Gå til innhold

Faren til barna ikke så nøye på hygiene...

LillemorX

Anbefalte innlegg

Jeg og faren til ungene mine (6 og 7 år) har vært skilt i over 4 år. Og vi bestemte at ungene skulle være hos hver av oss annenhver uke. Det fungerer i praksis fint, og ungene har taklet det bra.

Men det er visse ting som irriterer meg veldig ang faren og hvordan han (ikke) gjør ting på. Ting som de fleste ser på som naturlig å ta hånd om, men som han tydeligvis ikke ser, eller skjønner... ikke vet jeg grunnen.

Feks... De får visstnok IKKE karius og baktus hos han, så tannpuss er det ikke så nøye med.

De dusjer/bader kanskje en gang i uka, selv om de fleste vet at små barn blir mer eller mindre skitne hver dag. Vask og personlig hygiene er visst heller ikke så viktig.

Sønnen min reagerer på vanlig melk og melkeprodukter (har ikke fått bekreftet dette av tester, men han får vondt i magen og må ofte akutt på do, av og til rekker han det ikke. jeg sliter med det samme selv, så vet hvordan det kan være)

Gutten tåler soyamelk, og det får han hos meg. Hos faren tåler han tydeligvis melk...

Dette er vel de tingene jeg ser på med størst bekymring...

Så er det jo også andre småting som at; ungene ikke får med seg frukt/grønnsaker på skolen av far (selv om det var avtalen mellom oss). Sønnen vår skal gå med øyelapp hver dag, men dette "glemmer" far. Ungene må ofte gå i for små klær. Og far ser ikke alltid når ungene trenger nye klær eller utstyr (uteklær etter sesongen, sko/støvler osv).

Stort sett hvis noe skjer eller skal skje, er det jeg som må ta det opp, er jeg som tar de med til tannlege, lege og andre avtaler.

Det er forsåvidt greit nok.

Men hvordan skal jeg få han til å forstå at barnas hygiene og kosthold er viktig? Burde ikke deres ve og vel være det viktigste? Jeg har prøvet mange ganger å si det på en pen måte at noe må gjøres, men det går ikke inn. Jeg vil ikke belære han eller fortelle han hvordan han skal oppdra ungene. Men ungene kommer til meg og forteller både det ene og det andre.

Jeg sier til dem at uansett hvor de er, eller hvem de er hos, skal de vaske seg og pusse tenner, bytte undertøy hver dag og tørke seg etter dobesøk...

Men det er kanksje ikke nok???

Hvordan skal jeg få han til å forstå at det er viktig?

Har vært inne på tanken at kanksje jeg burde ha barna mer, men de trenger faren sin også. Vet han prøver ,og gjør sitt beste, men han er veldig sta også, og kanskje litt lat..?

Huff.... Litt usikker på om jeg skal gjøre noe eller ikke...

Noen råd??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som moren til mine stebarn... Kanskje ikke så mye på kostholdet, men det med hygiene og klær er stusselig der altså...

Sambo prøver og prøver, men det skjer ikke noe... Nå er de såpass store (fyller 9, 10 og 14 i løpet av høsten) at vi satser på at de klarer det på egenhånd snart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest velg ut det som er viktigst

Jeg ville laget en oversikt for meg selv over hvilke ting som var viktigst

Bruk av øyelapp er kjempeviktig, riktig bruk av lapp disse årene hvor øyet fortsatt kan trenes opp, kan forebygge sjeling og dårlig syn resten av livet.

Tannhelsen er også utrolig viktig, og helt ugjenkallelig. Får de dårlige tenner nå, må de leve med dem resten av livet. Og virkelig dårlig tann- og munnhygiene kan medføre andre alvorlige sykdommer.

Mange av de andre tingene du nevner er også viktige, men her kan du ihvertfall gjøre noe, sko som er alt for små blir vel luket ut hos deg, du får veie opp med ekstra mye grønnsaker og sunn mat når de er hos deg osv. Ikke overøs far med tusen ting han gjør feil, da går alt i vranglås.

Så jeg ville prioritert å ta tak i de virkelig viktige tingene (feks tannhelse og synskorrigering). Snakk med ortoptisten / øyelegen og be om at barnet kalles inn til time når det er hos faren, og be om at far får en god innføring i rutiner rundt øyetreningen. Ikke si noe stygt om noen, kom heller med en hvit løgn om at du har tatt hånd om dette, nå har far en større rolle i barnas hverdag og trenger å få samme input fra ortoptisten som du fikk tidligere. Får du ikke time hos øyelege, be om samme hjelp hos optikeren, de sender også ut innkalling.

Gjør det samme med tannlegen / tannpleieren. Får far og barn sammen en god samtale hos tannlegen, er det lettere å huske å prioritere dette hver kveld.

Lag gode vaner og rutiner for barna dine hjemme, og legg til rette for at de lærer hvordan de kan klare seg selv hos far. Så er det ikke så lenge til de klarer den daglige hygienen selv.

Legger de klærne sine til vask, er det større sjense for at far vasker. Venner de seg til at du plukker opp skittentøyet deres fra gulvet, har de få rutiner å ta med seg til far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å tenke at de får det ordentlig 50% av tiden - nemlig hos deg. Og at på den andre 50-prosenten får det gå som det går.

Du kan instruere ungene dine at de skal pusse tennene sine, ha øyelapp på hver dag, uansett hvor de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville laget en oversikt for meg selv over hvilke ting som var viktigst

Bruk av øyelapp er kjempeviktig, riktig bruk av lapp disse årene hvor øyet fortsatt kan trenes opp, kan forebygge sjeling og dårlig syn resten av livet.

Tannhelsen er også utrolig viktig, og helt ugjenkallelig. Får de dårlige tenner nå, må de leve med dem resten av livet. Og virkelig dårlig tann- og munnhygiene kan medføre andre alvorlige sykdommer.

Mange av de andre tingene du nevner er også viktige, men her kan du ihvertfall gjøre noe, sko som er alt for små blir vel luket ut hos deg, du får veie opp med ekstra mye grønnsaker og sunn mat når de er hos deg osv. Ikke overøs far med tusen ting han gjør feil, da går alt i vranglås.

Så jeg ville prioritert å ta tak i de virkelig viktige tingene (feks tannhelse og synskorrigering). Snakk med ortoptisten / øyelegen og be om at barnet kalles inn til time når det er hos faren, og be om at far får en god innføring i rutiner rundt øyetreningen. Ikke si noe stygt om noen, kom heller med en hvit løgn om at du har tatt hånd om dette, nå har far en større rolle i barnas hverdag og trenger å få samme input fra ortoptisten som du fikk tidligere. Får du ikke time hos øyelege, be om samme hjelp hos optikeren, de sender også ut innkalling.

Gjør det samme med tannlegen / tannpleieren. Får far og barn sammen en god samtale hos tannlegen, er det lettere å huske å prioritere dette hver kveld.

Lag gode vaner og rutiner for barna dine hjemme, og legg til rette for at de lærer hvordan de kan klare seg selv hos far. Så er det ikke så lenge til de klarer den daglige hygienen selv.

Legger de klærne sine til vask, er det større sjense for at far vasker. Venner de seg til at du plukker opp skittentøyet deres fra gulvet, har de få rutiner å ta med seg til far.

Dette synes jeg var veldig gode råd, så jeg henger meg på her:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...