleide å være minst folk der, hvis du tror han kan bli engstelig!

Jeg har sjekket London Zoo, men det koster 300 kroner for oss bare å komme inn - i tillegg kommer togbiletter til 3-400 kroner tur/retur. I tillegg må vi ha mat osv osv. Tror vi må vente litt med det :)

Men vi har en type lekeland i nærheten, som du nevnte i forrige innlegg, og det koster kun 50 kroner å komme inn. Så vi tar en tur dit i løpet av uka :)

Takk igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjekket London Zoo, men det koster 300 kroner for oss bare å komme inn - i tillegg kommer togbiletter til 3-400 kroner tur/retur. I tillegg må vi ha mat osv osv. Tror vi må vente litt med det :)

Men vi har en type lekeland i nærheten, som du nevnte i forrige innlegg, og det koster kun 50 kroner å komme inn. Så vi tar en tur dit i løpet av uka :)

Takk igjen :)

Du slipper selvfølgelig ikke unna togbillettene - men Science Museum i London er helt knall. Underetasjen har en stor hands-on avdeling med masse å prøve og ta og pelle på, og 'the garden', tilpasset 3-6 åringer, med lekebyggeplass og vannelv og utkledningsutstyr og ...

Dessuten er det gratis å komme inn.

Vi har vært der _mange_ ganger, og betaler garantert mer for å komme oss til London enn du gjør :)

I samme slengen kan man se dinosaurutstillingen på Natural History Museum, det ligger i samme kvartal og er også gratis. På slutten av utstiliingen ligger det er liten babydino og sover - den drømmer tydeligvis, for det rykker i potene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke underhold ham hele tiden

Pass på at barnet får lekt på egen hånd uten at du leker med ham hele tiden. Av og til trenger et barn å kjede seg og få leke med sine egne fantasier alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at barnet får lekt på egen hånd uten at du leker med ham hele tiden. Av og til trenger et barn å kjede seg og få leke med sine egne fantasier alene.

Takk for advarselen.

Jeg tror definitivt ingen ville anklaget meg for å underholde barnet mitt hele dagen ;) Jeg jobber, som nevnt lenger ned i tråden, noen timer hver dag - enten han er hjemme eller ikke. Og i den tiden har han ikke underholdning av meg overhodet, med mindre han må ha hjelp til et eller annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...