Gjest Amanda 81 Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Min sønn på 9 får ikke med seg beskjeder. Jeg må gi en beskjed 100 ganger før han hører. Fks ta opp sekken sin, komme ut av dusjen eller henge opp håndkle. Jeg blir så sliten når han aldri får med seg det jeg sier. Hvordan er deres 8-åringer på det området? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Det hjelper å gå nærme, og få skikkelig blikk-kontakt før beskjeden gis - da er sjansen større or at den blir oppfattet, og dermed også større for at beskjeden følges ;-) Min 8-åring har selektiv hørsel på bl.a. å slå av TV'em og gå opp av badekaret :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Det hjelper å gå nærme, og få skikkelig blikk-kontakt før beskjeden gis - da er sjansen større or at den blir oppfattet, og dermed også større for at beskjeden følges ;-) Min 8-åring har selektiv hørsel på bl.a. å slå av TV'em og gå opp av badekaret :-) Enkelte ganger har tydeligvis også barn oppfattet at dette er en god strategi. Som f. eks en femåring jeg kjenner og som foretrekker å hyle sine beskjeder inn i nesa på moren sin...*S* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Enkelte ganger har tydeligvis også barn oppfattet at dette er en god strategi. Som f. eks en femåring jeg kjenner og som foretrekker å hyle sine beskjeder inn i nesa på moren sin...*S* Hmmm... Er denne 5-åringen en jeg tilfeldigvis kjenner? Ganske godt, til og med? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Hmmm... Er denne 5-åringen en jeg tilfeldigvis kjenner? Ganske godt, til og med? Hehe...*s* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Enkelte ganger har tydeligvis også barn oppfattet at dette er en god strategi. Som f. eks en femåring jeg kjenner og som foretrekker å hyle sine beskjeder inn i nesa på moren sin...*S* Joda, jeg har opplevd det, jeg også :-) Hun 8-åringen min har et volum på stemmen som er helt hinsides all verdens offiserer og andre høyttalende kreaturer :-) Og vi har jobbet i årevis med å prøve å begrense stemmebruken - heldigvis har det blitt bedre, og hun skrur ikke så ofte på fullt trøkk som hun gjorde i 5-6 års alderen ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Hmmm... Er denne 5-åringen en jeg tilfeldigvis kjenner? Ganske godt, til og med? Hmmm - hva kan det være tro, at jeg tenkte samme tanken ;-) ? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Hmmm - hva kan det være tro, at jeg tenkte samme tanken ;-) ? Husk t-skjorta hennes. Den er dessverre for liten nå. Kan ikke si det samme om stemmevolumet. Dessverre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Hmmm - hva kan det være tro, at jeg tenkte samme tanken ;-) ? Kanskje fordi du har truffet moren? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Husk t-skjorta hennes. Den er dessverre for liten nå. Kan ikke si det samme om stemmevolumet. Dessverre. Jeg tenkte t-skjorta med en gang froskens innlegg kom :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Kanskje fordi du har truffet moren? Stemmer nok det ja!!! Mens jeg "har deg på tråden" - den slalåmbuksa jeg kjøpte i vinter, var helt KONGE :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Stemmer nok det ja!!! Mens jeg "har deg på tråden" - den slalåmbuksa jeg kjøpte i vinter, var helt KONGE :-) Det er bra! Jeg kan snart skrive en masteroppgave om tekniske klær ...*s* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gir også dårlige beskjeder, men prøver å unngå det Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Ikke rart han ikke hører om du maser og kjaser 10 eller 100 ganger om en beskjed. Tenk over hvordan du gir beskjeden. Roper du mens han er et stykke unna og er opptatt av noe annet. Eller går du bort til han, tar han lett på skulderen, får blikk-kontakt og gir en tydelig og enkel beskjed? Gir du mange, kompliserte beskjeder så blir det bare en grøt for en uoppmerksom unge. "En dårlig beskjed gis langt unna barnet eller i forbifarten. Med irritert eller anklagende stemme, mange ord, forklaringer, spørsmål og flere beskjeder på en gang. Beskjeden innholder ofte hva barnet ikke skal gjøre. Hvis barnet hører og gjør som den voksen sier, følges det ikke opp, men forbigås i stillhet. Hvis barnet ikke hører, medfører det mer irritasjon, høy stemme og mange ord. En god beskjed gis fysisk nær barnet, ved øyekontakt. Den er rolig og vennelig, men bestemt, har få ord og ett tydelig, enkelt budskap. Stiller ikke spørsmål og unngår argumentering. Når barnet følger beskjeden følger den voksen opp med ros og anerkjennelse. Hvis barnet ikke hører, blir den voksen stående og gjentar beskjeden like rolig og vennlig som første gang. Dette er grep som gir forbløffende resultater. Dog ikke så enkelt å gjennomføre i praksis. Gode beskjeder krever mye øvelse. For å klare å gi gode beskjeder, må foreldrene lære seg å ignorere. Ignorering er helt avgjørende for å unngå argumentering, og holde seg rolig og vennlig med fokus på ønsket oppførsel. " http://www.oppvekstbanken.no/ovb/xp/pub/venstre/rod/foreldrerollen/god_praksis_foreldrerollen/405396 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest noen forslag Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Ikke gi beskjeden "hundre ganger". Da vanner du ut hele greia, og barnet tenker at det ikke trenger å lyde. Det blir greit nok at mamma maser liksom. Gå nært barnet og gi beskjeden en gang, svært tydelig. Vent til barnet har fulgt opp. Det blir gjerne travelt en periode, med nærmest "fotfølging", men en har nok igjen for det. Forhåpentligvis blir barnet mer oppmerksom og dritlei av fotfølgingen, og skjerper seg. Mitt barn virker dette på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Gi beskjed EN gang, og si at det får konsekvenser å ikke høre. (Men ikke gjør dette på alt på en gang. Velg de viktigste sakene først) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
srp1365380487 Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Min er 10 1/2 og er fortsatt sånn. Man må ta tak i han og være sikker på at man har fått hans oppmerksomhet først. han har rett og slett ingen evne til multi-tasking (gjøre en ting mens jeg snakker om en annen) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 *Flirer* Senest i morrest sa jeg til mine to (9 og straks 11) at jeg gikk i dusjen. "Jada," sier 9-åringen oppslukt av det de holdt på med. En stund senere skulle hun gi meg en klem og oppdaget at håret mitt var vått:"Har du dusjet?!" Da jeg påpekte at jeg hadde sagt det til henne før jeg gikk i dusjen og at hun hadde svart meg så lo hun selv:"Jeg har ikke hørt det jeg." ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Akkurat slik er vår 8-åring - og hun som snart blir 10. (Hun er nok hakket verre også...) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Høres kjent ut, ja, min åtteåring er som din. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heffalump Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 Hørtes kjent ut Her en dag ba pappan 8-åringen om å hente kaffekanna. Da 8-åringen svimet avgårde i helt feil retning spurte pappan "Hvor skal du??" og 8-åringen svarte "Eh.... hente kattesanda?..." Han tar dessuten på seg klærne bak frem omtrent daglig, og er generelt litt distre.... en kveld han skulle legge seg og skifte undertøy hadde han to truser på seg - han hadde glemt å ta av den gamle da han skiftet kvelden før...! Men han er veldig snill da 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.