Gå til innhold

Når begynne å ha "små" bursdagselskap?

Tralla

Anbefalte innlegg

Gjest majas mamma

Det er jo veldig individuelt hva ungene vil selv. Selv har jeg i mange år kjørt to selskaper, et for jentene i klassen, og ett rent venneselskap, for venner utenom klassen. I fjor valgte hun selskap for jentene i klassen, og pysjamasparty for vennene. Da var det 12 jenter fra klassen, og fem (bedt seks) jenter på overnattingsparty. Og begge festene skulle holdes i kjellerstua. Frøkna blir 12 nå i november og jeg kjører samme opplegg i år tror jeg, hvis vi nå klarer å få istand kjellerstua etter vannlekkasjen da!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sønnen her har bursdag i november, og vi har hatt utebursdager med stor suksess. Så lenge de kler seg godt går det helt fint. Vi har sitteunderlag og stor grill, lager pinnebrød og har skattejakt i skogen. Og de kan bråke, smule og søle uten at det er noe stress.

Enig i at det er stas med utebursdager og barna er også veldig glad i det. Spesielt gutter som trenger å utfolde seg;-) Men november er gjerne litt greiere temp.messig enn des/jan. Vi risikerer at det kan være minus 25 grader og da blir det litt verre. Det er mange barn som ikke er vant til å være noe særlig ute omd et er kaldt...

Men morro er det, og spennede når det mørkner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenteselskaper er nok gjerne litt roligere enn gutteselskaper ;)

Barna mine har alltid pleid å ha selskap over to timer. Ifjor ville datra mi ha det i tre timer, men etter to timer var hun utslitt og lei ;)

''Jenteselskaper er nok gjerne litt roligere enn gutteselskaper ;)''

En jeg kjenner har tvillinger, gutt + jente. De bor i et gammelt sveitserhus med flere stuer på rad, med doble dører mellom. I bursdagsselskapene har de typisk hatt guttebord i den ene stua og jentebord i den andre, mens foreldrene har hatt hovedbase i dobbeltdøra for å kunne betjene begge sider.

Husker hun fortalte fra 6-årsdagen eller deromkring at det var helt absurd å snu seg fra den ene stua til den andre: På jentebordet satt de med englestemmer og sa "så fin kjole du har", "vi skal til Spania på ferie i sommer, vi", "åh, vi skal også til Spania *fnis*".

På guttebordet satt de og blåste alt de kunne gjennom sugerørene for å lage bobler, og hvis en rapte eller sa "bæsj" så holdt de nesten på å falle av stolen av latter! ;-)

Det er ganske underholdende å ha gutt;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner har tvillinger, gutt + jente. De bor i et gammelt sveitserhus med flere stuer på rad, med doble dører mellom. I bursdagsselskapene har de typisk hatt guttebord i den ene stua og jentebord i den andre, mens foreldrene har hatt hovedbase i dobbeltdøra for å kunne betjene begge sider.

Husker hun fortalte fra 6-årsdagen eller deromkring at det var helt absurd å snu seg fra den ene stua til den andre: På jentebordet satt de med englestemmer og sa "så fin kjole du har", "vi skal til Spania på ferie i sommer, vi", "åh, vi skal også til Spania *fnis*".

På guttebordet satt de og blåste alt de kunne gjennom sugerørene for å lage bobler, og hvis en rapte eller sa "bæsj" så holdt de nesten på å falle av stolen av latter! ;-)

Hehe, artig :))

Jeg kjenner meg imidlertid ikke helt igjen, for hos oss er det ganske masse liv når jentene har selskap også ;) De kler seg ut, sminker seg, løper inn og ut av huset, hopper på trampoline, kaster popcorn på hverandre (når de har fest i garasjen), har discotek etc. Men jeg har hørt at gutteselskaper er endel verre, ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg imidlertid ikke helt igjen, for hos oss er det ganske masse liv når jentene har selskap også ;) De kler seg ut, sminker seg, løper inn og ut av huset, hopper på trampoline, kaster popcorn på hverandre (når de har fest i garasjen), har discotek etc. Men jeg har hørt at gutteselskaper er endel verre, ja ;)

Jeg kjenner meg ikke igjen i de verste gutteselskapshistoriene, altså, bare for å ha sagt det:-) Men litt løping i trapper og roping og slikt blir det lett. Og selvsagt slike standard gutte-moro-ting som innbefatter herming av kroppslyder....;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg ikke igjen i de verste gutteselskapshistoriene, altså, bare for å ha sagt det:-) Men litt løping i trapper og roping og slikt blir det lett. Og selvsagt slike standard gutte-moro-ting som innbefatter herming av kroppslyder....;-)

Det verste er at det med herming av kroppslyder ikke går over heller *sukk*

Nevøen min prata så mye om rompe og diverse når han var fem år gammel. Mor sa at når han ble seks, så måtte han love å slutte med å si "rompe" hele tiden. Dette lovte han. På seksårsdagen glapp det noe rompehumor ut av guttungen og mor minte ham på hva han hadde lovt!

Gutten titta storøyd på mor og sa han hadde misforstått! Det var ikke seks år han hadde hørt, men seksti!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det verste er at det med herming av kroppslyder ikke går over heller *sukk*

Nevøen min prata så mye om rompe og diverse når han var fem år gammel. Mor sa at når han ble seks, så måtte han love å slutte med å si "rompe" hele tiden. Dette lovte han. På seksårsdagen glapp det noe rompehumor ut av guttungen og mor minte ham på hva han hadde lovt!

Gutten titta storøyd på mor og sa han hadde misforstått! Det var ikke seks år han hadde hørt, men seksti!

Ha ha!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes også det var mye liv i jentungens bursdagsselskaper - helt til hun et år ville invitere tre gutter i tillegg til alle jentene i klassen. Tror hun ble åtte da.

Det var en uheldig kombinasjon, skal vi si det sånn? Hun har aldri foreslått noe tilsvarende siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

Jeg trodde at jeg etter tre gutter var herdet når det gjaldt bursdager. Men første bursdag hos frøkna hvor "små-frøknene" ikke hadde med barnevakt i form av en mamma, ble jeg satt helt ut. Hadde aldri trodd at det kunne komme SÅÅÅÅ mye lyd ut av små søte jenter. Helt sjokka. Etter flere bursdager med jenter har jeg kommet frem til at jenter bråker MER enn gutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes også det var mye liv i jentungens bursdagsselskaper - helt til hun et år ville invitere tre gutter i tillegg til alle jentene i klassen. Tror hun ble åtte da.

Det var en uheldig kombinasjon, skal vi si det sånn? Hun har aldri foreslått noe tilsvarende siden...

Hehe ;)

Tolvåringen vurderte å invitere gutta i klassen til forrige bursdag, men hun orka ikke invitere de mest "umodne", så da ble det bare med tanken ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde at jeg etter tre gutter var herdet når det gjaldt bursdager. Men første bursdag hos frøkna hvor "små-frøknene" ikke hadde med barnevakt i form av en mamma, ble jeg satt helt ut. Hadde aldri trodd at det kunne komme SÅÅÅÅ mye lyd ut av små søte jenter. Helt sjokka. Etter flere bursdager med jenter har jeg kommet frem til at jenter bråker MER enn gutter.

Det er iallefall MYE lyd i våre jenteselskaper, så det er godt mulig du har rett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen her har bursdag i november, og vi har hatt utebursdager med stor suksess. Så lenge de kler seg godt går det helt fint. Vi har sitteunderlag og stor grill, lager pinnebrød og har skattejakt i skogen. Og de kan bråke, smule og søle uten at det er noe stress.

Det høres jo veldig koselig ut:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes også det egentlig er greit å bare be 3. Så tror vi går for det. Skal finne på litt ekstra, og om de alle vil så skal de få ligge ute i telt:)

Synd det ikke ble noen som overnattet hos datteren din, tenkte å sjekke med foreldrene at det går i orden her på forhånd, da det er et stykke å kjøre mellom alle sammen.

Vi hadde filmkveld med hjemmelaget pizza. Alle fikk da velge hva de ville ha på pizzaen sin. Så kvelden var kjempevellykket:-)

Sove ute i telt er jo spennende. Men det er ikke alle som tør det. Så da får du jo se det an:-)

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner godt at de valgte gutte- og jentebord...

I 6-7-årsalderen er forskjellen i modenhet påfallende mellom gutter og jenter, selv om det selvsagt også er individuelle ulikheter. Det er en av grunnene til at jeg ikke misunner lærerne i første klasse. De mest fremmelige jentene kan drive med finmotorisk krevende oppgaver i stillhet over lang tid, mens noen av gutta har mer enn nok med å sitte på stolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Vi har invitert alle guttene og noen venner utenom fram til nå. Nå er vi blitt enig med sønnen om at neste bursdag kun blir med de han faktisk pleier å være sammen med på skolen og i fritiden. Han er 11 år nå.

Da han ble 11 år var det så mye styr her med enkelte av guttene, så disse orker vi ikke flere ganger. Nå har de hatt rapekonsert ved spisebordet fra de gikk i 1. klasse, og fremdeles holder de på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...