Gå til innhold

Når arrangere bursdag (småskolealder)

Gjest Elextra

Anbefalte innlegg

Forøvrig har vi også tidligere hatt selskap i barnehagens åpningstid, med ansatte fra barnehagen. Selskapet har gjerne vært med hele avdelingen de to siste timene av barnehagens åpningstid. Den første timen har det dermed vært to ansatte tilstede og den siste én. Så har foreldrene hentet hos oss kl. 17 (eller i praksis kommet kl. 17 og drukket kaffe og spist rester til 17.30). Til disse selskapene holdt det at en av foreldrene tok fri et par timer eller en halv dag.

Hørtes smart ut. Hos oss var det midt i barnehagetida - avtalte tidspunkt med de ansatte, og det var kanskje fra 10-12 eller 12-14 (husker ikke helt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

16

• laban

7

• Lillemus

4

• AAA

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra

Jeg foretrekker selskap i helgene. For mine barn har det fungert best slik. De er kjempeslitne etter en lang dag på skole og SFO (eventuelt barnehage). Lørdag formiddag er ideelt, da handler vi mens selskapet pågår.

Her jeg bor er det tildels lange avstander, og hvis bursdagsbarnets foreldre skulle hente på SFO ville det også ha vært en greie med biler og bilsikring.

(Jeg har for øvrig bare opplevd det en gang, med min eldste. Selskapet var en tirsdag midt på dagen, og mammaen hadde skrevet at hun kunne hente på SFO og kjøre tilbake de som gikk der. Mitt barn fortalte etterpå at de hadde vært sju unger i baksetet på en liten golf, for mammaen til NN hadde sagt at de trengte ikke belter når det var så kort vei...)

Konklusjon: Jeg inviterer til selskap på lørdager (eller søndager), og foretrekker at mine barn blir bedt i helger også.

Hos oss er det meste innen gangavstand, og problemstillingene blir dermed annerledes. Ikke noe problem å gå med hele gjengen fra skole, og de fleste kommer også gående og henter barnet i selskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det meste innen gangavstand, og problemstillingene blir dermed annerledes. Ikke noe problem å gå med hele gjengen fra skole, og de fleste kommer også gående og henter barnet i selskapet.

Det er det samme hos oss. Jeg skjønner at når forholdene er annerledes får det virkning på hva og vhordan man arrangerer bursdagsselskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Mine to yngste døtre vil iallefall hjem og pynte seg med kjole osv ;)

''

Hehe, av og til glad for at jeg bare har gutter.

Har hendt jeg har sendt med en ren skjorte i sekken og ber gutten ta ded på før han skal videre i selskap, men tror ikke det har skjedd at han husket det :P.

Da jeg så hovedinnlegget ditt, tenkte jeg på det faktum at du "bare" har gutter. togli eller de fleste andre jentemammaer ville ikke ha beskrevet slike rett-fra-skolen-bursdager uten å nevne hvordan man da ordnet seg med pentøy :-)

"Jeg er gutt, hvem bryr seg?" er standardsvaret til lømmelen min når slike problemstillinger dukker opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det verste jeg vet er bursdager midt på dagen lørdag eller søndag. Da er dagen spikra og vi andre får ikke gjort noe særlig.''

Kunne ikke vært mer enig! :-)

'' Bursdager som starter f.eks. klokka 16 er helt greit :)''

Men kl 16 ER jo midt på dagen! Da rekker man jo ikke noe særlig før selskapet, ihvertfall hvis man er b-menneske og liker å tilbringe formiddagen i pysj med kaffe og avis! :-)

Egentlig tror jeg at jeg ville hatt bursdag for veldig lite barn lørdag kl 10-1030 - kunne levert og _deretter_ inntatt sofaen i 2 timer! :-) Spesielt for den med kun ett barn hadde det vært utrolig deilig. :-)

* sender den som i så fall måtte arrangere selskap for "veldig lite barn" X ukjent antall, kl. 10 en lørdag, en vennlig tanke * ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg så hovedinnlegget ditt, tenkte jeg på det faktum at du "bare" har gutter. togli eller de fleste andre jentemammaer ville ikke ha beskrevet slike rett-fra-skolen-bursdager uten å nevne hvordan man da ordnet seg med pentøy :-)

"Jeg er gutt, hvem bryr seg?" er standardsvaret til lømmelen min når slike problemstillinger dukker opp...

''"Jeg er gutt, hvem bryr seg?" er standardsvaret til lømmelen min når slike problemstillinger dukker opp...''

Tilsvarende svar er velkjent, ja, og kan også komme f eks i situasjoner der jeg irettesetter sønnen og kompiser på besøk som morer seg med å svelge luft og lage kjemperap....;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Rett fra skolen

*Rekker-opp-en-jente-mamma-hånd*

Penklær er faktisk ikke tema på disse rett-fra-skolen-bursdagene; dvs. hun som har bursdag på sommeren hadde endel kjolegjester, mens vinterbursdagen foregikk i skoleklær. For alle. Rare jenter, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''"Jeg er gutt, hvem bryr seg?" er standardsvaret til lømmelen min når slike problemstillinger dukker opp...''

Jeg har en som tviholdt på hvitskjorte og slips + ordentlig bursdagsgave leeeenge etter at alle de andre i klassen kom i dongeri med en pengekonvolutt i lomma. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Kjenner jo til en del småjenter og ser "problemstillingen". Husker også selv hvordan jeg pyntet meg med kjole før selskaper - eller evt. hadde penkjole hele skoledagen før et selskap, og måtte være forsiktig :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilsvarende svar er velkjent, ja, og kan også komme f eks i situasjoner der jeg irettesetter sønnen og kompiser på besøk som morer seg med å svelge luft og lage kjemperap....;-)

Hihi, nå kom jeg til å tenke på den prompetråden din igjen - den som etter hvert viste seg å handle om å lage lyd med armen.

Jeg forstår ikke hva som er så festlig med den rapingen, det er en grusom lyd. Jeg har mild fobi mot alt som går i retning av oppkast - inkludert lydene - og guttungen vet det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Det verste jeg vet er bursdager midt på dagen lørdag eller søndag. Da er dagen spikra og vi andre får ikke gjort noe særlig.''

Kunne ikke vært mer enig! :-)

'' Bursdager som starter f.eks. klokka 16 er helt greit :)''

Men kl 16 ER jo midt på dagen! Da rekker man jo ikke noe særlig før selskapet, ihvertfall hvis man er b-menneske og liker å tilbringe formiddagen i pysj med kaffe og avis! :-)

Egentlig tror jeg at jeg ville hatt bursdag for veldig lite barn lørdag kl 10-1030 - kunne levert og _deretter_ inntatt sofaen i 2 timer! :-) Spesielt for den med kun ett barn hadde det vært utrolig deilig. :-)

Ideelt sett burde de som arrangerte bursdag en lørdag kl. 10 også påtatt seg å hente barna hjemme hos dem - slik at foreldrene slapp å stå opp ordentlig for å levere barnet i bursdag :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg har en som tviholdt på hvitskjorte og slips + ordentlig bursdagsgave leeeenge etter at alle de andre i klassen kom i dongeri med en pengekonvolutt i lomma. :o)

''Jeg har en som tviholdt på hvitskjorte og slips + ordentlig bursdagsgave leeeenge etter at alle de andre i klassen kom i dongeri med en pengekonvolutt i lomma''

Da er det bare et tidsspørsmål før han kommer hjem med ring i øret! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, nå kom jeg til å tenke på den prompetråden din igjen - den som etter hvert viste seg å handle om å lage lyd med armen.

Jeg forstår ikke hva som er så festlig med den rapingen, det er en grusom lyd. Jeg har mild fobi mot alt som går i retning av oppkast - inkludert lydene - og guttungen vet det...

Ja, jeg får "helt mark" av den rapingen. Det er utrolig hvor kraftig lyd de kan klare å lage med dette.

Den prompetråden, ja, he he... Den tenker jeg på innimellom som et godt eksempel på hvor lett det er at man glemmer en meget viktig detalj når skriver f eks på dol, og så ikke skjønner hvorfor folk svarer som de gjør;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*Rekker-opp-en-jente-mamma-hånd*

Penklær er faktisk ikke tema på disse rett-fra-skolen-bursdagene; dvs. hun som har bursdag på sommeren hadde endel kjolegjester, mens vinterbursdagen foregikk i skoleklær. For alle. Rare jenter, kanskje?

De er sikkert ikke rare, de har bare innrettet seg etter forholdene. Jeg påstår på ingen måte at alle jenter er pyntedokker.

Jeg tenkte mer på at problemstillingen ville vært _omtalt_ av en jentemamma, f.eks. i form av "...de har droppet pentøyet når de drar rett fra SFO, spesielt om vinteren".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ideelt sett burde de som arrangerte bursdag en lørdag kl. 10 også påtatt seg å hente barna hjemme hos dem - slik at foreldrene slapp å stå opp ordentlig for å levere barnet i bursdag :-).

Sant nok! :-)

Eller bare "go for the obvious": Arrangere bursdagsselskap på _hverdager_! :-)

Og det gjelder også familiemedlemmer med etterhvert ganske store barn, som fint kunne orke et hverdagsselskap, men der man likevel må klemme inn familieselskapet lørdag kl 1500 midt i "hyttesesongen"... :-( *erfaring*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min går heller ikke i dongeri i bursdag, men han hadde ikke protestert om jeg hadde glemt å legge fram pentøy, hvis du skjønner hva jeg mener.

Det handler mye om å minimere antall skift. Han er aldri så skitten, våt, svett el.l., at det er behov for å bytte noe som helst. Det går helt fint å sitte med gjørmete fotballstrømper med klamme leggskinn innenfor, resten av kvelden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rett fra skolen

De er sikkert ikke rare, de har bare innrettet seg etter forholdene. Jeg påstår på ingen måte at alle jenter er pyntedokker.

Jeg tenkte mer på at problemstillingen ville vært _omtalt_ av en jentemamma, f.eks. i form av "...de har droppet pentøyet når de drar rett fra SFO, spesielt om vinteren".

Begge mine jåler seg voldsomt opp når de kan, men kanskje det er den rare mamman som har dempet pytehysteriet på slike bursdager? He-he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her har også jr krevd slips og dressjakke leeenge. Helst masse gele og skikkelig sleik på håret også. Håper ingen andre foreldre tror det er jeg som strigler ham. Tror nesten ikke jeg så noen andre i pen skjorte engang sist det var selskap her. Men når det har vært rett-fra-skolen-selskap, har ikke dette vært tema. Putta ei skjorte i sekken hans første gangen, men det hadde han glemt alikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Mine to yngste døtre vil iallefall hjem og pynte seg med kjole osv ;)

''

Hehe, av og til glad for at jeg bare har gutter.

Har hendt jeg har sendt med en ren skjorte i sekken og ber gutten ta ded på før han skal videre i selskap, men tror ikke det har skjedd at han husket det :P.

Jenter er nok litt mer kompliserte sånn, ja - Iallefall mine ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Ja, jeg ser den :-).

Likevel fungerer "hverdagsbursdager" dårlig hos oss (og da mener jeg min familie), fordi ungene er så slitne på ettermiddagen. Tidlig opp, buss til skolen, skoledag, SFO, bursdag og så hjem og gjøre lekser... Jeg syns det er et mareritt.

Nå er familiens yngste bedt i bursdag neste uke, hverdag fra kl fire til sju. Og jeg gruer meg! Jeg må stikke litt tidligere fra jobb og hente på SFO og kjøre til bursdagen (men det går greit altså). Barnet er som regel utslitt når jeg henter klokka fire, og ikke minst sulten. I slike selskaper serverer de som regel pølse, noe mine barn ikke er spesielt begeistret for. Og klokka sju skal jeg hente en utslitt, utsultet unge og hjem for å gjøre lekser. Jippi. NOT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...