Gå til innhold

4-åringen spiser og spiser

Glimtipper

Anbefalte innlegg

Nytt spørsmål fra meg i dag.

4-åringen har vært småspist siden han var ti måneder, men har de siste to årene lagt seg på et rimelig normalt nivå. Han spiser ganske variert, men er ikke glad i kokte grønnsaker og rent kjøtt (som de fleste barn). Han er en helt normal vekt, litt tynn i perioder, men ingenting å bekymre seg for (ligger nok i genene).

I det siste ber han om mat hele tiden. I går spiste han åtte brødskiver m/ pålegg (skinke, ost, syltetøy), et måltid med diverse godt (salami, ost, paprika, agurk), en porsjon grøt, en banan, to store glass juice (i tillegg til masse vann), en yoghurt og middag (fiskerett).

Han spiser mer enn både sambo og meg. Han holder seg ikke til måltidene, for han spiser og er så sulten igjen 1,5 time senere. Sambo mistenker han spiser av kjedsomhet, men jeg tror ikke det. Han kan avbryte morsom utelek for å si han er veldig sulten.

Jeg synes det blir ekstremt mye mat. Det tar opp mye av dagen at han vil ha mat "hele tiden" og jeg er usikker på om han faktisk trenger de mengdene. Jeg hadde foretrukket om han holdt seg til måltidene. Kan jeg forvente det av han?

Hva hadde du gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AneM1365380603

Vår 4-åring spiser også mye i perioder. Hun er inne i en slik periode nå, og det etter en tid med dårligere matlyst. Hun spiste 5 ostesmørbrød her en kveld, noe jeg aldri ville greid.

Jeg lar henne spise seg god og mett til måltidene. Hun liker godt å få et fat med oppdelt frukt og grønt mellom måltidene.

Jeg tenker at gutten din kanskje trenger litt ekstra nå, og at han kan spise ofte og mye så lenge det ikke blir dårlige matvaner eller usunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bror hadde det på samme måten og det viste seg at han hadde fått diabetes, så jeg ville ha fått sjekket han mht det. Det trenger jo ikke være det, men for å være påden sikre siden, så hadde jeg tatt en tur til legen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "Økedager"?

Når barna er babyer, har de økedager som gjør mammas pupper såre.

Kanskje de også har "økedager" når de er større også?

Jeg ville nok sett det an et par uker, men hvis denne "ulvehungeren" fortsetter ville jeg nok tatt en tur til legen. Han spiser jo _mye_, men jeg kjenner forsåvidt igjen mengdene fra mine egne unger da de var mindre (men nå har de vært matvrak hele livet, da, så vi har liksom ikke hatt noen store endringer underveis).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var MYE! Se det an litt. Det skal gå 2-3 timer mellom hvert måltid/mellommåltid, for ofte inntak, gjør at magen/fordøyelsen blir stresset.

Har han alltid en vannflaske tilgjengelig? Vann er bra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi velger å se det an til barnehagen begynner igjen neste uke og se om det forbedrer seg litt med de faste måltidene han har da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...