Gå til innhold

Hva er egentlig minoritetsbakgrunn???

caprice

Anbefalte innlegg

Med fare for på et eller annet vis være politisk ukorrekt...Ref Aftenposten som de siste dagene har hatt artikler om at over 50 av de 125 grunnskolene (tror jeg det var) har over 50% elever med minoritetsbakgrunn. Man er bekymret over utviklingen og ghettoskoler. 1 elev på en sentrumsskole er den eneste "norske" i klassen. Det snakkes om problemer - særlig for jentene fordi minoritetsjentene ofte ikke får være med på ting i den grad norske barn får (bursdag, fritidsaktiviteter etc). På aftenposten.no fant man en liste over alle skolene i Oslo, og kunne selv sjekke minritetsandelen. Vi bor i en såkalt "hvit" bydel der min mann har vokst opp og har hele sin familie. På barneskolen vår er det svært få barn som ikke har "norske" navn og "norskt" utseende. Likevel har vi visstnok 16% minoritetselever. Men hvem er disse? Hva er definisjonen? Er det noen som vet? Om man feks har far fra Tyskland - er man da minoritetselev? Jeg får ikke dette til å gå opp, og ble bare litt nysgjerrig på definisjonen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest høstløv

De etnisk norske anses vel for å være majoriteten, og alt annet er minoriteter. Inkl de samiske.

Majoriteten er de som det er flest av, minoriteten er de som det er færrest av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Sitat: "1 elev på en sentrumsskole er den eneste "norske" i klassen"

Egentlig er det denne ene norske piken som har minoritetsbakgrunn i denne klassen, når det er etniske norske elever det er færrest av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mikkelina

Sitat: "1 elev på en sentrumsskole er den eneste "norske" i klassen"

Egentlig er det denne ene norske piken som har minoritetsbakgrunn i denne klassen, når det er etniske norske elever det er færrest av.

Joa. Men det ble vel litt bakvendttenking i denne sammenhengen ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Majoritet/minoritet/minoritetsbakgrunn

Begrepsparet majoritet/minoritet (mindretall/flertall) er nøkternt og hensiktmessig å bruke i mange sammenhenger. Mennesker kan tilhøre etniske, språklige, religiøse minoriteter eller- majoritet. Dette begrepet er mer anvendbart på dagens virkelighet enn "innvandrer" og "utenlandsk opprinnelse".''

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ostlandssendingen/802120.html

Dette var kanskje ingen klar definisjon men, antar den ikke finnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest best wishes

De etnisk norske anses vel for å være majoriteten, og alt annet er minoriteter. Inkl de samiske.

Regnes også de døve som en etnisk minoritet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnes også de døve som en etnisk minoritet?

Foreslår at du googler ordet "etnisitet", slå gjerne opp i nettutgaven av bokmålsordboka. Og så kan du forklare oss hvorfor det _ikke_ er en etnisk minoritet .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En europeer

''Majoritet/minoritet/minoritetsbakgrunn

Begrepsparet majoritet/minoritet (mindretall/flertall) er nøkternt og hensiktmessig å bruke i mange sammenhenger. Mennesker kan tilhøre etniske, språklige, religiøse minoriteter eller- majoritet. Dette begrepet er mer anvendbart på dagens virkelighet enn "innvandrer" og "utenlandsk opprinnelse".''

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ostlandssendingen/802120.html

Dette var kanskje ingen klar definisjon men, antar den ikke finnes?

Men tror du ikke at hudfarge, religion og opprinnelsesland likevel er viktige faktorer her? Ikke at det er "riktig", men at det likevel er slik en tenker.

Jeg er nemlig selv av europeisk opprinnelse, skiller meg ikke utseendemessig ut i dette landet. Men likevel har jeg kommet hit som en hvem som helst annen innvandrer, som fremmedspråklig en gang i min barndom.

Likevel er det aldri noen som har kallt meg "innvandrer" eller "en med minoritetsbakgrunn". Tverimot: de gangene jeg har prøvd å titulere meg selv som "innvandrer" (for det er jo dét jeg er), har jeg møtt masse motbør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår at du googler ordet "etnisitet", slå gjerne opp i nettutgaven av bokmålsordboka. Og så kan du forklare oss hvorfor det _ikke_ er en etnisk minoritet .

Fra store norske leksikon (snl.no)

minoritet, mindretall (motsatt: majoritet), brukt om folkegruppe som utgjør et mindretall av et lands befolkning. Betegnelsen brukes også om en underordnet eller marginal gruppe, definert ut fra etniske, «rasemessige» eller andre spesielle karakteristika som kjønn, religion, språk eller kultur. Et annet viktig kriterium er ulikhet i makt og politisk innflytelse. I ordets utvidede betydning behøver det ikke nødvendigvis være snakk om et numerisk mindretall, da det ikke er antallet som bestemmer deres status. Et eksempel kan være Bolivia, der den indianske befolkningen absolutt er i flertall, men likevel har en klar minoritetsstatus. I mange tilfeller har nasjonale minoriteter oppstått gjennom geopolitiske grensedragninger mellom stater, som f.eks. i Europa etter den første verdenskrig og i avkoloniseringsprosessen i Afrika.

I Norge har følgende grupper offisiell status som nasjonale minoriteter: jøder, kvener, rom, romani og skogfinner. Den samiske befolkningen har status som urfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tror du ikke at hudfarge, religion og opprinnelsesland likevel er viktige faktorer her? Ikke at det er "riktig", men at det likevel er slik en tenker.

Jeg er nemlig selv av europeisk opprinnelse, skiller meg ikke utseendemessig ut i dette landet. Men likevel har jeg kommet hit som en hvem som helst annen innvandrer, som fremmedspråklig en gang i min barndom.

Likevel er det aldri noen som har kallt meg "innvandrer" eller "en med minoritetsbakgrunn". Tverimot: de gangene jeg har prøvd å titulere meg selv som "innvandrer" (for det er jo dét jeg er), har jeg møtt masse motbør.

Dette viser jo at det går mest på hudfarge ja.... Utrolig trist, jeg kjenner at jeg blir lei meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm - nå har jeg lest mange svar her, og jeg ble kanskje noe klokere. Men jeg har vel fremdeles ikke helt fått det klart frem hvem som egentlig regnes med i de visstnok 16% elever vi har på skolen med minoritetsbakgrunn... Er du minoritet om pappa er svensk og du er norsk statsborger? Hva om du er norsk statsborger og foreldrene dine er 3. generasjons invandrede pakistanere? I klassen har vi feks en jente som har en far som er halvt tysk - og derfor et tyskklingende etternavn - men er hun minoritet? Ville ikke trodd det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Hm - nå har jeg lest mange svar her, og jeg ble kanskje noe klokere. Men jeg har vel fremdeles ikke helt fått det klart frem hvem som egentlig regnes med i de visstnok 16% elever vi har på skolen med minoritetsbakgrunn... Er du minoritet om pappa er svensk og du er norsk statsborger? Hva om du er norsk statsborger og foreldrene dine er 3. generasjons invandrede pakistanere? I klassen har vi feks en jente som har en far som er halvt tysk - og derfor et tyskklingende etternavn - men er hun minoritet? Ville ikke trodd det...

Har mine barn minoritetsbakgrunn, når de er norske statsborgere, men har en dansk mamma?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener å ha lest at når de teller elevene i osloskolen, har definisjonen vært at begge foreldrene skal ha et annet fødeland enn Norge.

Dvs. at den ene klassekameraten til min sønn, som er født i Norge av svenske foreldre som har bodd her i "hundre år", teller som minoritetsspråklig. Hun som har far fra Sør-Amerika, men norsk mor, gjør det ikke.

Jeg tror ikke statsborgerskap eller fjernere generasjoner enn foreldrene teller med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Definisjonen er ikke klar, det er det eneste som er sikker.

Men antar mange oppfatter betegnelsen "minoritetsbakgrunn" som en beskrivelse på at en stammer fra en fremmedartet kultur og ikke er helt integrert språkmessig eller på annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definisjonen er ikke klar, det er det eneste som er sikker.

Men antar mange oppfatter betegnelsen "minoritetsbakgrunn" som en beskrivelse på at en stammer fra en fremmedartet kultur og ikke er helt integrert språkmessig eller på annen måte.

Der tror jeg du har mye rett Elextra. Det er nok lett å tenke slik, og at alle de som ser "norske" ut ikke kan ha noen minoritetsbakgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...