Bookworm Skrevet 25. august 2009 Forfatter Skrevet 25. august 2009 *Bookworm noterer seg at hun endelig har fått til en lang tråd* Lurer på om jeg skal satse på flere:-) 0 Siter
Bookworm Skrevet 25. august 2009 Forfatter Skrevet 25. august 2009 :-) Og dessuten: Hvis man først skulle påstå at noen her inne er "styrende" i den forstand at folk er veldig lyttende til det vedkommende sier, tror jeg ikke man nødvendigvis bør lete blant dem som skriver _flest_ innlegg; ihvertfall ikke når disse innleggene ofte er korte og består av tull&tøys. Da burde man heller vurdere om noen av dem som skriver lengre, men mer velformulerte innlegg med substans er i en slik posisjon! ;-) Helt enig med deg, men det skulle jeg vel kanskje ikke ha skrevet for da henger jeg meg vel bare på "de etablertes meninger" ;-) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 25. august 2009 Skrevet 25. august 2009 :-) Og dessuten: Hvis man først skulle påstå at noen her inne er "styrende" i den forstand at folk er veldig lyttende til det vedkommende sier, tror jeg ikke man nødvendigvis bør lete blant dem som skriver _flest_ innlegg; ihvertfall ikke når disse innleggene ofte er korte og består av tull&tøys. Da burde man heller vurdere om noen av dem som skriver lengre, men mer velformulerte innlegg med substans er i en slik posisjon! ;-) '' ihvertfall ikke når disse innleggene ofte er korte og består av tull&tøys. '' Ja, der har du brorparten av mine innlegg... preget av at jeg ofte zapper innom i full fart. ''Da burde man heller vurdere om noen av dem som skriver lengre, men mer velformulerte innlegg med substans er i en slik posisjon!'' Helt enig, kunn nevnt et par nick som typisk skriver slike innlegg, men tviler på at de vil sette pris på evt. å opptas i "sjefsdolberteklubben", så lar være :-) 0 Siter
morsan Skrevet 25. august 2009 Skrevet 25. august 2009 '' ihvertfall ikke når disse innleggene ofte er korte og består av tull&tøys. '' Ja, der har du brorparten av mine innlegg... preget av at jeg ofte zapper innom i full fart. ''Da burde man heller vurdere om noen av dem som skriver lengre, men mer velformulerte innlegg med substans er i en slik posisjon!'' Helt enig, kunn nevnt et par nick som typisk skriver slike innlegg, men tviler på at de vil sette pris på evt. å opptas i "sjefsdolberteklubben", så lar være :-) ''Ja, der har du brorparten av mine innlegg... '' *S* Jeg tenkte først og fremst på meg selv, men velkommen i "klubben"! ;-) ''Helt enig, kunn nevnt et par nick som typisk skriver slike innlegg, men tviler på at de vil sette pris på evt. å opptas i "sjefsdolberteklubben", så lar være :-)'' *knegg* Skriver under på den! 0 Siter
morsan Skrevet 25. august 2009 Skrevet 25. august 2009 Helt enig med deg, men det skulle jeg vel kanskje ikke ha skrevet for da henger jeg meg vel bare på "de etablertes meninger" ;-) ;-) Ja, det blir helt umulig å diskutere i denne tråden, for hvis man er enige med noen med fast nick, så bare understreker man poengene i den "kritikken" som har fremkommet;-) 0 Siter
Ysah Skrevet 25. august 2009 Skrevet 25. august 2009 ?? Nei, nå surrer du fælt. Å kommentere en hel gruppe "navnløse" blir _ikke_ det samme som å sette personlige karakteristikker på faste nick som har vært her i kanskje 10 år. "Nà surrer du faelt" Kan til dels vaere enig i det du skriver her men jeg synes det blir veldig feil nàr du bruker en sarkastisk og nesten spottende tone, hvorfor mà du gjöre det? Kan du ikke bare nöye deg med à svare saklig og nötralt slik den som henvender seg til deg gjör? Er du nödt til à bruke en overlegen tone for à föle at du blir hört? 0 Siter
Gjest Nickløsheletia Skrevet 25. august 2009 Skrevet 25. august 2009 :-) Og dessuten: Hvis man først skulle påstå at noen her inne er "styrende" i den forstand at folk er veldig lyttende til det vedkommende sier, tror jeg ikke man nødvendigvis bør lete blant dem som skriver _flest_ innlegg; ihvertfall ikke når disse innleggene ofte er korte og består av tull&tøys. Da burde man heller vurdere om noen av dem som skriver lengre, men mer velformulerte innlegg med substans er i en slik posisjon! ;-) Jeg oppfatter at du både kan tulle og tøyse og skrive gjennomtenkte og velformulerte innlegg. Nå virker jeg jo som rene rævslikkern her:-) Ikke meningen det, men jeg kan ikke helt sette fingeren på hva det er som gjør at noen kan oppfattes som selvoppnevnte sjefer. Jeg har ihvertfall ikke opplevd deg slik, selv om du er av de mer aktive. 0 Siter
uglemor Skrevet 25. august 2009 Skrevet 25. august 2009 ''Noen ganger sitter jeg på gjerdet og venter litt om mine meninger er helt motsatt av trådstarter f.eks., andre ganger svarer jeg uten å lese hva de andre har skrevet og oppdager etterpå at vi er helt enige. Og jeg er forsiktig med å fleipe med nye nick ettersom jeg ikke kjenner dem og vet hva de tåler, men nick som har vært her en stund og som jeg kjenner litt til kan jeg fleipe kraftig med innimellom. )'' Som jeg skulle sagt det selv;-) (nesten så jeg ikke tør si det *he he*) Jeg synes froskens sammenligning med det å snakke med en på bussen kontra å snakke med en kollega passer veldig godt på dette. Og så er jeg enig med det mikkelina og nå også Bookworm sier at det å påståp at noen styrer/andre lar seg styre er en kraftig undervurdering av brukerne av forumet. Har aldri lagt merke til at det er spesielle nick som holder sammen jeg. Annet enn at jeg skjønner dere har vært her lenge og "kjenner" hverandre på en måte. Det må jo vi som velger å ha forskjellige nick ha forståelse for uten at det blir til noe problem. Det jeg merker er på et generellt nivå hvis to-tre stykker mener det samme om et emne. Har sett at den som da kommer med motforestillinger kan få skikkelig "pepper" hvis man tilfeldigvis ikke gjør alt helt rett i forhold til dette. Men slik er det jo også ofte i det "virkelig livet". Den som går på tvers av det som de fleste oppfatter som galt, vil jo få høre det og det må man jo kunne tåle :-) 0 Siter
Gjest mikkelina Skrevet 25. august 2009 Skrevet 25. august 2009 "Nà surrer du faelt" Kan til dels vaere enig i det du skriver her men jeg synes det blir veldig feil nàr du bruker en sarkastisk og nesten spottende tone, hvorfor mà du gjöre det? Kan du ikke bare nöye deg med à svare saklig og nötralt slik den som henvender seg til deg gjör? Er du nödt til à bruke en overlegen tone for à föle at du blir hört? Innelgget var verken spottende, sarkatisk eller overlegent ment, det var min ærlige, overraskede reaksjon på hennes meninger. 0 Siter
morsan Skrevet 25. august 2009 Skrevet 25. august 2009 Har aldri lagt merke til at det er spesielle nick som holder sammen jeg. Annet enn at jeg skjønner dere har vært her lenge og "kjenner" hverandre på en måte. Det må jo vi som velger å ha forskjellige nick ha forståelse for uten at det blir til noe problem. Det jeg merker er på et generellt nivå hvis to-tre stykker mener det samme om et emne. Har sett at den som da kommer med motforestillinger kan få skikkelig "pepper" hvis man tilfeldigvis ikke gjør alt helt rett i forhold til dette. Men slik er det jo også ofte i det "virkelig livet". Den som går på tvers av det som de fleste oppfatter som galt, vil jo få høre det og det må man jo kunne tåle :-) Ja, det er litt fjernt for meg å skulle trekke et skarpt skille mellom RL og DOL - det er jo et forum der man ikke bare utveklser erfaringer og kunnskap, men også har en viss sosial omgang med hverandre, så sammenligningen med RL er e.m.m. i aller høyeste grad riktig. Noe som _kan_ være et problem til tider her, er at en person som har lagt ut en tråd med et lite PK innhold kan få voldsomt med "pepper" for dette. Og noen ganger trenger ikke da innskriver nummer 12 og 13 slenge seg på og komme med akkurat den samme kritikken som innskriverne 1-11 akkurat har kommet med. I enkelte slike tilfeller kan det nok føles som om den gemene hop rotter seg litt sammen mot en, men dette tror jeg like så gjerne kan ramme en med fast nick som en med et tilfeldig nick. Dog med unntak for det som en sa (togli?) at dersom det er et kjent nick som har "dummet seg ut" vil man kanskje ha annen kjennskap til vedkommende slik at man lettere lar tvilen komme tiltalte til gode, men man kan likevel få så øra flagrer her inne:-) 0 Siter
frosken Skrevet 25. august 2009 Skrevet 25. august 2009 Det virker ikke som du trekker så altfor hardt på skuldrene... ;-) ''men jeg har registrert deres rolle her inne'' Her er vi tilbake til det jeg oppfatter som kjernen - jeg mener du ser spøkelser ved høylys dag, og kanskje tilegner andre en posisjon de ikke har. Det var derfor jeg lurte på om du ofte opplever at folk rotter seg sammen mot deg. For det handler kanskje ikke mest om hva som eventuelt er tilfelle, men hvorvidt du stadig oppfatter at folk "klikker seg". Jeg synes slike kommentarer du kommer med der, er en variant av en hersketeknikk jeg liker dårlig. Vi kan oppfatte dette temaet på ulik måte, og kanskje også ha ulike oppfatninger om graden av tilstedeværelse av fenomenet. Men jeg ser ingen grunn til å sette spørsmålstegn ved virkelighetsoppfatningen til vedkommende. 0 Siter
Gjest mikkelina Skrevet 25. august 2009 Skrevet 25. august 2009 Jeg synes slike kommentarer du kommer med der, er en variant av en hersketeknikk jeg liker dårlig. Vi kan oppfatte dette temaet på ulik måte, og kanskje også ha ulike oppfatninger om graden av tilstedeværelse av fenomenet. Men jeg ser ingen grunn til å sette spørsmålstegn ved virkelighetsoppfatningen til vedkommende. Tja, det er faktisk utrolig frekt, nedlatende og lite respektløst å hevde at vi andre brukere her inne innretter oss etter noen få toneangivende nick. Jeg har vært her i 12 år, og har sett denne debatten komme opp med ujevne mellomrom. Det er ingen hemmelighet at menneskers usikkerhet kan gjøre at de tror andre gjenger seg sammen. Å kalle det hersketeknikk å påpeke det innlysende, synes jeg er å gå langt. 0 Siter
frosken Skrevet 25. august 2009 Skrevet 25. august 2009 Ja-ja, om du mener at jeg ser spøkelser, så er det vel ikke noe mer å gjøre med det. Og hvor har jeg sagt at "de rotter seg sammen mot meg"? Det kan da like gjerne være at jeg dilter med dem?! Jeg mener at du påpeker et fenomen som vi kanskje kan ha noe ulik oppfatning av i hvilken grad er tilstedeværende på dol, men du ser etter min oppfatning ikke akkurat spøkelser på høylys dag....*s* Jeg har ikke lest hele tråden, så kanskje er mine kommentarer litt på skrå i forhold til helheten i tråden. Jeg mener imidlertid at dol i aller høyeste grad er et lite "samfunn", og at folk tildeles ulike posisjoner og ulik status her inne. De som velger å bruke engangsnick blir ikke fullt ut en del av dette, slik jeg skrev et annet sted i tråden. Jeg tror ikke det er mulig å komme utenom at helhetsinntrykket man har av en bruker, også vil influere på hvordan man leser vedkommende. For min del er f.eks. "morsan" en av de brukerne jeg forbinder mest positivt med. Dermed er jeg sikkert tilbøyelig til å lese hennes kommentarer med større interesse og velvilje, enn om en anonym hadde skrevet det sammen. Tror ikke det går an å komme utenom det - og vet ikke helt om det er et mål heller. Engangsnick-problematikken har flere sider. Jeg mener at alle har rett til å velge å ikke ha fast nick. Allikevel verdsetter jeg at folk primært bruker ett nick, da dette gjør dol til et nettsamfunn og ikke bare en debattside. Dessverre er det ofte slik at engangsnickene både selv tillater seg å være noe i overkant "fritt-talende" og at de også utsettes for flere kjipe og krasse kommentarer enn gjennomsnittet. 0 Siter
Gjest mikkelina Skrevet 25. august 2009 Skrevet 25. august 2009 Jeg mener at du påpeker et fenomen som vi kanskje kan ha noe ulik oppfatning av i hvilken grad er tilstedeværende på dol, men du ser etter min oppfatning ikke akkurat spøkelser på høylys dag....*s* Jeg har ikke lest hele tråden, så kanskje er mine kommentarer litt på skrå i forhold til helheten i tråden. Jeg mener imidlertid at dol i aller høyeste grad er et lite "samfunn", og at folk tildeles ulike posisjoner og ulik status her inne. De som velger å bruke engangsnick blir ikke fullt ut en del av dette, slik jeg skrev et annet sted i tråden. Jeg tror ikke det er mulig å komme utenom at helhetsinntrykket man har av en bruker, også vil influere på hvordan man leser vedkommende. For min del er f.eks. "morsan" en av de brukerne jeg forbinder mest positivt med. Dermed er jeg sikkert tilbøyelig til å lese hennes kommentarer med større interesse og velvilje, enn om en anonym hadde skrevet det sammen. Tror ikke det går an å komme utenom det - og vet ikke helt om det er et mål heller. Engangsnick-problematikken har flere sider. Jeg mener at alle har rett til å velge å ikke ha fast nick. Allikevel verdsetter jeg at folk primært bruker ett nick, da dette gjør dol til et nettsamfunn og ikke bare en debattside. Dessverre er det ofte slik at engangsnickene både selv tillater seg å være noe i overkant "fritt-talende" og at de også utsettes for flere kjipe og krasse kommentarer enn gjennomsnittet. Jeg synes ikke noe om at du, frosken, trekker fram enkelt nick på denne måten, uansett om det er positivt ment. Det har noe med posisjonen din å gjøre. 0 Siter
frosken Skrevet 25. august 2009 Skrevet 25. august 2009 Tja, det er faktisk utrolig frekt, nedlatende og lite respektløst å hevde at vi andre brukere her inne innretter oss etter noen få toneangivende nick. Jeg har vært her i 12 år, og har sett denne debatten komme opp med ujevne mellomrom. Det er ingen hemmelighet at menneskers usikkerhet kan gjøre at de tror andre gjenger seg sammen. Å kalle det hersketeknikk å påpeke det innlysende, synes jeg er å gå langt. Jeg mener det går an å nyansere debatten noe mer. Dol er et nettsamfunn med mange nyanser og hvor også brukere har ulike posisjoner og ulik status. Jeg har imidlertid ikke lest hele tråden, så jeg har ikke full oversikt over alt som har blitt sagt og ikke sagt. Prinsipielt sett så mener jeg at man skal forsøke å avstå fra psykolgisering som følge av at en annen er uenig i et tema som dette. Vi ser alle litt ulike nyanser av virkeligheten, og det er vel ingen som sitter med noen form for objektiv fasit i forhold til temaene som drøftes her. (Jeg kjenner i allefall ikke til at noen har gjort en analyse av alt som er skrevet gjennom en periode og sett etter tendenser som noen mener at finnes her inne. ) 0 Siter
frosken Skrevet 25. august 2009 Skrevet 25. august 2009 Jeg synes ikke noe om at du, frosken, trekker fram enkelt nick på denne måten, uansett om det er positivt ment. Det har noe med posisjonen din å gjøre. Jeg kunne sikkert latt være å nevne noen konkrete nick, forsøkte imidlertid bare å tydeliggjøre hvordan jeg forstår dette. 0 Siter
Gjest mikkelina Skrevet 25. august 2009 Skrevet 25. august 2009 Jeg mener det går an å nyansere debatten noe mer. Dol er et nettsamfunn med mange nyanser og hvor også brukere har ulike posisjoner og ulik status. Jeg har imidlertid ikke lest hele tråden, så jeg har ikke full oversikt over alt som har blitt sagt og ikke sagt. Prinsipielt sett så mener jeg at man skal forsøke å avstå fra psykolgisering som følge av at en annen er uenig i et tema som dette. Vi ser alle litt ulike nyanser av virkeligheten, og det er vel ingen som sitter med noen form for objektiv fasit i forhold til temaene som drøftes her. (Jeg kjenner i allefall ikke til at noen har gjort en analyse av alt som er skrevet gjennom en periode og sett etter tendenser som noen mener at finnes her inne. ) "Vi ser alle litt ulike nyanser av virkeligheten, og det er vel ingen som sitter med noen form for objektiv fasit i forhold til temaene som drøftes her." Ja, men jeg sitter da ikke her og påstår at noen her befinner seg utenfor normalen. Eller er det dette du mener med psykologisering? Da går du enda lenger enn meg.. 0 Siter
Gjest noen forsl.. Skrevet 25. august 2009 Skrevet 25. august 2009 Jeg mener det går an å nyansere debatten noe mer. Dol er et nettsamfunn med mange nyanser og hvor også brukere har ulike posisjoner og ulik status. Jeg har imidlertid ikke lest hele tråden, så jeg har ikke full oversikt over alt som har blitt sagt og ikke sagt. Prinsipielt sett så mener jeg at man skal forsøke å avstå fra psykolgisering som følge av at en annen er uenig i et tema som dette. Vi ser alle litt ulike nyanser av virkeligheten, og det er vel ingen som sitter med noen form for objektiv fasit i forhold til temaene som drøftes her. (Jeg kjenner i allefall ikke til at noen har gjort en analyse av alt som er skrevet gjennom en periode og sett etter tendenser som noen mener at finnes her inne. ) Men dette forumet er forsåvidt et studie verdig, like mye som alt annet folk finner ut å forske på) 0 Siter
frosken Skrevet 25. august 2009 Skrevet 25. august 2009 Men dette forumet er forsåvidt et studie verdig, like mye som alt annet folk finner ut å forske på) Ja, noen bør tipse en masterstudent om muligheten. Kunne blitt en spennende diskursanalyse ut av dette....*s* 0 Siter
laban Skrevet 25. august 2009 Skrevet 25. august 2009 Jeg synes ikke noe om at du, frosken, trekker fram enkelt nick på denne måten, uansett om det er positivt ment. Det har noe med posisjonen din å gjøre. Hva slags "posisjon" er det frosken har, som gjør at hun ikke kan nevne et nick som et positivt eksempel? Til og med det samme eksemplet som noen andre allerede har brukt lenger opp? Jeg _lurer_ bare, det er ikke ment som noen kritikk. frosken er da verken webmaster eller betalt fagperson, eller tar jeg feil nå? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.