Gjest vil høre på råd Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Har et barn med Asperger syndrom som i dag startet opp med en fritidsaktivitet. Pga sin diagnose er det mye "rart" h*n er redd for, blant annet tyggegummi og spytt. Læreren på fritidsaktiviteten tygde tyggis da vi møtte opp i dag, og barnet mitt ble helt fra seg. Hva er best å gjøre? Be læreren spytte ut tyggegummien med forklaring på hvorfor, eller tvinge barnet til å utholde og tåle dette, selv om det medfører veldig ubehag? Er redd barnet ikke vil gå der mer etter denne opplevelsen. Men barnet trenger jo å ha en fritidsaktivitet. Hva ville andre mødre ha gjort i et slikt tilfelle? Jeg tok barnet ut på gangen og roet det ned, før jeg forklarte at dette måtte h*n klare, og at det ville gå helt fint, osv. Det var greit på èn betingelse, og det var at jeg var tilstede... Barnet går i 5. klasse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Jeg synes du håndterte det riktig, der og da. I etterkant ville jeg snakket med læreren. Det er sikkert et minimalt problem å stå over tyggegummien. Legg det fram som et praktisk tips for at ting skal gli lettere, helt uten bebreidelser. Etterpå kan du da antakelig garantere for poden at det ikke blir mer tyggegummitygging fra _lærerens_ side. Men vær forsiktig med å love noe på vegne av de andre deltakerne. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Jeg tror jeg ville ha gjort begge deler. Ta en prat med treneren og forklar problemet. Han/hun vil sikkert droppe tyggisen hvis han/hun får vite om ubehaget til sønnen din. Samtidig så er det med tyggis så vanlig at du bør jobbe med sønnen din slik at han etterhvert klarer å være sammen med folk som bruker tyggis. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Når jeg tygger tygge-gummi, så tenker jeg jo ikke på at andre kan bli engstelig for det. Dersom jeg hadde visst det, så hadde jeg ikke gjort det. Snakk med personen og fortell om dette:-) Utrolig hva som løser seg om man tar en saklig snakk med folk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaVa Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Synes du taklet det godt. Snakk med læreren og forklar situasjonen, så ordner det seg i den situasjonen. Men det kan også være greit å jobbe med tyggisskrekken til poden. Ikke enkelt, I know. (er også mamma til gutt med asperger) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest me et moi Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Jeg synes du taklet det fortreffelig. Er enig med de som mener at du bør fortelle læreren om tyggis-redselen til barnet ditt. Det er sikkert en smal sak å spytte det ut før aktiviteten begynner. For det andre synes jeg det er en uting med folk som tygger tyggis "på jobb", men det er strengt tatt en annen sak 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Jeg tror jeg hadde ringt lederen og forklart situasjonen. Ikke forlangt at det ikke skulle være noe tyggis der, men forklart hvordan barnet reagerer og hvorfor. For en leder på fritidstilbud vil det uansett være greit å vite om et barn har en slik diagnose, for lettere å forstå barnets handlingsmønstre. Hadde jeg vært leder, hadde jeg helt klart ventet med tyggisen til etterpå 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
labine Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Syns du håndterte det på en bra måte. Jeg hadde nok også tatt treneren litt til side og informert ham slik at han var klar over det så løser det seg nok til seinere 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Jeg tror jeg hadde ringt lederen og forklart situasjonen. Ikke forlangt at det ikke skulle være noe tyggis der, men forklart hvordan barnet reagerer og hvorfor. For en leder på fritidstilbud vil det uansett være greit å vite om et barn har en slik diagnose, for lettere å forstå barnets handlingsmønstre. Hadde jeg vært leder, hadde jeg helt klart ventet med tyggisen til etterpå Enig 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.