lilletone Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Hei:) jeg har en sønn på snart tolv år som er plaget av dag væting. Han går veldig ofte på do, noen ganger har jeg notert meg opp til ti- elleve ganger pr dag. han våkner alltid på natten når han må tisse og går på do, enn om i halvsøvne, og det har aldri skjedd at han har tisset på seg om natten, etter han sluttet med bleie i tre års alderen. han kan gå på do mist en gang om natten gjerne to og tre ganger også, og han trenger ikke drikke så mye før han må. Da han sluttet med bleie var han tørr også på dagtid, men muligens etter et årstid, ca da han var fire, begynte han og tisse på seg. dette var mest da han var i barnehagen og hadde mye tøy på vinteren da han var ute, og at han rett og slett ikke hadde tid, og heller var opptatt med lek. da sommeren kom, gikk det bedre en tid men etterhvert merket jeg jo at det ble hyppigere igjen. så har dette problemet vedvart siden. Vi var på sykehuset da han var ca 9 år, han så en tegnefilm om dette med at hjernen slutter å motta signaler om at han må på do og at det er viktig å bruke god tid så blæra får tømt seg helt. Vi har prøvd faste tider, og belønning, men dette sklir jo ut, og ikke lett å holde kontrollen over da han er veldig aktiv, og ikke sammen med meg til enhvertid. Han syns dette er flaut, og han blir fort irritert når vi snakker om det fordi han ser jo på det som mas. Han sier han ikke merker det, og når jeg ser han er våt eller det lukter tiss av han, sier jeg bare at han må gå å skifte.. han later som ingenting og sier han ikke merker det. det virker som at han er veldig opptatt da det skjer og ja, jeg vet ærlig talt ikke om han merker det eller bare glemmer seg. nå har han vært på leirskole med klassen sin, jeg hadde en avtale med læreren at han kunne si ifra hvis han hadde et uhell, så de fikk vasket klærne, men torde han ikke gjøre så han kom hjem med en bag full av vått tøy som stanket. jeg har vært fortvilet over dette, jeg blir rimelig oppgitt, men vet at jeg ikke kommer noen vei med å kjefte på han men til tider har jeg jo også gjort det. de siste åra har jeg vært rolig når det skjer og ber han om å gå å skifte og vaske seg og bare venter på at dette egentlig skal gå over av seg selv men det gjør det jo ikke. Men det bekymrer meg også at han ikke gjør det på eget initiativ, når han har blitt våt og bare later som ingenting og tror at ingen merker det. han går som regel og skifter uten å si ifra, men noen ganger må jeg gjøre han oppmerksom på det. jeg ringte tilbake til sykehuset etter et år, da han var ti, og fortalte at det ikke hadde gitt seg. de sa at det var bare tull og holde på sånn fra hans side og at de ikke kunne gjøre noe. spørsmålet mitt er da;hva gjør jeg da? Jeg vet at hans halvbror på 18 er plaget med at han har liten blære og at det samme gjelder faren deres. jeg får så veldig vondt av han, han begynner å bli så stor at dette ikke kan holde på lenger og jeg vet ikke mine arme råd. jeg prøver å snakke med han og han vil jo gjerne slutte selv, men vet ikke hva han skal gjøre når han ikke merker det. finnes det noe annen form for behandling eller hva gjør vi? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mann37inkontinent Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Hei lilletone, det var leit å lese at gutten din som er så stor har dette problemet med at tisser på seg om dagen. Jeg vil du/han skal vite at dette er nok (desverre) mye vanligere problem enn man gjerne får inntrykk av (ja de fleste prøver å skjule det så godt de bare kan for det er jo veldig flaut naturligvis å tisse på seg når er så stor som for eksempel gutten din på snart 12år). La meg begynne med å gi godt håp, ja veldig mange vokser dette av seg og rundt den alderen gutten din er nå 11-13 års alderen så er det mange som blir kvitt problemet i denne alderen, men desverre ikke alle. Noen, slik som meg, må leve med dette problemet selv i voksen alder og det forstår sikkert alle at er både flaut og vanskelig og gjør hverdagen litt mer utfordrende enn for folk flest. Men la oss nå håpe at gutten din er heldig, og er blant de mange som vokser av seg og blir kvitt dette problemet i den alderen han nå er i. Synes forresten det er fint at noen (slik som deg her i innlegget du skriver her) forteller litt om disse tingene og hvordan det oppleves osv. Ja jeg er helt sikker på at mange foreldre og store barn som leser dette kjenner seg igjen, slik jeg f.eks. gjorde. Du undrer deg (og det forstår jeg godt) om forskjellige ting som f.eks. hvorfor han kommer hjem fra leirskole med bagen full i våte klær som lukter vondt etc. men vil du skal vite det lilletone at dette er f.eks. noe jeg (og sikkert mange andre tror jeg som har hatt det/har det slik som gutten din og som tisser på seg slik) også har gjort og opplevd. Ja jeg skjønner gutten din godt jeg at han ikke har villet gå med sine nedtissede klær til frøken/lærer når er på leirskole og fortelle at han har tisset seg ut og trenger å få vasket klærne sine. Ja det ville ikke jeg heller og jeg forstår han godt jeg at gjemmer de tissevåte klærne sine i bagen og tar dem med seg hjem og håper at ingen skal merke noe. Ja jeg er sikker på at du forstår gutten din på dette at det ikke er noe enkelt, men veldig flaut for han, når er så stor gutt og snart 12år gammel og så fortsatt driver og tisser på seg slik om dagen som dette. Jeg regner med du ikke (og minst av alt den store gutten din) synes dette er noen god ide, men jeg vil gjerne spørre om dere har vurdert om kanskje det kan være best for gutten din å kanskje bruke bleier frem til han nå forhåpentligvis snart vokser av seg dette problemet og blir tørr og slipper dette problemet mer med at han tisser på seg slik på dagtid? Jeg skjønner at det helt sikkert ikke er noe du ønsker den store gutten din skal måtte gjøre (ja begynne å bruke bleier igjen) men jeg snakker av egen erfaring og f.eks. så nevner du dette med at han tisser på seg og klærne blir tissevåte osv. og er det ikke da kanskje bedre at han heller bruker bleie og slipper å måtte gå rundt med nedtissede klær på seg til får skiftet på seg og sikkert andre ofte legger merke til at han har tisset seg ut og går med tissevåte bukser etc. Ja er det ikke da kanskje bedre om han heller bruker bleie nå til han klarer å bli tørr også på dagtid og at han slipper alt dette styret (og du også med vasking etc.) når tisser seg ut og klærne hans blir våte av tiss stakkars. Jeg vet at mange (og kanskje du også) vil synes det er fryktelig å skulle begynne å bruke bleier på en så stor gutt som gutten din stakkars som snart er 12år gammel men som fortsatt tisser på seg på dagtid stakkars, men jeg tror faktisk det kanskje kan være totalt sett bedre for han det enn å måtte stadig oppleve å tisse seg ut og måtte gå med nedtissede klær og for ikke å snakke om alt arbeid dette medfører med vasking av klær etc. Vel, skjønner at dette må være en vanskelig situasjon for gutten din stakkars og skjønner godt at det ikke kan være så lett for deg heller, og sender mine varmeste tanker og beste ønsker for deg og gutten din og håper det ordner seg for han snart og at han blir tørr snart og slipper dette flaue problemet stakkars. Jeg har som sagt selv opplevd det samme og desverre har dette problemet selv nå i voksen alder, men det er rart alt hva man kan lære seg å leve med, men jo, det er ikke så greit alltid nei. Hvis du har lyst å spørre om noe eller annet så kan du gjerne ta kontakt om du vil, [email protected] Beste ønsker for deg og gutten din og en stor varm klem! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilletone Skrevet 1. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2010 Hei lilletone, det var leit å lese at gutten din som er så stor har dette problemet med at tisser på seg om dagen. Jeg vil du/han skal vite at dette er nok (desverre) mye vanligere problem enn man gjerne får inntrykk av (ja de fleste prøver å skjule det så godt de bare kan for det er jo veldig flaut naturligvis å tisse på seg når er så stor som for eksempel gutten din på snart 12år). La meg begynne med å gi godt håp, ja veldig mange vokser dette av seg og rundt den alderen gutten din er nå 11-13 års alderen så er det mange som blir kvitt problemet i denne alderen, men desverre ikke alle. Noen, slik som meg, må leve med dette problemet selv i voksen alder og det forstår sikkert alle at er både flaut og vanskelig og gjør hverdagen litt mer utfordrende enn for folk flest. Men la oss nå håpe at gutten din er heldig, og er blant de mange som vokser av seg og blir kvitt dette problemet i den alderen han nå er i. Synes forresten det er fint at noen (slik som deg her i innlegget du skriver her) forteller litt om disse tingene og hvordan det oppleves osv. Ja jeg er helt sikker på at mange foreldre og store barn som leser dette kjenner seg igjen, slik jeg f.eks. gjorde. Du undrer deg (og det forstår jeg godt) om forskjellige ting som f.eks. hvorfor han kommer hjem fra leirskole med bagen full i våte klær som lukter vondt etc. men vil du skal vite det lilletone at dette er f.eks. noe jeg (og sikkert mange andre tror jeg som har hatt det/har det slik som gutten din og som tisser på seg slik) også har gjort og opplevd. Ja jeg skjønner gutten din godt jeg at han ikke har villet gå med sine nedtissede klær til frøken/lærer når er på leirskole og fortelle at han har tisset seg ut og trenger å få vasket klærne sine. Ja det ville ikke jeg heller og jeg forstår han godt jeg at gjemmer de tissevåte klærne sine i bagen og tar dem med seg hjem og håper at ingen skal merke noe. Ja jeg er sikker på at du forstår gutten din på dette at det ikke er noe enkelt, men veldig flaut for han, når er så stor gutt og snart 12år gammel og så fortsatt driver og tisser på seg slik om dagen som dette. Jeg regner med du ikke (og minst av alt den store gutten din) synes dette er noen god ide, men jeg vil gjerne spørre om dere har vurdert om kanskje det kan være best for gutten din å kanskje bruke bleier frem til han nå forhåpentligvis snart vokser av seg dette problemet og blir tørr og slipper dette problemet mer med at han tisser på seg slik på dagtid? Jeg skjønner at det helt sikkert ikke er noe du ønsker den store gutten din skal måtte gjøre (ja begynne å bruke bleier igjen) men jeg snakker av egen erfaring og f.eks. så nevner du dette med at han tisser på seg og klærne blir tissevåte osv. og er det ikke da kanskje bedre at han heller bruker bleie og slipper å måtte gå rundt med nedtissede klær på seg til får skiftet på seg og sikkert andre ofte legger merke til at han har tisset seg ut og går med tissevåte bukser etc. Ja er det ikke da kanskje bedre om han heller bruker bleie nå til han klarer å bli tørr også på dagtid og at han slipper alt dette styret (og du også med vasking etc.) når tisser seg ut og klærne hans blir våte av tiss stakkars. Jeg vet at mange (og kanskje du også) vil synes det er fryktelig å skulle begynne å bruke bleier på en så stor gutt som gutten din stakkars som snart er 12år gammel men som fortsatt tisser på seg på dagtid stakkars, men jeg tror faktisk det kanskje kan være totalt sett bedre for han det enn å måtte stadig oppleve å tisse seg ut og måtte gå med nedtissede klær og for ikke å snakke om alt arbeid dette medfører med vasking av klær etc. Vel, skjønner at dette må være en vanskelig situasjon for gutten din stakkars og skjønner godt at det ikke kan være så lett for deg heller, og sender mine varmeste tanker og beste ønsker for deg og gutten din og håper det ordner seg for han snart og at han blir tørr snart og slipper dette flaue problemet stakkars. Jeg har som sagt selv opplevd det samme og desverre har dette problemet selv nå i voksen alder, men det er rart alt hva man kan lære seg å leve med, men jo, det er ikke så greit alltid nei. Hvis du har lyst å spørre om noe eller annet så kan du gjerne ta kontakt om du vil, [email protected] Beste ønsker for deg og gutten din og en stor varm klem! :-) takk for tilbake melding:) det var trist å høre at du hadde samme problem da, føler med deg.. men du har sikkert funnet en grei måte å leve med det på håper jeg:) min sønn nekter å ha på seg bleie, forstålig nok. han håper at ingen merker det, men han har også fortalt noen av sine nærmeste venner om sitt problem, og det er tøft gjort:)) har tenkt å få henvisning til en slags terapi el behandling på haukeland sykehus:) så får vi se hvordan det går. krysser fingrene av hele mitt hjertet, vet jo dette er veldig plagsomt å flaut for han. takk for ditt svar:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilletone Skrevet 1. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2010 Hei lilletone, det var leit å lese at gutten din som er så stor har dette problemet med at tisser på seg om dagen. Jeg vil du/han skal vite at dette er nok (desverre) mye vanligere problem enn man gjerne får inntrykk av (ja de fleste prøver å skjule det så godt de bare kan for det er jo veldig flaut naturligvis å tisse på seg når er så stor som for eksempel gutten din på snart 12år). La meg begynne med å gi godt håp, ja veldig mange vokser dette av seg og rundt den alderen gutten din er nå 11-13 års alderen så er det mange som blir kvitt problemet i denne alderen, men desverre ikke alle. Noen, slik som meg, må leve med dette problemet selv i voksen alder og det forstår sikkert alle at er både flaut og vanskelig og gjør hverdagen litt mer utfordrende enn for folk flest. Men la oss nå håpe at gutten din er heldig, og er blant de mange som vokser av seg og blir kvitt dette problemet i den alderen han nå er i. Synes forresten det er fint at noen (slik som deg her i innlegget du skriver her) forteller litt om disse tingene og hvordan det oppleves osv. Ja jeg er helt sikker på at mange foreldre og store barn som leser dette kjenner seg igjen, slik jeg f.eks. gjorde. Du undrer deg (og det forstår jeg godt) om forskjellige ting som f.eks. hvorfor han kommer hjem fra leirskole med bagen full i våte klær som lukter vondt etc. men vil du skal vite det lilletone at dette er f.eks. noe jeg (og sikkert mange andre tror jeg som har hatt det/har det slik som gutten din og som tisser på seg slik) også har gjort og opplevd. Ja jeg skjønner gutten din godt jeg at han ikke har villet gå med sine nedtissede klær til frøken/lærer når er på leirskole og fortelle at han har tisset seg ut og trenger å få vasket klærne sine. Ja det ville ikke jeg heller og jeg forstår han godt jeg at gjemmer de tissevåte klærne sine i bagen og tar dem med seg hjem og håper at ingen skal merke noe. Ja jeg er sikker på at du forstår gutten din på dette at det ikke er noe enkelt, men veldig flaut for han, når er så stor gutt og snart 12år gammel og så fortsatt driver og tisser på seg slik om dagen som dette. Jeg regner med du ikke (og minst av alt den store gutten din) synes dette er noen god ide, men jeg vil gjerne spørre om dere har vurdert om kanskje det kan være best for gutten din å kanskje bruke bleier frem til han nå forhåpentligvis snart vokser av seg dette problemet og blir tørr og slipper dette problemet mer med at han tisser på seg slik på dagtid? Jeg skjønner at det helt sikkert ikke er noe du ønsker den store gutten din skal måtte gjøre (ja begynne å bruke bleier igjen) men jeg snakker av egen erfaring og f.eks. så nevner du dette med at han tisser på seg og klærne blir tissevåte osv. og er det ikke da kanskje bedre at han heller bruker bleie og slipper å måtte gå rundt med nedtissede klær på seg til får skiftet på seg og sikkert andre ofte legger merke til at han har tisset seg ut og går med tissevåte bukser etc. Ja er det ikke da kanskje bedre om han heller bruker bleie nå til han klarer å bli tørr også på dagtid og at han slipper alt dette styret (og du også med vasking etc.) når tisser seg ut og klærne hans blir våte av tiss stakkars. Jeg vet at mange (og kanskje du også) vil synes det er fryktelig å skulle begynne å bruke bleier på en så stor gutt som gutten din stakkars som snart er 12år gammel men som fortsatt tisser på seg på dagtid stakkars, men jeg tror faktisk det kanskje kan være totalt sett bedre for han det enn å måtte stadig oppleve å tisse seg ut og måtte gå med nedtissede klær og for ikke å snakke om alt arbeid dette medfører med vasking av klær etc. Vel, skjønner at dette må være en vanskelig situasjon for gutten din stakkars og skjønner godt at det ikke kan være så lett for deg heller, og sender mine varmeste tanker og beste ønsker for deg og gutten din og håper det ordner seg for han snart og at han blir tørr snart og slipper dette flaue problemet stakkars. Jeg har som sagt selv opplevd det samme og desverre har dette problemet selv nå i voksen alder, men det er rart alt hva man kan lære seg å leve med, men jo, det er ikke så greit alltid nei. Hvis du har lyst å spørre om noe eller annet så kan du gjerne ta kontakt om du vil, [email protected] Beste ønsker for deg og gutten din og en stor varm klem! :-) en ting til, ja skjønner at det var flaut å gå til læreren sin, men trodde kanskje det ville være verre at noen merket lukt:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mann37inkontinent Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 takk for tilbake melding:) det var trist å høre at du hadde samme problem da, føler med deg.. men du har sikkert funnet en grei måte å leve med det på håper jeg:) min sønn nekter å ha på seg bleie, forstålig nok. han håper at ingen merker det, men han har også fortalt noen av sine nærmeste venner om sitt problem, og det er tøft gjort:)) har tenkt å få henvisning til en slags terapi el behandling på haukeland sykehus:) så får vi se hvordan det går. krysser fingrene av hele mitt hjertet, vet jo dette er veldig plagsomt å flaut for han. takk for ditt svar:) Hei igjen, og takk for hyggelig svar på min melding. Ja som du sier så har jeg nå klart å lære meg å leve med dette problemet, men som du og andre sikkert forstår så er det veldig flaut og vanskelig å ha dette problemet når man er en voksen mann men likevel så ung som meg i slutten av 30årene. Jeg sender mine aller beste tanker og gode ønsker til gutten din og deg og håper virkelig han er heldig og snart vokser av seg dette problemet og blir helt tørr og slipper å slite med dette problemet mere. Ja jeg unner ingen å ha det slik som dette og måtte leve med inkontinens og/eller sengevæting helt opp i voksen alder. Uff, ja selv om det går fremover og blir stadig mer opplysning og kjennt blant folk dette problemet så er det nok fortsatt noe av det aller flaueste et stort barn, ungdom, voksne og selv eldre mennesker (selv om alle kjenner til at er et utbredt problem blant eldre) kan oppleve, å tisse på seg og ikke ha kontroll og være nødt for å begynne å bruke (og/eller aldri klart å slutt og bli tørr) store bleier igjen og alt som følger med av vask og stell og bleieskift osv., ja det blir jo nesten akkurat som man er en liten baby igjen når har dette problemet og må bruke bleier igjen og trenger bleieskift, vask og stell flere ganger om dagen og gjerne også natten. Sukk... Men nå skal ikke jeg skrive så mye om disse tingene men bare sender deg og stakkars gutten din som sliter med at fortsatt tisser på seg, mine aller beste tanker og ønsker og håper virkelig han er heldig og snart vokser av seg dette problemet og blir tørr og slipper å ha det slik mere. Varm klem fra meg :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.