Gå til innhold

Når arrangere bursdag (småskolealder)

Gjest Elextra

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

Nå er det lenge siden det har vært diskutert hvilken ukedag og hvilket klokkeslett bursdager bør arrangeres :-).

Selv foretrekker jeg absolutt bursdager på hverdager - i helgene reiser vi gjerne bort, og lørdag ettermiddag synes jeg uansett er veldig fin å ha sammen med familien - da har vi virkelig kvalitetstid sammen.

Når vi arrangerer bursdag på en hverdag pleier vi å invitere til f.eks. kl. 16.30, og skriver i invitasjonen at vi henter alle barna på SFO (nesten alle barna går der), med mindre vi får annen beskjed. Har imidlertid etterhvert merket meg at svært få andre gjør det på denne måten - de fleste vil at barna leveres på døra.

Hva gjør du - og hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

16

• laban

7

• Lillemus

4

• AAA

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Vi har aldri opplevd bursdager hvor barna hentes i bhg eller på sfo. Det hadde vært praktisk, men jeg er stygt redd mange småjenter hadde tiltet helt over ikke å få pynte seg med mindre man sender med pentøyet på skolen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Af erfaring er vi sluttet at holde selskab i helgen. Mange af skolevennerne drar hyttetur og melder da glat afbud til selskab med mindre det foregår søndag fra kl. 17 og udover - da prioriterer man gerne at dra tidlig hjem fra hyttetur. Har aldrig selv prøvet søndag kl. 17 - men har kørt hjem fra hyttetur for at række det. - Enkelte weekender kan gå bra; f.eks. der hvor man ved at der uanset er fodboldturnering eller lignende for samme årgang. Weekender med morsdag og farsdag bør man definitivt holde sig fra, da er der stort afbudsrisiko :-(

Mest har vi brugt Hverdage kl. 17, 17.30 eller 18 lidt afhængig af alder på barnet og hvor længe selskabet skal vare; starter uanset gerne med at spise og da står det på invitationen at der serveres middag (pizza, pølse, taco eller lignende)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste årene har flere bedt til selskap på hverdager, rett etter skoleslutt. Da hentes alle på skolen og selskapet er ferdig kl 16.30. Dette synes jeg har vært veldig greit. Da kolliderer det ikke med fritidsaktiviteter og du slipper stress med å hente på sfo, ordne barna og levere og hente igjen etterpå. Dette forutsetter selvfølgelig at en har en fridag, eller avspaserer noen timer.

Helger liker ikke jeg, da vi som regel ikke er hjemme, så da foretrekker jeg heller ettermiddagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang har vi opplevd bursdag direkte fra barnehagen, og det var veldig praktisk :-)

Ellers begynner de fleste bursdager klokka 17 på hverdager. Er de lagt til helga, så kan det variere fra klokka 12 til 17. Jeg foretrekker hverdager, evt søndag klokka 17, slik at en evt kan være tilbake fra tur/familieaktivitet til da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge de fleste går på SFO, er jeg veldig tilhenger av å hente barna der og dra direkte hjem til bursdagsbarnet. Dette har vi også gjort, og det har blitt positivit mottatt.

Ellers synes jeg også det er kjekt med bursdager der man får servert litt "middag" og bursdagen begynner 16.30-17.00. Så slipper man å stresse med å få i barnet litt mat før alle kakene og godtet :)

Jeg foretrekker bursdager på ukedagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

De siste årene har flere bedt til selskap på hverdager, rett etter skoleslutt. Da hentes alle på skolen og selskapet er ferdig kl 16.30. Dette synes jeg har vært veldig greit. Da kolliderer det ikke med fritidsaktiviteter og du slipper stress med å hente på sfo, ordne barna og levere og hente igjen etterpå. Dette forutsetter selvfølgelig at en har en fridag, eller avspaserer noen timer.

Helger liker ikke jeg, da vi som regel ikke er hjemme, så da foretrekker jeg heller ettermiddagene.

Enig, bursdagsselskaper i SFO-tiden er veldig greit, men forutsetter som du sier en fridag, evt. en halv. Tror eldstegutten vår har vært i slikt selskap én gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da barna var mindre foretrakk vi å arrangere bursdag i helgene fordi de var veldig slitne etter barnehagen og måtte tidligere i seng. Da synes jeg lørdag i 12-tiden er en bra tid, da kan foreldrene handle mens barna er i bursdag og det er ikke for lenge å vente for bursdagsbarnet.

Nå som mine har blitt større (fra ca. 3. klasse) har vi oftest arrangert på fredagskvelden med start kl. 18. Vi har lang reisevei til jobb og for at vi skal rekke det uten å måtte ta en hel fridag, er det greit å begynne såpass sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Da barna var mindre foretrakk vi å arrangere bursdag i helgene fordi de var veldig slitne etter barnehagen og måtte tidligere i seng. Da synes jeg lørdag i 12-tiden er en bra tid, da kan foreldrene handle mens barna er i bursdag og det er ikke for lenge å vente for bursdagsbarnet.

Nå som mine har blitt større (fra ca. 3. klasse) har vi oftest arrangert på fredagskvelden med start kl. 18. Vi har lang reisevei til jobb og for at vi skal rekke det uten å måtte ta en hel fridag, er det greit å begynne såpass sent.

''Da synes jeg lørdag i 12-tiden er en bra tid, da kan foreldrene handle mens barna er i bursdag ''

Når de er små varer gjerne bursdagene bare to timer, og det synes jeg uansett blir litt knapt for den store lørdagshandlingen, transport inkludert. Dermed blir slike formiddagsselskaper gjerne litt "dødtid" for den som henter og leverer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Da synes jeg lørdag i 12-tiden er en bra tid, da kan foreldrene handle mens barna er i bursdag ''

Når de er små varer gjerne bursdagene bare to timer, og det synes jeg uansett blir litt knapt for den store lørdagshandlingen, transport inkludert. Dermed blir slike formiddagsselskaper gjerne litt "dødtid" for den som henter og leverer.

Vi bor veldig nær et kjøpesenter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rett fra skolen

Da vår begynte på skolen, begynte vi å ha bursdagene rett etter skoletid. Våre tar buss hjem, og i 1. klasse møtte vi hele selskapet på "vår" bussholdeplass. Etter det har de vært i stand til å gå de 200 meterne alene. :-)

Selskapet varer da altså fra skoleslutt (14.00) til 17.30-18.00, da foreldrene henter.

Både mannen og jeg har fleksible jobber, så vi tar oss fri på barnebursdagene (helt eller delvis, litt avhengig av resten av timeplanen den aktuelle uka).

Noen flere gjør det slik her vi bor, men de fleste har bursdagsselskap på helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Det verste jeg vet er bursdager midt på dagen lørdag eller søndag. Da er dagen spikra og vi andre får ikke gjort noe særlig. Bursdager som starter f.eks. klokka 16 er helt greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang har vi opplevd bursdag direkte fra barnehagen, og det var veldig praktisk :-)

Ellers begynner de fleste bursdager klokka 17 på hverdager. Er de lagt til helga, så kan det variere fra klokka 12 til 17. Jeg foretrekker hverdager, evt søndag klokka 17, slik at en evt kan være tilbake fra tur/familieaktivitet til da.

Problemet er at ungene da ikke får pynta seg til selskapet?

Mine to yngste døtre vil iallefall hjem og pynte seg med kjole osv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tatjana

Jeg foretrekker selskap i helgene. For mine barn har det fungert best slik. De er kjempeslitne etter en lang dag på skole og SFO (eventuelt barnehage). Lørdag formiddag er ideelt, da handler vi mens selskapet pågår.

Her jeg bor er det tildels lange avstander, og hvis bursdagsbarnets foreldre skulle hente på SFO ville det også ha vært en greie med biler og bilsikring.

(Jeg har for øvrig bare opplevd det en gang, med min eldste. Selskapet var en tirsdag midt på dagen, og mammaen hadde skrevet at hun kunne hente på SFO og kjøre tilbake de som gikk der. Mitt barn fortalte etterpå at de hadde vært sju unger i baksetet på en liten golf, for mammaen til NN hadde sagt at de trengte ikke belter når det var så kort vei...)

Konklusjon: Jeg inviterer til selskap på lørdager (eller søndager), og foretrekker at mine barn blir bedt i helger også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært tilhenger av hverdagsbursdager! :-)

For de aller minste barnehagebarna skjønner jeg at helg kan være eneste alternativ. Dette unngikk vi ved å feire 3- 4- og 5-årsdagene i barnehagetiden - inviterte hele avdelingen hjem med ansatte (ikke uvanligi den barnehagen).

Ulempen er selvsagt å bruke en fridag, og det ble også kun meg av foreldrene som var til stede (holdt med én fridag), men den store fordelen var jo at man fikk med tre barnehageansatte som jo var på _jobb_! :-)

Henting rett fra sfo har ikke vanlig hos oss, men høres kjempeflott ut!

Uansett tidspunkt, synes jeg man bør starte barneselskapet med mat, og ikke bare gå rett på kakene. I særdeleshet gjelder dette ettermiddagsselskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Mine to yngste døtre vil iallefall hjem og pynte seg med kjole osv ;)

''

Hehe, av og til glad for at jeg bare har gutter.

Har hendt jeg har sendt med en ren skjorte i sekken og ber gutten ta ded på før han skal videre i selskap, men tror ikke det har skjedd at han husket det :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

For de aller minste barnehagebarna skjønner jeg at helg kan være eneste alternativ. Dette unngikk vi ved å feire 3- 4- og 5-årsdagene i barnehagetiden - inviterte hele avdelingen hjem med ansatte (ikke uvanligi den barnehagen).

Ulempen er selvsagt å bruke en fridag, og det ble også kun meg av foreldrene som var til stede (holdt med én fridag), men den store fordelen var jo at man fikk med tre barnehageansatte som jo var på _jobb_! :-)

Uansett tidspunkt, synes jeg man bør starte barneselskapet med mat, og ikke bare gå rett på kakene. I særdeleshet gjelder dette ettermiddagsselskaper.

''Uansett tidspunkt, synes jeg man bør starte barneselskapet med mat, og ikke bare gå rett på kakene. I særdeleshet gjelder dette ettermiddagsselskaper.''

Ja, det er en selvfølge å starte med noe middagslignende, typisk pølser eller pizza.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Det verste jeg vet er bursdager midt på dagen lørdag eller søndag. Da er dagen spikra og vi andre får ikke gjort noe særlig. Bursdager som starter f.eks. klokka 16 er helt greit :)

''Det verste jeg vet er bursdager midt på dagen lørdag eller søndag. Da er dagen spikra og vi andre får ikke gjort noe særlig.''

Kunne ikke vært mer enig! :-)

'' Bursdager som starter f.eks. klokka 16 er helt greit :)''

Men kl 16 ER jo midt på dagen! Da rekker man jo ikke noe særlig før selskapet, ihvertfall hvis man er b-menneske og liker å tilbringe formiddagen i pysj med kaffe og avis! :-)

Egentlig tror jeg at jeg ville hatt bursdag for veldig lite barn lørdag kl 10-1030 - kunne levert og _deretter_ inntatt sofaen i 2 timer! :-) Spesielt for den med kun ett barn hadde det vært utrolig deilig. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Forøvrig har vi også tidligere hatt selskap i barnehagens åpningstid, med ansatte fra barnehagen. Selskapet har gjerne vært med hele avdelingen de to siste timene av barnehagens åpningstid. Den første timen har det dermed vært to ansatte tilstede og den siste én. Så har foreldrene hentet hos oss kl. 17 (eller i praksis kommet kl. 17 og drukket kaffe og spist rester til 17.30). Til disse selskapene holdt det at en av foreldrene tok fri et par timer eller en halv dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan man jo legge inn pynting som en del av selskapet, med klær og stæsj i pose som ble med hjemmefra om morgenen? Litt ala kle-seg-ut-selskap-i-fellesskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...