Gå til innhold

Ukepenger,bruke på hva de vil?

margerita1365380476

Anbefalte innlegg

margerita1365380476

Sønnen vår på 9 får 50 kr i uka. De sparer han sammen med penger han får fra besteforeldre. Han vil gjerne bruke disse pengene på leker, nå ønsker han seg nytt skateboard. Pappan vil han skal sette pengene i banken og spare...

Hva synes dere?

Det hender jeg tar med ungene i lekebutikken og kjøper noe til de, men pappan synes det er en uting at de skal få noe utenom bursdag og jul. Vi er ganske uenige på det området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12-åringen min får 75 i uka, og får bruke de på hva hun vil, innen rimelighetens grenser (alt på godteri er ikke akuelt...). Det er jo tross alt hennes penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest La de disponere det fritt

Jeg er av den formening, at det som skal inn på konto, er penger de får til bursdag og jul.

Lommepenger skal puttes i lomma eller i lommeboka, for så å kjøpe det man har lyst til.

De eneste restriksjoner jeg har, er at de ikke åfr kjøpt seg godteri eller spise dette på annet enn lørdagene!

Og hvis ungene lærer seg til å spare disse lommepengene til noe de har ønsket seg, slik som her, et skateboard, ja da er det kjempefint!! Det er god lærdom i det :-))

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mikkelina

Ukepengene mener jeg de skal få bruke til (i utgangspunktet) hva de vil, evt spare, slik at de lærer noe om verdien av penger.

Når det gjelder gaver utenom så synes jeg godt de kan få noen småting nå og da, men store saker som skateboard, Playstation, rollerblades osv hører mer jul og bursdag til. Hva som er "småting" og hvor ofte "nå og da" er, må nesten defineres av den enkelte familie.. ;-)

Ang sykkel, ski og slike bruksting - ikke alltid det passer å vente til jul og bursdag før man kjøper dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Barna våre bruker ukepengene sine på ting de ønsker seg. Jeg synes det er bedre de bruker pengene på ting enn på snop.

Vi forventer ikke at ukepengene skal settes i banken. Gleden med ukepenger er jo å få penger en kan disponere selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sette ukelønn og lommepenger fra besteforeldre i banken??? nei, det synes jeg absolutt ikke! Han må lære seg å disponere pengene sine, også å spare, men han kan ha en sparebøsse til dette, og hvis han f.eks. får 500 kr til bursdag, kan han sette 200,- i banken.

Hender guttungen min får leker utenom bursdag og jul, og det mener jeg bare skulle mangle, siden ejg kjøper meg ting og tang/klær jeg egentlig ikke MÅ ha til tide og utide. Så lenge ejg har råd til det, og ungen setter pris på det og ikke blir en bortskjemt snørrvalp ser jeg ikke problemet. Ukelønna er jo fordi han ikke jobber (heldigvis ;) og det kan han bruke på hva han vil mener jeg. At han er flink til å spare og sette seg mål er kjempefint! Han kunne brukt alt på godis med en gang. Sånn gjorde jeg med ukelønna mi også, og jeg har månedsbudsjett med oversikt over alle utgifter som oppdateres stort sett så fort jeg drar kortet. :) Aldri hat en inkasso, og eneste gjelda jeg har er boliglån.. Lærte meg tidlig å spare til ting jeg ønsket meg og sette av penger i banken. Synes sønnen deres høres fornuftig ut jeg.. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Spare litt, bruke litt

Vår eldste får 80,- i uka (hun har endel småoppgaver som må gjennomføres for å få dette), og da er 30,- beregnet for lørdagsgodteri og 50,- for sparing.

Tanken er at hun skal få bruke pengene som hun vil, og nå spares det til Nintendo.

Her i huset får ikke ungene gaver utenom til jul og bursdag av oss, så vi er på linje med din mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

Datteren min får ikke ukepenger, men det hender hun får noen småkroner så hun f.eks kan kjøpe en is hvis hun går i butikken og handler e.l. Eller s får hun 200 kr på mobilen hver mnd og penger utenom til det hun trenger + litt lommepenger innimellom. Og så har hun noen store brødre som det drysser litt fra innimellom. Får hun mye penger, sånn til bursdag eller jul sparer hun dem. Sist kjøpte hun seg en Nintendo DS for de pengene. Men å aldri kjøpe noen leker utenom jul eller bursdag synes jeg er en unødig streng linje, hvis det ikke er anstrengt økonomi som er skylden. Kjøper aldri kjempedyre ting, men det kan være en bok, nye tusjer i kule farger, lignende ting. Hun er vokst litt fra leker så nå går det mer i små jentete duppedingser. Hun samler også på små glassfigurer som hun har i en settekasse, og der pleier vi å kjøpe en liten glassfigur fra steder vi har besøkt å sette inn der, uavhengig om det er jul eller bursdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukepenger får jo ungene til å bruke på div. småting vi kanskje synes er unødvendige. Mine får bruke dem til hva de vil, unntatt godterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her synes jeg en mellomting er OK. Det er bra at de ser at det lønner seg å spare. At de kan få kjøpe seg en litt ordentlig ting innimellom. Men det er også bra å lære seg å sette litt i banken til de blir eldre og ønsker dyrere ting.

Så jeg synes at vi kan hjelpe de unge med prioriteringer. Og strengt tatt har de sikkert nok leker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

margerita1365380476

Her synes jeg en mellomting er OK. Det er bra at de ser at det lønner seg å spare. At de kan få kjøpe seg en litt ordentlig ting innimellom. Men det er også bra å lære seg å sette litt i banken til de blir eldre og ønsker dyrere ting.

Så jeg synes at vi kan hjelpe de unge med prioriteringer. Og strengt tatt har de sikkert nok leker....

Han kjøpte seg et skateboard tidligere i sommer til 300 kr.

Nå ønsker han seg et orginalt brett som han kaller det. Det koster ca 800.

Han er og skater hver dag og de fleste kameratene har et såkalt orginalt brett.

Pappan synes det er unødvendig med et nytt siden det andre ikke er så gammelt.

Det nye har visst et kulelager,bedre hjulo.l

Nå har han spart seg penger og ønsker å kjøpe seg det.

Jeg synes det er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit.

Hos os ville de argumenter din søn har for at bruge sine ukepenge gå ret hjem. Jeg synes det er akkurat den type ting ungerne bør lære sig at prioritere at bruge sine penge på.

Hos os får de bruge ukepenge og bursdagspenge på ting de har lyst på, så længe det ikke er af type gotteri. - Ældste bruger ofte sine penge på klær som ikke vi forældre vil købe til hende - en fin genser, når hun allerede har fået mange andre, bælte, smykker, skjerf etc. - Ellers er Nintendospil en ting som de ofte sparer til.

Jeg synes personligt at hele vitsen med at ungerne får penge enten det er som ukelønn eller bursdag er at de skal lære sig at prioritere pengene og bruge dem til noget de har lyst til sådan at de har lidt erfaring den dag de flytter hjemmefra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

margerita1365380476

Hos os ville de argumenter din søn har for at bruge sine ukepenge gå ret hjem. Jeg synes det er akkurat den type ting ungerne bør lære sig at prioritere at bruge sine penge på.

Hos os får de bruge ukepenge og bursdagspenge på ting de har lyst på, så længe det ikke er af type gotteri. - Ældste bruger ofte sine penge på klær som ikke vi forældre vil købe til hende - en fin genser, når hun allerede har fået mange andre, bælte, smykker, skjerf etc. - Ellers er Nintendospil en ting som de ofte sparer til.

Jeg synes personligt at hele vitsen med at ungerne får penge enten det er som ukelønn eller bursdag er at de skal lære sig at prioritere pengene og bruge dem til noget de har lyst til sådan at de har lidt erfaring den dag de flytter hjemmefra.

Jeg er enig med deg. Skal vise alle disse innleggene til far når han kommer hjem:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er greit.

Argumentene er gode. Han har nå testet et dårlig brett. Viser at han har stor interesse og bruker dette ofte. Det er på tide å oppgradere.

I tillegg synes jeg det er positivt at han bruker det til noe som gir fysisk aktivitet. Barn trenger det!

Dårlig redskap er ofte det som gjør at folk går lei.

Dette er sikkert også noe han har tenkt gjennom, og ikke et impulskjøp. Det er disse impulskjøpene jeg prøve å hjelpe til med. Det blir ofte dårlige kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns pappaen er ganske urimelig. Her får gutten egne penger, men null råderett over dem.

Jeg er faktisk enig her også. Fortsett å skrive, så signerer jeg fortløpende ;-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit.

Jeg har nettopp vært med en 12åring og kjøpt skateboard. Det han sier om bedre hjul og "hjuloppheng"(som heter noe helt annet) er riktig. Det er stor forskjell på de brettene som kjøpes i leketøybutikkene og de originale.

Jeg ville latt ham kjøpe nytt brett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Tillater meg å snike inn et lite spørsmål - når er det naturlig å begymme med ukepenger, og hvor mye begynner man med?

Åtteåringen min vil gjerne ha, han får foreløpig ikke, men vi vil kanskje begynne snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1251387852' post='4199737]

Jeg er faktisk enig her også. Fortsett å skrive, så signerer jeg fortløpende ;-D

Hihi c",)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Hva er vitsen med ukepenger hvis barna ikke skal få bruke dem?

Jeg tror det er veldig lærerikt å få en oppfatning om hva penger er verdt. Ved å bruke ukepenger de har spart og jobbet for, så lærer de både matte og å måtte jobbe og spare for noe de vil oppnå.

Mine får disponere ukepengene ganske fritt. De får ikke bruke dem på snop, og jeg har muligheten til å si nei, hvis det de vil kjøpe er for bortkastet (i mine øyne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...